Samo zamislim si kaj bi rada da piše v sodbi, to vpišem v iskalnik, in dobim kar sem iskala. Hvala!
Tara K., odvetnica
06.03.2024
07120-1/2024/86
Postopki na centrih za socialno delo, Pridobivanje OP iz zbirk, Uradni postopki
Prejeli smo vaše zaprosilo za mnenje glede pravnih podlag za pridobivanje podatkov o transakcijskih računih posameznikov od Agencije Republike Slovenije za javnopravne evidence in storitve (AJPES) na podlagi 4. odstavka 6. člena ZVOP-2, in sicer v prehodnem obdobju za namene izvajanja nalog Ministrstva za solidarno prihodnost (MSP) po Zakon o dolgotrajni oskrbi (ZDOsk-1). Pojasnjujete, da je izvajanje pravice do oskrbovalca družinskega člana (ODČ) urejena med drugim v 131. do 133. členu ZDOsk-1, ki med drugim predvidevajo izdajo odločb v informacijskem sistemu Centrov za socialno delo (IS CSD), katerega upravljavec je Ministrstvo za delo, družino, socialne zadeve in enake možnosti (MDDSZ). Za ta namen je v IS CSD vzpostavljen poseben »modul ODČ«, ki je namenjen izdaji odločb o pravici ODČ v prehodnem obdobju in ki podpira tako izdajo prevedbenih odločb po 131. členu, kot izdajo odločb na podlagi novih vlog po 132. členu ZDOSk-1. S tem namenom sta MSP in MDDSZ sklenila Dogovor o skupnem upravljanju zbirk podatkov na podlagi ZDOsk-1 in Okvirni sporazum št. C2611-20-010031, s katerim urejata svoje dolžnosti v zvezi s posredovanjem in obdelavo podatkov z namenom izpolnjevanja obveznosti v skladu z ZVOP-2 in s Splošno uredbo.
Pojasnjujete še, da je MSP upravljavec centralne zbirke podatkov na podlagi prvega odstavka 92. člena ZDOsk-1 in pri tem za namen odločanja o upravičenosti do pravic do DO brezplačno pridobiva podatke iz obstoječih zbirk podatkov upravljavcev, navedenih v tretjem odstavku 93. člena ZDOsk-1. Med drugimi je podatek o transakcijskem računu ODČ podatek, ki je sestavni del centralne zbirke podatkov, naveden v 10. točki šestega odstavka 91. člena ZDOsk-1. Pojasnjujete, da je ZZZS kot izvajalec zavarovanja za DO na podlagi prvega odstavka 97. člena ZDOsk-1 določen za izvajanje centralnih izplačil po zakonu, tako tudi izplačil ODČ in za ta namen med drugimi zbira podatke in upravlja tudi zbirko podatkov o ODČ, ki na podlagi prve alineje 3. točke tretjega odstavka 97. člena ZDOsk-1 vsebuje podatek o transakcijskem računu (številka računa, naziv banke, kjer je odprt). ZZZS podatke o transakcijskih računih ODČ brezplačno pridobiva na podlagi 3. točke drugega odstavka 101. člena ZDOsk-1 od AJPES, in sicer iz registra transakcijskih računov: podatek o številki transakcijskega računa, podatek o statusu računa (odprt, zaprt), datum zaprtja računa. Zakonodajalec pa je v prehodnem obdobju izvajanja pravice ODČ MSP določil (kot izjemo) za izplačevalca nekaterih izplačil do vzpostavitve enotnega informacijskega sistema (peti odstavek 131. člena ZDOsk-1). Ta zakonska obveznost MSP traja do vzpostavitve enotnega informacijskega sistema. ZZZS v tem prehodnem obdobju za ta namen ne pridobiva podatkov od AJPES, ampak bi te podatke iz registra transakcijskih računov moralo pridobiti MSP. MSP ocenjuje, da bi glede na navedena pojasnila pravna podlaga za pridobitev opisano podatkov o transakcijskih računih ODČ v prehodnem obdobju in za navedene namene lahko izhajala iz četrtega odstavka 6. člena v zvezi s prvim odstavkom 39. člena in razlago točke e) prvega odstavka 6. člena Splošne uredbe. Kot navajate, gre pri tem v prehodnem obdobju odločanja o pravici do ODČ za izvajanje zakonske obveznosti izplačevalca nekaterih zakonsko določenih izplačil in za pridobivanje in obdelavo izključno osebnih podatkov, ki so nujno potrebni za izvrševanje zakonitih pristojnosti, nalog ali obveznosti javnega sektorja oziroma je njihova obdelava potrebna za opravljanje naloge v javnem interesu in pri izvajanju javne oblasti, in se ne posega v upravičen interes posameznika, na katerega se osebni podatki nanašajo.
Ob pogoju, da gre za: obdelavo osebnih podatkov, ki so nujno potrebni za izvrševanje zakonitih pristojnosti, nalog ali obveznosti javnega sektorja in ob dodatnem pogoju, da se s to obdelavo ne poseže v upravičen interes posameznika, na katerega se osebni podatki nanašajo ter da obdelava poteka izjemoma bi pravna podlaga za pridobivanje osebnih podatkov o transakcijskem računu posameznikov s strani MSP od AJPES v prehodnem obdobju in zgolj za namen izvajanja ZDOsk-1 lahko bila podana v četrtem odstavku 6. člena ZVOP-2.
Ne pride pa ta pravna podlaga v poštev za množično obdelavo osebnih podatkov. Dodajamo, da bi morda v konkretnem primeru (glede na to, da sklepamo, da gre za izdajo odločb v zvezi z vodenjem upravnih postopkov) pravna podlaga za pridobivanje posameznih osebnih podatkov za namen izdaje odločbe lahko izhajala iz 66. ter 139. Zakona o splošnem upravnem postopku (ZUP) v povezavi s četrtim odstavkom 6. člena ZVOP-2 ter točko e prvega odstavka 6. člena Splošne uredbe. Dokončna presoja in tehtanje morebitnega posega v upravičen interes posameznika pa je odgovornost upravljavca.
Informacijski pooblaščenec (IP) na podlagi 5. točke prvega odstavka 55. člena Zakona o varstvu osebnih podatkov (Uradni list RS, št. 163/23, ZVOP-2), 58. člena Uredbe (EU) 2016/679 Evropskega parlamenta in Sveta z dne 27. aprila 2016 o varstvu posameznikov pri obdelavi osebnih podatkov in o prostem pretoku takih podatkov ter razveljavitvi Direktive 95/46/ES (Splošna uredba) ter 2. člena Zakona o informacijskem pooblaščencu (Uradni list RS, št. 113/05, ZInfP) uvodoma poudarja, da ne more v mnenju presojati o ustreznosti in dopustnosti konkretnih obdelav osebnih podatkov in obstoju pravne podlage iz četrtega odstavka 6. člena ZVOP-2 v konkretnem primeru.
Kot že sami pojasnjujete, ZDOsk-1 MSP ne daje izrecne pravne podlage za pridobivanje osebnih podatkov od AJPES, hkrati pa gre za osebne podatke brez katerih MSP ne more izvajati svojih zakonsko določenih nalog in izdati odločb v upravnem postopku. IP v mnenju ne more dokončno presojati o obstoju konkretnih obdelav osebnih podatkov, lahko pa pojasnimo, da bi bilo v opisanem primeru vsekakor primerneje, če bi ustrezne pravne podlage jasno in nedvoumno določal ZDOsk-1.
Prav tako pojasnjujemo, da je ob pogoju, da gre za obdelavo osebnih podatkov, ki so nujno potrebni za izvrševanje zakonitih pristojnosti, nalog ali obveznosti javnega sektorja in ob dodatnem pogoju, da se s to obdelavo ne poseže v upravičen interes posameznika, na katerega se osebni podatki nanašajo ter obdelava poteka izjemoma pravna podlaga lahko podana v četrtem odstavku 6. člena ZVOP-2. Ne pride pa ta pravna podlaga v poštev za množično obdelavo osebnih podatkov. Dodatno pojasnjujemo, da bi morda v konkretnem primeru (glede na to, da sklepamo, da gre za izdajo odločb v zvezi z vodenjem upravnih postopkov) pravna podlaga za pridobivanje posameznih osebnih podatkov za namen izdaje odločbe lahko izhajala iz 66. ter 139. Zakona o upravnem postopku v povezavi s četrtim odstavkom 6. člena ZVOP-2 ter točko e prvega odstavka 6. člena Splošne uredbe. Dokončna presoja in tehtanje morebitnega posega v upravičen interes posameznika pa je, kot rečeno, odgovornost upravljavca.
Vsekakor pa morate pri zbiranju podatkov poskrbeti tudi, da posameznikom posredujete tudi vse informacije iz 13. oz. 14. člena Splošne uredbe.
Lepo vas pozdravljamo.
Mojca Prelesnik, univ. dipl. prav., informacijska pooblaščenka
Alenka Jerše, univ. dipl. prav., namestnica informacijske pooblaščenke