Modern Legal
  • Napreden AI iskalnik za hitro iskanje primerov
  • Dostop do celotne evropske in slovenske sodne prakse
  • Samodejno označevanje ključnih relevantnih odstavkov
Začni iskati!

Podobni dokumenti

Ogledaj podobne dokumente za vaš primer.

Prijavi se in poglej več podobnih dokumentov

Prijavite se za brezplačno preizkusno obdobje in prihranite ure pri iskanju sodne prakse.

U-I-806/21

Z Googlom najdeš veliko.
Z nami najdeš vse. Preizkusi zdaj!

Samo zamislim si kaj bi rada da piše v sodbi, to vpišem v iskalnik, in dobim kar sem iskala. Hvala!

Tara K., odvetnica

11. 10. 2023

SKLEP

Ustavno sodišče je v postopku za oceno ustavnosti, začetem z zahtevo Zagovornika načela enakosti, na seji 11. oktobra 2023

sklenilo:

Zahteva za oceno ustavnosti prvega odstavka 101. člena Zakona o interventnih ukrepih za pomoč pri omilitvi posledic drugega vala epidemije COVID-19 (Uradni list RS, št. 203/20 in 206/21 – ZDUPŠOP) se zavrže.

OBRAZLOŽITEV

1.Zagovornik načela enakosti (v nadaljevanju Zagovornik) vlaga zahtevo za oceno ustavnosti prvega odstavka 101. člena Zakona o interventnih ukrepih za pomoč pri omilitvi posledic drugega vala epidemije COVID-19 (v nadaljevanju ZIUPOPDVE). Izpodbijani določbi očita neskladje z 2., 3.a, 8., 14., 15., 50., 53. in 56. členom Ustave, 14. členom Konvencije o varstvu človekovih pravic in temeljnih svoboščin (Uradni list RS, št. 33/94, MP, št. 7/94 – v nadaljevanju EKČP), 1. členom Protokola št. 12 k EKČP, 12. in 16. členom Evropske socialne listine (spremenjena) (Uradni list RS, št. 24/99, MP, št. 7/99 – MESL), 9. in 10. členom v zvezi z 2. in 4. členom Mednarodnega pakta o ekonomskih, socialnih in kulturnih pravicah (Uradni list SFRJ, št. 7/71 – MPESKP) ter 26. členom v zvezi z 2. členom Konvencije Združenih narodov o otrokovih pravicah (Uradni list SFRJ, št. 15/90, Akt o notifikaciji nasledstva glede konvencij Organizacije združenih narodov in konvencij, sprejetih v Mednarodni agenciji za atomsko energijo, Uradni list RS, št. 35/92, MP, št. 9/92 – KOP). Mnenje Zagovornika je, da izpodbijana ureditev pomeni diskriminacijo, in sicer neposredno diskriminacijo zaradi osebne okoliščine bivanja in posredno diskriminacijo zaradi osebne okoliščine državljanstva.

2.Državni zbor na zahtevo ni odgovoril. Vlada je zahtevo ocenila kot neutemeljeno. Ustavno sodišče je mnenje Vlade poslalo Zagovorniku. Zagovornik je navedbe Vlade zavrnil in vztraja pri dosedanjih navedbah.

3.Člen 101 ZIUPOPDVE ureja enkratni solidarnostni dodatek za novorojence in je v zakonu uvrščen med začasne ukrepe za pomoč pri omilitvi posledic COVID-19.[1] Določba ureja upravičence, višino dodatka, čas trajanja ukrepa (prvi odstavek), rok izplačila (drugi odstavek), način financiranja dodatka (tretji odstavek) in neobdavčenost dodatka (četrti odstavek) ter določa, da se dodatek ne šteje v dohodek pri uveljavljanju pravic po predpisih, ki urejajo pravice iz javnih sredstev, razen pri izredni denarni socialni pomoči (peti odstavek).

4.Zagovornik izpodbija prvi odstavek 101. člena ZIUPOPDVE, ki določa upravičence, višino dodatka in čas trajanja ukrepa.[2] Sprva, tj. v času vložitve zahteve, je prvi odstavek 101. člena ZIUPOPDVE določal trajanje ukrepa do eno leto po koncu epidemije. S spremembo in dopolnitvijo ZIUPOPDVE[3] se je trajanje ukrepa podaljšalo do vključno 30. 6. 2023. Trajanje ukrepa oziroma pravico do enkratnega solidarnostnega dodatka za novorojence je zakonodajalec časovno omejil in je veljala od 1. 1. 2020 do vključno 30. 6. 2023. Veljavnost začasnega ukrepa iz 101. člena ZIUPOPDVE se je torej iztekla s 30. 6. 2023. Navedeno pomeni, da je prvi odstavek 101. člena ZIUPOPDVE med postopkom pred Ustavnim sodiščem prenehal veljati.

5.Na podlagi 47. člena Zakona o Ustavnem sodišču (Uradni list RS, št. 64/07 – uradno prečiščeno besedilo, 109/12, 23/20 in 92/21 – v nadaljevanju ZUstS) lahko Ustavno sodišče presoja predpise, ki so prenehali veljati ali so bili spremenjeni ali dopolnjeni, če niso bile odpravljene posledice njihove protiustavnosti oziroma nezakonitosti. Predlagatelj mora za presojo takega predpisa izkazati pravovarstveno potrebo. Ker Zagovornik kot predlagatelj praviloma ne more izkazati pravovarstvene potrebe za nadaljevanje postopka zoper neveljavni zakon,[4] niso izpolnjeni pogoji za nadaljevanje postopka za oceno ustavnosti izpodbijane zakonske določbe. Zato je Ustavno sodišče zahtevo zavrglo.

6.Ustavno sodišče je sprejelo ta sklep na podlagi prvega odstavka 25. člena ZUstS v sestavi: predsednik dr. Matej Accetto ter sodnica in sodniki dr. Rok Čeferin, Dr. Dr. Klemen Jaklič (Oxford ZK, Harvard ZDA), dr. Rajko Knez, dr. Špelca Mežnar in Marko Šorli. Sodnica dr. Neža Kogovšek Šalamon je bila pri odločanju o tej zadevi izločena. Ustavno sodišče je sklep sprejelo soglasno.

dr. Matej Accetto Predsednik

[1]Glej tretji odstavek 1. člena ZIUPOPDVE in četrti del tega Zakona z naslovom Začasni ukrepi (68.–127. člen). Člen 101 ZIUPOPDVE je uvrščen v 9. poglavju četrtega dela z naslovom: Začasni ukrep ob rojstvu otroka.

[2]Prvi odstavek 101. člena ZIUPOPDVE se glasi: "Upravičenec do enkratnega solidarnostnega dodatka za novorojence v višini 500 eurov je eden od staršev ali druga oseba ali posvojitelj po zakonu, ki ureja starševsko varstvo in družinske prejemke, za vsakega otroka s stalnim prebivališčem v Republiki Sloveniji, rojenega od vključno 1. januarja 2020 do vključno 30. junija 2023, za katerega je upravičen do pomoči ob rojstvu otroka po zakonu, ki ureja starševsko varstvo in družinske prejemke."

[3]Glej 15. člen Zakona o dodatnih ukrepih za preprečevanje širjenja, omilitev, obvladovanje, okrevanje in odpravo posledic COVID-19 (Uradni list RS, št. 206/21 – ZDUPŠOP).

[4]Sklep Ustavnega sodišča št. U-I-469/20 z dne 30. 3. 2023, 11. točka obrazložitve.

Ustavno sodišče

Do relevantne sodne prakse v nekaj sekundah

Dostop do celotne evropske in slovenske sodne prakse
Napreden AI iskalnik za hitro iskanje primerov
Samodejno označevanje ključnih relevantnih odstavkov

Začni iskati!

Prijavite se za brezplačno preizkusno obdobje in prihranite več ur tedensko pri iskanju sodne prakse.Začni iskati!

Pri Modern Legal skupaj s pravnimi strokovnjaki razvijamo vrhunski iskalnik sodne prakse. S pomočjo umetne inteligence hitro in preprosto poiščite relevantne evropske in slovenske sodne odločitve ter prihranite čas za pomembnejše naloge.

Kontaktiraj nas

Tivolska cesta 48, 1000 Ljubljana, Slovenia