Samo zamislim si kaj bi rada da piše v sodbi, to vpišem v iskalnik, in dobim kar sem iskala. Hvala!
Tara K., odvetnica
10.06.2024
07121-1/2024/678
Zdravstveni osebni podatki, Pravne podlage
Pri Informacijskem pooblaščencu (IP) smo dne 6. 6. 2024 prejeli vaše zaprosilo za mnenje o tem, ali ima pacient možnost odločanja o vnosu zdravstvene dokumentacije v CRPP ter ali bi to bilo prav. Po vašem mnenju ima v praksi dostop do podatkov preveč ljudi – tudi zdravniki ne bi smeli vedno imeti dostopa, kaj šele drugi zdravstveni delavci in administratorji. Obvezno avtomatično pošiljanje zdravstvene dokumentacije, torej brez izražene volje pacienta se vam zdi protizakonito. Na nas ste se obrnili v vlogi izvajalca zdravstvene dejavnosti.
Na podlagi informacij, ki ste nam jih posredovali, vam v nadaljevanju skladno s 5. točko prvega odstavka 55. člena Zakona o varstvu osebnih podatkov (Uradni list RS, št. 163/22, ZVOP-2), 58. členom Uredbe (EU) 2016/679 Evropskega parlamenta in Sveta z dne 27. aprila 2016 o varstvu posameznikov pri obdelavi osebnih podatkov in o prostem pretoku takih podatkov ter razveljavitvi Direktive 95/46/ES (Splošna uredba), 76. člena Zakona o varstvu osebnih podatkov na področju obravnavanja kaznivih dejanj (ZVOPOKD) ter 2. členom Zakona o informacijskem pooblaščencu (ZInfP) posredujemo naše neobvezujoče mnenje v zvezi z vašimi vprašanji. Pojasnjujemo še, da se IP lahko dokončno opredeljuje do konkretnih primerov obdelave osebnih podatkov le v nadzornih postopkih.
1.1. Pacientova prepoved posredovanja osebnih podatkov ali/in zdravstvene dokumentacije v CRPP, ni možna oziroma nima učinkov.
2.2. Možna pa je pacientova prepoved vpogleda v povzetek podatkov o pacientu CRPP, in sicer za enega ali več izvajalcev zdravstvene dejavnosti, ki jih pacient sam določi.
3.3. IP se ni pristojen formalno opredeljevati do primernosti in skladnosti veljavne zakonodaje, pač pa lahko daje mnenja na predloge zakonodaje. IP tudi ne more vnaprej presojati, katere konkretne osebne podatke in dokumente je treba posredovati, pač pa mora to storiti izvajalec ob upoštevanju ZZPPZ, na njegovi podlagi sprejetih pravilnikov in metodologije NIJZ, ter ob upoštevanju načela sorazmernosti.
4.4. V primeru dostopa do pacientovih podatkov ali zdravstvene dokumentacije v CRPP, ki nima zakonske podlage ali zakonitega namena, vključno z dostopi s strani nepooblaščenih oseb, pomeni kršitev varstva osebnih podatkov in posledično prekršek.
Posredovanje določenih osebnih podatkov v povzetek podatkov o pacientih (del CRPP) in posredovanje določene zdravstvene dokumentacije v interoperabilno hrbtenico (prav tako del CRPP) je določena z Zakonom o zbirkah podatkov s področja zdravstvenega varstva (ZZPPZ) – členi 8 ter 14.a do 14.d. Gre za obveznost izvajalcev zdravstvene dejavnosti, ki po zakonu ni pogojena z voljo pacienta. Še več, zakon tudi ne omogoča, da bi pacient lahko podal prepovedi.
Predpisi, ki urejajo obdelavo osebnih podatkov in pravice posameznikov glede varstva osebnih podatkov na področju zdravstva ne določajo splošne možnosti pacientove prepovedi. Prepoved obdelave zdravstvenih osebnih podatkov je možna le, če jo nek zakon izrecno določa. Možnost prepovedi je določena v 14.c členu ZZPPZ le za vpoglede v CRPP. Prepoved se lahko da le za izvajalce zdravstvene dejavnosti (enega ali več), saj so ti siceršnji zakonski uporabniki. Za ZZZS kot posebnega uporabnika prepoved ni predvidena. Prepoved se lahko da le za podatke v povzetku podatkov o pacientu, ne pa za zdravstveno dokumentacijo. Glede pacientove prepovedi v CRPP vam predlagamo ogled mnenj IP št. 07121-1/2023/1441 in št. 07121-1/2023/699, 07121-1/2021/1794, 07121-1/2021/1637 in 07121-1/2021/1792 ki so dostopna na spletni strani IP.
Glede primernosti in skladnosti zakonske ureditve vam predlagamo, da se obrnete na Ministrstvo za zdravje, saj IP lahko daje formalna mnenja le na zakonodajo v pripravi. Lahko vam le podamo informacijo, da pri IP s strani pacientov in zdravstvenih delavcev ter izvajalcev prejemamo zelo različna in tudi nasprotujoča mnenja o tem, kakšna naj bo vloga pacientov pri posredovanju podatkov in dokumentacije v CRPP in kaj naj se posreduje v CRPP ter kdo ima lahko dostopne pravice.
IP tudi ne more vnaprej presojati, katere konkretne osebne podatke in dokumente je treba posredovati, pač pa mora to storiti izvajalec ob upoštevanju ZZPPZ, na njegovi podlagi sprejetih pravilnikov in metodologije NIJZ, ter ob upoštevanju načela sorazmernosti.
Uporabniške pravice glede CRPP določa ZZPPZ. Iz 14.b člena ZZPPZ izhaja, da je dostop do podatkov v CRPP dopusten za namen izvajanja zdravstvene oskrbe. Smiselno enako pravilo postavlja četrta alineja šestega odstavka 44. člena Zakona o pacientovih pravicah (ZPacP). Tudi iz 5. člena Pravilnika o pooblastilih za obdelavo podatkov v CRPP določa, da ima zdravstveni delavec pravico do vpogleda, pridobivanja in uporabe podatkov, če so podatki potrebni za zagotavljanje primerne, kakovostne in varne zdravstvene oskrbe pacientov. To potrjuje tudi 4. člen Pravilnika izhaja, da so okoliščine, ki dopuščajo vpogled le privolitev, izjava o izbiri osebnega zdravnika, napotna listina, izvajanje službe NMP ali listine za napotitev na obdukcijo. Nenazadnje tudi Pravila obveznega zdravstvenega zavarovanja določajo, da napotni zdravnik o rezultatih zdravljenja obvešča le pacientovega osebnega zdravnika. V primeru dostopa do podatkov izven zakonske podlage oziroma zakonitega namena, lahko IP uvede prekrškovni postopek ter v določenih primerih tudi inšpekcijski postopek. Primer mnenja IP v zvezi z vpogledi v CRPP je mnenje št. 07121-1/2024/431.
Lepo vas pozdravljamo,
dr. Urban Brulc, univ. dipl. prav., samostojni svetovalec IP
Mojca Prelesnik, univ. dipl. prav., informacijska pooblaščenka