Samo zamislim si kaj bi rada da piše v sodbi, to vpišem v iskalnik, in dobim kar sem iskala. Hvala!
Tara K., odvetnica
20.03.2024
07121-1/2024/332
Zdravstveni osebni podatki, Pridobivanje OP iz zbirk
Pri Informacijskem pooblaščencu (IP) smo dne 12. 3. 2024 prejeli vaše zaprosilo za mnenje o tem:
(1)kaj je podlaga za vnos v zVEM, da so uporabniku na voljo zgolj našteta ministrstva na seznamu. Zakaj na seznamu ni Ministrstva za vzgojo in izobraževanje in Ministrstva za delo, družino in socialne zadeve;
(2)v katerih postopkih Center za socialno delo lahko pridobiva podatke od na primer Zdravstvenega doma in to upošteva pri odločanju v zvezi s skrbništvom nad otrokom (na primer podatke o cepilnem statusu);
(3)če se odločite dati prepoved dostopa do podatkov vsem državnim institucijam (na primer ministrstvom), ali to pomeni, da so dejansko vključene vse institucije;
(4)ali in kako lahko dosežete prepoved »ročnega« vpogleda v kartoteko pri osebnem zdravniku.
Na podlagi informacij, ki ste nam jih posredovali, vam v nadaljevanju skladno s 5. točko prvega odstavka 55. člena Zakona o varstvu osebnih podatkov (Uradni list RS, št. 163/22, ZVOP-2), 58. členom Uredbe (EU) 2016/679 Evropskega parlamenta in Sveta z dne 27. aprila 2016 o varstvu posameznikov pri obdelavi osebnih podatkov in o prostem pretoku takih podatkov ter razveljavitvi Direktive 95/46/ES (Splošna uredba), 76. člena Zakona o varstvu osebnih podatkov na področju obravnavanja kaznivih dejanj (ZVOPOKD) ter 2. členom Zakona o informacijskem pooblaščencu (ZInfP) posredujemo naše neobvezujoče mnenje v zvezi z vašimi vprašanji. Pojasnjujemo še, da se IP lahko dokončno opredeljuje do konkretnih primerov obdelave osebnih podatkov le v nadzornih postopkih.
1.Prepoved vpogleda v CRPP je možna le za izvajalce zdravstvene dejavnosti, ostali subjekti (npr. ministrstva, CSD-ji) z izjemo ZZZS nimajo uporabniških pravic v CRPP, zato tudi prepoved ni možna in tudi ne bi bila smiselna. V spustnem seznamu je zgolj kot pomoč pacientu uporabljen celoten imenik institucij ali podoben imenik, kar pa ne pomeni, da so vse institucije na seznamu tudi dejansko uporabnice CRPP. Ministrstva redoma ne morejo neposredno elektronsko dostopati do CRPP.
2.CSD lahko v vseh postopkih, ki spadajo med javna pooblastila, na pisno zahtevo od izvajalca zdravstvene dejavnosti načeloma pridobi tudi zdravstvene podatke o otroku, vendar le, če so podatki neizogibno potrebni za vodenje postopka ali odločanje. Podlage so na primer v Zakonu o splošnem upravnem postopku (ZUP), Zakonu o socialnem varstvu (ZSV), Zakonu o preprečevanju nasilja v družini (ZPND) in še v nekaterih drugih zakonih.
3.Gl. odgovor k točki 1.
4.Prepoved osebnega vpogleda ali pridobitve kopij zdravstvene dokumentacije pri osebnem zdravniku lahko pacient praviloma uveljavlja le nasproti svojcem, glede izvajalca medicine dela pri preventivnih pregledih delavcev ali glede posebne uporabe podatkov (npr. za znanstveno-raziskovalni namen), ne pa nasproti uporabnikom, ki imajo za seznanitev posebno zakonsko podlago (npr. policija, sodišče, CSD, NIJZ, ZZZS).
1. in 3.
Uporabniške pravice v CRPP so določene v tretjem odstavku 14.b člena Zakona o zbirkah podatkov s področja zdravstvenega varstva (ZZPPZ), pa tudi v 14.c členu ZZPPZ. Omenjeni odstavek 14.b člena med zakonite uporabnike uvršča le vse izvajalce zdravstvene dejavnosti in dodatno še ZZZS. Le ti uporabniki imajo omogočen neposreden elektronski dostop. Druge institucije ali organizacije (drugi uporabniki) nimajo pravice do neposrednega elektronskega dostopa. Podatke iz CRPP lahko s pisno posamično zahtevo za vsak primer uporabe posebej, pridobijo le tisti uporabniki, ki imajo za to neko področno zakonsko podlago (npr. sodišča, policija, CSD-ji, državna tožilstva, inšpekcijske službe, drugi nadzorni organi).
Glede pacientove prepovedi v CRPP vam predlagamo ogled mnenj št. 07121-1/2023/1441 in št. 07121-1/2023/699, 07121-1/2021/1794, 07121-1/2021/1637 in 07121-1/2021/1792 ki so dostopna na spletni strani IP. Možnost prepovedi vpogledov v CRPP je določena v 14.c členu ZZPPZ. Prepoved se logično lahko da le za izvajalce zdravstvene dejavnosti, saj so ti siceršnji zakonski uporabniki. Za ZZZS prepoved ni predvidena. Prepoved se lahko da le za povzetek podatkov o pacientu, ne pa za zdravstveno dokumentacijo.
Če informacijska rešitev v spustnem seznamu ponuja nabor vseh možnih institucij, to še ne pomeni, da so so vse institucije na seznamu tudi zakonski uporabniki CRPP.
Glede konkretne uporabe zVEM oziroma CRPP ter pravic pacientov na tem področju vam predlagamo, da se obrnete tudi na NIJZ, ki je upravljavec sistema.
2.CSD-ji nimajo neposrednega elektronskega dostopa do zbirk s področja eZdravja. Lahko pa na posamično pisno zahtevo pridobijo zdravstvene podatke o pacientih, če so ti podatki nujni za vodenje ali odločanje v uradnih postopkih. Konkretna zakonska podlaga je odvisna od vrste oziroma predmeta postopka, CSD-ji pa vodijo veliko število različnih postopkov. Zato vam ne moremo našteti vseh primerov, ko bi bila pridobitev zdravstvenih podatkov nujno potrebna.
Glede pristojnosti CSD-jev pri obdelavi osebnih podatkov je na spletni strani IP na voljo že več mnenj pod rubriko »postopki na centrih za socialno delo«, pri čemer so relevantna tudi mnenja pred ZVOP-2.
4.Predpisi, ki urejajo obdelavo osebnih podatkov in pravice posameznikov glede varstva osebnih podatkov na področju zdravstva ne določajo splošne možnosti pacientove prepovedi. Prepoved obdelave zdravstvenih osebnih podatkov je možna le, če jo nek zakon izrecno določa. Takih primerov je malo. Tipični primeri s tega področja so prepoved vpogleda v CRPP (gl. ZZPPZ), prepoved seznanitve s strani pacientovih svojcev (gl. Zakon o pacientovih pravicah), prepoved za posebno rabo podatkov, zlasti za znanstveno-raziskovalni namen (gl. ZVOP-2) in prepoved delavca, da se izvajalec medicine dela seznani z zdravstveno dokumentacijo, ki jo vodi družinski zdravnik (gl. Zakon o varnosti in zdravju pri delu). Torej pacient ne more prepovedati, da bi zakonski uporabniki za izvrševanje svojih pristojnosti pridobivali neizogibno potrebne zdravstvene podatke pacienta od izvajalcev zdravstvene dejavnosti. Primeri takih uporabnikov so drugi izvajalci zdravstvene dejavnosti za potrebe zdravstvene oskrbe, policija, sodišča, CSD, NIJZ, ZZZS, ZPIZ, upravne enote, inšpektorati, druge nadzorne institucije (npr. ZZS), Računsko sodišče, Varuh človekovih pravic, državna tožilstva, Arhiv RS itd.
Glede prepovedi je na spletni strani IP na voljo več mnenj, na primer št. 07120-1/2022/442, št. 07120-1/2021/508 in št. 07121-1/2021/402.
Lepo vas pozdravljamo,
dr. Urban Brulc, univ. dipl. prav., samostojni svetovalec IP
Mojca Prelesnik, univ. dipl. prav., informacijska pooblaščenka