Modern Legal
  • Napreden AI iskalnik za hitro iskanje primerov
  • Dostop do celotne evropske in slovenske sodne prakse
  • Samodejno označevanje ključnih relevantnih odstavkov
Začni iskati!

Podobni dokumenti

Ogledaj podobne dokumente za vaš primer.

Prijavi se in poglej več podobnih dokumentov

Prijavite se za brezplačno preizkusno obdobje in prihranite ure pri iskanju sodne prakse.

U-I-79/92

Z Googlom najdeš veliko.
Z nami najdeš vse. Preizkusi zdaj!

Samo zamislim si kaj bi rada da piše v sodbi, to vpišem v iskalnik, in dobim kar sem iskala. Hvala!

Tara K., odvetnica

5/11-1992

S K L E P

Ustavno sodišče je na seji dne 5/11-1992 obravnavalo pobudo Republiškega odbora Sindikata državnih in družbenih organov Slovenije iz Ljubljane in

s k l e n i l o :

Ustavno sodišče ne sprejme pobude in ne začne postopka za oceno zakonitosti 40., 41., 42. in 43 člena pravilnika o strokovnem izpitu in izobraževanju delavcev v organih carinske službe (Uradni list RS, št. 5/92).

O B R A Z L O Ž I T E V

V pobudi za oceno skladnosti izpodbijanih določb pravilnika o strokovnem izpitu in izobraževanju delavcev v organih carinske službe s 1. odstavkom 40. člena zakona o carinski službi (Uradni list RS, št. 1/91) navaja pobudnik, da je direktor carinske uprave prekoračil svoja zakonska pooblastila, ko je določeni kategoriji delavcev naložil preverjanje znanja slovenskega jezika in njegovo aktivno znanje, čeprav ga zakon pooblašča le za ureditev samega postopka preverjanja znanja.

Ustavno sodišče pobude ni sprejelo.

Uradni jezik v Sloveniji je slovenščina. Na območjih občin, v katerih živita italijanska ali madžarska narodna skupnost, je uradni jezik tudi italijanščina ali madžarščina (11. člen ustave). Zakon o sistemu državne uprave in o Izvršnem svetu Skupščine Republike Slovenije ter o republiških upravnih organih (Uradni list SRS in RS, št. 24/79, 12/82, 39/85, 37/87, 18/88, 15/90 in 27/91) določa, da upravni organi poslujejo v slovenskem jeziku (2. odstavek 16. člena). To pomeni, da je obveznost poslovanja v slovenskem jeziku predpisana za vse državne organe, torej tudi za organe carinske službe. Razen tega zakon o delavcih v državnih organih (Uradni list RS, št. 15/90, 5/91, 18/91, 22/91 in 2/91-I) v 2. odstavku 4. člena določa, da je za višje upravne delavce in upravne delavce ter za tiste strokovno tehnične delavce, ki opravljajo neposredno delo s strankami, pogoj za sklenitev delovnega razmerja tudi aktivno znanje slovenskega jezika; na območjih, na katerih je določena enakopravnost italijanskega oziroma madžarskega jezika, pa tudi jezikov teh narodnosti.

Po zakonu o carinski službi (Uradni list RS, št. 1/91) lahko sklene delovno razmerje v organu carinske službe, kdor izpolnjuje poleg pogojev, določenih s predpisi, ki urejajo delovna razmerja delavcev v državnih organih, tudi posebne zdravstvene ter psihofizične sposobnosti za opravljanje določenega dela (1. odstavek 16. člena). Delavci v organih carinske službe, ki so bili ob uveljavitvi citiranega zakona razporejeni na delo v carinarnicah in njihovih organizacijskih enotah na območju Republike Slovenije, so z dnem uveljavitve tega zakona postali delavci Republiške carinske uprave s pravicami, obveznostmi in odgovornostmi, ki jih določa sam zakon o carinski službi (37. člen). Isti zakon je v 40. členu določil, da se mora delavec v organu carinske službe, ki je na podlagi tega zakona sklenil delovno razmerje v Republiški carinski upravi in ne obvlada slovenskega jezika, v šestih mesecih od uveljavitve tega zakona naučiti slovenskega jezika tako, da bo lahko vodil carinski postopek v slovenskem jeziku. Postopek preverjanja znanja predpiše direktor s splošnim aktom o strokovnem izobraževanju delavcev (1. odstavek 40. člena zakona). Delavec v organu carinske službe, ki je na podlagi 37. člena tega zakona sklenil delovno razmerje v Republiški carinski upravi in ne obvlada aktivno slovenskega jezika, pa mora v roku dveh let od uveljavitve tega zakona predložiti pismen dokaz, da izpolnjuje ta pogoj (2. odstavek 40. člena zakona).

Na podlagi tega zakonskega pooblastila je preverjanje znanja slovenskega jezika na podlagi 1. odstavka 40. člena zakona uredil pravilnik o strokovnem izpitu in izobraževanju delavcev v organih carinske službe (Uradni list RS, št. 5/92), ki ga je sprejel direktor Republiške carinske uprave. Na preverjanje morajo delavci, ki opravljajo delo v okviru temeljne dejavnosti carinske službe in delavci, katerih delo je s to dejavnostjo neposredno povezano, če osemletnega osnovnega ali štiriletnega srednjega izobraževanja niso zaključili v slovenskem jeziku (40. člen pravilnika). Preverjanje znanja slovenskega jezika je ustno in pisno. Preverjanje opravi izobraževalna organizacija, ki je pooblaščena za izdajanje verficiranih potrdil o osnovnem znanju slovenskega jezika (41. člen). Delavci, za katere je preverjanje znanja slovenskega jezika po tem pravilniku obvezno, morajo biti seznanjeni s programom preverjanja znanja (42. člen).

Izobraževalna organizacija iz 2. odstavka 41. člena pravilnika lahko po dogovoru z direktorjem republiške carinske uprave organizira pripravo na preverjanje znanja v obliki tečaja slovenskega jezika. Delavci, ki morajo na preverjanje znanja slovenskega jezika, imajo pravico udeleževati se tega tečaja ne glede na čas organiziranja tečaja (43. člen). Stroški organiziranja tečaja in stroški preverjanja znanja slovenskega jezika gredo v breme Republiške carinske uprave (44. člen).

Ustavno sodišče je ugotovilo, da je zakon o carinski službi v 40. členu uredil primere delavcev, doslej zaposlenih v carinski službi, s posebnim ozirom na njihovo obvladovanje slovenskega jezika kot siceršnjega pogoja za delo v upravi. Po zakonu se je torej delavec v šestih mesecih od uveljavitve zakona dolžan naučiti slovenskega jezika tako, da bo lahko vodil carinski postopek v slovenskem jeziku, sicer pa je delavec dolžan, če ne obvlada aktivno slovenskega jezika, v roku dveh let od uveljavitve zakona predložiti pismen dokaz, da izpolnjuje ta pogoj.

Preverjanje znanja jezika po 40. členu pravilnika je predvideno le za primere iz 1. odstavka 40. člena zakona o carinski službi.

Direktor carinske uprave je v skladu s svojim zakonskim pooblastilom postopek preverjanja znanja omejil samo na tiste delavce, ki osemletnega osnovnega ali štiriletnega srednjega izobraževanja niso zaključili v slovenskem jeziku. Ustavno sodišče ocenjuje, da je v konkretnem primeru pristojni organ ravnal v skladu s svojimi zakonskimi pooblastili, saj je z ustreznimi izvedbenimi normami le omogočil izvajanje obravnavanih zakonskih določb.

Ustavno sodišče je sprejelo ta sklep na podlagi 7. člena ustavnega zakona za izvedbo ustave Republike Slovenije in 15. člena zakona o postopku pred Ustavnim sodiščem SR Slovenije (Uradni list SRS, št. 39/74 in 28/76).

P r e d s e d n i k

dr. Peter Jambrek

Ustavno sodišče

Do relevantne sodne prakse v nekaj sekundah

Dostop do celotne evropske in slovenske sodne prakse
Napreden AI iskalnik za hitro iskanje primerov
Samodejno označevanje ključnih relevantnih odstavkov

Začni iskati!

Prijavite se za brezplačno preizkusno obdobje in prihranite več ur tedensko pri iskanju sodne prakse.Začni iskati!

Pri Modern Legal skupaj s pravnimi strokovnjaki razvijamo vrhunski iskalnik sodne prakse. S pomočjo umetne inteligence hitro in preprosto poiščite relevantne evropske in slovenske sodne odločitve ter prihranite čas za pomembnejše naloge.

Kontaktiraj nas

Tivolska cesta 48, 1000 Ljubljana, Slovenia