Samo zamislim si kaj bi rada da piše v sodbi, to vpišem v iskalnik, in dobim kar sem iskala. Hvala!
Tara K., odvetnica
30.07.2025
07120-1/2025/346
Privolitev, Upravni postopki
pri Informacijskem pooblaščencu (IP) smo prejeli vaše zaprosilo za mnenje glede obveznosti varovanja tajnosti vira po drugem odstavku 16. člena ZIN. V dopisu pojasnjujete, da z vidika zasledovanja uspešne izvedbe inšpekcijskega upravnega postopka, mora inšpektor zavezancu predočiti čim bolj konkretno zatrjevano kršitev, kar je še posebej problematično, ko gre za osebno okoliščino prijavitelja. V takšnih primerih je, zaradi varstva varovanja vira prijave, zelo težko uspešno in učinkovito izvesti inšpekcijski postopek. Zanima vas, ali bi, glede na izpostavljene težave, s katerimi se inšpektorji srečujejo v praksi v zvezi z obravnavo prijav ter nadaljnjim vodenjem postopkov, predhodna pisna privolitev prijavitelja lahko predstavljala pravno podlago za odstop od drugega odstavka 16. člena ZIN.
Na podlagi informacij, ki ste nam jih posredovali, vam v nadaljevanju skladno s 5. točko prvega odstavka 55. člena Zakona o varstvu osebnih podatkov (Uradni list RS, št. 163/22, ZVOP-2), 58. členom Uredbe (EU) 2016/679 Evropskega parlamenta in Sveta z dne 27. aprila 2016 o varstvu posameznikov pri obdelavi osebnih podatkov in o prostem pretoku takih podatkov ter razveljavitvi Direktive 95/46/ES (Splošna uredba), ter 2. členom Zakona o informacijskem pooblaščencu (Uradni list RS, št. 113/05 in 51/07 – ZUstS-A, ZInfP) posredujemo naše neobvezujoče mnenje v zvezi z vašim vprašanjem.
Inšpektorji svoje naloge izvajajo v okviru zakonskih pristojnosti, zato bi glede na določbo tretjega odstavka 6. člena ZVOP-2 moral možnost privolitve prijavitelja, da se ga razkrije zavezancu kot vir prijave inšpekcijskega postopka, določati zakon. IP ni znano, da bi bila takšna možnost v zakonu določena.
Uvodoma poudarjamo, da IP izven postopka inšpekcijskih ali drugih upravnih postopkov konkretnih obdelav osebnih podatkov, predvsem z vidika zakonitosti, ne more presojati.
V skladu z drugim odstavkom 16. člena Zakona o inšpekcijskem nadzoru (Uradni list RS, št. 43/07 – uradno prečiščeno besedilo in 40/14; ZIN) je inšpektor dolžan varovati tajnost vira prijave in vira drugih informacij, na podlagi katerih opravlja inšpekcijski nadzor. Vendar kot je IP že izpostavil v mnenju št. 07120-1/2023/229 z dne 19. 4. 2023 in mnenju št. 07120-1/2023/324 z dne 14. 7. 2023, dolžnost varovanja vira ni absolutna. Odstopanje od dolžnosti varovanja vira prijave je dopustno v primerih, ko za posredovanje določenih osebnih podatkov oziroma dokumentov z osebnimi podatki obstaja ustrezna pravna podlaga v posameznih materialnih ali postopkovnih predpisih, tj., kadar drug zakon, bodisi zaradi varovanja pravic drugih bodisi zaradi izpolnitve zakonske obveznosti, zaradi opravljanja naloge v javnem interesu ali zaradi izvajanja javne oblasti, dodeljene upravljavcu, inšpekcijskemu organu nalaga ali dovoljuje posredovanje določenih osebnih podatkov
pristojnim organom za druge, točno določene namene. IP je tudi že izpostavil, da lahko pravno podlago za razkritje osebnih podatkov prijavitelja drugemu prijavitelju, ne pa tudi zavezancu, zoper katerega se vodi inšpekcijski postopek, predstavlja privolitev, ki izpolnjuje pogoje iz 11. točke 4. člena Splošne uredbe.
V zvezi z vašim vprašanjem, ali bi predhodna pisna privolitev prijavitelja lahko predstavljala pravno podlago za odstop od drugega odstavka 16. člena ZIN na način, da se ne bi varovala tajnost vira prijave napram zavezancu, IP pojasnjuje, da bi to bilo mogoče le, v kolikor bi takšno možnost določal zakon. V skladu s tretjim odstavkom 6. člena ZVOP-2 je v javnem sektorju dopustna obdelava osebnih podatkov za enega ali več določenih namenov na podlagi privolitve posameznika, ki je tako privolitev dal za obdelavo svojih osebnih podatkov zgolj v dveh primerih: (1) če tako možnost (torej privolitev) določa zakon ali (2) če ne gre za obdelavo za namen izvrševanja zakonskih pristojnosti, nalog ali oblastvenih obveznosti javnega sektorja. Povedano drugače,
inšpektorji svoje naloge izvajajo v okviru zakonskih pristojnosti, zato bi glede na določbo tretjega odstavka 6. člena ZVOP-2 moral možnost privolitve prijavitelja, da se ga razkrije zavezancu kot vir prijave inšpekcijskega postopka, določati zakon. IP ni znano, da bi bila takšna možnost v zakonu določena.
Lepo vas pozdravljamo.
Sandra Kajtazović, univ. dipl. prav.
dr. Jelena Virant Burnik, informacijaska pooblaščenka