Modern Legal
  • Napreden AI iskalnik za hitro iskanje primerov
  • Dostop do celotne evropske in slovenske sodne prakse
  • Samodejno označevanje ključnih relevantnih odstavkov
Začni iskati!

Podobni dokumenti

Ogledaj podobne dokumente za vaš primer.

Prijavi se in poglej več podobnih dokumentov

Prijavite se za brezplačno preizkusno obdobje in prihranite ure pri iskanju sodne prakse.

Sodba U 1371/94-4

ECLI:SI:VSRS:1996:U.1371.94.4 Upravni oddelek

podržavljeno premoženje
Vrhovno sodišče
3. april 1996
Z Googlom najdeš veliko.
Z nami najdeš vse. Preizkusi zdaj!

Samo zamislim si kaj bi rada da piše v sodbi, to vpišem v iskalnik, in dobim kar sem iskala. Hvala!

Tara K., odvetnica

Jedro

Premoženja, ki je bilo z odločbo o nacionalizaciji lastniku podržavljeno in z dopolnitvijo te odločbe vrnjeno njegovim sorodnikom, ni mogoče šteti za podržavljeno premoženje po ZDen, ker ta v 8. členu določa, da je kot podržavljeno premoženje po tem zakonu mišljeno zasebno premoženje, ki je z aktom o podržavljenju prešlo v splošno ljudsko premoženje, državno, družbeno ali zadružno lastnino.

Izrek

Tožba se zavrne.

Obrazložitev

Tožena stranka je z izpodbijano odločbo zavrnila pritožbo tožnika zoper sklep Sekretariata za družbeno planiranje, gospodarstvo in proračun občine z dne 9.3.1993, s katerim je zavrgel zahtevo za denacionalizacijo premoženja, ki naj bi bilo z odločbo z dne 21.1.1948 odvzeto takrat že pokojnemu očetu vlagatelja zahteve J.O, ki je umrl po 28.8.1945 in se zato po 11. členu zakona o denacionalizaciji (ZDen) šteje, da je bilo premoženje podržavljeno njemu in ne vlagatelju. Z isto odločbo pa naj bi bilo premoženje dodeljeno njegovima sorodnikoma in je še danes v lasti fizičnih oseb, zato po 3. odstavku 16. člena ZDen ne more biti predmet vračanja. V obrazložitvi tožena stranka navaja, da je odločitev prvostopnega organa sicer pravilna, vendar iz drugih razlogov, kot so navedeni v obrazložitvi sklepa. Prvostopni organ je spregledal določbo 2. odstavka 8. člena ZDen, ki določa, da je z izrazom podržavljeno premoženje mišljeno zasebno premoženje, ne glede na to ali je z aktom o podržavljenju prešlo v splošno ljudsko premoženje, državno, družbeno ali zadružno lastnino. Skladno s to določbo se prehod zasebnega premoženja, ki je z aktom o podržavljenju prešlo v zasebno lastnino druge fizične osebe, ne šteje za podržavljanje premoženja. Ker v konkretnem primeru sploh ni šlo za podržavljenje premoženja, je prvostopni organ pravilno odločil, da se zahteva za denacionalizacijo zavrže. Tožnik v tožbi navaja, da so razlogi, s katerimi je tožena stranka v izpodbijani odločbi zavrnila njegovo pritožbo neutemeljeni. Iz odločbe z dne 21.1.1948 je razvidno, da je bil dne 7.12.1946 tožnikov oče razlaščen s presežkom nad 3 ha, z že navedeno odločbo iz leta 1948 pa so bila naknadno določena zemljišča, ki jih razlaščenec obdrži v lasti ali se dodelijo sorodnikom razlaščenca. Ker je bilo tožnikovemu očetu z odločbo iz leta 1946 podržavljeno vse premoženje, ki presega 3 ha, pomeni, da je prešlo v državno lastnino vse do dne 5.2.1948, ko je bilo z novo odločbo določeno, katera zemljišče obdrži razlaščenec oziroma se dodelijo sorodnikom. Zato je trditev tožene stranke, da sploh ne gre za podržavljeno premoženje, neresnična. Odločba z dne 21.1.1948 je samostojni upravni akt, torej povsem nova odločba, ne glede na to, da je v njej navedeno, da gre za dopolnitev odločbe z dne 7.12.1946. Med izdajo ene in druge odločbe gre za več kot enoletno obdobje, ko je bilo celotno premoženje tožnikovega očeta nad 3 ha podržavljeno. Koliko časa je bilo podržavljeno, komu, kdaj in na kakšen način je bilo kasneje to premoženje preneseno, za postopek denacionalizacije ni pomembno. Odločba z dne 21.1.1948 je kot upravni akt le način, s katerim so bile tožnikovim sorodnikom dodeljene nepremičnine. Stališče, ki ga zagovarja tožena stranka, bi pomenilo, da bi bilo potrebno zavreči vse zahtevke glede nepremičnin, ki so bile kakorkoli prenesene v last fizičnih oseb, kar pa ni v skladu s splošnimi določbami ZDen. Ker so navedene nepremičnine sedaj v lasti fizičnih oseb, je tožnik podrejeno postavil tudi odškodninski zahtevek. Tožena stranka je v izpodbijani odločbi nepravilno uporabila materialno pravo, zato tožnik predlaga, da sodišče izpodbijano odločbo odpravi. Stroške postopka z zakonitimi zamudnimi obrestmi od dneva izdaje sodbe do plačila nosi tožena stranka.

Tožena stranka v odgovoru na tožbo prereka tožbene navedbe iz razlogov, navedenih v obrazložitvi izpodbijane odločbe in predlaga, da sodišče tožbo kot neutemeljeno zavrne.

Tožba ni utemeljena.

Po vpogledu v spisne podatke sodišče ne dvomi v pravilnost ugotovljenega dejanskega stanja in na tej podlagi tudi pravilno odločitev tožene stranke. Sodišče se v celoti strinja z razlogi, s katerimi je tožena stranka zavrnila tožnikovo pritožbo. Za zmotno pa šteje tožnikovo trditev, da je bilo premoženje, ki je predmet denacionalizacijskega postopka, dejansko podržavljeno z odločbo Okrajne komisije za agrarno reformo z dne 7. decembra 1946 in naj bi bilo nato z novo odločbo z dne 21.1.1948 določeno, katera zemljišča ostajajo razlaščencu in katera se dodelijo njegovim sorodnikom. Tožena stranka je pravilno ugotovila, da je bil denacionalizacijski upravičenec z odločbo z dne 7.12.1946 kot nekmet razlaščen s presežkom nad 3 ha, z dopolnitvijo te odločbe dne 21.1.1948 pa so bila konkretno določena zemljišča, ki ostanejo razlaščencu in ostala zemljišča, ki se dodelijo njegovim sorodnikom, torej da gre v tem primeru le za dopolnitev prvotne odločbe, kar dejansko pomeni, da zemljišča v skladu z 2. odstavkom 8. člena ZDen niso bila podržavljena. Tudi po mnenju sodišča, zemljišča, ki niso bila podržavljena, v skladu z določbami ZDen ne morejo biti predmet denacionalizacije. Zato v tem primeru tožnikova trditev, da je bilo premoženje tožnikovega očeta več kot eno leto podržavljeno, iz že prej navedenih razlogov ne more vplivati na odločitev. Po določbi 61. člena zakona o upravnih sporih (ZUS) trpi v upravnem sporu vsaka stranka svoje stroške, zato sodišče predloga tožnika, ki je povezan s stroški, ni obravnavalo.

Glede na navedeno je sodišče tožbo kot neutemeljeno zavrnilo na podlagi 2. odstavka 42. člena zakona o upravnih sporih, ki ga je smiselno uporabilo kot republiški predpis na podlagi 1. odstavka 4. člena ustavnega zakona za izvedbo temeljne ustavne listine o samostojnosti in neodvisnosti Republike Slovenije (Uradni list RS, št. 1/91-I in 45/1/94).

Javne informacije Slovenije, Vrhovno sodišče Republike Slovenije

Do relevantne sodne prakse v nekaj sekundah

Dostop do celotne evropske in slovenske sodne prakse
Napreden AI iskalnik za hitro iskanje primerov
Samodejno označevanje ključnih relevantnih odstavkov

Začni iskati!

Prijavite se za brezplačno preizkusno obdobje in prihranite več ur tedensko pri iskanju sodne prakse.Začni iskati!

Pri Modern Legal skupaj s pravnimi strokovnjaki razvijamo vrhunski iskalnik sodne prakse. S pomočjo umetne inteligence hitro in preprosto poiščite relevantne evropske in slovenske sodne odločitve ter prihranite čas za pomembnejše naloge.

Kontaktiraj nas

Tivolska cesta 48, 1000 Ljubljana, Slovenia