Samo zamislim si kaj bi rada da piše v sodbi, to vpišem v iskalnik, in dobim kar sem iskala. Hvala!
Tara K., odvetnica
08.05.2023
07121-1/2023/604
Neposredno trženje, nagradne igre
Pri Informacijskem pooblaščencu (IP) smo dne 26. 4. 2023 prejeli vaše zaprosilo za mnenje glede prejemanja neželenih SMS sporočil. Navajate, da preko SMS sporočil prejemate promocijska sporočila, ki vam jih podjetje pošilja kljub temu, da ste se od prejemanja tovrstnih sporočil odjavili. Poleg tega podjetje nima vzpostavljenega delujočega kanala, preko katerega bi uporabniki lahko zahtevali prenehanje pošiljanja promocijskih sporočil. Zanima vas, kdo je pristojen za ukrepanje v tovrstnih primerih.
Na podlagi informacij, ki ste nam jih posredovali, vam v nadaljevanju skladno s 5. točko prvega odstavka 55. člena Zakona o varstvu osebnih podatkov (Uradni list RS, št. 163/22, ZVOP-2), 58. členom Uredbe (EU) 2016/679 Evropskega parlamenta in Sveta z dne 27. aprila 2016 o varstvu posameznikov pri obdelavi osebnih podatkov in o prostem pretoku takih podatkov ter razveljavitvi Direktive 95/46/ES (Splošna uredba), 76. člena Zakona o varstvu osebnih podatkov na področju obravnavanja kaznivih dejanj (Uradni list RS, št. 177/20, ZVOPOKD) ter 2. členom Zakona o informacijskem pooblaščencu (Uradni list RS, št. 113/05 in 51/07 – ZUstS-A, ZInfP) posredujemo naše neobvezujoče mnenje v zvezi z vašim vprašanjem.
Za nadzor določb Zakona o elektronskih komunikacijah, ki urejajo neposredno trženje, je pristojna Agencija za komunikacijska omrežja in storitve Republike Slovenije.
IP uvodoma pojasnjuje, da izven postopka inšpekcijskega nadzora oziroma drugega upravnega postopka nima zakonskih pooblastil za presojo zakonitosti konkretnih obdelav osebnih podatkov in morebitnih kršitev pravic posameznikov, na katere se podatki nanašajo. V nadaljevanju vam zato podajamo zgolj splošna pojasnila in pravna izhodišča v zvezi z vašim dopisom.
Neposredno trženje preko SMS sporočil ureja Zakon o elektronskih komunikacijah v 226. členu (Uradni list RS, št. 130/22 in 18/23 – ZDU-1O), ki v prvem odstavku določa, da je uporaba samodejnih klicnih in komunikacijskih sistemov za opravljanje klicev na naročnikovo telefonsko številko brez človekovega posredovanja (npr. klicni avtomati, SMS, MMS), telefaksov ali elektronske pošte za namene neposrednega trženja dovoljena samo na podlagi naročnikovega ali uporabnikovega predhodnega soglasja (privolitve). Neposredno trženje preko SMS sporočil je torej dovoljeno le, če je posameznik vanj privolil.
Več o pravni ureditvi neposrednega trženja lahko preberete na spletni strani TiODLOCAS.si: https://tiodlocas.si/neposredno-trzenje-lahko-ga-omejite-preklicete-odlocitev-je-vasa/.
IP dodatno pojasnjuje, da ZEKom-2 v 3. členu definira soglasje kot osebno privolitev uporabnika ali naročnika v skladu s predpisi, ki urejajo varstvo osebnih podatkov. Vprašanje veljavnosti privolitve in možnost njenega naknadnega preklica ureja Splošna uredba v 11. točki 4. člena in 7. členu. Slednji v tretjem odstavku določa, da ima posameznik, na katerega se nanašajo osebni podatki, pravico, da svojo privolitev kadar koli prekliče na enako enostaven način kot je bila privolitev dana. ZEKom-2 glede preklica privolitve (zavrnitve soglasja) dodatno določa, da mora biti za posameznika brezplačen.
Za nadzor nad izvajanjem 226. člena ZEKom-2 pristojna Agencija za komunikacijska omrežja in storitve Republike Slovenije (AKOS), njihovi kontaktni podatki so dostopni na spletni strani: https://www.akos-rs.si/.
V upanju, da ste dobili odgovor na vaša vprašanja, vas lepo pozdravljamo.
dr. Pika Šarf, Svetovalka IP za mednarodne odnose
Mojca Prelesnik, univ. dipl. prav., informacijska pooblaščenka