Samo zamislim si kaj bi rada da piše v sodbi, to vpišem v iskalnik, in dobim kar sem iskala. Hvala!
Tara K., odvetnica
V nekaterih zadevah je pritožbeno sodišče res pritrdilo stališču, da lahko razveljavitev pravnomočnih posamičnih upravnih aktov učinkuje le ex nunc (za naprej). Vendar pa gre v obravnavanem primeru za drugačno dejansko stanje. Tožnica kot uživalka pravice do varstvenega dodatka po prej veljavnih predpisih namreč izpolnjuje pogoje za socialno varstvene prejemke tudi po ZSVarPre. Zato je potrebno prej veljavni posamični upravni akt razveljaviti s 1. 1. 2012 in tožnici pripadajoče pravice po novi sistemski zakonodaji priznati s prvim dnem njene uporabe (to je od 1. 1. 2012 dalje).
ZSVarPre v 68. členu ureja prenos oz. prevedbo varstvenega dodatka in državne pokojnine in določa, da CSD v primeru, ko upravičenec izpolnjuje pogoje za dajatev tudi po novi zakonski ureditvi, odločbo o pravici do varstvenega dodatka po ZVarDod razveljavi in z isto odločbo z začetkom uporabe tega zakona prizna ustrezno pravico do socialno varstvenih prejemkov po tem zakonu. Zato je glede na namen nove sistemske ureditve socialnovarstvenih prejemkov in ob sistemsko logični razlagalni metodi potrebno (ob podanih pogojih) pravice priznati od dneva pričetka uporabe ZSVarPre, to je s 1. 1. 2012.
Pritožbi se ugodi in se sodba sodišča prve stopnje spremeni tako, da pravilno glasi: Odločba št. ... z dne 19. 3. 2013 se odpravi v celoti, odločba št. ... z dne 7. 4. 2012 pa se odpravi v 2. in 3. odstavku izreka.
Tožnici se od 1. 1. 2012 dalje priznata pravici do denarne socialne pomoči v znesku 3,54 EUR mesečno in do varstvenega dodatka v znesku 189,80 EUR mesečno.
Sodišče prve stopnje je odpravilo drugostopenjsko odločbo, cit. v izreku te sodbe z dne 19. 3. 2013. Prvostopenjsko odločbo z dne 7. 4. 2012 je v prvem odstavku izreka spremenilo tako, da je datum 1. 1. 2012 nadomestilo z dnem 30. 4. 2012, drugi in tretji odstavek izreka iste odločbe pa odpravilo in ugotovilo, da je tožnica upravičena do denarne socialne pomoči v znesku 3,54 EUR od 1. 5. 2012 dalje in do varstvenega dodatka v znesku 189,80 EUR od 1. 5. 2012 dalje. Izreklo je tudi, da v ostalem ostane odločba z dne 7. 4. 2012 nespremenjena.
Zoper sodbo se zaradi zmotne uporabe materialnega prava pritožuje tožena stranka. Predlaga njeno spremembo tako, da ostane razveljavitev odločbe s 1. 1. 2012 v prvostopenjskem upravnem aktu še naprej v veljavi, obe pravici pa se priznata od 1. 1. 2012 dalje.
Z odpravo drugostopenjske odločbe in s priznanima denarnima dajatvama se sicer strinja, vendar meni da je s spremembo datuma 1. 1. 2012 na 30. 4. 2012 ter priznanjem obeh pravic od 1. 5. 2012 dalje, zmotno uporabljeno materialno pravo.
Sklicuje se na 66. člen Zakona o socialno varstvenih prejemkih, po katerem so bili centri za socialno delo dolžni v 3-eh mesecih od začetka uporabe zakona po uradni dolžnosti ugotoviti, ali upravičenci, ki so ob začetku uporabe zakona upravičeni do denarne socialne pomoči po ZSV, izpolnjujejo pogoje za dodelitev socialno varstvenih prejemkov po novem zakonu. V takšnem primeru so morali izdati odločbo o celotni ali delni razveljavitvi odločbe, s katero je bila upravičencu pred tem priznana pravica in določiti njeno drugo višino ali drugo obdobje prejemanja socialno varstvenih prejemkov. Glede na 68. člen ZSVarPre so bili od začetka uporabe zakona po uradni dolžnosti dolžni ugotoviti tudi, ali prejemniki varstvenega dodatka po Zakonu o varstvenem dodatku in državne pokojnine po Zakonu o pokojninskem in invalidskem zavarovanju, izpolnjujejo pogoje za preoblikovanje v pravice do socialno varstvenih prejemkov po tem zakonu. CSD-ji so v takšnih primerih razveljavili odločbo o pravici do varstvenega dodatka ali pravici do državne pokojnine in upravičencem v primeru, če so izpolnjevali pogoje za pridobitev socialno varstvenih prejemkov po ZSVarPre, z isto odločbo z začetkom uporabe zakona s 1. 1. 2012, priznali ustrezno pravico do socialno varstvenih prejemkov.
Izpostavlja, da se po 2. odstavku 71. člena v zvezi s 70. členom ZSVarPre, kot dan vložitve vloge šteje prvi dan v mesecu pred začetkom uporabe zakona, to je 1. 12. 2011. Navedena zakonska domneva je bila postavljena izključno z namenom varstva pravic strank, da bi lahko kontinuirano prejemali denarno socialno pomoč in varstveni dodatek tudi po 1. 1. 2012. Ker se pravica do denarne socialne pomoči in varstvenega dodatka v skladu z 32. členom ZUJPS-a oz. 38. členom ZSVarPre lahko prizna zgolj s prvim dnem naslednjega meseca po vložitvi vloge, in ker je na podlagi izrecnih zakonskih določb šteti, da je tožeča stranka kot upravičenka do varstvenega dodatka po ZVarDod, vložila vlogo na dan 1. 12. 2011, je mogoče po novi zakonodaji, socialno varstvene dajatve priznati s 1. 1. 2012. V konkretnem primeru je potrebno odločbo Zavoda za pokojninsko in invalidsko zavarovanje razveljaviti s 1. 1. 2012 za nazaj, ne glede na datum odločanja.
V dopolnitvi pritožbe poudarja še, da je 62 centrov za socialno delo na območju RS v letu 2012 odločalo o približno 52.000,00 upravičencih do varstvenega dodatka in 50.000,00 upravičencih do denarne socialne pomoči, saj so na dan 1. 1. 2012 pravice do varstvenega dodatka, državne pokojnine in denarne socialne pomoči, priznane po prej veljavnih predpisih, prenehale. Do razveljavitve prej veljavnih odločb s 1. 1. 2012 je torej prišlo na podlagi zakona samega in ni prihajalo do retroaktivnega odločanja za nazaj, temveč se je na podlagi zakonske domneve vse primere obravnavalo, kot da bi bila vloga vložena 1. 12. 2011. V kolikor bi obveljalo stališče sodišča v izpodbijani sodbi, bi bile pravice priznavane na različne datume, kljub dejstvu, da gre za enake primere. To pa ni v skladu z načelom enakosti pred zakonom oz. pomeni kršitev ustavne pravice do enakega varstva pravic.
Pritožba je utemeljena.
V izpodbijani sodbi je dejansko stanje o upravičenosti ter višini denarne socialne pomoči in varstvenega dodatka, pravilno in popolno ugotovljeno. Pravno odločilna dejstva o tem niti niso več sporna. Sporen je le poseg v prvostopenjski posamični akt o datumu razveljavitve odločbe, na podlagi katere je bila tožnica uživalka varstvenega dodatka in datumu priznanja obeh pravic. Glede slednjega pa je dejansko podan pritožbeni razlog zmotne uporabe materialnega prava iz 2. tč. 1. odstavka 338. člena Zakona o pravdnem postopku(Uradni list RS, št. 73/2007 in 45/ 2008; v nadaljevanju ZPP), kot pravilno poudarja pritožba.
Ob dejstvu, da se je 1. 1. 2012 pričel uporabljati Zakon o socialnovarstvenih prejemkih (Uradni list RS št. 62/2010; v nadaljevanju ZSVarPre), je bila s prvostopenjsko odločbo, izdano 7. 4. 2012 po uradni dolžnosti, na podlagi 66. in 68. člena istega zakona, s 1. 1. 2012 razveljavljena odločba Zavoda za pokojninsko in invalidsko zavarovanje, (po kateri je bila tožnica uživalka varstvenega dodatka po Zakonu o varstvenem dodatku - Ur. l. RS, št. 10/08; v nadaljevanju ZVarDod) in hkrati ugotovljeno, da ni upravičena do denarne socialne pomoči, ne do varstvenega dodatka, niti do plačila prispevka za obvezno zdravstveno zavarovanje ali pravice do kritja razlike do polne vrednosti zdravstvenih storitev. Takšna odločba je bila potrjena tudi z izpodbijanim drugostopenjskim upravnim aktom, saj je bila tožničina pritožba kot neutemeljena zavrnjena.
Vendar pa je že na podlagi odgovora tožene stranke na tožbo, da je tožnica upravičena do denarne socialne pomoči v višini razlike med minimalnim dohodkom za denarno socialno pomoč (260,00 EUR) in lastnih dohodkom (256,46 EUR), to je v višini 3,54 EUR ter do varstvenega dodatka v višini 189,80 EUR mesečno, sodišče prve stopnje utemeljeno odpravilo drugostopenjski upravni akt in prvostopenjskega delno spremenilo. Pri slednjem pa je izhajalo iz zmotnega materialno pravnega izhodišča, da lahko razveljavitev odločbe ZPIZ-a učinkuje le za naprej, jo zato nezakonito razveljavilo s 30. 4. 2012 in obe denarni dajatvi nezakonito priznalo šele od 1. 5. 2012 dalje.
V nekaterih zadevah(1) je pritožbeno sodišče sicer res pritrdilo stališču, da lahko razveljavitev pravnomočnih posamičnih upravnih aktov učinkuje le ex nunc. Vendar pa gre v obravnavanem primeru za drugačno dejansko stanje. Tožnica kot uživalka pravice do varstvenega dodatka po prej veljavnih predpisih, namreč izpolnjuje pogoje za socialno varstvene prejemke tudi po ZSVarPre. Prav zato je tudi po stališču pritožbenega sodišča potrebno prej veljavni posamični upravni akt razveljaviti s 1. 1. 2012 in pripadajoče pravice po novi sistemski zakonodaji priznati s prvim dnem njene uporabe, to je od 1. 1. 2012 dalje.
V prehodnih in končnih določbah ZSVarPre vprašanje datuma razveljavitve posamičnih upravnih aktov o pravicah, priznanih po prej veljavnih predpisih, ni urejeno popolno, čeprav bi glede na naravo tovrstnih določb, moralo biti. Zato jih je mogoče pravilno uporabiti le ob ustrezni interpretaciji glede na okoliščine konkretne zadeve. Določbo 66. člena v zvezi z 68. členom ZSVarPre je torej dejansko mogoče pravilno uporabiti v skladu z namenom zakonodajalca, da se uživalcem socialnih prejemkov, pravice na novo sistemsko ureditev prevedejo z dnem pričetka uporabe zakona. V 66. členu ZSVarPre je namreč določeno le, da so centri za socialno delo v treh mesecih od začetka uporabe zakona, po uradni dolžnosti dolžni ugotoviti, ali uživalci denarne socialne pomoči po ZSVarPre izpolnjujejo pogoje za dodelitev socialno varstvenih prejemkov. Pooblaščeni so, da v celoti ali delno razveljavijo odločbo, s katero je bila upravičencu pred tem priznana pravica do denarne socialne pomoči in določijo njeno drugo višino ali drugačno obdobje prejemanja socialno varstvenih prejemkov.
Bolj določen je 68. člen ZSVarPre, ki ureja prenos oz. prevedbo varstvenega dodatka in državne pokojnine. V navedenem členu je me drugim eksplicitno določeno, da CSD v primeru, ko upravičenec izpolnjuje pogoje za dajatev tudi po novi zakonski ureditvi, odločbo o pravici do varstvenega dodatka po ZVarDod razveljavi in z isto odločbo z začetkom uporabe tega zakona prizna ustrezno pravico do socialno varstvenih prejemkov po tem zakonu. Po navedeni zakonski dikciji je tako glede na namen nove sistemske ureditve socialnovarstvenih prejemkov in ob sistemsko logični razlagalni metodi, potrebno pravice dejansko priznati od dneva pričetka uporabe ZSVarPre s 1. 1. 2012, če so zato izpolnjeni pogoji. V takšnih primerih je logično, da je potrebno z istim dnem razveljaviti tudi posamične upravne akte, na podlagi katerih je šlo za uživanje določene denarne dajatve po prejšnjih predpisih. Takšno razlago le še dodatno potrjuje vsebina 4. in 5. odstavka 68. člena ZSVarPre. Po njih se namreč upravičencem, ki so na dan začetka uporabe zakona uživalci varstvenega dodatka, ta dajatev izplačuje do zadnjega dne v mesecu, v katerem je izdana nova odločba o upravičenosti ali neupravičenosti do socialno varstvenih prejemkov, izplačana sredstva pa se štejejo kot akontacija socialno varstvenih prejemkov po novem zakonu.
Glede na predhodno obrazloženo je bilo potrebno pritožbi tožene stranke ugoditi in ob pravilni razlagi ter uporabi citiranih prehodnih določb ZSVarPre, sodbo sodišča prve stopnje na temelju 358. člena v zvezi s 1. odstavkom 351. člena ZPP spremeniti tako, kot je razvidno iz izreka te sodne odločbe.
(1) Npr. Psp 377/2014, Psp 490/2014 in Psp 493/2014, v katerih gre za zavrnilne sodbe.