Samo zamislim si kaj bi rada da piše v sodbi, to vpišem v iskalnik, in dobim kar sem iskala. Hvala!
Tara K., odvetnica
20/6-1991
S K L E P
Ustavno sodišče Republike Slovenije je na seji dne 20/6-1991 obravnavalo pobudo Majde Končan iz Brezij 8 pri Dobrovi in s k l e n i l o :
Ustavno sodišče ne sprejme pobude in ne bo začelo postopka za oceno ustavnosti in zakonitosti določbe 2. člena samoupravnega sporazuma o pravicah in obveznostih združenih kmetov v zvezi z uresničevanjem pravice do porodniškega dopusta (Uradni list SRS, št. 7/82, 17/82, 1/83 in 34/84).
Pobudnica je dala dne 22/10-1990 pobudo za oceno ustavnosti in zakonitosti v izreku tega sklepa navedenega samoupravnega sporazuma, kolikor združena kmetica po zapustitvi organizacije, ki je pristopila k samoupravnemu sporazumu, in vstopu v organizacijo, ki k samoupravnemu sporazumu ni pristopila, izgubi pravico do porodniškega dopusta. V pobudi navaja, da imajo po tem sporazumu združeni kmetje v organizaciji, ki je pristopila k samoupravnemu sporazumu, pravico do porodniškega dopusta v enakem obsegu kot delavci v združenem delu, v organizacijah, ki k samoupravnemu sporazumu niso pristopile, pa združeni kmetje te pravice nimajo. Zaradi tega v praksi prihaja do primerov, ko kmetovalka izgubi pravico do porodniškega dopusta, ker je npr. zaradi sklenitve zakonske zveze in preselitve v drug kraj postala članica druge organizacije, ki ni pristopila k samoupravnemu sporazumu. Takšna ureditev po pobudničinem mnenju ni v skladu z ustavo in zakonom, saj pravica do porodniškega dopusta ne bi smela prenehati zato, ker je združena kmetica postala članica oziroma kooperantka v drugi organizaciji. To jo postavlja v neenakopraven položaj z delavkami oziroma drugimi nosilkami samostojnega osebnega dela. Iz vsebine pobude je razvidno, da se nanaša na samoupravno ureditev, ki je določena v 2. členu izpodbijanega sporazuma, ki se glasi: "Pravice in obveznosti po tem sporazumu ima kmet z dnem, ko pridobi lastnost združenega kmeta v organizaciji, ki je pristopila k temu samoupravnemu sporazumu."
Ustavno sodišče pobude ni sprejelo iz procesnih razlogov.
Pravna podlaga izpodbijanega samoupravnega sporazuma, ki je navedena tudi v njegovem uvodnem delu, je med drugim 21. člen samoupravnega sporazuma o temeljih planov družbenega varstva otrok v SR Sloveniji za obdobje 1981-1985 (Uradni list SRS, št. 5/81), ki v 3. točki v programu skupnih nalog, ki se bodo uresničevale v Skupnosti otroškega varstva Slovenije, določa tudi "porodno nadomestilo združeni kmetici v enakem obsegu kot delavki, če združeni kmetje sklenejo samoupravni sporazum o pravicah in obveznostih". Omenjeni samoupravni sporazum o temeljih planov je prenehal veljati s potekom leta 1985. Za naslednje 5-letno obdobje je samoupravni sporazum o usklajevanju planov skupnosti otroškega varstva v SR Sloveniji za obdobje 1986-1990 (Uradni list SRS, št. 31/86) pravice in dolžnosti združenih kmetov v zvezi z uresničevanjem pravice do porodniškega dopusta bistveno drugače uredil. Po 20. členu tega sporazuma gre pravica do nadomestila osebnega dohodka pri zadržanosti z dela zavoljo poroda, nege in varstva otroka združeni kmetici enako kot delavki, pri čemer združeni kmetje niso več dolžni skleniti posebnega samoupravnega sporazuma o pravicah in obveznostih v zvezi z uresničevanjem te pravice. S tem je tudi prenehala veljati sporna določba 2. člena izpodbijanega samoupravnega sporazuma.
Glede na to, da je bila pobuda vložena 22/10-1990 in je tako od prenehanja veljavnosti izpodbijane določbe samoupravnega sporazuma, to je od 1/1-1986, pa do vložitve pobude preteklo več kot štiri leta, ustavno sodišče ustavnosti in zakonitosti te določbe ne more ocenjevati. Ustavno sodišče namreč po 409. členu ustave lahko ocenjuje ustavnost in zakonitost predpisov in drugih splošnih aktov, ki so nehali veljati, le če od prenehanja veljavnosti do vložitve pobude za začetek postopka ni preteklo več kot leto dni.
Po tretjem odstavku 4. člena zakona o določitvi nalog, ki jih od 1/1-1990 začasno opravljajo organi samoupravnih interesnih skupnosti, in o ustanovitvi določenih republiških upravnih organov (Uradni list SRS, št. 42/89 in Uradni list RS, št. 8/91) od 1/4-1991 odločajo o posamičnih pravicah in obveznostih iz razmerij v samoupravnih interesnih skupnostih pristojni upravni organi. Ti organi odločajo na podlagi materialnopravnih določb splošnih aktov samo- upravnih interesnih skupnosti, ki so bili v veljavi do 31/12-1989, kolikor ta razmerja niso urejena z zakonom in drugimi materialnopravnimi predpisi. Ker vprašanja v zvezi z izvajanjem dopusta za nego in varstvo otroka z novimi predpisi po 82. členu v zvezi s 136. členom zakona o delovnih razmerjih (Uradni list RS, št. 14/90 in 5/91) doslej še niso bila urejena, odločajo pristojni upravni organi o pravici združene kmetice do nadomestila osebnega dohodka pri zadržanosti z dela zavoljo poroda, nege in varstva otroka na podlagi materialnopravne določbe 20. člena samoupravnega sporazuma o usklajevanju planov skupnosti otroškega varstva v SR Sloveniji za obdobje 1986-1990.
Iz navedenih razlogov je ustavno sodišče na podlagi 15. člena zakona o postopku pred Ustavnim sodiščem SR Slovenije (Uradni list SRS, št. 39/74 in 28/76) na seji sklenilo tako, kot je razvidno iz izreka tega sklepa.
P r e d s e d n i k
dr. Peter Jambrek