Modern Legal
  • Napreden AI iskalnik za hitro iskanje primerov
  • Dostop do celotne evropske in slovenske sodne prakse
  • Samodejno označevanje ključnih relevantnih odstavkov
Začni iskati!

Podobni dokumenti

Ogledaj podobne dokumente za vaš primer.

Prijavi se in poglej več podobnih dokumentov

Prijavite se za brezplačno preizkusno obdobje in prihranite ure pri iskanju sodne prakse.

sodba U 302/2006

ECLI:SI:UPRS:2008:U.302.2006 Upravni oddelek

uvedba postopka razlastitve nujni razlastitveni postopek razlastitev
Upravno sodišče
20. februar 2008
Z Googlom najdeš veliko.
Z nami najdeš vse. Preizkusi zdaj!

Samo zamislim si kaj bi rada da piše v sodbi, to vpišem v iskalnik, in dobim kar sem iskala. Hvala!

Tara K., odvetnica

Jedro

Sodišče se ne strinja s stališčem tožene stranke, da je v primeru, ko je razlastitveni postopek izpeljan na podlagi 104. člena ZUreP-1, uporaba 8. člena ZUDVGA izključena, saj se razlastitveni postopek po ZUreP-1 začne šele po tem ko se z lastnikom nepremičnine ne doseže sporazuma o odkupu oziroma nadomestitvi njegove nepremičnine.

Izrek

1. Tožba se zavrne. 2. Zahteva tožeče stranke za povrnitev stroškov tega postopka se zavrne.

Obrazložitev

Z izpodbijano odločbo je tožena stranka zavrnila pritožbo tožeče stranke zoper odločbo Upravne enote A., šifra ... z dne ..., s katero je bilo v 1. točki izreka odločeno, da se v korist Republike Slovenije razlastijo parcele št. 5842/9 - njiva v izmeri 228 m2, št. 5865/18 - njiva v izmeri 1531 m2 in št. 5865/20 - njiva v izmeri 505 m2, vse vpisane v vl. št. 3021 k.o. B., ki so last C., do celote. V 2. točki izreka, da je razlastitveni upravičenec - Republika Slovenija, dolžna pričeti z gradnjo navezave D. na avtocestno omrežje na parcelah iz 1. točke izreka odločbe, ki ležijo oziroma so v trasi te ceste, v rokih, ki so opredeljeni v Letnem planu razvoja in obnavljanja AC za leto 2005 (Ur.l.RS, št. 49/2005), v 3. točki izreka pa, da je razlastitveni zavezanec C. dolžan izročiti parcele iz 1. točke izreka razlastitvenemu upravičencu po prejemu te odločbe. V 4. točki pa je odločila, da bosta razlastitveni upravičenec in razlastitveni zavezanec po prejemu odločbe pozvana, da skleneta sporazum o odškodnini oziroma nadomestilu. Iz obrazložitve izpodbijane izhaja, da je postopek razlastitve določen v Zakonu o urejanju prostora (Ur.l.RS, št. 110/02, 8/03 in 58/03; v nadaljevanju ZUreP-1) in sicer so temeljni pogoji določeni v 93. členu v povezavi z 92. členom oziroma nujni postopek v 104. členu istega zakona. Res je, da parc. št. 5865/18 in 5865/20 v Uredbi o državnem lokacijskem načrtu za navezavo D. na avtocestno omrežje (Ur.l.RS, št. 79/04; v nadaljevanju Uredba) nista navedeni, vendar pa iz Uredbe izhaja, da ureditveno območje lokacijskega načrta obsega tudi parc. št. 5865/1 k.o. B., ki je bila po sprejetju omenjenega lokacijskega načrta parcelirana. Tako sta iz parc. št. 5865/1 nastali parc. št. 5865/18 in 5865/20. Glede na navedeno tožena stranka ugotavlja, da gre za iste nepremičnine kot so navedene v uredbi, zato je v skladu z določbo 2. odstavka 93. člena ZUreP-1 javna korist za te nepremičnine izkazana. Glede upoštevanja Zakona o ureditvi določenih vprašanj v zvezi z graditvijo avtocestnega omrežja v RS (Ur.l.RS, št. 35/95; v nadaljevanju ZUDVGA) tožena stranka meni, da je v konkretnem primeru potrebno upoštevati, da je bil izveden nujni razlastitveni postopek po 104. členu ZUreP-1, ki določbe 8. člena ZUDVGA v primeru, da ne pride do dogovora o kupnini oziroma odškodnini, izključuje. Navedeno pomeni, da v primeru razlastitve po 104. členu ZUreP-1 ne pride v poštev uporaba določb 8. člena ZUDVGA. Zakon o urejanju prostora, ki je bil izdan po uveljavitvi ZUDVGA, je v 104. členu uredil vse primere, ki zahtevajo čimprejšnjo ureditev javne koristi, ki se skuša doseči z razlastitvijo. Odlaganje razlastitve in izročitve nepremičnine bi namreč uresničitev javne koristi ogrozilo, zato je v takšnih primerih potrebno postopati nujno. V primeru, da med strankami ne pride do sporazuma o odškodnini oziroma nadomestilu, se stranki v skladu z 2. odstavkom navedene določbe napoti na sodišče. Nujnost obravnavanega postopka je utemeljena z Letnim planom razvoja in obnavljanja avtocest za leto 2005, poleg tega je razlastitveni upravičenec k razlastitveni zahtevi predložil vse potrebne listine, zato so izpolnjeni vsi pogoji za izvedbo postopka po 104. členu ZUreP-1. Tožeča stranka je tožbo vložila zaradi napačne uporabe materialnega prava. Sodišču predlaga, da izpodbijano odločbo kot tudi odločbo prvostopnega organa odpravi in zadevo vrne v ponovno odločanje. Hkrati predlaga, da ji tožena stranka povrne stroške tega postopka, skupaj z zakonitimi zamudnimi obrestmi od dneva izdaje sodbe do plačila, vse v roku 15 dni. V konkretnem primeru je bila izdana odločba o razlastitvi za potrebe gradnje avtoceste. Način pridobivanja za to potrebnih nepremičnin ureja ZUDVGA, sam postopek razlastitve pa ZUreP-1. V obravnavanem postopku niso bile izpolnjene zakonske predpostavke za uvedbo postopka razlastitve po 8. členu ZUDVGA. Iz navedene določbe izhaja, da je potrebno pred uvedbo postopka razlastitve opraviti cenitev nepremičnine. V primeru, da se lastnik nepremičnine ne strinja s cenitvijo, je potrebno opraviti preveritev le-te z drugim cenilcem in v primeru, da se niti po preveritvi cenitve oziroma najkasneje v šestih mesecih po vročitvi prve ponudbe ne doseže sporazum, se lahko uvede postopek razlastitve. V konkretnem primeru je bila izdelana cenitev nepremičnin, s katero se tožeča stranka ni strinjala. Vendar pa se cenitev ni preverila pri drugem cenilcu, pač pa je razlastitveni upravičenec pri upravnem organu podal zahtevo za razlastitev. Tožeča stranka se s stališčem tožene stranke, da uporaba 104. člena ZUreP-1 izključuje uporabo 8. člena ZUDVGA, ne strinja. Iz prehodnih in končnih določb ZUreP-1 kot novejšega predpisa ne izhaja, da bi slednji odpravil ZUDVGA oziroma posamezne določbe le-tega. Pri tem je potrebno upoštevati, da se vsebini ZUreP-1 kot mlajšega ter ZUDVGA kot starejšega predpisa dopolnjujeta, v konkretnem primeru pa ZUDVGA predstavlja specialni predpis v odnosu do ZUreP-1, ki ureja razlastitev na splošno.

Tožena stranka v odgovoru na tožbo vztraja pri izpodbijani odločbi iz razlogov, ki so razvidni iz njene obrazložitve, in predlaga, da sodišče tožbo kot neutemeljeno zavrne.

Državni pravobranilec Republike Slovenije je v skladu s 3. odstavkom 36. člena Zakona o upravnem sporu (Ur.l.RS, št. 50/97, 65/97 in 70/00; v nadaljevanju ZUS) prijavil udeležbo v postopku kot zastopnik javnega interesa, odgovora na tožbo pa ni podal. Sodišče uvodoma pojasnjuje, da je dne 01.01.2007 začel veljati nov Zakon o upravnem sporu (Ur.l.RS, št. 105/06; v nadaljevanju ZUS-1), ki v 104. členu določa, da se za postopke, ki so v teku ob uveljavitvi tega zakona, uporabljajo določbe ZUS, razen izjem, ki so določene v členih od 105 do 107 ZUS-1. K točki 1 izreka: Tožba ni utemeljena.

Med strankama ni sporno, da so bile, v korist Republike Slovenije, zaradi gradnje navezave D. na avtocestno omrežje, razlaščene parcele, navedene v izreku odločbe, ki so bile v lasti tožeče stranke. Sporno pa je ali se v primeru nujnega postopka razlastitve po 104. členu ZUreP-1 uporabljajo določbe ZUDVGA. Zakon o ureditvi določenih vprašanj v zvezi z gradnjo avtocestnega omrežja v Republiki Sloveniji v 1. členu določa, da se za potrebe graditve avtocest in cest ustreznega standarda v Republiki Sloveniji, postopki za pridobitev nepremičnin in pridobitev enotnega dovoljenja za poseg v prostor in gradnjo, vodijo po predpisih s področja razlastitve, urejanja prostora in naselij, graditve objektov, varstvo okolja ter drugih predpisih, kolikor ta zakon ne določa drugače. V 3. členu istega zakona pa je določeno, da se z uveljavitvijo Uredbe Vlade Republike Slovenije o lokacijskem načrtu za posamezen odsek avtoceste lahko prične z izvajanjem raziskav zemljišča, parcelacijo zemljišča, drugimi merjenji, cenitvijo nepremičnin in podobnim, znotraj lokacijskega načrta. V skladu s 6. členom ZUDVGA izvajalec pripravljalnih del pisno obvesti lastnika oziroma uporabnika zemljišča najmanj 8 dni pred začetkom izvajanja teh del. Lastniki oziroma uporabniki zemljišč pa morajo dovoliti dostop na svoja zemljišča osebam, ki se na podlagi pogodb za izvajanje pripravljalnih del izkažejo z ustreznim pooblastilom DARS d.d. V 8. členu III. poglavja - pridobivanje nepremičnin, potrebnih za graditev avtoceste pa je določeno, da se lahko lastnikom nepremičnin, ki so potrebne za graditev avtoceste, po izvršeni parcelaciji zemljišča oziroma najkasneje v 60-ih dneh po pravnomočnosti odločbe o parcelaciji, predlaga sklenitev pogodbe zaradi odkupa njihove nepremičnine oziroma nadomestitve te nepremičnine z drugo ustrezno nepremičnino, v vrednosti, ki jo oceni sodni cenilec. Če se lastnik nepremičnine ne strinja s predlagano cenitvijo nepremičnine, se navedbe lastnika preverijo z drugim cenilcem. Če se niti po preveritvi cenitve oziroma najkasneje v šestih mesecih od dneva, ko je bila lastniku vročena prva ponudba, z lastnikom ne doseže sporazuma o odkupu oziroma nadomestitvi njegove nepremičnine, se uvede postopek za razlastitev. Zato se sodišče ne strinja s stališčem tožene stranke, da je v primeru, ko je razlastitveni postopek izpeljan na podlagi 104. člena ZUreP-1, uporaba 8. člena ZUDVGA izključena, saj se razlastitveni postopek po ZUreP-1 začne šele po tem ko se z lastnikom nepremičnine ne doseže sporazuma o odkupu oziroma nadomestitvi njegove nepremičnine. Določbe ZUDVGA namreč urejajo razmerja med lastniki oziroma uporabniki zemljišč, ki so zajeta v Uredbi Vlade Republike Slovenije o lokacijskem načrtu za posamezen odsek avtoceste, in izvajalcem ter investitorjem, še pred uvedbo postopka za razlastitev. V 4. odstavku 8. člena ZUDVGA je namreč določeno, da se uvede postopek za razlastitev, če se z lastnikom ne doseže sporazuma o odkupu oziroma nadomestitvi njegove nepremičnine. Sicer pa sodišče ugotavlja, da je bilo pred uvedbo postopka za razlastitev ravnano skladno z 8. členom ZUDVGA, saj iz upravnih spisov izhaja, da je tožeča stranka s strani družbe F.F.F. d.o.o. kot pooblaščenca investitorja dne ... prejela ponudbo št. ... z dne ... za odkup zemljišč vpisanih v vl. št. 3021 k.o. B., ki je obsegala tudi cenilno poročilo za navedene parcele, ki ga je izdelal sodni izvedenec in cenilec gradbene stroke, dne ... pa ponudbo s preveritvijo obravnavane cenitve št. ... z dne ..., izdelano s strani drugega sodnega cenilca. Glede na navedeno sodišče zaključuje, da navedbe tožeče stranke, da cenitev, v skladu z 8. členom ZUDVGA, ni bila preverjena pri drugem cenilcu, niso utemeljene.

Ker je na podlagi dejanskega stanja ugotovljenega v postopku izdaje izpodbijane odločbe ugotovljeno, da je izpodbijana odločba pravilna in zakonita, je sodišče tožbo kot neutemeljeno v skladu s 1. odstavkom 63. člena ZUS-1, zavrnilo.

K točki 2 izreka: Sodišče v tem postopku na podlagi Zakona o pravdnem postopku (Ur.l.RS, št. 73/07 - ur.preč.besed.: v nadaljevanju ZPP), na katerega napotuje 16. člen Zakona o upravnem sporu (Ur.l.RS, št. 50/97, 65/97, 70/00, 92/05 in 45/06 - v nadaljevanju ZUS), odloča tudi o povrnitvi stroškov. Ker tožeča stranka v tem upravnem sporu ni uspela, upoštevajoč 1. odstavek 154. člena ZPP ni podana pravna podlaga za priznanje stroškov, ki jih uveljavlja v tožbi. Sodišče je zato njen stroškovni zahtevek kot neutemeljen zavrnilo.

Javne informacije Slovenije, Vrhovno sodišče Republike Slovenije

Do relevantne sodne prakse v nekaj sekundah

Dostop do celotne evropske in slovenske sodne prakse
Napreden AI iskalnik za hitro iskanje primerov
Samodejno označevanje ključnih relevantnih odstavkov

Začni iskati!

Prijavite se za brezplačno preizkusno obdobje in prihranite več ur tedensko pri iskanju sodne prakse.Začni iskati!

Pri Modern Legal skupaj s pravnimi strokovnjaki razvijamo vrhunski iskalnik sodne prakse. S pomočjo umetne inteligence hitro in preprosto poiščite relevantne evropske in slovenske sodne odločitve ter prihranite čas za pomembnejše naloge.

Kontaktiraj nas

Tivolska cesta 48, 1000 Ljubljana, Slovenia