Samo zamislim si kaj bi rada da piše v sodbi, to vpišem v iskalnik, in dobim kar sem iskala. Hvala!
Tara K., odvetnica
20.01.2025
07121-1/2025/42
Delovna razmerja, Pogodbena obdelava podatkov, Pravica do seznanitve z lastnimi osebnimi podatki, Svetovni splet
Informacijski pooblaščenec (v nadaljevanju: IP) je prejel vaše zaprosilo za mnenje glede začasnega onemogočenja vašega računa na Facebooku.
Na podlagi informacij, ki ste nam jih posredovali, vam v nadaljevanju skladno s 5. točko prvega odstavka 55. člena Zakona o varstvu osebnih podatkov (Uradni list RS, št. 163/22; v nadaljevanju: ZVOP-2), 58. členom Uredbe (EU) 2016/679 Evropskega parlamenta in Sveta z dne 27. aprila 2016 o varstvu posameznikov pri obdelavi osebnih podatkov in o prostem pretoku takih podatkov ter razveljavitvi Direktive 95/46/ES (v nadaljevanju: Splošna uredba) ter 2. členom Zakona o informacijskem pooblaščencu (Uradni list RS, št. 113/05, 51/07 – ZUstS-A; ZInfP) posredujemo naše neobvezujoče mnenje v zvezi z vašim vprašanjem.
Splošna uredba pravico do seznanitve podrobneje ureja v 15. členu.
IP vam svetuje, da najprej poskusite uveljavljati svojo pravico do seznanitve neposredno na platformi Facebook na način, opisan v nadaljevanju tega mnenja.
IP uvodoma poudarja, da lahko podaja neobvezujoča mnenja in pojasnila, ne sme pa izven konkretnih nadzornih ali drugih upravnih postopkov preverjati primernosti izbrane pravne podlage ali namenov oziroma obsega obdelave osebnih podatkov v konkretnem primeru.
IP uvodoma pojasnjuje, da je od vaše poizvedbe minilo teden dni, običajno pa traja nekoliko dlje časa, da upravljavec odgovori na tovrstne poizvedbe. Poleg tega IP pojasnjuje, da so vam lahko v pomoč tudi naslednja pojasnila upravljavca v zvezi z onemogočenjem računa na platformi:
https://www.facebook.com/help/103873106370583/?locale=sl_SI
IP ob tem dodaja, da se lahko obrnete tudi na njihovo pooblaščeno osebo za varstvo osebnih podatkov:
https://www.facebook.com/help/contact/540977946302970
IP ob tem dodaja, da ste se z družbo Facebook oziroma sedanjo krovno družbo Meta Platforms Inc ob odprtju svojega računa strinjali z njenimi splošnimi pogoji poslovanja. IP nadalje ne more komentirati konkretnih pogojev uporabe platform družbenih omrežij, saj to presega njegove pristojnosti.
IP nadalje pojasnjuje, da Splošna uredba v 15. členu ureja pravico do dostopa oziroma do seznanitve z lastnimi osebnimi podatki. Tako v prvem odstavku določa, da ima posameznik, na katerega se nanašajo osebni podatki, pravico od upravljavca dobiti potrditev, ali se v zvezi z njim obdelujejo osebni podatki, in kadar je temu tako, dostop do osebnih podatkov in naslednje informacije:
a)namene obdelave;
b)vrste zadevnih osebnih podatkov;
c)uporabnike ali kategorije uporabnika, ki so jim bili ali jim bodo razkriti osebni podatki, zlasti uporabnike v tretjih državah ali mednarodnih organizacijah;
d)kadar je mogoče, predvideno obdobje hrambe osebnih podatkov ali, če to ni mogoče, merila, ki se uporabijo za določitev tega obdobja;
e)obstoj pravice, da se od upravljavca zahteva popravek ali izbris osebnih podatkov ali omejitev obdelave osebnih podatkov v zvezi s posameznikom, na katerega se nanašajo osebni podatki, ali obstoj pravice do ugovora taki obdelavi;
f)pravico do vložitve pritožbe pri nadzornem organu;
g)kadar osebni podatki niso zbrani pri posamezniku, na katerega se ti nanašajo, vse razpoložljive informacije v zvezi z njihovim virom;
h)obstoj avtomatiziranega sprejemanja odločitev, vključno z oblikovanjem profilov iz člena 22(1) in (4) Splošne uredbe (EU) o varstvu podatkov, ter vsaj v takih primerih smiselne informacije o razlogih zanj, kot tudi pomen in predvidene posledice take obdelave za posameznika, na katerega se nanašajo osebni podatki.
IP dodaja še, da pravica do seznanitve z lastnimi osebnimi podatki ni absolutna, ampak lahko zakonodaja posamezne države članice sorazmerno omeji obseg obveznosti upravljavcev in pravic posameznikov, kadar je to potrebno za zagotavljanje:
državne varnosti, obrambe ter javne varnosti,
preprečevanja, preiskovanja, odkrivanja ali pregona kaznivih dejanj ali izvrševanja kazenskih sankcij,
drugih pomembnih ciljev v splošnem javnem interesu Unije ali države članice, zlasti pomembnega gospodarskega ali finančnega interesa Unije ali države članice, vključno z denarnimi, proračunskimi in davčnimi zadevami, javnim zdravjem in socialno varnostjo,
varstva neodvisnosti sodstva in sodnega postopka,
preprečevanja, preiskovanja, odkrivanja in pregona kršitev etike v zakonsko urejenih poklicih;
spremljanja, pregledovanja ali urejanja, povezanega, lahko tudi zgolj občasno, z izvajanjem javne oblasti,
varstva posameznika, na katerega se nanašajo osebni podatki, ali pravic in svoboščin drugih in
uveljavljanja civilnopravnih zahtevkov.
Zahteva se vloži pri upravljavcu, za katerega posameznik meni, da obdeluje njegove osebne podatke. IP vam svetuje, da pri konkretnem upravljavcu podate zahtevo za seznanitev z lastnimi osebnimi podatki in počakate na njihov odgovor oziroma na potek roka za odgovor. IP svetuje tudi, da v zahtevi čim bolj natančno opredelite, kaj v zvezi z vašimi osebnimi podatki vas posebej zanima. IP pojasnjuje tudi, da lahko, če vam upravljavec (Meta Platforms Ireland Ltd kot lastnica platforme Facebook) na vašo zahtevo ne odgovori v enem mesecu ali vašo zahtevo zavrne, vložite pritožbo pri pritožbenem organu. Ker ima Meta Platforms Ireland Ltd glavni sedež v EU na Irskem, za pritožbene zadeve nastopa irski nadzorni organ za varstvo osebnih podatkov kot vodilni nadzorni organ (kontaktni podatki organa so dostopni na: https://www.dataprotection.ie/en/contact/how-contact-us). Pritožbo lahko vložite tudi pri IP, ki pa mora takšno pritožbo odstopiti irskemu nadzornemu organu.
IP sklepno dodaja še, da se je 17. 2. 2024 začel uporabljati Akt o digitalnih storitvah (Uredba (EU) 2022/2065 Evropskega parlamenta in Sveta z dne 19. oktobra 2022 o enotnem trgu digitalnih storitev in spremembi Direktive 2000/31/ES). Njegov namen je prispevati k pravilnem delovanju notranjega trga posredniških storitev s tem, ko določa harmonizirana pravila za varno, predvidljivo in zaupanja vredno spletno okolje, ki spodbuja inovacije in v katerem so učinkovito zaščitene pravice iz Listine EU o temeljnih pravicah, vključno z načelom varstva potrošnikov. Omenjeni akt v prvem odstavku 17. člena določa, da ponudniki storitev gostovanja vsem prizadetim prejemnikom storitve predložijo jasno in specifično obrazložitev za katero koli od določenih omejitev, uvedenih zato, ker so informacije, ki jih je zagotovil prejemnik storitve, nezakonita vsebina ali so nezdružljive z njihovimi pogoji poslovanja. Med temi omejitvami je tudi začasna onemogočitev ali ukinitev računa prejemnika storitve.
Omenjeni akt nadalje v prvem odstavku 20. člena določa, da ponudniki spletnih platform prejemnikom storitve, vključno s posamezniki ali subjekti, ki so predložili prijavo, za obdobje vsaj šestih mesecev po odločitvi iz tega odstavka omogočajo dostop do učinkovitega notranjega sistema za obravnavo pritožb, ki jim omogoča, da vložijo elektronske in brezplačne pritožbe zoper odločitev, ki jo je ponudnik spletne platforme sprejel po prejemu prijave, ali zoper naslednje odločitve, ki jih sprejme ponudnik spletne platforme z obrazložitvijo, da se informacije, ki so jih zagotovili prejemniki, štejejo za nezakonito vsebino ali so nezdružljive z njegovimi pogoji poslovanja:
(a)odločitve, ali naj se odstranijo informacije ali onemogoči dostop do njih ali se omeji njihova vidnost, ali ne;
(b)odločitve, ali naj se začasno prekine ali preneha zagotavljanje celotne storitve ali njenega dela prejemnikom ali ne;
(c)odločitve, ali naj se začasno onemogoči ali ukine račun prejemnikov ali ne;
(d)odločitve, ali naj se začasno onemogoči, ustavi ali drugače omeji možnost monetizacije informacij, ki jo zagotovijo prejemniki, ali ne.
Ponudniki spletnih platform morajo v skladu s tretjim odstavkom 20. člena omenjenega akta tudi zagotoviti, da so njihovi notranji sistemi za obravnavo pritožb zlahka dostopni, uporabniku prijazni ter omogočajo in olajšujejo predložitev dovolj natančnih in ustrezno utemeljenih pritožb.
IP sklepno pojasnjuje še, da je za nadzor nad določbami Akta o digitalnih storitvah v RS pretežno (tudi za nadzor nad določbami omenjenega 17. in 20. člena) pristojna Agencija za komunikacijska omrežja in storitve RS (AKOS), ki je hkrati tudi koordinator digitalnih storitev.
Lepo vas pozdravljamo.
Matej Sironič, Svetovalec pooblaščenca I
dr. Jelena Virant Burnik, Informacijska pooblaščenka