Samo zamislim si kaj bi rada da piše v sodbi, to vpišem v iskalnik, in dobim kar sem iskala. Hvala!
Tara K., odvetnica
07.11.2023
07121-1/2023/1387
Posredovanje osebnih podatkov, Pravne podlage, Zbirke osebnih podatkov
Informacijski pooblaščenec (v nadaljevanju IP) je prejel vaše zaprosilo za mnenje, v katerem navajate, da je Slovenska Karitas na osnovi sklepa Vlade RS sodelovala pri razdeljevanju pomoči iz javnih sredstev gospodinjstvom, prizadetim ob poplavah v avgustu 2023. Po sklepih posebnih regijskih komisij v sestavi predstavnikov Rdečega križa Slovenije, Karitas in občin ter v skladu z javno objavljenimi merili, je Slovenska Karitas nakazala javna sredstva približno polovici upravičencev (v skupnem znesku 5 milijonov evrov). Služba Vlade RS za obnovo po poplavah in plazovih vas je pozvala, da ji posredujete podatke o imenu in priimku, naslovu in znesku pomoči za vsakega upravičenca, z namenom javne objave v skladu z Zakonom o interventnih ukrepih za odpravo posledic poplav in zemeljskih plazov iz avgusta 2023 (Uradni list RS, št. 95/23, v vadaljevanju ZIUOPZP). Vloge za to pomoč sta organizaciji RKS in Karitas zbirali od 20.8.2023 do 28.8.2023 po javno objavljenem obrazcu, ki vsebuje tudi klavzulo o GDPR in ZVOP-2 z dikcijo »da se lahko ti podatki uporabljajo ob koordinacijah z drugimi institucijami, ki so lahko vključene v pomoč ali reševanje prošnje«.
Zanima vas, ali obstaja kakršenkoli zadržek pri predaji teh podatkov, katerih skrbnik je Slovenska Karitas, in pri javni objavi preko Službe Vlade RS za obnovo po poplavah in plazovih, glede na to, da je navedeni zakon, ki določa objavo, stopil v veljavo 2. 9. 2023, to je 5 dni po roku oddaje vlog in da prosilci niso bili s tem seznanjeni.
Na podlagi informacij, ki ste nam jih posredovali, vam v nadaljevanju skladno s 5. točko prvega odstavka 55. člena Zakona o varstvu osebnih podatkov (Uradni list RS, št. 163/22, v nadaljevanju ZVOP-2), 58. členom Uredbe (EU) 2016/679 Evropskega parlamenta in Sveta z dne 27. aprila 2016 o varstvu posameznikov pri obdelavi osebnih podatkov in o prostem pretoku takih podatkov ter razveljavitvi Direktive 95/46/ES (v nadaljevanju Splošna uredba), 76. člena Zakona o varstvu osebnih podatkov na področju obravnavanja kaznivih dejanj (Uradni list RS, št. 177/20, v nadaljevanju ZVOPOKD) ter 2. členom Zakona o informacijskem pooblaščencu (Uradni list RS, št. 113/05 in 51/07 – ZUstS-A, v nadaljevanju ZInfP), posredujemo naše neobvezujoče mnenje v zvezi vašim vprašanjem.
Podatki o porabi javnih sredstev se štejejo kot prosto dostopne informacije javnega značaja, zato IP meni, da določbe 158. člena ZIUOPZP predstavljajo ustrezno pravno podlago za posredovanje podatkov o prejemnikih javnofinančnih sredstev prizadetim ob poplavah pristojni vladni službi ter za proaktivno objavo osebnih podatkov prejemnikov teh sredstev na način, da se o prejemnikih javnofinančnih sredstev, ki so fizične osebe (posamezniki), na spletni strani objavijo osebno ime, kraj prebivališča ter znesek izplačanih javnofinančnih sredstev.
IP uvodoma poudarja, da izven konkretnih nadzornih ali drugih upravnih postopkov ne more presojati konkretnih obdelav osebnih podatkov in podajati konkretnih stališč v zvezi s posameznimi vprašanji s področja varstva osebnih podatkov. V okviru mnenja vam lahko podamo zgolj splošna pojasnila, priporočila in usmeritve, odgovornost za zakonito in pošteno obdelavo osebnih podatkov pa je vedno na upravljavcu osebnih podatkov.
Obdelava osebnih podatkov, kamor se po določbi 2. točke 4. člena Splošne uredbe med drugim šteje tudi uporaba, razkritje s posredovanjem ter razširjanje ali drugačno omogočanje dostopa do osebnih podatkov, je v skladu s členom 6(1) Splošne uredbe zakonita le in kolikor je izpolnjen vsaj eden od naslednjih pogojev:
(a)posameznik, na katerega se nanašajo osebni podatki, je privolil v obdelavo njegovih osebnih podatkov v enega ali več določenih namenov;
(b)obdelava je potrebna za izvajanje pogodbe, katere pogodbena stranka je posameznik, na katerega se nanašajo osebni podatki, ali za izvajanje ukrepov na zahtevo takega posameznika pred sklenitvijo pogodbe;
(c)obdelava je potrebna za izpolnitev zakonske obveznosti, ki velja za upravljavca;
(d)obdelava je potrebna za zaščito življenjskih interesov posameznika, na katerega se nanašajo osebni podatki, ali druge fizične osebe;
(e)obdelava je potrebna za opravljanje naloge v javnem interesu ali pri izvajanju javne oblasti, dodeljene upravljavcu;
(f)obdelava je potrebna zaradi zakonitih interesov, za katere si prizadeva upravljavec ali tretja oseba, razen kadar nad takimi interesi prevladajo interesi ali temeljne pravice in svoboščine posameznika, na katerega se nanašajo osebni podatki, ki zahtevajo varstvo osebnih podatkov, zlasti kadar je posameznik, na katerega se nanašajo osebni podatki, otrok.
Točka (f) se ne uporablja za obdelavo osebnih podatkov s strani javnih organov pri opravljanju njihovih nalog.
Javno objavo osebnih podatkov prejemnikov javnofinančnih sredstev po ZIUOPZP ureja 158. člen tega zakona, kjer je v prvem odstavku določeno, da zaradi zagotavljanja preglednosti porabe javnofinančnih sredstev izplačevalci teh sredstev po dokončnosti odločitve o dodelitvi sredstev za dve leti na osrednjem spletnem mestu državne uprave pri vladni službi za obnovo objavijo osebno ime, kraj prebivališča oziroma firmo in sedež prejemnika ter znesek izplačanih javnofinančnih sredstev po tem zakonu in poglavju prehodnih določb ZOPNN-F, ki ureja interventne ukrepe po poplavah in zemeljskih plazovih v avgustu 2023. Drugi odstavek istega člena nadalje še določa, da na način iz prejšnjega odstavka podatke iz prejšnjega odstavka objavijo tudi humanitarne organizacije, ki so prejele sredstva iz proračuna Republike Slovenije za namen izvajanja odprave posledic poplav in plazov na katerikoli pravni podlagi ali po odločitvi vlade in so jih izplačale prejemnikom.
Po določbi drugega odstavka 6. člena ZVOP-2 je obdelava osebnih podatkov v javnem sektorju in v zasebnem sektorju zaradi izvajanja zakonske obveznosti, javnega interesa ali izvajanja javne oblasti v primerih iz točk c) in e) prvega odstavka ter drugega in tretjega odstavka 6. člena Splošne uredbe zakonita le, če obdelavo osebnih podatkov, vrste osebnih podatkov, ki naj se obdelujejo, kategorije posameznikov, na katere se ti osebni podatki nanašajo, namen njihove obdelave in rok hrambe osebnih podatkov ali rok za redni pregled potrebe po hrambi določa zakon. Če je mogoče, se v zakonu določijo tudi uporabniki osebnih podatkov, posamezna dejanja obdelave in postopki obdelave ter drugi ukrepi za zagotovitev zakonite, poštene in pregledne obdelave
ZIUOPZP skladno z zgoraj citiranim drugim odstavkom 6. člena ZVOP-2 določa obdelavo osebnih podatkov (objavo na osrednjem spletnem mestu državne uprave pri vladni službi za obnovo), vrste osebnih podatkov, ki naj se obdelujejo (osebno ime, kraj prebivališča prejemnika ter znesek izplačanih javnofinančnih sredstev), kategorije posameznikov, na katere se ti osebni podatki nanašajo (prejemniki izplačanih javnofinančnih sredstev po tem zakonu in poglavju prehodnih določb ZOPNN-F, ki ureja interventne ukrepe po poplavah in zemeljskih plazovih v avgustu 2023), namen njihove obdelave oziroma objave (zagotavljanja preglednosti porabe javnofinančnih sredstev) ter rok objave osebnih podatkov (za dve leti po dokončnosti odločitve o dodelitvi sredstev). Poleg tega je v določbi prvega odstavka 158. člena ZIUOPZP upoštevano tudi načelo najmanjšega obsega podatkov iz (c) točke prvega odstavka 5. člena splošne uredbe, saj zakon poleg osebnega imena določa le objavo kraja prebivališča prejemnika, ne pa njegovega točnega naslova.
IP še dodaja, da se podatki o izplačilu oziroma porabi javnofinančnih sredstev, ki so prejeta iz proračuna Republike Slovenije, po določbi tretjega odstavka 6. člena Zakona o dostopu do informacij javnega značaja (Uradni list RS, št. 51/06-UPB2, s spremembami, v nadaljevanju ZDIJZ) štejejo kot prosto dostopne informacije javnega značaja, zaradi česar je možno podatke o prejemnikih izplačanih javnofinančnih sredstev, za katere 158. člen ZIUOPZP določa proaktivno javno objavo, zahtevati tudi kot informacije javnega značaja po postopku, ki ga določa ZDIJZ. Z možnostjo dostopa do podatkov o porabi javnih sredstev se v takšnih primerih izvršuje predvsem t.i. nadzorna funkcija pravice dostopa do informacij javnega značaja, ki je tudi v tem, da mora biti javnosti dana možnost, da preveri, koliko in kdo je prejel sredstva iz naslova pomoči, ki je bila zagotovljena iz proračuna Republike Slovenije.
IP v zvezi z vašimi navedbami, da prosilci ob zbiranju osebnih podatkov niso bili seznanjeni z javno objavo osebnih podatkov prejemnikov izplačanih javnofinančnih sredstev ter da je ZIUOPZP, ki določa objavo, stopil v veljavo 2. 9. 2023, to je 5 dni po roku oddaje vlog in zato prosilci niso bili s tem seznanjeni, pojasnjuje, da IP v mnenju ne more presojati, ali so bile posameznikom ob pridobivanju osebnih podatkov zagotovljene ustrezne informacije iz 13. oz. 14. člena Splošne uredbe, ter da v primeru, če jim ustrezne informacije niso bile zagotovljene, to z vidika določb 6. člena Splošne uredbe in 6. člena ZVOP-2 samo po sebi še ne pomeni, da se določeni osebni podatki ne smejo obdelovati na način in za namene, ki so bili pred zbiranjem ali kasneje izrecno določeni v zakonu.
Po mnenju IP iz zgoraj pojasnjenega tako izhaja, da se določbe 158. člena ZIUOPZP z vidika 6. člena Splošne uredbe ter drugega odstavka 6. člena ZVOP-2 štejejo kot neposredna zakonska podlaga, ki izplačevalcem javnofinančnih sredstev po ZIUOPZP nalaga, da po dokončnosti odločitve o dodelitvi sredstev pristojni službi vlade posredujejo oziroma za dve leti na osrednjem spletnem mestu državne uprave pri vladni službi za obnovo objavijo osebno ime, kraj prebivališča oziroma firmo in sedež prejemnika ter znesek izplačanih javnofinančnih sredstev po tem zakonu in poglavju prehodnih določb ZOPNN-F, ki ureja interventne ukrepe po poplavah in zemeljskih plazovih v avgustu 2023.
Lep pozdrav,
Jože Bogataj, namestnik informacijske pooblaščenke
Mojca Prelesnik, univ. dipl. prav., informacijska pooblaščenka