Samo zamislim si kaj bi rada da piše v sodbi, to vpišem v iskalnik, in dobim kar sem iskala. Hvala!
Tara K., odvetnica
Ustavno sodišče je v postopku za preizkus pobude Občine Ankaran, Krajevne skupnosti Ankaran in drugih, ki jih zastopa mag. Miha Šipec, odvetnik v Ljubljani, na seji 13. novembra 2014
Pobuda za začetek postopka za oceno ustavnosti in zakonitosti Uredbe o državnem prostorskem načrtu za celovito prostorsko ureditev pristanišča za mednarodni promet v Kopru (Uradni list RS, št. 48/11) se zavrže.
1.Pobudniki izpodbijajo Uredbo o državnem prostorskem načrtu za celovito prostorsko ureditev pristanišča za mednarodni promet v Kopru (v nadaljevanju DPN). Zatrjujejo, da je v neskladju z 2., 5., 14., 22., 23., 25., 44., 73. in 154. členom Ustave, Konvencijo o dostopu do informacij, udeležbi javnosti pri odločanju in dostopu do pravnega varstva v okoljskih zadevah (Uradni list RS, št. 62/04, MP, št. 17/04 – MKDIOZ), Zakonom o ohranjanju narave (Uradni list RS, št. 96/04 – uradno prečiščeno besedilo in 46/14 – ZON), Zakonom o varstvu okolja (Uradni list RS, št. 39/06 – uradno prečiščeno besedilo, 70/08, 108/09, 48/12, 57/12 in 92/13 – ZVO-1) ter Zakonom o vodah (Uradni list RS, št. 67/02, 57/08, 57/12, 100/13 in 40/14 – ZV-1). Pobudniki, ki so fizične osebe, utemeljujejo pravni interes z navedbo, da na spornem območju živijo ali imajo tam nepremičnine. Prostovoljne organizacije in društva z območja Ankarana pa navajajo, da jim bo z izpodbijanim DPN odvzet pomemben del možnosti za izvajanje njihovih aktivnosti. Občina Ankaran vlaga pobudo kot zastopnik interesov občanov Ankarana na področju lokalne samouprave. Krajevna skupnost Ankaran pa navaja, da vlaga pobudo v lastnem imenu kot organ lokalne samouprave Ankarana in njenih občanov, ki nasprotujejo načrtovani gradnji, ter kot zastopnik Občine Ankaran.
2.Pobudo za začetek postopka za oceno ustavnosti in zakonitosti lahko da, kdor izkaže svoj pravni interes (prvi odstavek 24. člena Zakona o Ustavnem sodišču, Uradni list RS, št. 64/07 – uradno prečiščeno besedilo in 109/12 – v nadaljevanju ZUstS). Po drugem odstavku navedenega člena je pravni interes podan, če predpis ali splošni akt, izdan za izvrševanje javnih pooblastil, katerega oceno pobudnik predlaga, neposredno posega v njegove pravice, pravne interese oziroma v njegov pravni položaj. Ustavno sodišče je v sklepu št. U-I-251/07 z dne 10. 1. 2008 (Uradni list RS, št. 6/08, in OdlUS XVII, 2) sprejelo stališče, da se v primerih, ko izpodbijani predpis ne učinkuje neposredno, lahko pobuda vloži šele po izčrpanju pravnih sredstev zoper posamični akt, izdan na podlagi izpodbijanega predpisa, hkrati z ustavno pritožbo, pod pogoji iz 50. do 60. člena ZUstS.
3.Neposredno na podlagi izpodbijanega DPN gradnja ni mogoča, saj mora upravni organ z odločbo dovoliti gradnjo in predpisati konkretne pogoje, ki jih je treba pri gradnji upoštevati. Tako iz razlogov, navedenih v sklepu Ustavnega sodišča št. U-I-251/07, pobudniki ne izkazujejo pravnega interesa za začetek postopka za oceno ustavnosti oziroma zakonitosti izpodbijanega predpisa. Zato je Ustavno sodišče pobudo fizičnih oseb, prostovoljnih organizacij in društev zavrglo. Pri tem se ni spuščalo v vprašanje, ali bi Skupnost Italijanov Ankaran, Društvo upokojencev Ankaran, Jadralni klub Ankaran, JO - JO klub Ankaran in KO Zveze borcev NOB Ankaran sploh lahko izkazovali pravni interes za začetek postopka za oceno ustavnosti in zakonitosti izpodbijanega predpisa.
4.Občina Ankaran vlaga pobudo kot zastopnik interesov občanov Ankarana na območju lokalne samouprave in kot subjekt, ki bo po razdelitvi premoženja bivše Mestne občine Koper postal lastnik nepremičnin, na katerih izpodbijani DPN načrtuje pozidavo. Občina Ankaran še ni pravna oseba, zato sama po sebi ne more biti nosilec pravic, obveznosti ali pravnih koristi. Ustavno sodišče je v sklepu št. U-I-66/14 z dne 28. 5. 2014 sprejelo stališče, da je njen trenutni položaj ustanovljene, a še ne delujoče občine pravno varovan le v takšnem obsegu, kolikor je to potrebno za zaščito tega položaja. Za tak primer pa v obravnavani zadevi ne gre. Zato Občina Ankaran ne izkazuje lastnosti, da bi lahko bila udeležena v postopku pred Ustavnim sodiščem za presojo ustavnosti in zakonitosti DPN. Prebivalci Ankarana do konstituiranja Občine Ankaran pravico do lokalne samouprave lahko uresničujejo v okviru Mestne občine Koper.
5.Krajevna skupnost Ankaran vlaga pobudo kot organ lokalne samouprave Ankarana v lastnem imenu in v imenu njenih občanov, ki načrtovani pozidavi nasprotujejo, ter kot zastopnik Občine Ankaran. Po ustaljeni ustavnosodni presoji ima krajevna skupnost pravni interes za vlaganje pobud le v primerih, če gre za presojo predpisov, ki neposredno posegajo v pravice, pravni interes ali položaj krajevne skupnosti, ne pa tudi za vlaganje pobud za začetek postopka za oceno ustavnosti in zakonitosti predpisov, ki posegajo v pravice prebivalcev krajevne skupnosti (tako v odločbi št. U-I-298/95 z dne 27. 2. 1997, Uradni list RS, št. 15/97, in OdlUS VI, 23). Prav tako Svet Krajevne skupnosti Ankaran ne more zastopati lokalne skupnosti glede tistih pravic, ki bodo Občini Ankaran pripadle šele s pridobitvijo položaja pravne osebe. Zastopnik sam po sebi namreč ne more imeti več pooblastil kot subjekt, od katerega črpa svoja pooblastila.
6.Glede na navedeno je treba na podlagi tretjega odstavka 25. člena ZUstS pobudo zavreči.
7.Ustavno sodišče je sprejelo ta sklep na podlagi tretjega odstavka 25. člena ZUstS v sestavi: predsednik mag. Miroslav Mozetič ter sodnice in sodniki dr. Mitja Deisinger, dr. Dunja Jadek Pensa, mag. Marta Klampfer, dr. Etelka Korpič – Horvat, dr. Ernest Petrič, Jasna Pogačar, dr. Jadranka Sovdat in Jan Zobec. Sklep je sprejelo z osmimi glasovi proti enemu. Proti je glasoval sodnik Mozetič.
mag. Miroslav Mozetič Predsednik