Samo zamislim si kaj bi rada da piše v sodbi, to vpišem v iskalnik, in dobim kar sem iskala. Hvala!
Tara K., odvetnica

24.10.2025
07120-1/2025/472
Mediji, OP umrlih, Zdravstveni osebni podatki
Pri Informacijskem pooblaščencu (IP) smo dne 22. 10. 2025 prejeli vaše zaprosilo za mnenje o tem, ali se lahko kot izvajalec zdravstvene dejavnosti odzovete na pozive medijev za posredovanje odgovorov glede zdravljenja pokojne pacientke, čeprav nimate njenega soglasja ali soglasja njenega moža. Soočeni ste namreč s primerom pokojne pacientke, katere mož javno in v različnih medijih izpostavlja ter javno komentira potek njenega zdravljenja. V javnih nastopih in prispevkih medijev izpostavlja resne očitke o domnevno neustreznem zdravljenju.
Na podlagi informacij, ki ste nam jih posredovali, vam v nadaljevanju skladno s 5. točko prvega odstavka 55. člena Zakona o varstvu osebnih podatkov (Uradni list RS, št. 163/22, ZVOP-2), 58. členom Splošne uredbe (EU) o varstvu podatkov (Splošna uredba), 76. člena Zakona o varstvu osebnih podatkov na področju obravnavanja kaznivih dejanj (Uradni list RS, št. 177/20, ZVOPOKD) ter 2. členom Zakona o informacijskem pooblaščencu (Uradni list RS, št. 113/05 in 51/07 – ZUstS-A, ZInfP) posredujemo naše neobvezujoče mnenje v zvezi z vašim vprašanjem. Pojasnjujemo še, da se IP lahko dokončno opredeljuje do konkretnih obdelav osebnih podatkov le v nadzornih postopkih.
IP ni pristojen za vnaprejšnjo odobritev nameravane obdelave osebnih podatkov v konkretnem primeru.
Zgolj načeloma pojasnjujemo, da lahko na podlagi 73. člena ZVOP-2 – brez privolitve pacienta ali njegovih svojcev – tudi izvajalec zdravstvene dejavnosti:
-za namen obrambe kakšne svoje pravice ali varstva svoje upravičene koristi objavi ali drugače razkrije osebne podatke umrlega pacienta, če javni interes po obveščanju javnosti, pravica do obveščenosti ter svoboda izražanja prevladajo nad upravičenimi interesi varstva zasebnosti in drugih osebnostnih pravic pacienta ali/in
-1 objavi ali drugae razkrije osebne podatke umrlega pacienta, 1e gre za zakonito objavo mnenja ali vrednostne ocene, kjer je objava osebnih podatkov nujna za utemeljitev tega mnenja ali vrednostne ocene.
Pri tem je treba nujno upo1tevati tudi naelo sorazmernosti in je tudi ob obstoju pogojev za razkritje iz 73. 1lena ZVOP-2 v konkretnem primeru dopustno razkriti zgolj minimalen nabor podatkov, ki so nujni glede na posamezen namen v konkretnem primeru.
Obdelava osebnih podatkov umrlih oseb v Splo1ni uredbi ni urejena, pa pa je na splo1no urejena v 9. 1lenu ZVOP-2. Sam 9. 1len ZVOP-2 za konkretni primer ne pride v po1tev (ker ureja le nekaj specifinih situacij), pa pa je lahko relevanten 73. 1len ZVOP-2, ki se uporablja tudi za umrle posameznike. ZPacP za konkretni primer nima posebne ureditve, pa pa dopu1a razkritje zdravstvene dokumentacije umrlega pacienta, 1e tako doloa zakon, tj. ZPacP ali drug zakon.
V 7. toki drugega odstavka 73. 1lena ZVOP-2 je doloeno (povzetek), da se v okviru svobode izraanja lahko osebni podatki za namene obve1anja javnosti s strani medijev, knjievnega, umetnikega ali raziskovalnega ustvarjanja, resne kritike, obrambe kak1ne pravice ali varstva upraviene koristi in izobraevanja ali izobraevanja prek javno dostopnih objav in publikacij, obdelajo, objavijo ali drugae razkrijejo, 1e javni interes po obve1anju javnosti, pravica do obve1enosti ter svoboda izraanja prevladajo nad upravienimi interesi varstva zasebnosti in drugih osebnostnih pravic posameznika. V 5. toki drugega odstavka 73. 1lena ZVOP-2 je doloeno, da je razkritje dopustno tudi, 1e gre za zakonito objavo mnenja ali vrednostne ocene, kjer je objava osebnih podatkov nujna za utemeljitev tega mnenja ali vrednostne ocene. Obe podlagi sta samostojni, lahko pa se tudi kombinirata.
Presoja oziroma odloitev, ali so v konkretnem primeru izpolnjeni pogoji po omenjeni dolobi ZVOP-2, je v rokah upravljavca.
Nekateri kriteriji, ki jih lahko upo1tevate zlasti pri presoji pogojev iz 7. toke drugega odstavka 73. 1lena ZVOP-2 so lahko:
-dejstvo, da gre za osebne podatke umrlih oseb, za katere pravna ureditev ni enaka kot za ive posameznike;
-dejstvo, da gre za zdravstvene podatke, zaradi esar je 1e posebej pomembno, da se razkritje omeji na nujno potrebne podatke glede na namen razkritja;
-presoja ali zakonitega namena razkritja brez objave osebnih podatkov resnino ni mono dosei;
-dejstvo, da so enostranske informacije o zdravstvenem stanju pacientke e zakonito prisotne v medijih;
-dejstvo, da se z razkritjem lahko posega tako v osebnostne pravice blinjih oziroma v pravico do pietete umrlih;
-dejstvo, da ste neuspe1no posku1ali pridobiti soglasje za razkritje podatkov pri mou pacientke;
-dejstvo, da je, poleg morebitne premoenjske 1kode, okrnitev ugleda pravne osebe pravno priznana nepremoenjska 1koda;
-dejstvo, da ste domnevno sporne okoli1ine zdravstvene oskrbe e posku1ali razre1iti v postopku prve obravnave kreitev pacientovih pravic (obstoj pravnega zahtevka) in nasploh dejstvo, da gre za javno izraene oitke o neustrezni zdravstveni oskrbi (torej tudi obstoj neformalnega spora);
-koliko oziroma katere informacije so e bile javno razkrite;
-resninost in relevantnost e javno razkritih informacij;
-koliko oziroma katere podatke o pacientkinem zdravstvenem stanju v 1ir1em smislu je nujno potrebno razkriti za dosego zadostnega uDinka tovrstne obrambe in obve1anja javnosti;
-ali naj bi 1lo z va1e strani za razkritje golih zdravstvenih podatkov ali za njihovo interpretacijo (strokovno pojasnilo ali mnenje);
-resnost oziroma pomembnost konkretnega primera domnevno sporne zdravstvene obravnave (npr. zlasti 1e gre za oitek, da je pacientka posledino umrla);
-pomen celotne zadeve z vidika strokovne in laine javnosti, zagotavljanja primerne, kakovostne in varne zdravstvene oskrbe nasploh in podobno.
Prijazen pozdrav.
dr. Urban Brulc, univ. dipl. prav.
samostojni svetovalec IP
dr. Jelena Virant Burnik
informacijska pooblaščenka