Samo zamislim si kaj bi rada da piše v sodbi, to vpišem v iskalnik, in dobim kar sem iskala. Hvala!
Tara K., odvetnica
19. 9. 2002
Ustavno sodišče je v postopku za preizkus pobude Krajevne skupnosti Kostanjevica na Krki, Kostanjevica, na seji dne 19. septembra 2002
sklenilo:
Pobuda za začetek postopka za oceno ustavnosti in zakonitosti točke I/14 Sklepa Državnega zbora št. 005-01/95-4/30 z dne 30. 5. 2002 (Uradni list RS, št. 50/02) se zavrne.
1.Krajevna skupnost Kostanjevica na Krki v pobudi navaja, da je Državni zbor v skladu z odločbo Ustavnega sodišča št. U-I-103/02 z dne 18. 4. 2002 (Uradni list RS, št. 39/02) ponovno odločal in še enkrat zavrnil predlog za ustanovitev občine Kostanjevica na Krki. Meni, da je tudi ta odločitev Državnega zbora, da niso izpolnjeni pogoji za ustanovitev občine, arbitrarna, brez prepričljive obrazložitve in v neskladju z zakonom in Ustavo. V postopku naj bi dokazali vse potrebne pogoje za ustanovitev nove občine z manj kot 5 000 prebivalci. Zato naj bi bila odločitev Državnega zbora v neskladju z 2., 9., 14. in 153. členom Ustave. Ker območje predlagane nove občine izpolnjuje vse pogoje za ustanovitev občine, bi bila njena ustanovitev glede na letošnje lokalne volitve odložena še za nadaljnja štiri leta.
Zato predlagajo začasno zadržanje izpodbijanega sklepa in prednostno obravnavo pobude.
2.Državni zbor navedbe v pobudi zavrača kot neutemeljene. Vlada vztraja pri stališčih, ki jih je navedla v postopku odločanja o izpodbijanem sklepu v Državnem zboru.
3.Ustavno sodišče je v 3. točki odločbe št. U-I-103/02 odločilo, da se razveljavijo posamezne točke Sklepa Državnega zbora št. 005-01/95-4730 z dne 26. 2. 2002 (Uradni list RS, št. 18/02 - v nadaljevanju Sklep DZ/1), s katerimi je bilo v predhodnem postopku po Zakonu o postopku za ustanovitev občin ter za določitev njihovih območij (Uradni list RS, št. 44/96 - v nadaljevanju ZPUODO) ugotovljeno, da določeni predlogi ne izpolnjujejo pogojev za ustanovitev občine oziroma spremembo območja. Državnemu zboru je naložilo, da mora najkasneje v roku 30 dni ponovno obravnavati navedene predloge in oceniti, ali izpolnjujejo z Ustavo in z Zakonom določene pogoje za ustanovitev občin oziroma za spremembo njihovih območij. Na podlagi navedene odločbe Ustavnega sodišča je Državni zbor na seji dne 30. 5. 2002 ponovno obravnaval razveljavljene točke Sklepa DZ/1. S Sklepom št. 005-01/95-4/30 (v nadaljevanju Sklep DZ/2) je ugotovil, da nobeden od predlogov, ki so bili vsebovani v razveljavljenih točkah Sklepa DZ/1, ne izpolnjuje z Ustavo in z Zakonom določenih pogojev za ustanovitev občin oziroma za spremembo njihovih območij. Med temi predlogi je tudi predlog, ki se nanaša na ustanovitev občine Kostanjevica na Krki. Ponovne ugotovitve Državnega zbora, da tudi predlog za ustanovitev navedene občine ne izpolnjuje pogojev za ustanovitev občine, so predmet izpodbijanja v obravnavani zadevi.
4.Pri ustanovitvi občine Kostanjevica na Krki gre za ustanovitev občine na območju z manj kot 5 000 prebivalci. Zato je Državni zbor v postopku, v katerem je odločal o predlogu za ustanovitev navedene občine, moral ugotavljati, ali je podan kateri od razlogov iz drugega odstavka 13.a člena ZLS, ki izjemoma dopušča ustanovitev občine tudi z manj kot 5 000 prebivalci. Ustavno sodišče je z odločbo št. U-I-103/02 glede predloga za ustanovitev navedene občine ugotovilo, da Vlada in Državni zbor nista v zadostni meri obrazložila, zakaj ne obstajajo posebni razlogi iz 13.a člena ZLS za njeno ustanovitev. Tako je glede predloga za ustanovitev občine Kostanjevica na Krki poudarilo, da izstopata zlasti zgodovinski in geografski razlog in da iz zakonodajnega gradiva ni mogoče razbrati, zakaj navedena razloga kot posebna razloga iz 13.a člena ZLS ne upravičujeta ustanovitve nove občine z manjšim številom prebivalcev. Kot je razvidno, je Ustavno sodišče razveljavilo odločitev Državnega zbora, da predlog za ustanovitev navedene občine ne izpolnjuje z Zakonom določenih pogojev za ustanovitev občine zaradi tega, ker Državni zbor za svojo odločitev ni imel prepričljivih razlogov in je zaradi tega tudi ni v zadostni meri obrazložil.
5.Iz gradiva Državnega zbora (Poročila Odbora za notranjo politiko št. 005-01795-4/30 z dne 20. 5. 2002, magnetograma 16. seje Državnega zbora z dne 30. 5. 2002 - 6. A točka dnevnega reda in gradiva Urada za lokalno samoupravo) je razvidno, da je tako v matičnem odboru kot v Državnem zboru potekala razprava, ali ustanovitev občine Kostanjevica na Krki upravičujejo posebni razlogi, na katere je opozorilo Ustavno sodišče. Iz navedenega gradiva je razvidno, da je bil predlog za ustanovitev občine Kostanjevica na Krki zavrnjen, ker posebni razlogi niso taki (izjemni), da bi upravičevali ustanovitev občine z manjšim številom prebivalcev od 5 000 (prvi odstavek 13.a člena ZLS).
6.Iz navedenega gradiva je razvidno, da je Državni zbor sprejel oceno, da razlogi, ki jih navaja Krajevna skupnost Kostanjevica na Krki (zgodovinski razlogi, teritorialna zaokroženost), niso tako izjemnega pomena, da bi upravičevali ustanovitev občine z manjšim številom prebivalcev od 5 000.
7.Ustavno sodišče je v navedeni odločbi št. U-I-103/02 (točke 26 do 28 obrazložitve) ponovilo stališča, ki jih je že sprejelo v svojih prejšnjih odločbah glede ustanavljanja občin z manjšim številom prebivalcem od zakonsko določenega števila 5 000. Eno od stališč je, da morajo biti posebni razlogi, ki upravičujejo odstopanje od kriterija števila prebivalcev, izjemnega pomena.
8.Ali je določen razlog izjemnega pomena, presoja Državni zbor v kontekstu vseh predlogov za ustanovitev novih občin, ki jih obravnava, in v primerjavi z drugimi predlogi za ustanovitev občin z manjšim številom prebivalcev. Presoja o izpolnjevanju posebnih razlogov iz tretjega odstavka 13.a člena ZLS, ki omogočajo izjemoma ustanovitev občine z manjšim številom prebivalcev, namreč dopušča Državnemu zboru širše polje presoje, kot to dopušča presoja o izpolnjevanju pogojev, določenih v drugem odstavku 13. člena ZLS. Zato Ustavno sodišče ne more presojati pravilnosti te končne ocene, temveč lahko presodi le, ali so bili razlogi, s katerimi je predlagatelj upravičeval ustanovitev nove občine z manjšim številom prebivalcev kot 5 000, obravnavani v Državnem zboru in ali so bili v razpravi izraženi prepričljivi in razumni razlogi, tako da sprejeta odločitev v Državnem zboru ni arbitrarna. Takšno odločanje Državnega zbora zahtevajo načela pravne države iz 2. člena in načelo enakosti iz drugega odstavka 14. člena Ustave.
9.Ustavno sodišče ocenjuje, da z izpodbijano ponovno odločitvijo Državnega zbora, po kateri predlog za ustanovitev občine Kostanjevica na Krki ne izpolnjuje z Ustavo in z Zakonom določenih pogojev za ustanovitev občine, niso kršena načela pravne države in načelo enakosti. Državni zbor je vse posebne razloge, ki jih je predlagatelj uveljavljal v svojem predlogu za ustanovitev občine, obravnaval in sprejel odločitev, ki ji ni mogoče očitati, da ne temelji na razumnih razlogih. Zato je Ustavno sodišče pobudo kot očitno neutemeljeno zavrnilo. Zaradi tega tudi ni bilo treba odločati o predlogu za začasno zadržanje. Podrejeno vložene ustavne pritožbe zoper Sklep DZ2 Ustavno sodišče ni obravnavalo, saj izpodbijani sklep ni posamičen akt v smislu 50. člena Zakona o Ustavnem sodišču (Uradni list RS, št. 15/94 - v nadaljevanju ZUstS).
Ustavno sodišče je sprejelo ta sklep na podlagi drugega odstavka 26. člena ZUstS in prve alineje 52. člena Poslovnika Ustavnega sodišča Republike Slovenije (Uradni list RS, št. 49/98 in 30/02) v sestavi: predsednica dr. Dragica Wedam Lukić ter sodnice in sodniki dr. Zvonko Fišer, Lojze Janko, mag. Marija Krisper Kramberger, Milojka Modrijan, dr. Ciril Ribičič, dr. Mirjam Škrk in Jože Tratnik. Sklep je sprejelo soglasno.
Predsednica dr. Dragica Wedam Lukić