Samo zamislim si kaj bi rada da piše v sodbi, to vpišem v iskalnik, in dobim kar sem iskala. Hvala!
Tara K., odvetnica
1. 2. 2001
S K L E P
Ustavno sodišče je v postopku za preizkus pobude Antona Vinazze iz Kanala in drugih na seji dne 1. februarja 2001
s k l e n i l o :
Pobuda za začetek postopka za oceno ustavnosti 1., 7. in 8. člena Zakona o prepovedi proizvodnje in prometa z azbestnimi izdelki ter o zagotovitvi sredstev za prestrukturiranje azbestne proizvodnje v neazbestno (Uradni list RS, št. 56/96 in 35/98) se zavrne.
1.Pobudnik Anton Vinazza izpodbija 7. člen Zakona o prepovedi proizvodnje in prometa z azbestnimi izdelki ter o zagotovitvi sredstev za prestrukturiranje azbestne proizvodnje v neazbestno (v nadaljevanju ZPPPAI) in 2. člen Zakona o spremembah in dopolnitvah Zakona o prepovedi proizvodnje in prometa z azbestnimi izdelki ter o zagotovitvi sredstev za prestrukturiranje azbestne proizvodnje v neazbestno (v nadaljevanju ZPPPAI-A), s katerim se spreminja in dopolnjuje 7. člen ZPPPAI. V njem je določeno, da pravico do pokojnine pod ugodnejšimi pogoji, ki jo uvaja 6. člen tega zakona, uveljavljajo delavke in delavci, če do 31. 12. 2003 dosežejo določeno starost in določeno delovno dobo, pri čemer so do 21. 12. 1996 najmanj 10 let delali neposredno pri proizvodnji azbestnih izdelkov ali v servisnih službah neposredno v prostorih za proizvodnjo azbestnih izdelkov ali najmanj 20 let delali v podjetjih, ki so v proizvodnih procesih uporabljala azbest. Pravico do pokojnine pod ugodnejšimi pogoji uveljavijo tudi tisti, ki zbolijo za poklicno boleznijo zaradi izpostavljenosti azbestnemu prahu na delovnem mestu in dosežejo pokojninsko dobo najmanj 23 let moški in 20 let ženske. Pobudnik meni, da je Zakon površen, ker naj bi bil njegov namen reševanje slabega ekonomskega in ekološkega stanja podjetja Salonit, zavestno pa naj bi se pozabilo na bivše delavce, ki bi jim bilo prav tako treba zagotoviti pravico do pokojnine pod ugodnejšimi pogoji.
2.Devet pobudnikov s prvo podpisano Metko Pahor izpodbija 1. in 8. člen ZPPPAI. Po 1. členu se zagotavljajo potrebna sredstva za takojšnjo in enkratno ukinitev proizvodnje azbestcementnih izdelkov, za socialno varnost delavcev ter zdravstveno in socialno varnost prebivalcev, ki so bili izpostavljeni škodljivemu vplivu azbestnega prahu, in za dosego drugih v tem členu navedenih ciljev Zakona. V izpodbijanem 8. členu pa je določen dodaten pogoj za delavke in delavce iz 7. člena, po katerem lahko uveljavljajo pravico do pokojnine pod ugodnejšimi pogoji, če jim je zaradi ukinitve delovnega mesta ali drugih v tem členu navedenih razlogov prenehalo delovno razmerje po predpisih o delovnih razmerjih in jim ni mogoče sprekvalifikacijo zagotoviti njihovim delovnim sposobnostim ustrezne druge zaposlitve v primerni oddaljenosti od kraja stalnega bivališča v roku enega leta. Pobudniki med drugim navajajo, da bi morala biti pravica do ugodnejše upokojitve povezana s pogoji dela z azbestom in zdravstvenimi pogoji, ne pa s trenutnimi ekonomskimi in zaposlitvenimi razmerami v konkretnem podjetju. Predlagajo razveljavitev oziroma črtanje 8. člena ZPPPAI, da bi se izenačili pogoji in možnosti vsem delavcem, ki so kadarkoli delali 10 ali več let z azbestom.
3.O pobudah sta se izrekla Državni zbor in Vlada. Menita, da niso utemeljene. Namen Zakona je poskrbeti za socialno varnost delavcev, ki jim je zaradi zakonske prepovedi azbestne proizvodnje prenehalo delovno razmerje in jim ni mogoče zagotoviti druge primerne zaposlitve, in za socialno varnost tistih delavcev ali prebivalcev, ki zbolijo za poklicno boleznijo, ki jo povzroča azbest. Namen Zakona ni bil upokojitev vseh delavcev po ugodnejših pogojih. Vse delavce, ki so zboleli za poklicno boleznijo, pa ZPPPAI obravnava enako, tako glede ugodnejšega upokojevanja kot tudi glede zagotavljanja odškodnine za tako povzročeno bolezen.
4.ZPPAI določa obveznost Republike Slovenije, da v proračunu zagotovi potrebna sredstva za takojšnjo in enkratno ukinitev proizvodnje azbestcementnih izdelkov, za uvedbo brezazbestne tehnologije in proizvodnje vlaknocementnih izdelkov ter za postopno ukinitev oziroma nadomeščanje druge azbestne proizvodnje v neazbestno. V proračunu se morajo zagotoviti tudi sredstva za socialno varnost delavcev in za zdravstveno in socialno varnost prebivalcev, ki so bili izpostavljeni škodljivemu vplivu azbestnega prahu. Za določene skupine delavcev in zbolelih za poklicno boleznijo zaradi izpostavljenosti azbestnemu prahu Zakon uvaja pravico do pokojnine pod ugodnejšimi pogoji (6. člen ZPPPAI). Za delavce, ki uveljavljajo pravico do pokojnine po tem Zakonu, Republika Slovenija zagotovi dokup potrebne zavarovalne dobe.
5.Delavci, ki izpolnjujejo pogoje iz prvega in drugega odstavka 7. člena ZPPPAI (trajanje dela v podjetju z obravnavano proizvodnjo in dosežena starost), lahko uveljavljajo pravico do pokojnine pod ugodnejšimi pogoji le v primeru, če je izpolnjen tudi pogoj iz 8. člena ZPPPAI, to pomeni, da nimajo oziroma jim ni mogoče zagotoviti druge ustrezne zaposlitve. Zakon torej ureja le upokojevanje tistih delavcev, ki jim ni mogoče zagotoviti druge ustrezne zaposlitve. Pogojev za upokojitev po obravnavanem zakonu zato ne izpolnjujejo delavci, ki so sicer bili ob uveljavitvi prepovedi proizvodnje azbestnocementnih izdelkov na območju Republike Slovenije v delovnem razmerju v podjetju s sedaj prepovedano proizvodnjo, a jim je bilo zagotovljeno drugo ustrezno delo. Prav zaradi okoliščine, ki jo predstavlja zaposlitev, se pobudniki, ki imajo zaposlitev, ne razlikujejo od navedenih delavcev. Dejansko stanje je zato enako oziroma primerljivo tako v primeru, ko si je posameznik našel drugo zaposlitev že pred uveljavitvijo ZPPPAI, kot tudi v primeru, ko se je to zgodilo po njegovi uveljavitvi. Glede na navedeno so pobude, s katerimi se zatrjuje neenakost pred zakonom, očitno neutemeljene.
6.Ustavno sodišče je ta sklep sprejelo na podlagi drugega odstavka 26. člena Zakona o Ustavnem sodišču (Uradni list RS, št. 15/94 - ZUstS) v sestavi: predsednik Franc Testen ter sodnice in sodniki dr. Janez Čebulj, dr. Zvonko Fišer, Lojze Janko, Milojka Modrijan, dr. Ciril Ribičič, dr. Mirjam Škrk, dr. Lojze Ude in dr. Dragica Wedam-Lukić. Sklep je sprejelo soglasno.
P r e d s e d n i k Franc Testen