Samo zamislim si kaj bi rada da piše v sodbi, to vpišem v iskalnik, in dobim kar sem iskala. Hvala!
Tara K., odvetnica

29.09.2025
07120-1/2025/429
Zdravstveni osebni podatki, Pravne podlage, Uradni postopki, Delovna razmerja
pri Informacijskem pooblaščencu (IP) smo dne 23. 9. 2025 prejeli vaše zaprosilo za mnenje glede laičnega nadzora med bolniško odsotnostjo po noveli ZZVZZ. Zanima vas:
1.
Ali je uvedba laičnega nadzora, kjer bi ZZZS preko pooblaščenih kontrolorjev izvajal neposredni terenski nadzor nad zavarovanci, skladna z zahtevami varstva osebnih podatkov in ustavno zaščito zasebnosti ob upoštevanju, da se pri tem lahko posega v pravice posameznika brez sodne odredbe ali druge jasne zakonske omejitve.
2.
Ali bi bila z vidika sorazmernosti, pravne varnosti in varstva osebnih podatkov ustreznejša rešitev, da bi se operativni nadzor opravljal izključno preko pooblaščenih detektivov v skladu z Zakonom o detektivski dejavnosti (ZDD-2), saj imajo ti jasno določena področja dela in upravičenja, poklicno odgovornost in zakonsko regulirane metode dela.
3.
Kako mora biti po mnenju IP zakonsko urejen obseg in način izdelovanja poročil o rezultatih nadzorov, da se prepreči nezakonita obdelava občutljivih zdravstvenih podatkov in nesorazmeren poseg v zasebnost zavarovancev.
4.
Ali je predlagana ureditev 77.a člena ZZVZZ v obstoječi obliki skladna z določbami varstva osebnih podatkov in ustavnopravnimi standardi, ter ali bi morala Zavod za zdravstveno zavarovanje Slovenije in Ministrstvo za zdravje razmisliti o alternativni rešitvi (npr. uporabi pooblaščenih detektivov), ki bi zagotovila večjo pravno varnost, preglednost in varstvo pravic zavarovancev.
Na podlagi informacij, ki ste nam jih posredovali, vam v nadaljevanju skladno s 5. točko prvega odstavka 55. člena Zakona o varstvu osebnih podatkov (Uradni list RS, št. 163/22, ZVOP-2), 58. členom Splošne uredbe (EU) o varstvu podatkov (Splošna uredba), 76. člena Zakona o varstvu osebnih podatkov na področju obravnavanja kaznivih dejanj (Uradni list RS, št. 177/20, ZVOPOKD) ter 2. členom Zakona o informacijskem pooblaščencu (Uradni list RS, št. 113/05 in 51/07 – ZUstS-A, ZInfP) posredujemo naše neobvezujoče mnenje v zvezi z vašim vprašanjem.
Pojasnjujemo še, da se IP lahko dokončno opredeljuje do obdelav osebnih podatkov le v nadzornih postopkih.
IP se je do novele ZZVZZ že opredelil z mnenjem št. 007-51/2025/2 (10. 6. 2025) in pri tem tudi opozoril na nekatere pomanjkljivosti predloga zakona.
Iz zgornjega mnenja posredno izhaja tudi, da laični nadzor na splošno ni sporen z vidika varstva osebnih podatkov. Seveda to velja pod pogojem, da so predpisane ustrezne omejitve:
-
ki preprečujejo nepotrebno oziroma pretirano pridobivanje in seznanjanje z zdravstvenimi podatki zavarovanca s strani laičnega nadzornika,
-
ki omejujejo pristojnosti laičnega nadzornika pri zaznavi in dokumentiranju dejanskega stanja in
-
ki zagotavljajo umeščenost laičnih nadzornikov pod ZZZS.
Po mnenju IP sta z vidika varstva osebnih podatkov tako detektivski nadzor kot laična kontrola lahko ustrezni obliki nadzora ob spoštovanju ustavnega načela določnosti predpisov in načela sorazmernosti ter splošnih načel varstva osebnih podatkov.
Sklicujemo se na omenjeno mnenje IP, ki je dostopno na spletni strani IP ter na splošna načela varstva osebnih podatkov iz 5. člena Splošne uredbe.
IP se ni pristojen formalno opredeljevati do primernosti in skladnosti veljavne zakonodaje. Prav tako, izven dajanja mnenj v okviru medresorskega usklajevanja ali javne razprave, tudi ni pristojen predlagati konkretnih zakonodajnih rešitev, saj ni formalni predlagatelj zakonodaje.
Prijazen pozdrav.
Pripravil: dr. Urban Brulc, univ. dipl. prav.
samostojni svetovalec IP
dr. Jelena Virant Burnik
informacijska pooblaščenka