Samo zamislim si kaj bi rada da piše v sodbi, to vpišem v iskalnik, in dobim kar sem iskala. Hvala!
Tara K., odvetnica
Ustavno sodišče je v postopku za preizkus pobude politične stranke AS – Aktivna Slovenija, ki jo zastopa predsednik Franci Kek, na seji dne 9. februarja 2006
sklenilo:
Pobuda za oceno ustavnosti tretjega odstavka 12. člena Zakona o Radioteleviziji Slovenija (Uradni list RS, št. 96/05) se zavrne.
Pobudnica izpodbija tretji odstavek 12. člena Zakona o Radioteleviziji Slovenija (v nadaljevanju ZRTVS-1), ki določa razporeditev skupnega programskega časa v volilni kampanji na Radioteleviziji Slovenija (v nadaljevanju RTVS). Navaja, da je ureditev, po kateri je izvenparlamentarnim strankam namenjena tretjina skupnega programskega časa v volilni kampanji na RTVS, v neskladju z načelom enakosti (drugi odstavek 14. člena Ustave) oziroma z načelom enakosti pasivne volilne pravice (43. člen Ustave), ker izvenparlamentarne stranke postavlja v neenakopraven položaj v primerjavi s parlamentarnimi strankami, ki imajo za predstavitev na voljo dve tretjini programskega časa. Izpodbijana določba naj bi nedopustno diskriminirala izvenparlamentarne stranke tudi s tem, da dopušča njihovo predstavitev le v terminih, ki so ločeni od terminov za predstavitev parlamentarnih strank, saj s tem onemogoča enakovredno soočenje mnenj s kandidati parlamentarnih strank. Meni, da izpodbijana zakonska ureditev tako močno diskriminira določene kandidate, politične stranke ali druge politične skupine v konkurenčnem boju za glasove volivcev, da jim že vnaprej praktično onemogoči izvolitev. Navaja, da razlikovanje med političnimi strankami in kandidati glede enakopravnega sodelovanja v volilni kampanji na javni televiziji in radiu pomeni nedopusten poseg v načelo enakih konkurenčnih možnosti političnih strank in neodvisnih kandidatov. Trdi, da je ta poseg nesorazmeren, zato naj bi bila izpodbijana določba v neskladju s 43., 14. in s 15. členom Ustave. Opozarja tudi na drugačno ureditev razporeditve programskega časa v primeru kandidatov za predsednika republike, ko imajo vsi kandidati ne glede na politično pripadnost na voljo enak čas in enake pogoje za predstavitev.
Ustavno sodišče je že odločalo o ustavnosti določb, ki urejajo razporeditev programskega časa za predstavitev političnih strank in neodvisnih kandidatov, ki niso zastopani v Državnem zboru. S sklepom št. U-I-311/94 z dne 16. 2. 1996 (OdlUS V, 23) je kot očitno neutemeljeno zavrnilo pobudo za presojo ustavnosti drugega odstavka 5. člena Zakona o volilni kampanji (Uradni list RS, št. 62/94 in nasl. – v nadaljevanju ZVolK), ki določa, mora biti s pravili za izrabo programskega oziroma časopisnega prostora za predstavitev kandidatov, političnih strank in njihovih programov zagotovljena enakopravnost kandidatov ter političnih strank in drugih predlagateljev kandidatov pri predstavitvi kandidatov in njihovih programov, pri čemer se lahko predvidijo posebni termini ali prostor za politične stranke, ki so že zastopane v Državnem zboru ali v občinskih svetih, oziroma za politične stranke, ki še niso zastopane v Državnem zboru ali občinskih svetih. Takšno odločitev je Ustavno sodišče potrdilo z odločbo št. U-I-372/96 z dne 4. 3. 1999 (Uradni list RS, št. 22/99 in OdlUS VIII, 44), v kateri je presojalo tudi tretji odstavek 9. člena takrat veljavnega Zakona o Radioteleviziji Slovenija (Uradni list RS, št. 18/94 in nasl. – ZRTVS). Ta je določal, da morajo imeti politične stranke in neodvisni kandidati, ki niso zastopani v Državnem zboru, skupaj na razpolago eno tretjino skupnega programskega časa, ki ga RTVS določi za vse politične stranke in kandidate, ki sodelujejo na volitvah, pri čemer mora RTVS tem strankam in kandidatom v okviru skupnega časa, ki jim je namenjen, zagotoviti enakopravnost oziroma enake pogoje za predstavitev. V obrazložitvi je navedlo, da zakonska ureditev, po kateri je izvenparlamentarnim strankam namenjena tretjina skupnega programskega časa v volilni kampanji na RTVS, ne pomeni nedopustnega razlikovanja med strankami. Ugotovilo je, da razlikovanje sicer pomeni poseg v enakost volilne pravice, vendar je ta poseg utemeljen z večjo preglednostjo volilne kampanje in s tem učinkovitejšim uresničevanjem volilne pravice. Smiselno enake ugotovitve kot za ZRTVS veljajo tudi za določbo drugega odstavka 5. člena ZVolK.
Tretji odstavek 12. člena ZRTVS-1 določa: "Politične stranke in neodvisni kandidati, ki niso zastopani v državnem zboru oziroma v Evropskem parlamentu, morajo imeti skupaj na razpolago eno tretjino skupnega programskega časa, ki ga RTV Slovenija določi za vse kandidate in politične stranke, ki sodelujejo na volitvah. RTV Slovenija tem strankam oziroma kandidatom omogoči predstavitev v okviru njim namenjenih posebnih predvolilnih predstavitvah v od oddaj iz prejšnjega odstavka ločenih terminih, tako, da je vsaki od teh strank oziroma vsakemu od neodvisnih kandidatov omogočena medsebojno enakopravna predstavitev." Pobudnica citirano določbo izpodbija z vidika obsega programskega časa, ki je namenjen izvenparlamentarnim strankam, in z vidika določitve posebnih terminov oziroma oddaj za predstavitev teh strank. Ker je bilo o obeh spornih vprašanjih že odločeno, pobudnica pa za neustavnost izpodbijane določbe ne navaja razlogov, ki jih Ustavno sodišče ne bi upoštevalo že pri prejšnjem odločanju o istih vprašanjih, je Ustavno sodišče v skladu z ustaljeno ustavnosodno presojo pobudo za oceno ustavnosti tretjega odstavka 12. člena ZRTVS-1 zavrnilo kot očitno neutemeljeno.
Ustavno sodišče je sprejelo ta sklep na podlagi drugega odstavka 26. člena Zakona o Ustavnem sodišču (Uradni list RS, št. 15/94 – ZUstS) in tretje alineje tretjega odstavka 46. člena Poslovnika Ustavnega sodišča (Uradni list RS, št. 93/03 in 98/03 – popr.) v sestavi: predsednik dr. Janez Čebulj ter sodnice in sodniki dr. Zvonko Fišer, Lojze Janko, Milojka Modrijan, dr. Ciril Ribičič, dr. Mirjam Škrk, Jože Tratnik in dr. Dragica Wedam Lukić. Sklep je sprejelo soglasno.
Predsednik
dr. Janez Čebulj