Samo zamislim si kaj bi rada da piše v sodbi, to vpišem v iskalnik, in dobim kar sem iskala. Hvala!
Tara K., odvetnica
24.04.2024
07120-1/2024/168
Zdravstveni osebni podatki, Pravne podlage, Posredovanje osebnih podatkov
Pri Informacijskem pooblaščencu (IP) smo dne 15. 4. 2024 in 16. 4. 2024 (dopolnitev) prejeli vaše zaprosilo za mnenje o tem, ali je dopustno, da izvajalci zdravstvene dejavnosti letno posredujejo NIJZ-ju zbrane podatke o okužbah kirurških ran v skladu z metodologijo oziroma navodili NIJZ. Gre za epidemiološko spremljanje okužb kirurške rane (ESOKR). Letošnje poročanje se nanaša na podatke za leto 2023.
Na podlagi informacij, ki ste nam jih posredovali, vam v nadaljevanju skladno s 5. točko prvega odstavka 55. člena Zakona o varstvu osebnih podatkov (Uradni list RS, št. 163/22, ZVOP-2), 58. členom Uredbe (EU) 2016/679 Evropskega parlamenta in Sveta z dne 27. aprila 2016 o varstvu posameznikov pri obdelavi osebnih podatkov in o prostem pretoku takih podatkov ter razveljavitvi Direktive 95/46/ES (Splošna uredba), 76. člena Zakona o varstvu osebnih podatkov na področju obravnavanja kaznivih dejanj (ZVOPOKD) ter 2. členom Zakona o informacijskem pooblaščencu (ZInfP) posredujemo naše neobvezujoče mnenje v zvezi z vašim vprašanjem. Pojasnjujemo še, da se IP lahko dokončno opredeljuje do konkretnih primerov obdelave osebnih podatkov le v nadzornih postopkih.
IP v tem trenutku ni znana izrecna in neposredna zakonska podlaga za posredovanje psevdonimiziranih podatkov o okužbah kirurških ran s strani izvajalcev zdravstvene dejavnosti NIJZ-ju v okviru epidemiološkega spremljanja bolnišničnih okužb.
Glede na vsebino metodologije in specifikacije obrazca, IP ugotavlja, da so predmet posredovanja osebni podatki oziroma psevdonimizirani osebni podatki pacientov, po vsebini pa gre za zdravstvene osebne podatke. Zato bi morala biti v skladu z (i) točko drugega odstavka 9. člena Splošne uredbe na voljo (nacionalna) zakonska podlaga. Iz omenjene določbe namreč izhaja, da je obdelava podatkov o zdravstvenem stanju dopustna, če je obdelava »potrebna iz razlogov javnega interesa na področju javnega zdravja, kot je zaščita pred resnimi čezmejnimi tveganji za zdravje ali zagotovitev visokih standardov kakovosti in varnosti zdravstvenega varstva ter zdravil ali medicinskih pripomočkov, na podlagi prava Unije ali prava države članice«.
V naslednjih predpisih:
-Zakon o nalezljivih boleznih (ZNB),
-Zakon o zbirkah podatkov s področja zdravstvenega varstva (ZZPPZ),
-Uredba o programih storitev obveznega zdravstvenega zavarovanja, zmogljivostih, potrebnih za njegovo izvajanje, in obsegu sredstev za leto 2023 (vključno z 131. členom),
-Pravilnik o pogojih za pripravo in izvajanje programa preprečevanja in obvladovanja bolnišničnih okužb (vključno z 9. členom),
-Pravilnik o strokovnem nadzoru izvajanja programa preprečevanja in obvladovanja bolnišničnih okužb in
-Letni program statističnih raziskovanj za leto 2023 in
-ZVOP-2
IP ne najde izrecne in neposredne pravne podlage za predstavljeno psevdonimizirano poročanje o okužbah kirurških ran s strani izvajalcev zdravstvene dejavnosti NIJZ-ju.
Priporočila Sveta Evropske unije o varnosti pacientov, vključno s preprečevanjem in nadzorom okužb, povezanih z zdravstveno oskrbo (2009/C 151/01) niso zavezujoč akt, poleg tega so splošna, njihovi naslovniki pa so države. Odločba št. 2119/98/ES Evropskega parlamenta in Sveta z dne 24. septembra 1998 o vzpostavitvi mreže epidemiološkega spremljanja in obvladovanja nalezljivih bolezni v Skupnosti ni več veljavna. Enako velja za Sklep št. 1082/2013/EU Evropskega parlamenta in Sveta z dne 22. oktobra 2013 o resnih čezmejnih nevarnostih za zdravje in o razveljavitvi Odločbe št. 2119/98/ES.
Kljub navedenemu IP ne izključuje možnosti, da je (delna) pravna podlaga v ZZPPZ pod št. NIJZ 48 (evidenca nalezljivih bolezni), vendar tega ne more oceniti brez poznavanja vseh relevantnih dejstev in okoliščin. Prav tako ni izključeno, da je na voljo pravna podlaga v kakšnem drugem ustreznem predpisu. Za tovrstno presojo bi bilo treba najprej pridobiti informacijo o domnevni pravni podlagi od NIJZ kot uporabnika osebnih podatkov. V primeru dvoma v zakonitost posredovanja podatkov vam predlagamo, da od NIJZ zahtevate informacijo o pravni podlagi, kot je to določeno v 41. členu ZVOP-2.
Dejstvo, da se poročanje izvaja že vrsto let in dejstvo, da je epidemiološko spremljanje odobrila KME, ne vpliva na zgornje stališče IP.
Lepo vas pozdravljamo,
dr. Urban Brulc, univ. dipl. prav., samostojni svetovalec IP
Mojca Prelesnik, univ. dipl. prav., informacijska pooblaščenka