Samo zamislim si kaj bi rada da piše v sodbi, to vpišem v iskalnik, in dobim kar sem iskala. Hvala!
Tara K., odvetnica
Določbe o šolskih okoliših v aktu o ustanovitvi javnega zavoda imajo naravo splošnih določb, zato o vprašanjih, ki so vsebina teh določb, lahko občani odločajo na referendumu.
Pritožbi se ugodi, sodba Upravnega sodišča Republike Slovenije, Oddelka v Novi Gorici, št. U 109/99-17 z dne 18.6.1999, se razveljavi in se zadeva vrne sodišču v nov postopek.
Z izpodbijano sodbo je sodišče prve stopnje na podlagi določila 1. odstavka 59. člena Zakona o upravnem sporu (ZUS) zavrnilo pritožbo tožnikov zoper obvestilo tožene stranke o pobudi volilcem za vložitev zahteve za razpis naknadnega referenduma na območju šolskega okoliša podružnične šole Š. z dne 30.3.1999. Z navedenim obvestilom je tožena stranka tožnika in skupino volilcev obvestila, da je njihova pobuda za vložitev zahteve za razpis naknadnega referenduma na območju šolskega okoliša podružnične šole Š. v nasprotju z določbami Zakona o lokalni samoupravi (Uradni list RS, št. 72/93 in nasl. - dalje ZLS) in navedla razloge.
Sodišče prve stopnje je v razlogih izpodijane sodbe navedlo, da je v tem upravnem sporu izpodbijano obvestilo tožene stranke pravilno in utemeljeno. Odločitev o razveljavitvi tistega dela Odloka o ustanovitvi javnega vzgojno - izobraževalnega zavoda Osnovne šole A.Š. - S., K. (Uradni list RS, št. 17/99, dalje Odlok), v katerem je določen okoliš podružnične šole Š. oziroma šolski okoliš Osnovne šole K. (3. člen in 1. odstavek 6. člena), bi občini K. namreč onemogočila izvršitev njenih nalog pri oblikovanju javne mreže osnovnih šol, določenih z Zakonom o organizaciji in financiranju vzgoje in izobraževanja (Uradni list RS, št. 12/94, v nadaljevanju ZOFVI) in z Uredbo o merilih za oblikovanje javne mreže osnovnih šol, javnih osnovnih šol in zavodov za vzgojo in izobraževanje otrok in mladostnikov s posebnimi potrebami ter javne mreže glasbenih šol (Uradni list RS, št. 16/98, v nadaljevanju Uredba). Že zato o vprašanjih, ki se nanašajo na določitev šolskih okolišev, občani ne morejo odločati na referendumu, saj gre za izvirno nalogo občine. Referendumsko vprašanje, vsebovano v pobudi za razpis naknadnega referenduma za razveljavitev dela Odloka, v katerem je določen šolski okoliš, je zato, po presoji sodišča prve stopnje, v nasprotju z določbo 1. odstavka 46. člena ZLS. Pa tudi sicer ni mogoče zahtevati od pristojnih organov sosednje občine S. naj zaradi takšne odločitve spremenijo akt o ustanovitvi ene od javnih osnovnih šol in v njen šolski okoliš vključijo območje sosednje občine.
Tožnika v pritožbi ponavljata tožbene navedbe. Med drugim navajata, da sta dne 22.3.1999 z drugimi volilci vložila pobudo za vložitev zahteve za razpis naknadnega referenduma za razveljavitev določb Odloka o šolskem okolišu Osnovne šole K. S presojo sodišča prve stopnje, da je obvestilo tožene stranke pravilno in utemeljeno, se ne strinjata. Menita, da referendumsko vprašanje, ki je vsebovano v pobudi za razpis naknadnega referenduma za razveljavitev določb o šolskem okolišu Osnovne šole K., ni v neskladju z ZLS. Pač pa je odločitev tožene stranke, da se v šolski okoliš Osnovne šole K. vključi tudi podružnična šola Š., politična odločitev, ki ne temelji na strokovnih podlagah. Dne 31.7.2000 sta pritožbenemu sodišču poslala odločbo Ustavnega sodišča Republike Slovenije, št. U-I-84/99-17 z dne 6.7.2000. Z navedeno odločbo je Ustavno sodišče odločilo, da določba 3. člena v delu, ki se nanaša na vasi Č., Č., D., H., K., K., K., K., K., L., L., Š., T., T. in V. in določba 1. odstavka 6. člena Odloka nista bili zakonito objavljeni, zato nista začeli veljati in se ne smeta uporabljati. Pritožbenemu sodišču smiselno predlagata, da razveljavi izpodbijano sodbo sodišča prve stopnje.
Tožena stranka v odgovoru na tožbo navaja, da je določitev šolskega okolišča Osnovne šole K. v skladu z veljavno zakonodajo in v korist učencev podružnične šole Š. Učenci bodo po lastni presoji oziroma presoji staršev še vedno lahko nadaljevali šolanje na predmetnem nivoju ali v Osnovni šoli v D. ali v Osnovni šoli na K. Z odločitvijo sodišča prve stopnje se strinja, zato pritožbenemu sodišču predlaga zavrnitev neutemeljene pritožbe in povrnitev stroškov, ki so ji nastali.
Pritožba je utemeljena.
Na podlagi 1. odstavka 46. člena ZLS lahko občani odločajo na lokalnem referendumu le o vprašanjih, ki so vsebina splošnih aktov občine (razen o proračunu in zaključnem računu občine ter o splošnih aktih, s katerimi se v skladu z zakonom predpisujejo občinski davki in druge dajatve). Referendum se opravi kot naknadni referendum, na katerem občani potrdijo ali zavrnejo sprejeti splošni akt ali njegove posamezne določbe.
Akt o ustanovitvi Osnovne šole A.Š. - S. je sicer posamičen in ne splošen akt, čeprav je sprejet v obliki odloka. Odlok, s katerim je bila v Občini K. ustanovljena navedena osnovna šola pa vsebuje, poleg posamičnih norm, ki jih mora vsebovati vsak ustanovitveni akt (ime, sedež, organi šole in njihove pristojnosti), tudi določbe o šolskih okoliših. Po ZOFVI in po Uredbi je namreč obvezna sestavina akta o ustanovitvi osnovne šole tudi določitev šolskega okoliša. V 2. odstavku 42. člena ZOFVI je šolski okoliš opredeljen kot območje, ki se v skladu z merili za organizacijo javne mreže določi v ustanovitvenem aktu javne osnovne šole, na katerem imajo starši pravico vpisati otroka v to osnovno šolo. Določitev šolskega okoliša ima torej za posledico nastanek pravice in dolžnosti staršev, ki prebivajo na območju določenega šolskega okoliša, da svoje otroke vpišejo v osnovno šolo, ki ima sedež na območju tega šolskega okoliša. Gre za določbo, ki se nanaša na nedoločen krog oseb. Pomeni tudi izvedbo višje pravne norme, vsebovane v ZOFVI in Uredbi. To pa so lastnosti, ki dajejo navedeni določbi naravo splošne in abstraktne norme. Po presoji pritožbenega sodišča imajo zato določbe o šolskih okoliših naravo splošnih določb. To pa v obravnavanem primeru tudi pomeni, da o vprašanjih, ki so vsebina teh določb, lahko občani odločajo na referendumu.
Iz odločbe Ustavnega sodišča Republike Slovenije, št. U-I-84/99-17 z dne 6.7.2000 izhaja, da sta tožnika zoper obvestilo župana pravočasno zahtevala, naj upravno sodišče preizkusi njegovo odločitev. Odločbe Ustavnega sodišča Republike Slovenije so zavezujoče (3. odstavek 1. člena Zakona o ustavnem sodišču, Uradni list RS, št. 15/94), zato pritožbeno sodišče v obravnavanem primeru tudi ni presojalo pravočasnosti navedene zahteve.
Glede na navedeno bo moralo sodišče prve stopnje pri presoji zakonitosti in pravilnosti obvestila župana, ki je izpodbijano v tem upravnem sporu, upoštevati že navedeno odločbo Ustavnega sodišča Republike Slovenije, po kateri lahko občani na referendumu odločajo tudi o določitvi šolskih okolišev ter tudi, da je bila tožba zoper navedeno obvestilo vložena pravočasno.
Pritožbeno sodišče je pritožbi ugodilo in izpodbijano sodbo na podlagi 74. člena ZUS razveljavilo ter zadevo vrnilo sodišču prve stopnje v nov postopek.