Samo zamislim si kaj bi rada da piše v sodbi, to vpišem v iskalnik, in dobim kar sem iskala. Hvala!
Tara K., odvetnica
Glede na določbe 67. člena ZDen in 211. in 212. člena ZZZDR lahko center za socialno delo postavi skrbnika za posebne primere še pred izdajo odločbe o denacionalizaciji. Z odločbo o denacionalizaciji pa se le da denacionalizirano premoženje v začasno upravljanje takemu skrbniku, ki je lahko postavljen že prej.
1. Tožbi se ugodi in se odpravi odločba Ministrstva za delo, družino in socialne zadeve Republike Slovenije z dne 7.9.1994. 2. Pritožbi prizadete stranke I.T. proti prvostopni odločbi se ugodi in se odpravi odločba Centra za socialno delo z dne 30.3.1994 ter zadeva vrne v ponovno odločanje Centru za socialno delo.
Center za socialno delo (prvostopni organ) je s citirano odločbo odločil: R.P., umrli 1954 in R.K., umrlem 1975, oba z zadnjim prebivališčem ..., se postavi skrbnika za poseben primer (1. točka izreka); za skrbnika za poseben primer se postavi odvetnik Z. (2. točka izreka); naloga skrbnika je v postopku denacionalizacije upravljati s premoženjem parc. št. 66, 61, 62, 63, 64, 65, vpisanim pri vl. št. 1090, parc. št. 373/3, vpisani pri vl. št. 4 in parc. št. 374, 390/1, 390/3, ki so bile podržavljene R.P. in R.K. (3. točka izreka).
Z izpodbijano odločbo je tožena stranka ugodila pritožbi prizadete stranke I.T. in odpravila citirano prvostopno odločbo. V obrazložitvi izpodbijane odločbe tožena stranka meni, da je prvostopna odločba nezakonita in nepravilna. Prvostopna odločba temelji na 67. členu zakona o denacionalizaciji (ZDen). Tožena stranka se sklicuje na določbo 211. člena zakona o zakonski zvezi in družinskih razmerjih. Tožena stranka ugotavlja, da je prvostopni organ postavil skrbnika za poseben primer, za kar pa, po njenem mnenju, v materialnem predpisu ni imel podlage. Če bi bilo potrebno postaviti skrbnika za poseben primer zaradi začasnega upravljanja denacioaliziranega premoženja, bi, po mnenju tožene stranke, moralo biti nesporno ugotovljeno, da je z odločbo o denacionalizaciji premoženje že denacionalizirano. Glede na navedeno je ugodila pritožbi prizadete stranke in odpravila citirano prvostopno odločbo ob smiselni uporabi 243. člena zakona o splošnem upravnem postopku (ZUP).
Tožnika v tožbi menita, da je prvostopni organ pravilno uporabil 67. člen ZDen kot lex specialis. Smiselno predlagata, da sodišče ugodi tožbi in odpravi izpodbijano odločbo.
V odgovoru na tožbo tožena stranka predlaga, da sodišče zavrne tožbo. V odgovoru na tožbo prizadeta stranka vztraja pri svojih navedbah, ki jih že podala v upravnem postopku. Čeprav nima razloga, da bi dvomila v korektnost odvetnika Z., pa vendar drži, da le-ta po pooblastilu zastopa sodediča pokojnih upravičencev oziroma tožnika. Navedeni odvetnik pa je v postopku dencionalizacije njej že večkrat zanikal pravice do deleža na premoženju upravičencev, ki naj bi bilo vrnjeno v postopku denacionalizacije. Prav to premoženje pa naj bi do konca zapuščinskega postopka upravljal in zanj skrbel ta odvetnik. Zato še enkrat predlaga, da se za skrbnika denacionalizi - ranega premoženja določi oseba, ki bo nevtralna v razmerju do potencialnih dedičev. Sicer pa se strinja s stališčem tožene stranke v obrazložitvi izpodbijane odločbe. Smiselno predlaga, da sodišče zavrne tožbo.
K 1. točki: Tožba je utemeljena iz naslednjih razlogov: Po presoji sodišča stališče tožene stranke v obrazložitvi izpodbijane odločbe ni pravilno in ni v skladu z določbami 67. člena ZDen (Uradni list RS, št. 27/91-I in 31/93) in 211. in 212. člena zakona o zakonski zvezi in družinskih razmerjih (Uradni list RS, št. 15/76, 1/89 in 14/89 - p.b.).
Po teh določbah: Če je oseba iz 1. oziroma 2. odstavka tega člena (Odločba o denacionalizaciji se glasi na ime upravičenca - prejšnjega lastnika podržavljenega podjetja. Če lastnik podržavljenega premoženja ni upravičenec - 12. člen se odločba o denacionalizaciji glasi na osebo, ki je po tem zakonu upravičenec do denacionalizacije) umrla ali je razglašena za mrtvo, se z odločbo o denacionalizaciji da denacionalizirano premoženje v začasno upravljanje skrbniku za posebne primere (211. člen zakona o zakonski zvezi in družinskih razmerjih). Za skrbnika za posebne primere je lahko postavljen tudi upravičenčev pravni naslednik (67. člen ZDen); Center za socialno delo postavi skrbnika za posebni primer ali skrbnika za določeno vrsto opravil med drugim tudi v drugih primerih, kadar je to potrebno za varstvo pravic in koristi posameznika. V teh primerih sme postaviti skrbnika, ob pogojih, ki jih določa zakon, tudi organ, pred katerim teče postopek. Ta organ pa mora o tem takoj obvestiti center za socialno delo. Center za socialno delo ima nasproti takemu skrbniku iste pravice kot nasproti skrbniku, ki ga je sam postavil (211. in 212. člen zakona o zakonski zvezi in družinskih razmerjih). Glede na citirane določbe ZDen in zakona o zakonski zvezi in družinskih razmerjih, po mnenju sodišča, tožena stranka nima prav, ko v izpodbijani odločbi trdi, da, če bi bilo potrebno postaviti skrbnika za poseben primer zaradi začasnega upravljanja denacionaliziranega premoženja, bi moralo biti nesporno ugotovljeno, da je z odločbo o denacionalizaciji premoženje že denacionalizirano. Ta trditev namreč iz citiranih določb ne izhaja, saj je lahko prvostopni center za socialno delo postavil skrbnika za posebni primer v skladu s citiranimi določbami zakona o zakonski zvezi in družinskih razmerjih še predno je denacionalizacijski upravni organ izdal odločbo o denacionalizaciji. Z odločbo o denacionalizaciji se pač da denacionalizirano premoženje v začasno upravljanje skrbniku za posebni primer, ki pa ga je lahko v postopku po zakonu o zakonski zvezi in družinskih razmerjih postavil že center za socialno delo oziroma mora biti ta postavljen že pred odločitvijo o denacionalizaciji.
Glede na navedeno je tožba utemeljena. Zato je sodišče ugodilo tožbi in odpravilo izpodbijano odločbo na podlagi 2. odstavka 42. člena zakona o upravnih sporih (ZUS), ki ga je uporabilo smiselno kot republiški predpis v skladu s 1. odstavkom 4. člena ustavnega zakona za izvedbo temeljne ustavne listine o samostojnosti in neodvisnosti Republike Slovenije (Uradni list RS, št. 1/91-I in 45/I/94). Na pravno mnenje in pripombe, dane v tej sodbi, je tožena stranka vezana (62. člen ZUS).
K 2. točki: Po 3. odstavku 42. člena ZUS: Če sodišče spozna, da je treba izpodbijani akt odpraviti, sme s sodbo odločiti o upravni stvari, če narava stvari to dopušča in če ima v podatkih postopka za to zanesljivo podlago. Taka sodba popolnoma nadomestuje odpravljeni akt. Iz upravnih spisov je razvidno, da so si interesi tožnikov in prizadete stranke glede zapuščinskega in denacionalizacijskega postopka v navskrižju (to izhaja tudi iz upravnega spora pred tem sodiščem, opr. št. U 794/92).
Ker narava stvari to dopušča in ker je sodišče v podatkih in listinah v upravnih spisih, v zvezi z navzkrižjem interesov tožnikov in prizadete stranke, imelo zanesljivo podlago, je s to sodbo odločilo o upravni stvari, ker je spoznalo, da je treba izpodbijano odločbo odpraviti in zaradi razčiščenja tega navzkrižja in postavitve primerne osebe za skrbnika za posebni primer zadevo vrniti v ponovno odločanje navedenemu prvostopnemu organu (citirani 3. odstavek 42. člena zakona o upravnih sporih).
V ponovnem postopku bo moral prvostopni organ navedeno navzkrižje med tožnikoma in prizadeto stranko razčistiti in po izvedenem postopku postaviti primerno osebo za skrbnika za posebni primer v skladu s citiranimi določbami 211. in 212. člena zakona o zakonski zvezi in družinskih razmerjih. Pri tem pa bo moral prvostopni organ upoštevati tudi določbo 4. oziroma zadnje alinee 181. člena zakona o zakonski zvezi in družinskih razmerjih, po kateri ne more biti skrbnik oseba, od katere glede na razmerja z varovancem (v konkretnem primeru s tožnikoma in prizadeto stranko) ni mogoče pričakovati, da bo pravilno opravljala skrbniške dolžnosti.