Samo zamislim si kaj bi rada da piše v sodbi, to vpišem v iskalnik, in dobim kar sem iskala. Hvala!
Tara K., odvetnica
18.10.2024
07120-1/2024/352
Občine, Pravne podlage, Posebne vrste OP, Pridobivanje OP iz zbirk, Privolitev
Pri Informacijskem pooblaščencu (IP) smo dne 10. 10. 2024 prejeli vaše vprašanje o tem, ali lahko občina pridobi podatek o nekaznovanosti oziroma o izbrisanih obsodbah za kazniva dejanja zoper spolno nedotakljivost, ki se nanašajo na člane s strani občine sofinanciranih društev, ki v občinski športni dvorani izvajajo javne aktivnosti, organizator dogodka pa je občina. Nekega dogodka so se udeležili tudi otroci, športne aktivnosti pa so z njimi izvajali posamezni člani društev. Nekatere občine zahtevajo potrdila od društev, s katerimi sklepajo pogodbe o sofinanciranju športnih programov. Iz mnenja IP št. 07121-1/2021/1588 izhaja, da Zakon o izvrševanju kazenskih sankcij (ZIKS-1) določa, da se podatki iz evidence izbrisanih obsodb za kazniva dejanja zoper spolno nedotakljivost dajo na upravičeno, z zakonom določeno zahtevo ustanov, društev ali skupin, ki so jim otroci ali mladoletniki zaupani v učenje, vzgojo, varstvo ali v oskrbo. Zanima vas, ali obstoji zakonska podlaga za neposredno ali posredno (od posameznika ali društva) pridobitev podatkov iz evidence izbrisanih obsodb za kazniva dejanja zoper spolno nedotakljivost, s strani občine za osebe, ki kot člani društev (a) uporabljajo športni objekt v lasti občine na podlagi dogodka odprtega tipa in pri tem izvajajo dejavnosti z mladoletniki, vendar na podlagi povabila občine in prostovoljne vključitve društev; (b) uporabljajo športni objekt v lasti občine in pri tem izvajajo dejavnosti z mladoletniki, vendar na podlagi pogodbe, ki jo sklenejo z OŠ kot upravljavcem objekta; (c) izvajajo športne dejavnosti po sofinanciranem programu s strani občine.
Na podlagi informacij, ki ste nam jih posredovali, vam v nadaljevanju skladno s 5. točko prvega odstavka 55. člena Zakona o varstvu osebnih podatkov (Uradni list RS, št. 163/22, ZVOP-2), 58. členom Uredbe (EU) 2016/679 Evropskega parlamenta in Sveta z dne 27. aprila 2016 o varstvu posameznikov pri obdelavi osebnih podatkov in o prostem pretoku takih podatkov ter razveljavitvi Direktive 95/46/ES (Splošna uredba), 76. člena Zakona o varstvu osebnih podatkov na področju obravnavanja kaznivih dejanj (ZVOPOKD) ter 2. členom Zakona o informacijskem pooblaščencu (ZInfP) posredujemo naše neobvezujoče mnenje v zvezi z vašim vprašanjem.
IP se lahko dokončno opredeljuje do problematike varstva osebnih podatkov le v nadzornih ali pritožbenih postopkih in zato ne more vnaprej presojati upravičenosti dostopa do podatkov iz kazenske evidence, saj je za odločanje v prvi fazi pristojno Ministrstvo za pravosodje (MP) kot upravljavec.
Zgolj načeloma IP meni:
-da občina v konkretnem primeru verjetno ne more neposredno od MP pridobiti podatkov o izbrisanih obsodbah, ker otroci niso bili zaupani v varstvo neposredno občini;
-da občina v konkretnem primeru verjetno ne more neposredno od MP pridobiti podatkov o neizbrisanih obsodbah, ker interes ni utemeljen na področnem zakonu (npr. v Zakonu o lokalni samoupravi).
Občina bi lahko v vlogi pogodbene stranke od posameznega društva, ki bi izvajalo športne aktivnosti za otroke, zahtevala predložitev dokazila, da osebe, ki bodo imele neposreden stik z otroki ustrezajo obravnavanim pogojem glede kazenskih obsodb (primer a in c).
Iz 250.a člena ZIKS-1 izhaja:
-da Ministrstvo za pravosodje posreduje podatke iz kazenskih evidenc o neizbrisani obsodbi državnim organom, organom samoupravnih lokalnih skupnosti in nosilcem javnih pooblastil, na obrazloženo zahtevo pa tudi pravnim osebam in zasebnim delodajalcem, če še trajajo pravne posledice obsodbe ali varnostni ukrepi, in če imajo te osebe za prejem podatkov upravičen, na zakonu utemeljen interes (šesti odstavek);
-da se podatki iz evidence izbrisanih obsodb za kazniva dejanja zoper spolno nedotakljivost se dajo na upravičeno zahtevo ustanov, društev ali skupin, ki so jim otroci ali mladoletniki zaupani v učenje, vzgojo, varstvo ali v oskrbo (osmi odstavek).
Če bi občina ocenila, da je glede na naravo dejavnosti in druge okoliščine (npr. realna tveganja glede na trajanje in intenzivnost stikov, starost otrok, nadzor, prisotnost staršev in drugih oseb) to potrebno, ni izključeno, da občina, kot organizator dogodka in pogodbena stranka, za sodelovanje društva na občinski športni prireditvi določi pogoj, da društvo predloži ustrezno potrdilo, ki ga društvo bodisi pridobi samo ali ga pridobi od posameznika oziroma člana društva. Podobno bi lahko veljalo tudi pri sklepanju splošne pogodbe o sofinanciranju delovanja športnega društva, ki bi izvajalo aktivnosti z otroki. V primeru b (tj. če kot pogodbena stranka nastopa šola, ki je upravljavec športnega objekta) občina te možnosti verjetno nima.
Prijazen pozdrav.
dr. Urban Brulc, univ. dipl. prav., samostojni svetovalec IP
dr. Jelena Virant Burnik, informacijska pooblaščenka