Samo zamislim si kaj bi rada da piše v sodbi, to vpišem v iskalnik, in dobim kar sem iskala. Hvala!
Tara K., odvetnica
13.06.2023
07121-1/2023/778
Moderne tehnologije, Pravne podlage, Video in avdio nadzor
Pri Informacijskem pooblaščencu (IP) smo 2. 6. 2023 prejeli vaše zaprosilo za mnenje glede uvedbe sistema za branje registrskih tablic za potrebo delovanja parkirnega sistema. V dopisu navajate, da se z določenim podjetjem dogovarjate za vgradnjo novega sistema na parkirišču za stranke trgovskega centa. Zanima vas, ali lahko podjetje za trgovski center vzpostavi parkirni sistem z branjem registrskih tablic.
Na podlagi informacij, ki ste nam jih posredovali, vam v nadaljevanju skladno s 5. točko prvega odstavka 55. člena Zakona o varstvu osebnih podatkov (Uradni list RS, št. 163/22, ZVOP-2), 58. členom Uredbe (EU) 2016/679 Evropskega parlamenta in Sveta z dne 27. aprila 2016 o varstvu posameznikov pri obdelavi osebnih podatkov in o prostem pretoku takih podatkov ter razveljavitvi Direktive 95/46/ES (Splošna uredba) ter 2. členom Zakona o informacijskem pooblaščencu (Uradni list RS, št. 113/05 in 51/07 – ZUstS-A, ZInfP) posredujemo naše neobvezujoče mnenje v zvezi z vašim vprašanjem.
Parkirišče javno dostopnega trgovsko-poslovnega centra je treba šteti kot javno površino v smislu določb Zakona o urejanju prostora.
10. odstavek 80. člena ZVOP-2 na javnih površinah prepoveduje uporabo sistemov za avtomatsko prepoznavo registrskih tablic in sistemov, s katerimi se obdelujejo biometrični osebni podatki. Prepoved obdelave osebnih podatkov iz citirane določbe se po mnenju IP lahko nanaša na sisteme za avtomatsko prepoznavo registrskih tablic, ki bi jih upravljavci na javnih površinah uporabljali ob izpolnjevanju pogoja iz c) ali e) prvega odstavka 6. člena Splošne uredbe. Ne nanaša pa se na primere, ko bi uporaba teh sistemov na javnih površinah temeljila na kateri drugi od pravnih podlag iz prvega odstavka 6. člena Splošne uredbe (po mnenju IP pride v poštev zgolj točka f).
IP uvodoma pojasnjuje, da mora za zakonito obdelavo osebnih podatkov obstajati ena izmed pravnih podlag, ki jih določa 1. odstavek 6. člena Splošne uredbe:
•privolitev posameznika (točka (a)),
•sklenitev ali izvajanje pogodbe (točka (b)),
•izpolnitev zakonske obveznosti (točka (c)),
•zaščita življenjskih interesov posameznika (točka (d)),
•izvajanje javne naloge (točka (e) v zvezi s četrtim odstavkom 9. člena ZVOP-1),
•zakoniti interesi upravljavca, če ne prevladajo interesi in pravice oz. svoboščine posameznika (točka (f)).
Ob tem je treba opozoriti, da se točka (f) ne uporablja za obdelavo s strani javnih organov pri opravljanju njihovih nalog.
Nadalje IP razlaga, da videonadzor na javnih površinah ureja 80. člen ZVOP-2, in sicer določa, da je videonadzor na javnih površinah dovoljen le, kadar je to potrebno zaradi obstoja resne in utemeljene nevarnosti za življenje, osebno svobodo, telo ali zdravje ljudi, varnost premoženja upravljavca ali varovanje tajnih podatkov upravljavca ali obdelovalca v prenosu.
V vašem primeru je relevanten posebej 10. odstavek 80. člena ZVOP-2, ki na javnih površinah prepoveduje uporabo sistemov za avtomatsko prepoznavo registrskih tablic in sistemov, s katerimi se obdelujejo biometrični osebni podatki.
Med javne površine, ki jih omenja 10. odstavek 80. člena ZVOP-2, po definiciji Zakona o urejanju prostora (Uradni list RS, št. 199/21; v nadaljevanju ZUreP-3) sodijo tudi javna parkirišča trgovsko-poslovnih centrov. ZUreP-3 namreč določa, da je javna površina odprta prostorska ureditev, namenjena splošni rabi, naravna ali ustvarjena z gradbenimi ali drugimi posegi v prostor (kot so cesta, ulica, parkirišče itd.). Nadalje določa tudi, da je javna površina lahko v lasti države, občine ali pa v zasebni lasti.
Po mnenju IP se prepoved obdelave osebnih podatkov iz desetega odstavka 80. člena ZVOP-2 lahko nanaša na sisteme za avtomatsko prepoznavo registrskih tablic, ki bi jih upravljavci na javnih površinah uporabljali ob izpolnjevanju pogoja iz točke c) ali e) prvega odstavka 6. člena Splošne uredbe (torej izpolnitev zakonske obveznosti ali izvajanje javne naloge), ne pa tudi na primere, ko bi uporaba teh sistemov na javnih površinah temeljila na kateri drugi od pravnih podlag iz prvega odstavka 6. člena Splošne uredbe.
V praksi bi kot pravna podlaga, na kateri bi lahko temeljila uporaba takih sistemov, eventualno prišla v poštev (zgolj) točka (f) prvega odstavka 6. člena Splošne uredbe in bi bila njihova uporaba torej zakonita pod pogojem, da bi bil upravljavec zmožen dokazati, da je obdelava osebnih podatkov na tak način potrebna zaradi zakonitih interesov, za katere si prizadeva upravljavec ali tretja oseba, razen kadar nad takimi interesi prevladajo interesi ali temeljne pravice in svoboščine posameznika.
Ker je IP na podobna vprašanja že podrobno odgovarjal, vas na tem mestu napotujemo na že objavljena mnenja glede avtomatske prepoznave registrskih tablic na javnih površinah:
-Uporaba sistemov za avtomatsko prepoznavo registrskih tablic, št. 07121-1/2023/542 z dne 21. 04. 2023: https://www.ip-rs.si/mnenja-zvop-2/uporaba-sistemov-za-avtomatsko-prepoznavo-registrskih-tablic-1683869242
-Videonadzor javnih površin, št. 07121-1/2023/413 z dne 28. 03. 2023: https://www.ip-rs.si/mnenja-zvop-2/vn-javnih-povr%C5%A1in-1680156014
-Sistemi za avtomatsko prepoznavo registrskih tablic in izvajanje biometrijskih ukrepov na javnih površinah, št. 07121-1/2023/256 z dne 23. 02. 2023: https://www.ip-rs.si/mnenja-zvop-2/videonadzor-javnih-povr%C5%A1in-1677224569
V upanju, da smo odgovorili na vaše vprašanje, vas lepo pozdravljamo.
Mojca Prelesnik, univ. dipl. prav.
informacijska pooblaščenka