Samo zamislim si kaj bi rada da piše v sodbi, to vpišem v iskalnik, in dobim kar sem iskala. Hvala!
Tara K., odvetnica
22.06.2023
07121-1/2023/846
Video in avdio nadzor
Informacijski pooblaščenec (v nadaljevanju IP) je po elektronski pošti prejel vaš dopis, v katerem nam pošiljate fotografije vaših nadzornih kamer, nameščenih v povezovalnem hodniku iz vašega lokala proti sanitarijam. Prosite nas za mnenje, ali so kamere postavljene zakonito.
***
Na podlagi informacij, ki ste nam jih posredovali, vam v nadaljevanju skladno s 5. točko prvega odstavka 55. člena Zakona o varstvu osebnih podatkov (Uradni list RS, št. 163/22, ZVOP-2), 58. členom Uredbe (EU) 2016/679 Evropskega parlamenta in Sveta z dne 27. aprila 2016 o varstvu posameznikov pri obdelavi osebnih podatkov in o prostem pretoku takih podatkov ter razveljavitvi Direktive 95/46/ES (Splošna uredba) ter 2. členom Zakona o informacijskem pooblaščencu (Uradni list RS, št. 113/05 in 51/07 – ZUstS-A, ZInfP) posredujemo naše nezavezujoče mnenje v zvezi z vašim vprašanjem.
1.1. IP v okviru mnenj ne more in ne sme presojati zakonitosti postavitve nadzornih kamer za izvajanje videonadzora. Presojo zakonitosti obdelave osebnih podatkov bi lahko IP opravil zgolj v inšpekcijskem ali drugem upravnem postopku.
2.2. Vsekakor morate pri vzpostavitvi videonadzora upoštevati določbe ZVOP-2 (poleg splošnih členov zlasti člene 76-80) in Splošne uredbe, ki so podrobneje opisane spodaj. Pri izvajanju videonadzora pa poskrbeti, da se videonadzor izvaja zgolj na tistih mestih, ki so nujno potrebni za zasledovanje izrecnih namenov opredeljenih v zakonu ter to, da tovrstnih namenov ni mogoče doseči z milejšimi sredstvi.
IP uvodoma pojasnjuje, da se za videonadzor v najširšem smislu šteje uporaba video kamer za sistematično snemanje, prenos in shranjevanje žive slike z ene lokacije na drugo, prav tako pa tudi vse rešitve, ki zajemajo zgolj prenos žive slike brez snemanja (t.i. podaljšano oko). Splošna uredba področja videonadzora podrobneje ne ureja, dopušča pa podrobnejšo ureditev v nacionalni zakonodaji, zato je za zakonito izvajanje videonadzora potrebno upoštevati poleg splošnih določb ZVOP-2 in Splošne uredbe še določbe 3. poglavja ZVOP-2 (člene 76 do 80), ki določa posebna pravila za izvajanje videonadzora.
Pri tem poudarjamo, da je odgovornost za zakonito vzpostavitev in izvajanje videonadzora vedno na upravljavcu osebnih podatkov, ki mora biti to zmožen tudi dokazati. IP izven postopka inšpekcijskega nadzora ali drugega upravnega postopka ne more podajati konkretnih stališč v zvezi s posameznimi vprašanji s področja varstva osebnih podatkov, kot podobno velja tudi za druge inšpekcijske organe. IP tako tudi ne more podajati konkretnih ocen o tem, ali je način izvajanja videonadzora, v tem delu vaša postavitev nadzornih kamer ustrezna in s tem zakonita. Tako presojo bi namreč IP lahko storil zgolj in izključno v inšpekcijskem postopku. V nadaljevanju vam zato posredujemo le nekaj splošnih pojasnil v zvezi z izvajanjem videonadzora.
V določbah ZVOP-2 je, upoštevaje splošni 76. člen ZVOP-2, posebej urejen videonadzor območij, ki predstavljajo:
·dostope v uradne službene oziroma poslovne prostore (77. člen ZVOP-2);
·delovne prostore pri izvajalcu videonadzora (78. člen ZVOP-2);
·prevozna sredstva, namenjena javnemu potniškemu prometu (79. člen ZVOP-2);
·javne površine (80. člen ZVOP-2).
Pri presoji zakonitosti izvajanja videonadzora vseh drugih območij je potrebno presoditi, ali zanj obstaja katera od splošnih pravnih podlag za obdelavo navedenih v 6. členu Splošne uredbe.
Izrecno velja absolutna prepoved, da videonadzora ni dovoljeno izvajati v dvigalih, sanitarijah, prostorih za preoblačenje, hotelskih sobah in drugih podobnih prostorih, v katerih posameznik utemeljeno pričakuje višjo stopnjo zasebnosti.
Videonadzor znotraj delovnih prostorov (kamor bi lahko spadali povezovalni hodniki) se lahko (po določbah 78. člena ZVOP-2) izvajajo zgolj, kadar je to nujno potrebno za:
1.varnost ljudi ali premoženja ali
2.preprečevanje ali odkrivanje kršitev na področju iger na srečo ali
3.varovanje tajnih podatkov ali poslovnih skrivnosti,
zgoraj omenjenih namenov (1-3) pa ni mogoče doseči z milejšimi sredstvi.
Videonadzor se lahko izvaja le glede tistih delov prostorov in v obsegu, kjer je treba varovati zgoraj izpostavljene interese (1-3), prepovedano pa je z videonadzorom snemati delovna mesta, kjer delavec po navadi dela, razen če je to nujno v skladu s prvim odstavkom 78. člena ZVOP-2. Neposredno spremljanje dogajanja pred kamerami (t.i. spremljanje žive slike) je dopustno zgolj pod pogoji iz prvega in drugega odstavka 78. člena in le če ga izvaja izrecno pooblaščeno osebje upravljavca.
Da je izvajanje videonadzora znotraj delovnih prostorov zakonito morajo biti zaposleni vnaprej pisno obveščeni o njegovem izvajanju. Pred uvedbo videonadzora se mora delodajalec posvetovati z reprezentativnimi sindikati pri delodajalcu in svetom delavcev oziroma delavskim zaupnikom. Posvetovanje se izvede v roku 30 dni ali v drugem daljšem roku, ki ga določi delodajalec. Kadar gre za uvedbo videonadzora nad delovnimi mesti, kjer delavec po navadi dela, pa se posvetovanje izvede v roku 60 dni ali v drugem daljšem roku, ki ga določi delodajalec. Videonadzor skupnih prostorov v poslovnih zgradbah je dovoljen, če s tem soglašajo lastniki, ki imajo v lasti več kot 70-odstotni delež skupnih delov. Vpogled, uporaba ali posredovanje posnetkov videonadzornega sistema so dopustni samo za namene, ki so zakonito obstajali ali bili navedeni na obvestilu v času zajema posnetka.
Upoštevaje navedeno IP poudarja, da se videonadzor znotraj delovnih prostorov lahko izvaja le, kadar je to nujno potrebno za izrecne namene pod točkami 1-3 in hkrati teh namenov ni mogoče doseči z milejšimi ukrepi. Taka obdelava torej ne sme biti zgolj "koristna" temveč nujno potrebna, narejena pa mora biti tudi presoja, morebitnih milejših ukrepov. Razlogi za njegovo izvajanje morajo biti ustrezno dokumentirani, utemeljeni in konkretizirani ter ne zgolj pavšalno navedeni, morebitni ali prihodnji. Videonadzor znotraj delovnih prostorov mora biti omejen zgolj na tiste dele prostora in v obsegu (časovnem, prostorskem itd.), ki so nujno potrebni, da se (še) doseže zasledovanje namenov pod točkami 1-3. Vsekakor splošno in generalno snemanje celotnih prostorov, še manj pa konkretnih delovnih mest posameznikov, kadar to res ni nujno, ni dovoljeno. Vsekakor pa se videonadzor lahko vzpostavi le takrat, ko ni na voljo milejših ukrepov, ki bi manj posegali v zasebnost in varstvo osebnih podatkov posameznikov (npr. zagotavljanje varnostne službe). Glede na razlog, da izvajate videonadzor nad povezovalnimi hodniki, ki vodijo v sanitarije, predlagamo, da videonadzorne kamere pozicionirate in omejite zgolj na mesta, ki so nujno potrebna (npr. tako, da se v posnetke ne zajamejo same sanitarije oz. vhodi v njih itd.), ob izkazanem pogoju, da iste namene (tehnično varovanje nočnega lokala) ni mogoče doseči z milejšimi ukrepi, kot zgolj z videonadzorom.
Upravljavec mora, v kolikor bi se odločil za izvajanje videonadzora znotraj delovnih prostorov, poskrbeti poleg omenjenih obveznosti še za vse druge obveznosti, ki jih predpisujeta Splošna uredba in ZVOP-2, zlasti zahteve glede objave obvestila o videonadzoru (76. člen ZVOP-2); varnosti osebnih podatkov (24., 25. in 32. člen Splošne uredbe); obveščanja posameznikov o izvajanju videonadzora (12. in 13. člen Splošne uredbe), vodenja evidenc dejavnosti obdelave (30. člen Splošne uredbe) in dnevnika obdelave (22. člen ZVOP-2 v povezavi z dvanajstim odstavkom 76. člena ZVOP-2); zagotavljanje ustreznega roka hrambe videoposnetkov (največ eno leto od trenutka nastanka po devetem odstavku 76. člena ZVOP-2); pogodbene obdelave osebnih podatkov, če bi za izvajanje videonadzora najeli pogodbenega partnerja (28. člen Splošne uredbe) itd., upoštevaje vsa načela varstva osebnih podatkov iz 5. člena Splošne uredbe.
Za več informacij v zvezi z videonadzorom vas napotujemo še na smernice IP o videonadzoru: https://www.ip-rs.si/publikacije/priročniki-in-smernice/smernice-po-splošni-uredbi-o-varstvu-podatkov-gdpr/smernice-glede-izvajanja-videonadzora ter na smernice Evropskega odbora za varstvo osebnih podatkov (EDPB) glede obdelave osebnih podatkov z video napravami, ki so vam lahko v pomoč pri odločanju o vzpostavitvi videonadzora, ugotavljanju možnih pravnih podlag ter potrebnih varovalk pri izvajanju: https://edpb.europa.eu/sites/default/files/files/file1/edpb_guidelines_201903_video_devices_sl_0.pdf
V upanju, da ste dobili odgovor na svoje vprašanje, vas lepo pozdravljamo.
Pripravil:
Grega Rudolf, asistent svetovalca pri IP
Mojca Prelesnik, univ.dipl.prav., informacijska pooblaščenka