Samo zamislim si kaj bi rada da piše v sodbi, to vpišem v iskalnik, in dobim kar sem iskala. Hvala!
Tara K., odvetnica
Postopek spremembe vrste rabe zemljišča se izvede na prijavo lastnika ali po uradni dolžnosti. Uvedbo postopka po uradni dolžnosti stranka ne more izsiliti.
Pritožba se zavrne in se potrdi sodba Upravnega sodišča Republike Slovenije v Ljubljani, št. U 1381/95-13 z dne 14.2.2001.
Z izpodbijano sodbo je upravno sodišče na podlagi prvega odstavka 59. člena Zakona o upravnem sporu (Uradni list RS, št. 50/97, 70/00) zavrnilo tožnikovo tožbo zoper odločbo z dne 26.7.1995, s katero je tožena stranka zavrnila njegovo pritožbo zoper sklep Geodetske uprave K. - R. z dne 27.9.1994 o ustavitvi postopka ugotavljanja sprememb vrste rabe in katastrskega razreda parc. št. 1058, 1067/1, 1161, 1222, 1411, 1557/2, 1586/2, 1588, 1609, 1612, 1804, 1811, 1822/13, 1822/17, 2030, 1610, 1232, 1535/1, 1101, 1127, 1147, 1153, 1154, 1100, 1195 in 1586/2 k.o. G. in parc. št. 1048/48 k.o. Ž. V obrazložitvi sodbe sodišče pritrjuje ugotovitvi tožene stranke, da je bil postopek ugotavljanja spremembe vrste rabe uveden na zahtevo tožnika, ki se je v vlogi zavezal poravnati stroške postopka in da teh stroškov, določenih s sklepom, ni založil. Zato je organ prve stopnje postopek, v skladu z določbo 116. člena ZUP, ustavil. Tožniku je bilo pojasnjeno, da se bo njegova prijava za spremembo vrste rabe reševala po uradni dolžnosti ob prvi reviziji vrst rabe v teh katastrskih občinah. Po presoji sodišča je tožena stranka pravilno zavrnila pritožbeni ugovor, da bi se moral postopek nadaljevati po uradni dolžnosti. Po določbi 1. odstavka 26. člena Zakona o zemljiškem katastru (Uradni list SRS, št. 16/74 in 42/86 - ZZKat) se spremembe vrste rabe zemljišča in spremembe, ki vplivajo na katastrski razred, ugotovijo in izvedejo v zemljiškokatastrskem operatu na prijavo lastnika oziroma uporabnika ali po uradni dolžnosti. Uvedbe postopka po uradni dolžnosti na navedeni pravni podlagi stranka ne more izsiliti, saj organ, čeprav stranka to zahteva, postopka ni dolžan uradoma uvesti. Enako velja za izvedbo revizije vrste rabe, ki se po določbi 32. člena ZZKat najmanj vsakih 15 let uvede po uradni dolžnosti. Rok, ki ga določa 32. člen, je inštrukcijske narave, ki veže geodetski organ, ne daje pa nikakršne pravice lastnikom zemljišč, da bi ti sami, na podlagi te določbe dosegli spremembo vrste rabe zemljišč. Do uvedbe postopka spremembe vrste rabe zemljišča v zemljiškokatastrskem operatu je po navedenem stranka upravičena le ob upoštevanju tistih določb ZZKat in ZUP, ki določajo pravila za uvedbo in vodenje postopka na zahtevo stranke.
V pritožbi tožnik navaja, da se ne strinja z izpodbijano sodbo, ker v njej ni nič navedenega glede njegovega katastrskega dohodka. Ker je čas, da spet napove dohodnino, spet ne bo upošteval podatkov, ki jih da geodetska uprava. Zato zahteva, naj se to takoj uredi, saj bo za nazaj uveljavljal vse stroške, ki jih je preveč plačal. Stroški in oškodovanja pa so zelo velika.
Tožena stranka na pritožbo ni odgovorila.
Pritožba ni utemeljena.
Tožeča stranka v pritožbi ne navaja, katere razloge uveljavlja; tega tudi ni mogoče razbrati iz njene vsebine.
Ob preizkusu po uradni dolžnosti, je po presoji pritožbenega sodišča sodišče prve stopnje na ugotovljeno dejansko stanje pravilno uporabilo materialno pravo. Po 25. členu ZZKat so lastniki oziroma uporabniki dolžni prijaviti pristojnemu geodetskemu organu vsako spremembo v vrsti rabe zemljišča in spremembo, ki vpliva na katastrski razred, in sicer v 30 dneh od nastale spremembe. Spremembe vrste rabe zemljišča in spremembe, ki vplivajo na katastrski razred, se na podlagi 1. odstavka 26. člena ZZKat ugotovijo in izvedejo o zemljiško - katastrskem operatu na prijavo lastnika oziroma uporabnika ali po uradni dolžnosti.
V tem primeru je ugotovljeno, da je uvedbo postopka za ugotavljanje spremembe vrste 14 parcel v k.o. G. in k.o. Ž. zahteval tožnik, ki se je v vlogi tudi zavezal, da bo poravnal stroške postopka, ki pa jih nato ni založil. Zato je bil postopek, ki je bil uveden na zahtevo tožnika kot stranke, z uporabo določbe 116. člena ZUP, pravilno ustavljen. Upravno sodišče je pravilno navedlo, da uvedbe postopka po uradni dolžnosti stranka ne more izsiliti. Pojasnilo tožene stranke in sodišča prve stopnje tožniku, da se sprememba vrste rabe in katastrskega razreda izvede v postopku revizije po 32. členu ZZKat je sicer pravilna, vendar pa je bil že po 30. členu ZZKat organ dolžan do 15. februarja naslednjega leta izvesti v zemljiško - katastrskem operatu vse spremembe vrste rabe in katastrskega razreda zemljišč, če so bile v teku leta pravilno prijavljene do 30. aprila oziroma, če jih je sam po uradni dolžnosti ugotovil do 31. oktobra. Čeprav je ZZKat prenehal veljati z uveljavitvijo Zakona o evidentiranju nepremičnin, državne meje in prostorskih enot (ZENDMPE, Uradni list RS, št. 52/2000), pa določbe glede postopkov ugotavljanja in evidentiranja vrst rabe, katastrskih kultur in katastrskega razreda ostajajo v veljavi še 7 let po uveljavitvi novega zakona (2. odstavek 104. člena ZENDMPE). Vendar pa tudi po tej določbi gre za postopek po uradni dolžnosti in na odločitev v tem upravnem sporu ne vpliva.
Ker tožeča stranka v pritožbi ne navaja nič takega, kar bi vplivalo na odločitev v tej zadevi in ker pritožbeno sodišče tudi ni našlo kršitev, na katere mora paziti po uradni dolžnosti, je pritožbo na podlagi 73. člena kot neutemeljeno zavrnilo in potrdilo sodbo sodišča prve stopnje.