Samo zamislim si kaj bi rada da piše v sodbi, to vpišem v iskalnik, in dobim kar sem iskala. Hvala!
Tara K., odvetnica
Delovanje zunaj okvira, ki ga določa ZVV, ni podlaga za status vojnega veterana.
Pritožba se zavrne in se potrdi izpodbijana sodba.
Z izpodbijano sodbo je Upravno sodišče Republike Slovenije, Oddelek v Mariboru, kot sodišče prve stopnje na podlagi določbe 1. odstavka 59. člena Zakona o upravnem sporu (ZUS) zavrnilo tožbo tožnice zoper odločbo tožene stranke z dne 20.8.2001. Z njo je tožena stranka zavrnila pritožbo tožnice zoper odločbo prvostopnega upravnega organa Upravne enote P., s katero ni bilo ugodeno zahtevku tožnice za priznanje statusa vojnega veterana in vpis v evidenco vojnih veteranov. Tožena stranka je ugotovila, da je tožnica sodelovala v obdobju priprav na obrambo pred agresijo in sicer pri blokadi tedanje kasarne F.R.S. v M. Z možem sta dne 23.5.2001 poklicala znance in prijatelje, ustavljala sta tovornjake, da so zablokirali izhod iz vojašnice in s tem preprečili izhod tankov iz kasarne. Obvestila sta policijo in RTV, ki je dogajanje posnela. Ob tej priliki ju je intervjuval T.I., ki je sodelovanje tožnice pri blokadi kasarne tudi pisno potrdil. Ob zaslišanju dne 18.6.2002 je tožnica povedala, da je celotna akcija preprečitve izhoda tankov potekala popolnoma samoiniciativno z njene strani in s strani njenega moža M.P., ob pomoči ostalih, ki sta jih prosila za sodelovanje. Z možem sta bila aktivna tudi po 25.6.1991. Vojake, ki so služili vojaški rok in so uspeli pobegniti, sta oblekla v civilne obleke in jih spravila na železniško postajo, da so se vrnili domov. Toda tovrstna aktivnost ni podlaga za priznanje statusa vojnega veterana.
Po presoji sodišča prve stopnje je odločba tožene stranke pravilna in zakonita, zato sodišče v celoti sledi obrazložitvi izpodbijane odločbe (2. odstavek 67. člena ZUS). V razlogih izpodbijane sodbe sodišče prve stopnje navaja, da pravno podlago za priznanje statusa vojnega veterana predstavlja Zakon o vojnih veteranih (Uradni list RS, št. 63/95 in 108/99 - ZVV). Po določbi 1. odstavka 1. člena ZVV je vojni veteran oseba, ki je v vojaški agresiji na Republiko Slovenijo opravljala vojaške dolžnosti za obrambo Republike Slovenije, oseba ki je v policijskih enotah opravljala naloge s področja varnosti Republike Slovenije in oseba, ki je bila na podlagi odločitve pristojnega organa ali poveljstva v skladu s predpisi neposredno vključena v oborožen upor. Za priznanje statusa vojnega veterana mora biti izpolnjen eden od treh pogojev: da je oseba v vojaški agresiji na Republiko Slovenijo opravila vojaške dolžnosti za obrambo Republike Slovenije, ali da je v policijskih enotah opravljala naloge s področja varnosti Republike Slovenije, ali da je bila neposredno vključena v oborožen upor na podlagi odločitve pristojnega organa ali poveljstva v skladu s predpisi. V skladu s tedaj veljavnim Zakonom o obrambi in zaščiti so državljani opravljali vojaško dolžnost v oboroženih silah (takrat v Teritorialni obrambi Republike Slovenije), v določenih sestavah organov za notranje zadeve in v enotah zveze RS ali občin. V oborožen upor v teh enotah je bila lahko vključena tudi oseba, ki sicer ni bila vpoklicana na podlagi svojega vojaškega razporeda, ampak je bila vključena v odpor na podlagi odločitve pristojnega organa ali poveljstva (torej vključena neposredno v enote). Kriteriji o tem, kdo se lahko šteje za vojnega veterana, so v zakonu določeni še v šesti alinei 2. člena ZVV, po katerem je vojni veteran pripadnik Teritorialne obrambe Republike Slovenije, policist, operativni delavec obveščevalno varnostne službe, oborožen pripadnik narodne zaščite ter pripadnik enot zveze republik in občin, ki je v vojaški agresiji na Republiko Slovenijo v času od 26.6. do 18.7.1991 opravljal dolžnost pri obrambi Republike Slovenije, poleg tega pa še osebe iz 2.a člena ZVV. Tožnica tudi po presoji sodišča prve stopnje ne sodi v nobeno v zakonu navedenih skupin, ki jim je status vojnega veterana mogoče priznati, niti tega ne zatrjuje, sama aktivna udeležba tožnice pri obrambi Slovenije pa izven zakonskega okvira, določenega v prej navedenih pravnih podlagah, za priznanje statusa ne zadošča. Tožnica vlaga pritožbo zaradi "nesmotrne uporabe ZUP in procesnega pravdnega postopka" ter neupoštevanja materialnega prava. Opozarja na Uradni list RS, št. 47/2002 in Uradni list RS, št. 76/2003. Zatrjuje, da lahko status vojnega veterana dobi vsakdo, ki je na kakršenkoli način sodeloval pri osamosvojitvi Republike Slovenije.
Tožena stranka na pritožbo ni odgovorila.
Pritožba ni utemeljena.
Konkretna ravnanja tožnice, ki so bila podlaga pri odločanju, tako v upravnem postopku kot v upravnem sporu na prvi stopnji, izhajajo iz odločbe tožene stranke, izpodbijane sodbe in tudi niso sporna.
Tožnica ugotovitvam o poteku ravnanj in dogodkov, pri katerih je sodelovala, ne ugovarja. Trdi pa, da je že navedeno njeno ravnanje lahko podlaga za priznanje vojnega veterana.
Tožena stranka in sodišče prve stopnje sta v odločbi oziroma sodbi podrobno obrazložila, zakaj (glede na ureditev v ZVV) tožnica ne more uspeti z uveljavljanjem svojega statusa. Presoja tožene stranke in sodišča prve stopnje ter razlogi, ki so pri tem navedeni, po presoji pritožbenega sodišča pomenijo pravilno uporabo določb ZZVN v konkretnem primeru. Glede na določbe ZZVN status vojnega veterana ni mogoče priznati vsakomur, ki je na kakršenkoli način sodeloval pri osamosvojitvi Republike Slovenije, temveč le tistemu, ki v konkretnem postopku dokaže, da je bila njegova udeležba takšna, kot jo določa ZVV. Prostovoljno in samoiniciativno delovanje zunaj zakonskega okvira, ki ga za priznanje navedenega statusa zahteva ZVV (torej delovanju brez elementa formalne vključenosti v oborožen upor), ne zadošča. Tudi pritožbeni ugovori ne morejo vplivati na drugačno odločitev. V Uradnem listu, št. 47/2002, na katerega se sklicuje tožnica v pritožbi, je bila objavljena odločba Ustavnega sodišča Republike Slovenije, št. U-1-187/00-38 z dne 9.5.2002, vendar v njej ni nobene podlage, ki bi potrjevala ugovor tožnice, da ji gre uveljavljani status. To velja tudi za novelo Zakona o vojnih veteranih (ZZV-B), ki je bila objavljena v Uradnem listu, št. 76/2003, sicer pa gre za novelo, ki je bila uveljavljena šele po odločitvah v upravnem postopku in tudi zato v konkretnem primeru na odločanje nima nobenega vpliva, saj nima določil za nazaj.
Glede na navedeno je Vrhovno sodišče kot pritožbeno sodišče na podlagi določbe 73. člena ZUS pritožbo zavrnilo kot neutemeljeno in potrdilo izpodbijano sodbo sodišča prve stopnje.