Samo zamislim si kaj bi rada da piše v sodbi, to vpišem v iskalnik, in dobim kar sem iskala. Hvala!
Tara K., odvetnica
Ustavno sodišče je v postopku za preizkus pobude "INVALID" – Zveze društev gibalno oviranih in oseb z invalidnostjo Slovenije, Velenje, ki jo zastopa Karel Strašek, na seji 4. marca 2010
Pobuda za začetek postopka za oceno ustavnosti prve alineje drugega odstavka 10. člena in tretjega odstavka 14.a člena Zakona o lastninskem preoblikovanju Loterije Slovenije (Uradni list RS, št. 44/96, 47/97 in 102/07), Navodil za uporabo meril pri ocenjevanju finančno ovrednotenih letnih delovnih programov invalidskih in humanitarnih organizacij z dne 29. 9. 2005, Navodil o posredovanju informacij javnega značaja z dne 29. 9. 2005, Pravilnika o organiziranju in izvajanju nadzora v invalidskih in humanitarnih organizacijah (Uradni list RS, št. 14/07), Sklepa o imenovanju članov Sveta Fundacije za financiranje invalidskih in humanitarnih organizacij v Republiki Sloveniji (Uradni list RS, št. 32/08) in Sklepa o dopolnitvi Sklepa o imenovanju članov Sveta Fundacije za financiranje invalidskih in humanitarnih organizacij v Republiki Sloveniji (Uradni list RS, št. 42/08) se zavrže.
A.Pobudnik izpodbija prvo alinejo drugega odstavka 10. člena in tretji odstavek 14.a člena Zakona o lastninskem preoblikovanju Loterije Slovenije (v nadaljevanju ZLPLS). Prva alineja drugega odstavka 10. člena ZLPLS naj bi bila v neskladju z drugim odstavkom 14. člena Ustave in naj bi uzakonjala diskriminacijo med reprezentativnimi in ostalimi invalidskimi organizacijami. Navaja (pri tem se sklicuje na mnenje Vlade Republike Slovenije), da je tretji odstavek 14. člena ZLPLS sporen z vidika pravne države oziroma varstva pravic kandidatov za razporeditev sredstev fundacije, ki vključuje pravico do neodvisnega in nepristranskega odločanja, ki izključuje tudi vsako morebitno prekrivanje interesov. Na prvi in drugi stopnji naj bi namreč odločala fundacija, torej dejansko ista ustanova, ne glede na to, da odločanje poteka na različnih organizacijskih nivojih v okviru fundacije. Pobudnik izpodbija tudi Sklep o imenovanju članov Sveta Fundacije za financiranje invalidskih in humanitarnih organizacij v Republiki Sloveniji in Sklep o dopolnitvi Sklepa o imenovanju članov Sveta Fundacije za financiranje invalidskih in humanitarnih organizacij v Republiki Sloveniji. Meni, da sta navedena sklepa v neskladju s 14. členom Ustave in 35. členom Zakona o splošnem upravnem postopku (Uradni list RS, št. 24/06 – uradno prečiščeno besedilo, 126/07, 65/08 in 8/10 – ZUP). Sporno naj bi bilo, da predstavniki invalidskih organizacij kot člani Sveta, ki odloča o razdelitvi sredstev Fundacije, istočasno zasedajo razna odgovorna mesta v okviru invalidskih organizacij, sodelujočih na javnem razpisu Fundacije za razporeditev njenih sredstev. Navedeno naj bi kot sporno potrjevala sodba in sklep Upravnega sodišča št. U 9/2006 z dne 6. 6. 2006, s katero je sodišče ugodilo tožbi pobudnika ter odločbo Fundacije št. 100/20-2005 z dne 19. 12. 2005 o odobritvi določenega zneska sredstev Fundacije odpravilo in zadevo vrnilo Fundaciji v ponoven postopek. Pobudnik izpodbija tudi akte Sveta Fundacije za financiranje invalidskih in humanitarnih organizacij v Republiki Sloveniji, navedene v izreku tega sklepa. Navaja, da Svet Fundacije navedene akte uporablja pri svojem delovanju. Služba Vlade Republike Slovenije za zakonodajo naj bi menila, da navedeni akti nimajo narave splošnih aktov, izdanih za izvrševanje javnih pooblastil, za izdajanje katerih bi morala Fundacija imeti izrecno podlago v zakonu, ki pa je nima.
B.Pobudnik izpodbija drugi odstavek 10. člena ZLPLS, ki določa koliko članov Sveta Fundacije za financiranje invalidskih in humanitarnih organizacij v Republiki Sloveniji se imenuje iz vrst reprezentativnih invalidskih organizacij, in tretji odstavek 14.a člena ZLPLS, po katerem se organ fundacije, pristojen za odločanje o pritožbi, določi s pravili fundacije in po katerem je odločitev pristojnega organa fundacije za pritožbe dokončna. Pobudnik izpodbija še Navodila za uporabo meril pri ocenjevanju finančno ovrednotenih letnih delovnih programov invalidskih in humanitarnih organizacij z dne 29. 9. 2005, Navodila o posredovanju informacij javnega značaja z dne 29. 9. 2005 in Pravilnik o organiziranju in izvajanju nadzora v invalidskih in humanitarnih organizacijah, ki jih je sprejel Svet Fundacije za financiranje invalidskih in humanitarnih organizacij v Republiki Sloveniji.
Pobudo za začetek postopka za oceno ustavnosti in zakonitosti lahko da, kdor izkaže svoj pravni interes (prvi odstavek 24. člena Zakona o Ustavnem sodišču, Uradni list RS, št. 64/07 – uradno prečiščeno besedilo – v nadaljevanju ZUstS). Po drugem odstavku navedenega člena je pravni interes podan, če predpis ali splošni akt za izvrševanje javnih pooblastil, katerega oceno pobudnik predlaga, neposredno posega v njegove pravice, pravne interese oziroma v njegov pravni položaj.
Izpodbijani akti ne učinkujejo neposredno. V primerih, ko predpisi ne učinkujejo neposredno, se lahko pobuda vloži šele po izčrpanju pravnih sredstev zoper posamični akt, izdan na podlagi izpodbijanega predpisa, hkrati z ustavno pritožbo, pod pogoji iz 50. do 60. člena ZUstS. To stališče Ustavnega sodišča je podrobneje obrazloženo v sklepih Ustavnega sodišča št. U-I-275/07 z dne 22. 11. 2007 (Uradni list RS, št. 110/07 in OdlUS XVI, 82) in št. U-I-251/07 z dne 10. 1. 2008 (Uradni list RS, št. 6/08 in OdlUS XVII, 2). Iz razlogov, navedenih v citiranih sklepih, pobudnik ne izkazuje neposrednega pravnega interesa za oceno ustavnosti in zakonitosti izpodbijanih aktov. Zato je Ustavno sodišče pobudo zavrglo. Pri tem pa Ustavno sodišče ni ocenjevalo, ali sta navedeni Navodili po svoji pravni naravi predpisa ali splošna akta za izvrševanje javnih pooblastil, ali ne.
Pobudnik izpodbija tudi navedena sklepa Državnega zbora Republike Slovenije o imenovanju članov Sveta Fundacije za financiranje invalidskih in humanitarnih organizacij v Republiki Sloveniji. Izpodbijana sklepa nista predpisa ali splošna akta, izdana za izvrševanje javnih pooblastil, ki bi ju bilo mogoče izpodbijati s pobudo (21. in 22. člen ZUstS). Izpodbijana sklepa sta posamična akta. Ker torej Ustavno sodišče v postopku za oceno ustavnosti in zakonitosti predpisa ni pristojno ocenjevati ustavnost in zakonitost posamičnih aktov, je bilo treba pobudo tudi v tem delu zavreči.
C.Ustavno sodišče je sprejelo ta sklep na podlagi tretjega odstavka 25. člena ZUstS v sestavi: predsednik Jože Tratnik ter sodnici in sodniki dr. Mitja Deisinger, mag. Marta Klampfer, mag. Miroslav Mozetič, dr. Ernest Petrič, mag. Jadranka Sovdat in Jan Zobec. Sklep je sprejelo soglasno.
Jože Tratnik Predsednik