Modern Legal
  • Napreden AI iskalnik za hitro iskanje primerov
  • Dostop do celotne evropske in slovenske sodne prakse
  • Samodejno označevanje ključnih relevantnih odstavkov
Začni iskati!

Podobni dokumenti

Ogledaj podobne dokumente za vaš primer.

Prijavi se in poglej več podobnih dokumentov

Prijavite se za brezplačno preizkusno obdobje in prihranite ure pri iskanju sodne prakse.

VSL sklep II Cp 1418/2009

ECLI:SI:VSLJ:2009:II.CP.1418.2009 Civilni oddelek

spomenik državnega pomena razglasitev nepremičnega spomenika zaznamba nepremičnega spomenika
Višje sodišče v Ljubljani
13. maj 2009

Povzetek

Sodna praksa obravnava vprašanje zaznambe kulturnega spomenika v zemljiški knjigi, kjer pritožnik trdi, da zaznamba ni zakonita, ker ni bila izdana odločba pristojnega ministrstva. Sodišče ugotavlja, da je pravni status spomenika pridobljen z aktom o razglasitvi, ki ga sprejme Vlada RS, in ne z upravno odločbo. Pritožba je zavrnjena, sklep zemljiškoknjižne sodnice pa potrjen.
  • Zaznamba kulturnega spomenika v zemljiški knjigiAli je za zaznambo kulturnega spomenika v zemljiški knjigi potrebna odločba pristojnega ministrstva o varstvu spomenika, ali pa je dovolj akt o razglasitvi spomenika državnega pomena?
  • Pravni status kulturnega spomenikaKako se pridobi pravni status kulturnega spomenika in kakšna je vloga akta o razglasitvi v tem postopku?
  • Utemeljenost pritožbeAli je pritožba utemeljena glede na to, da je bila zaznamba kulturnega spomenika opravljena na podlagi akta o razglasitvi in ne na podlagi odločbe ministrstva?
Z Googlom najdeš veliko.
Z nami najdeš vse. Preizkusi zdaj!

Samo zamislim si kaj bi rada da piše v sodbi, to vpišem v iskalnik, in dobim kar sem iskala. Hvala!

Tara K., odvetnica

Jedro

Na podlagi 10. točke 1. odstavka 22. člena ZZK-1, 4. odstavka 111. člena ZZK-1 in izrecnega pooblastila 16. člena ZVKD kot posebnega predpisa v zemljiški knjigi zaznamuje pravno dejstvo razglasitve nepremičnega spomenika na podlagi akta o razglasitvi iz 12. člena ZVKD, torej akta o razglasitvi spomenika državnega pomena Vlade RS, in ne na podlagi odločbe pristojnega ministrstva, izdane na podlagi 13. člena istega zakona.

Izrek

Pritožba se zavrne in se potrdi sklep zemljiškoknjižne sodnice.

Dovoli se izbris zaznambe nepravnomočnosti sklepa o dovolitvi vpisa.

Udeleženec sam trpi svoje pritožbene stroške.

Obrazložitev

V ponovljenem postopku je zemljiškoknjižna sodnica z izpodbijanim sklepom zavrnila ugovor pritožnika proti sklepu zemljiškoknjižne referentke Dn. št. 2984/2005 z dne 17.10.2005 in odločila, da ta ostane v veljavi. Z njim je bila pri pritožnikovih nepremičninah parc. št. 1140/6, vpisani v vložku št. 1434 k.o. ..., dovoljena zaznamba, da je del te parcele - 15-metrski priobalni pas - razglašen za kulturni spomenik državnega pomena na podlagi 16. člena tedaj veljavnega Zakona o varstvu naravne in kulturne dediščine (Ur. l. RS, št. 7/1999 s spremembami; v nadaljevanju; ZVKD) in Odloka o razlastitvi struge reke Ljubljanice ter njenega pritoka Ljubije, vključno z bregovi, in območja stare struge Ljubljanice, za kulturni spomenik državnega pomena (Ur. l. RS, št. 115/2003) Vlade RS.

Proti sklepu se iz vseh pritožbenih razlogov, ki jih ne konkretizira, pritožuje udeleženec. Predlaga njegovo razveljavitev in zavrnitev predloga ter povrnitev pritožbenih stroškov. Po njegovem mnenju je sklep nezakonit, ker dovoljuje zaznambo kulturnega spomenika na zemljišču, ki še nima tega statusa, ker še ni bila izdana odločba pristojnega ministrstva o varstvu spomenika po 13. členu ZVKD. Podlaga za zaznambo je skladno s 1. in 4. odstavkom 111. člena Zakona o zemljiški knjigi (ZZK-1; Ur. l. RS, št. 58/2003) lahko le dokončna ali pravnomočna odločba, to je posamičen in konkreten pravni akt, ne pa morebitni zakon ali odlok, ki sta abstraktna in splošna pravna akta. Tako je v identični zadevi opr. št. II Cp 3051/2008 že odločilo Višje sodišče v Ljubljani. Sklep je v nasprotju tudi z 2. odstavkom 152. člena ZZK-1, ker iz njega ni jasno razvidno, na kateri del parcele št. 1140/6 se nanaša. Predlagateljica je odgovorila na vročeno pritožbo. Predlaga njeno zavrnitev. Opozarja na specialne določbe 16. člena ZVKD, ki jih je treba glede na 4. odstavek 111. člena ZZK-1 pri zaznambi nepremičnega spomenika smiselno uporabiti.

Pritožba ni utemeljena.

Razglasitev spomenika državnega pomena je v času razglasitve struge reke Ljubljanice in njenega pritoka Ljubije za tak spomenik urejal 12. člen ZVKD. Po 1. odstavku navedenega zakonskega določila je spomenik dobil svoj pravni status z aktom o razglasitvi. Tak akt za spomenike državnega pomena sprejme Vlada Republike Slovenije in ga objavi v Uradnem listu RS (4. odstavek 12. člena ZVKD). Po pravilni ugotovitvi prvega sodišča gre v obravnavani zadevi za tak primer, saj je z Odlokom o razglasitvi struge reke Ljubljanice ter njenega pritoka Ljubije, vključno z bregovi in območja stare struge Ljubljanice, za kulturni spomenik državnega pomena (v nadaljevanju: odlok) v 3. členu določeno, da je za spomenik določen tudi del parcelne št. 1140/6 v k.o. ..., in sicer 15-metrski pas priobalnega zemljišča. Pritožbeno naziranje, da zemljišče pridobi status kulturnega spomenika šele z izdajo odločbe o varstvu spomenika, ki ga izdaja pristojno ministrstvo na podlagi 13. člena ZVKD, je treba torej kot zmotno zavrniti. Kot je pravilno pojasnilo že prvo sodišče, se odločba o varstvu spomenika, ki jo ureja 13. člen ZVKD, nanaša zgolj na varstveni režim spomenika. Določa pogoje za raziskovanje, način vzdrževanja, pogoje za posege, pravni promet, fizično varovanje, način upravljanja in rabe spomenika, dostopnost spomenika za javnost, zlasti časovne okvire, posamezne druge omejitve in prepovedi ter ukrepe za njegovo varstvo (2. odstavek 13. člena ZVKD). Na pridobitev statusa spomenika pa nima več nobenega vpliva, s tem pa tudi ne zaznambo tega pravnega dejstva v zemljiški knjigi.

Četrti odstavek 111. člena ZZK-1 za zaznambo nepremičnega spomenika napotuje na smiselno uporabo določb 1. do 3. odstavka 111. člena ZZK-1 o zaznambi javnega dobra. To pa pomeni, da je treba kot podlago za zaznambo upoštevati tisti akt pristojnega organa, ki določa status spomenika. Stroga gramatikalna razlaga 1. odstavka 111. člena ZZK v smislu posamičnega in konkretnega akta, za katero se zavzema pritožnik, ne pride v poštev, ker, kot že rečeno, spomenik dobi svoj pravni status z aktom o razglasitvi in ne z upravno odločbo.

Na podlagi 10. točke 1. odstavka 22. člena ZZK-1, 4. odstavka 111. člena ZZK-1 in izrecnega pooblastila 16. člena ZVKD kot posebnega predpisa, se tedaj v zemljiški knjigi zaznamuje pravno dejstvo razglasitve nepremičnega spomenika na podlagi akta o razlastitvi iz 12. člena ZVKD, torej akta o razglasitvi spomenika državnega pomena Vlade RS, in ne odločbe pristojnega ministrstva, izdane na podlagi 13. člena istega zakona.

Navedena pravna določila je prvo sodišče pravilno uporabilo in svojo odločitev v izpodbijanem sklepu tudi primerno obrazložilo. Neutemeljen je tudi pritožbeni očitek o nejasni opredelitvi dela parcele, na katere se nanaša izpodbijani sklep. Predlagana zaznamba sledi opisu nepremičnine, kot je opredeljen v odloku Vlade o razglasitvi nepremičnine za kulturni spomenik, kar je skladno s 5. odstavkom 111. člena ZZK-1, kot je pravilno v svoje sklepu obrazložilo že prvo sodišče in dodatno pojasnjevanje ni potrebno.

Ker je izpodbijani sklep pravilen in v njem ni absolutnih bistvenih kršitev določb postopka, na katere mora paziti pritožbeno sodišče po uradni dolžnosti, je pritožbo udeleženca kot neutemeljeno zavrnilo in potrdilo sklep sodišča prve stopnje. Hkrati je dovolilo izbris zaznambe nepravnomočnosti sklepa o dovolitvi vpisa (2. točka 3. odstavka 161. člena ZZK-1).

Odločitev o pritožbenih stroških, ki jih je priglasil le pritožnik, temelji na 1. odstavku 35. člena Zakona o nepravdnem postopku (v nadaljevanju: ZNP) v zvezi z 2. odstavkom 120. člena ZZK-1, po katerem vsak udeleženec v nepravdnem postopku, kakršen je tudi obravnavani, trpi svoje stroške.

Javne informacije Slovenije, Vrhovno sodišče Republike Slovenije

Do relevantne sodne prakse v nekaj sekundah

Dostop do celotne evropske in slovenske sodne prakse
Napreden AI iskalnik za hitro iskanje primerov
Samodejno označevanje ključnih relevantnih odstavkov

Začni iskati!

Prijavite se za brezplačno preizkusno obdobje in prihranite več ur tedensko pri iskanju sodne prakse.Začni iskati!

Pri Modern Legal skupaj s pravnimi strokovnjaki razvijamo vrhunski iskalnik sodne prakse. S pomočjo umetne inteligence hitro in preprosto poiščite relevantne evropske in slovenske sodne odločitve ter prihranite čas za pomembnejše naloge.

Kontaktiraj nas

Tivolska cesta 48, 1000 Ljubljana, Slovenia