Modern Legal
  • Napreden AI iskalnik za hitro iskanje primerov
  • Dostop do celotne evropske in slovenske sodne prakse
  • Samodejno označevanje ključnih relevantnih odstavkov
Začni iskati!

Podobni dokumenti

Ogledaj podobne dokumente za vaš primer.

Prijavi se in poglej več podobnih dokumentov

Prijavite se za brezplačno preizkusno obdobje in prihranite ure pri iskanju sodne prakse.

UPRS Sodba II U 535/2019-21

ECLI:SI:UPRS:2023:II.U.535.2019.21 Upravni oddelek

inšpekcijski ukrep ukrep inšpektorja za okolje in prostor odvajanje odpadnih voda okoljevarstveno dovoljenje koncesija
Upravno sodišče
16. maj 2023
Z Googlom najdeš veliko.
Z nami najdeš vse. Preizkusi zdaj!

Samo zamislim si kaj bi rada da piše v sodbi, to vpišem v iskalnik, in dobim kar sem iskala. Hvala!

Tara K., odvetnica

Jedro

Ni res, da rastlinjakov ni mogoče obravnavati kot napravo, ki povzroča s sistemom zalivanja in ogrevanja onesnaženje potoka.

Izrek

I. Tožba se zavrne.

II. Vsaka stranka nosi svoje stroške postopka.

Obrazložitev

1. Tožena stranka je z izpodbijanim aktom odločila, da se zavezanki A., d. o. o., ..., z dnem vročitve odločbe prepoveduje odvajanje industrijske odpadne vode iz objektov za vzgojo orhidej v rastlinjakih na zemljiščih s parc. št. 1111, 2222, 3333, 4444, 5555, 6666, 7777, 8888, 9999 in 0000, vse k.o. ..., ki se preko parc. št. 0011 k.o. ... odvaja v X. kanal s parc. št. 0022 k.o. ... (1. točka izreka), da mora zavezanka o izvršitvi ukrepa takoj obvestiti inšpektorico, ki je izdala to odločbo (2. točka izreka); da pritožba zoper to odločbo ne zadrži njene izvršitve (3. točka izreka) in da bo o stroških postopka izdan poseben sklep.

2. Odločitev, izdana v ponovljenem postopku odločanja, na podlagi odločbe št. 0613-32/2019-2 z dne 6. 8. 2019, temelji na ugotovitvi, da se objekti družbe A., d. o. o. ogrevajo z geotermalno vodo iz vrtine ... in da sistem ogrevanja deluje preko 4-ih kaskad. Podjetje vodo iz geotermalne vrtine ... uporablja izključno za ogrevanje, voda ni kvantitativno ali kvalitativno spremenjena, odvzame se samo temperaturni gradient in temperatura odpadne vode je nižja od 30 st. C (Poročilo o obratovalnem monitoringu odvzema termalne vode za leto 2017 za objekt ... na lokaciji ... koncesionarja A., d. o. o., Geološkega zavoda Slovenije, z marca 2018 ), v letu 2017 17,3 st. C. Dne 27. 8. 2019 je bilo na inšpekcijskem pregledu (zapisnik št. 06182-625/2019-10 z dne 27. 8. 2019) ugotovljeno, da se geotermalna voda iz vrtine ... in ... na parc. št. 0033 k.o. ... po izrabi odvaja v odprti jarek na parc. št. 0011 k.o. ... in potem po jarku, 46 m dolvodno, v X. kanal (potok Z.) na parc. št. 0022 k.o. ..., torej v površinske vode, ki niso vodonosnik geotermalne vode, brez okoljevarstvenega dovoljenja. V skladu z 10. točko 4. člena Uredbe o emisiji snovi in toplote pri odvajanju odpadnih voda v vode in javno kanalizacijo (v nadaljevanju Uredba) so vode, ki se odvajajo iz rastlinjaka industrijske odpadne vode, v skladu z definicijo naprave iz 29. točke 4. člena Uredbe, pa je rastlinjak naprava. Napravo opredeljuje tudi 3. člen Zakon o varstvu okolja (v nadaljevanju ZVO-1). Ugotovljeno je bilo, da za napravo ne velja izjema določena v drugem odstavku 3. člena Uredbe, in da so izpolnjeni vsi pogoji, zaradi katerih mora zavezanka za odvajanje industrijske odpadne vode iz objektov za vzgojo orhidej v rastlinjakih na podlagi določbe 22. člena Uredbe pridobiti okoljevarstveno dovoljenje, ker njeni proizvodni postopki pri odvajanju industrijske odpadne vode povzročajo onesnaževanje voda s toplotnimi emisijami.

3. Prvostopenjski organ se je opredelil tudi do navedb o načelu sorazmernosti ukrepa iz Zakona o inšpekcijskem nadzoru (v nadaljevanju ZIN), da se bi zavezancu odredilo izvajanje dejavnosti tako, da izrabljena geotermalna voda pri izpustu ne bi presegala predpisanih mejnih vrednosti in ukrepov po 1. tč. 157. člena ZVO-1. 4. Drugostopenjski organ je v pritožbenem postopku 1. točko spremenil tako, da se besedilo "vročitve odločbe" črta in nadomesti z "31. 3. 2020" in v ostalem izrek odločbe Inšpektorata Republike Slovenije za okolje in prostor, Inšpekcije za okolje in naravo, Območne enote Murska Sobota št. 06182-625/2019-16 z dne 6. 9. 2019 potrdil ter zavrnil zahtevo za povrnitev stroškov pritožbenega postopka.

5. Odločitev iz 1. točke izreka je utemeljil z ugotovitvijo, da določitev roka za izvršitev odločbe, ki pomeni takojšnjo izvršitev odrejenega inšpekcijskega ukrepa (z dnem vročitve odločbe), ni upoštevala argumentov zavezanke za določitev daljšega roka, zato je upoštevajoč tretji odstavek 7. člena ZIN določil primeren rok za izvršitev naloženega inšpekcijskega ukrepa. Odločitev iz 2. točke izreka pa temelji na ugotovitvi, da je bilo v ponovljenem postopku dejansko stanje, oziroma dejstva in okoliščine pomembne za odločitev v obravnavani zadevi, pravilno in popolno ugotovljeno.

6. Tožeča stranka vlaga tožbo zoper prvostopenjsko odločbo v delu, v katerem je bila pritožba tožeče stranke zavrnjena ter 1. točko izreka drugostopenjske odločbe, v kateri je bilo odločeno z drugostopenjsko odločbo. Tožbo vlaga iz razlogov po 1., 2. in 3. točki prvega odstavka 27. člena Zakona o upravnem sporu (v nadaljevanju ZUS-1) in naslovnemu sodišču v skladu s 33. členom ZUS-1 predlaga, da ugodi tožbenemu predlogu tožeče stranke in odločbo Inšpektorata RS za okolje in prostor, Inšpekcije za okolje in naravo, OE Murska Sobota, št. 06182-625/2019-16, z dne 6. 9. 2019, kot tudi odločbo Ministrstva za okolje in prostor št. 0613-32/2019-5, z dne 5. 11. 2019, v celoti odpravi ter s sodbo samo odloči o stvari tako, da inšpekcijski postopek ustavi oziroma podredno, da ugodi tožbenemu predlogu tožeče stranke in odločbo Inšpektorata RS za okolje in prostor, Inšpekcije za okolje in naravo, OE Murska Sobota, št. 06182-625/2019-16, z dne 6. 9. 2019, kot tudi odločbo Ministrstva za okolje in prostor št. 0613-32/2019-5, z dne 5. 11. 2019, v celoti odpravi ter zadevo vrne v ponovno odločanje inšpektoratu oziroma podredno, da ugodi tožbenemu predlogu tožeče stranke, odločbo Ministrstva za okolje in prostor št. 0613-32/2019-5 z dne 5. 11. 2019, odpravi v celoti ter zadevo vrne v ponovno odločanje drugostopenjskemu organu, ki naj odloči o pritožbi tožeče stranke z dne 25. 9. 2019 tako, da v skladu s prvim odstavkom 251. člena Zakona o splošnem upravnem postopku (v nadaljevanju ZUP) dopolni postopek in odpravi pomanjkljivosti ter v skladu z drugim odstavkom 251. člena oziroma prvim odstavkom 252. člena ZUP, prvostopenjsko odločbo odpravi in s svojo odločbo zadevo reši drugače tako, da ustavi inšpekcijski postopek, oziroma podrejeno, da prvostopenjsko odločbo v skladu z določilom tretjega odstavka 251. člena ZUP odpravi in zadevo vrne prvostopenjskemu organu v ponovni postopek. Predlaga tudi povrnitev stroškov postopka.

7. Tožeča stranka nasprotuje ugotovitvi, da vzgoja orhidej poteka v rastlinjakih v katerih naj bi potekali tehnološki postopki in na isti lokaciji z njimi drugi neposredno tehnološko povezani postopki, ki naj bi povzročali industrijsko odpadno vodo. Sklicuje se na definicijo naprave iz 8. točke 3. člena ZVO-1 in 29. točko 4. člena Uredbe. Tožena stranka ni ugotovila vseh elementov iz definicije naprave, tudi ugotovitev, glede tehnoloških postopkov in z njimi tehnološko neposredno povezanih postopkov, je nepopolna, saj ji manjka tehnologija, ki se v rastlinjakih ne uporablja. Napačno je ugotovljeno tudi dejansko stanje, da z izrabljeno geotermalno vodo nastane obremenitev okolja oziroma onesnaženje vode zaradi industrijske odpadne vode. Kaj je odpadna voda Uredba določa v 37. točki 4. člena, izrabljena geotermalna voda pa ne ustreza navedeni definiciji, saj ni onesnažena voda. S tem v zvezi je napačna ugotovitev inšpektorata v prvostopenjski odločbi, da je izrabljena geotermalna voda onesnažena z emisijo toplote.

8. Kot je izpovedal zakoniti zastopnik tožeče stranke pri inšpekcijskem pregledu z dne 14. 3. 2019 (Zapisnik o inšpekcijskem pregledu št. 06182-625/2019-2, z dne 14. 3. 2019), kot izhaja iz monitoringa odpadne termalne vode v letu 2018 ter kot je inšpektorat v prvostopenjski odločbi tudi povzel, potem pa povsem spregledal, se zadevni geotermalni vodi odvzame le temperaturni gradient v taki velikosti, da na izpustu ta voda ne presega 30 st. C, kot je predpisana mejna vrednost toplote po Uredbi, ampak v povprečju le 17,3 st. C. Nadalje iz Uredbe o koncesiji za rabo termalne vode za ogrevanje objektov družbe A., d. o. o. iz vrtine ...1 (v nadaljevanju Uredba o koncesiji), 4. točke prvega odstavka 3. člena, izhaja, da je eden od pogojev za izvajanje koncesije, zagotavljanje izkoristka toplotne energije odvzete podzemne vode, ki mora biti vsaj 70 %. Iz monitoringa odpadne termalne vode v letu 2018 izhaja, da tožeča stranka zagotavlja toplotni izkoristek kar 89 %. Iz obeh podatkov gre posledično zaključiti, da izrabljena geotermalna voda ne pomeni oddajanja toplote oziroma takih emisij toplote, ki bi povzročale onesnaženje vode. V prvostopenjski odločbi je tako napačno ugotovljeno tudi, da tožeča stranka z odvajanjem izrabljene geotermalne vode povzroča onesnaženje potoka Z. / X. kanala z emisijami toplote. Ker izrabljena geotermalna voda ni odpadna voda, tudi ne more biti industrijska odpadna voda. Po 10. točki 4. člena Uredbe je tudi industrijska odpadna voda, kar pa izrabljena geotermalna voda ni. Tudi sicer se ta odvaja kvantitativno in kvalitativno nespremenjena. V prvostopenjski odločbi je bil tako napačno uporabljen tudi predpis po 10. točki 4. člena Uredbe.

9. Nadalje je inšpektorat v prvostopenjski odločbi napačno ugotovil tudi dejansko stanje glede vračanja načrpane geotermalne vode v isti vodonosnik. Sklicuje se na izjemo določeno v 2. točki drugega odstavka 3. člena Uredbe in 9. točko 7. člena Zakona o vodah (v nadaljevanju ZV-1) in zatrjuje, da ponikanje vode s parc. št. 0011 in parc. št. 0022, obe k.o. ..., zaradi same bližine ne more potekati v drug vodonosnik, kot je vodonosnik vrtine ....

10. Da je dejansko stanje napačno ugotovljeno nadalje potrjuje tudi dejstvo, da sta tako inšpektorat v prvostopenjski odločbi, kot drugostopenjski organ v odločbi št. 0613-32/2019-2 z dne 6. 8. 2019, dejansko stanje ugotavljala na podlagi okoljevarstvenega soglasja št. 35402-13/2018-26 z dne 19. 3. 2019, ki pa se nanaša na bodoče objekte in ne na obstoječe stanje. Sklicuje se na dokazilo o zanesljivosti objekta (kamor se uvrščajo tudi rastlinjaki) in pojasnjuje, da vzgoja orhidej ni bistveno drugačna od pridelave drugih rastlin v rastlinjakih ali sadovnjakih. Tožeči stranki tako ni mogoče očitati, da vzpostavljen ogrevalni sistem z uporabo geotermalne vode predstavlja napravo oziroma tehnološko enoto, niti ni mogoče tožeči stranki očitati, da z odvajanjem izrabljene geotermalne vode obremenjuje okolje. Iz zgornjega tako izhaja, da je inšpektorat v prvostopenjski odločbi napačno ugotovil, da se rastlinjaki tožeče stranke s sistemom ogrevanja in sistemom zalivanja štejejo za napravo in povzročajo onesnaženje potoka Z. / X. kanala. Posledično pa tako ni izpolnjen pogoj, da bi bilo za take rastlinjake in odvajanje izrabljene geotermalne vode potrebno pridobiti okoljevarstveno dovoljenje po 22. členu Uredbe in je v prvostopenjski odločbi napačno uporabljen tudi ta materialni predpis.

11. Prvostopenjski organ je napačno uporabil materialni predpis tudi iz razloga, ker ni uporabil 194. člena ZV-1. Opozarja, da je Agencija RS za okolje z odločbo št. 35532-11/2005 z dne 9. 8. 2005 izdala delno vodno dovoljenje, ki je v zvezi z vodo iz vrtine ... tožeči stranki dovolilo tudi vračanje v vodotok na parc. št. 0011 k.o. .... Veljavnost tega dovoljenja je potekla 31. 12. 2007, vendar je tožeča stranka pravočasno in v skladu z zadevnim dovoljenem in takrat veljavnim 127. členom ZV-1 vložila vlogo za podaljšanje dovoljenja. Zaradi spremembe ZV-1, je Agencija RS za okolje vlogo tožeče stranke za podaljšanje vodnega dovoljenja 3. 4. 2008 odstopila v reševanje Ministrstvu za okolje in prostor kot pristojnemu za podeljevanje koncesij. Uredba o koncesiji je bila sprejeta konec leta 2015 tudi sprejeta, na podlagi le-te pa sta tožeča stranka in Vlada RS 7. 1. 2016 sklenili že Koncesijsko pogodbo za rabo termalne vode za ogrevanje objektov družbe A., d. o. o. iz vrtine ..., št. 014-49/2015. Uredba in Koncesijska pogodba sta uredili črpanje vode iz zadevne vrtine; v delu, ki se nanaša na vračanje vode, pa je vloga tožeče stranke za podaljšanje vodnega dovoljenja ostala v reševanju. V času reševanja le-te je bila res sprejeta Uredba, kar pa ne spremeni dejstva, da je tožeča stranka ravnala skladno s 194. členom ZV-1 in podala vlogo za podaljšanje vodnega dovoljenja, ki bi moralo biti podaljšano v skladu s četrtim odstavkom 127. člena ZV-1. Tožeča stranka ne sme nositi škodljivih posledic zaradi zamude pri odločanju na strani pristojnih organov. Presoje tega podatka drugostopenjski organ ni izvedel, pojasnilo, da v obravnavanem primeru ne gre za uporabo 194. člena ZV-1, ker naj bi bil navedeni člen umeščen med prehodne določbe tega zakona, predpis, ki ureja odvajanje odpadnih voda in oddajanje toplote v vode, na katerega se 194. člen ZV-1 sklicuje, pa je že uveljavljen, in sicer Uredba, pa je napačno.

12. Nadalje je v prvostopenjski odločbi napačno uporabil tudi 157. člen ZVO-1 in 7. člen ZIN, zato bi moral inšpektorat presoditi primernost ukrepov, ki jih določa prvi odstavek 157. člena ZVO-1 in upoštevati načelo iz 7. člena ZIN. Ukrep prepovedi odvajanja vode nesorazmerno posega v pravico tožeče stranke do podjetništva, ki jo kot svobodno gospodarsko pobudo zagotavlja Ustava Republike Slovenije. Z izdajo prepovedi odvajanja industrijske odpadne vode bo upravičencu tako nastala nepopravljiva premoženjska škoda. Prepoved odvajanja izrabljene geotermalne vode ne sledi načelu sorazmernosti, saj ne zasleduje cilja varovanja okolja. Prepoved odvajanja izrabljene geotermalne vode zaradi ravnanja, ki sploh ne povzroča obremenitve okolja, tožečo stranko sili v sprejetje ukrepov, ki bodo povečali ogljični odtis ter v primerjavi z obstoječim stanjem poslabšali zdravo življenjsko okolje, kar je ravno nasprotno cilju, ki bi ga moral inšpektorat RS za okolje in prostor zasledovati.

13. Nadalje, prepoved odvajanja vode prav tako ni nujen oziroma potreben poseg, saj je cilj varovanja okolja mogoče doseči z drugimi ukrepi, ki so blažji (in seveda primernejši) od prepovedi odvajanja izrabljene geotermalne vode. V primerjavi z izrekom predhodne odločbe inšpektorata št. 06182-625/2019-4 z dne 22. 5. 2019 je izrek prvostopenjske odločbe zaradi nemožnosti prilagoditve nadaljnjega poslovanja tožeče stranke izrazito strožji in povsem nepotreben ukrep. Namen Uredbe je preprečiti obremenjevanje okolja z odvajanjem industrijske odpadne vode. Tak namen je mogoče doseči tudi z ukrepi, ki so za tožečo stranko ugodnejši, kot to nalaga 7. člen ZIN, npr. z ukrepom po 3. točki prvega odstavka 157. člena ZVO-1, da se tožeči stranki odredi izvajanje dejavnosti tako, da izrabljena geotermalna voda pri izpustu ne bo presegala predpisanih mejnih vrednosti, in ukrepom po 1. točki prvega odstavka 157. člena ZVO-1, da se tožeči stranki naloži pridobitev okoljevarstvenega dovoljenja v določenem roku, ki upošteva čas postopka za pridobitev okoljevarstvenega dovoljenja. Ukrep prepovedi odvajanja vode je prav tako nesorazmeren v ožjem pomenu, saj je teža posledic, ki zaradi prvostopenjske odločbe grozijo tožeči stranki bistveno večja v primerjavi s koristmi, ki zaradi prepovedi odvajanja vode niti hipotetično ne morejo nastati. Prepoved odvajanja izrabljene geotermalne vode tako resno ogrozi likvidnost in plačilno sposobnost tožeče stranke, kar bo zahtevalo reorganizacijo njenega poslovanja, vključno s številom zaposlenih.

14. Po drugi strani inšpektorat s prvostopenjsko odločbo določa ukrep, ki niti hipotetično ne more pripomoči k varstvu okolja, saj odvajanje vode v trenutnem stanju že predstavlja za okolje povsem neinvaziven in neobremenjujoč poseg, saj se izrabljena geotermalna voda odvaja brez kvalitativnih in kvantitativnih sprememb v okviru predpisanih vrednosti in ne povzroča ne emisij snovi ne toplote. Temperatura odvajane vode je daleč pod predpisanimi mejnimi vrednostmi. Tako odvajanje posledično ne povzroča čezmernega obremenjevanja okolja, kot tega določa Uredba.

15. Izrećeni ukrep, prepoved odvajanja geotermalne vode, vsled navedenemu ne prestane testa sorazmernosti kar pomeni, da je inšpektorat kršil načelo sorazmernosti v 7. členu ZIN in posledično napačno uporabil tudi določbo 157. člena ZVO-1. Kršitve ni odpravil niti organ druge stopnje saj določitev datuma učinkovanja ukrepa z dnem 31. 3. 2019 še vedno ne odpravi prej navedenih očitkov glede pravilnosti izbranega ukrepa po 157. členu ZVO-1 in sorazmernosti le-tega.

16. Prvostopenjska odločba je nepravilna in nezakonita tudi zaradi bistvenih kršitev določb postopka. Tožeči stranki ni bila dana možnost, da se izjavi o dejstvih in okoliščinah, pomembnih za izdajo prvostopenjske odločbe, izpodbijane odločbe pa se ne da preizkusiti. S tem sta bili storjeni bistveni kršitvi pravil iz upravnega postopka iz 3. in 7. točke drugega odstavka 237. člena ZUP v povezavi z 2. točko prvega odstavka 27. člena in tretjim odstavkom 27. člena ZUS-1. Tožeči stranki je bila v ponovljenem postopku dana zgolj navidezna možnost, da se izjavi o dejstvih in okoliščinah, pomembnih za izdajo prvostopenjske odločbe. Inšpektorat tožeče stranke v zapisniku niti v prvostopenjski odločbi ni seznanil z možnostjo, da ji bo z odločbo prepovedal odvajanje vode, temveč ji je napovedal, da bo odločil v skladu z veljavno zakonodajo, pri čemer ni konkretiziral splošnih in abstraktnih pojmov 22. člena Uredbe. Sklicuje se na sklep VSRS Sklep X Ips 465/2014 z dne 29. 9. 2016, 21. točko, iz katere izhaja, da je obrazložitev, ki navaja le abstraktna zakonska določila brez kakršne koli konkretne podlage za odločitev zgolj navidezna in kot taka ne more sanirati že zatrjevanih kršitev načela zaslišanja.

17. Prav tako se inšpektorat pri svoji odločitvi o prepovedi odvajanja industrijske odpadne vode ni argumentirano opredelil do navedb tožeče stranke, da odvajanje vode v konkretnem primeru ne povzroča prekomerne obremenitve okolja. Navedena kršitev pravice do izjave pa je bila nato tožeči stranki povzročena tudi s strani drugostopenjskega organa, ki je pri izdaji drugostopenjske odločbe presojal zgolj sorazmernost izrečenega ukrepa prepovedi odvajanja industrijske odpadne vode ter se do navedb tožeče stranke glede pravilnosti izbranega ukrepa po 157. členu ZVO-1 z izdajo drugostopenjske odločbe sploh ni opredelil. 18. Nenazadnje pa je inšpektorat s tem, ko je v ponovljenem postopku povsem nekritično sledil napotkom drugostopenjskega organa iz odločbe št. 0613-32/2019-2 z dne 6. 8. 2019, kršil tudi prepoved spremembe odločbe v škodo tožeče stranke, ker izrečeni ukrep za tožečo stranko pomeni prenehanje ogrevanja rastlinjakov in s tem posledično zaustavitev dejavnosti v prihajajočih hladnejših mesecih. Na navedeno prepoved spremembe na slabše (reformatio in peius) je vezano tudi naslovno sodišče. 19. Tožena stranka odgovora na tožbo ni podala, poslala pa je upravni spis.

**Odločanje po sodnici posameznici in oprava glavne obravnave**

20. Sodišče je na podlagi 3. alineje drugega odstavka 13. člena ZUS-1 sprejelo sklep, da o zadevi odloča sodnica posameznica, ker je senat presodil, da je izpolnjen pogoj iz te alineje za odločanje po sodnici posameznici, stranke pa na glavni obravnavi niso imele ugovorov v zvezi s sestavo sodišča. 21. Sodišče je v zadevi opravilo narok za glavno obravnavo 3. 5. 2023, kjer je vpogledalo in prebralo vse listine upravnega spisa zadeve ter v listinske priloge strank, predložene v spis, in sicer A1 do A16 in B1-B3 in izvedlo predlagani dokaz, zaslišanje zakonitega zastopnika tožeče stranke.

22. Zakoniti zastopnik tožeče stranke A. A., zaslišan kot stranka, je pojasnil način delovanja ogrevanja iz geotermalnega vira, tako da se načrpana voda, ki ima 61 stopinj, spelje iz vrtine, ki je locirana 25 m stran od objekta, v strojnico. V slednji se preko 4 temperaturnih izmenjevalcev vodi odvzame izključno in samo toplota, potem pa se ista voda spelje v laguno, v kateri je zbiralnik deževnice, s katero zalivajo orhideje. Voda torej po objektu potuje cca 40, 50 m in se kvalitativno in kvantitativno nespremenjena vrne nazaj v naravo. Vodno dovoljenje je bilo prvič pridobljeno 2005 in je tožečo stranko zavezalo k izvedbi monitoringov in vsakoletnem poročanju, ker so podatki iz tega poročila osnova za obračun vodnega povračila. Po spremembi zakonodaje in zaradi napačne definicije rastlinjaka, kot naprave in ne kot kmetijske proizvodnje, je bilo treba pridobiti okoljevarstveno dovoljenje za vse te izpuste vode. Slednje dovoljenje je bilo pridobljeno 1. 4. 2021. 23. Na glavni obravnavi je tožeča stranka izpostavila še en element, ki izhaja iz definicije naprave kot jo določa ZVO-1, in sedaj v bistvenem enako ZVO-2, da je naprava (definicija naprave v 8. točki 3. člena ZVO-1) nepremična ali premična tehnološka enota, za katero je določeno, da lahko povzroča obremenitev okolja. To pa pomeni, da pojem naprave lahko vključuje le tiste dejavnosti, ki so navedene v prilogi 1 ali prilogi 7 Direktive 2010/75/EU, naprave in dejavnosti, ki jih ureja Uredba o mejnih vrednostih emisije hlapnih organskih spojin v zrak iz naprave, v kateri se uporabljajo organska topila ter naprave in dejavnosti iz predpisov iz 17., 19. in 20. člena ZVO-1. Rastlinjak oziroma vzgoja orhidej ali drugih rastlin v rastlinjakih ni določena kot dejavnost v prilogi 1 ali prilogi 7 prej navedene Direktive, niti v Uredbi o mejnih vrednostih emisije hlapnih organskih spojin v zrak iz naprav niti v predpisih iz 17., 19. ali 20. člena ZVO-1, zato ne zapadeta pod definicijo naprave.

**K I. točki izreka**

24. Tožba ni utemeljena.

25. Po presoji sodišča je odločitev tožene stranke pravilna in zakonita, izhaja iz podatkov v upravnih spisih ter ima oporo v materialnih predpisih, na katere se sklicuje. Iz obrazložitve izpodbijane odločbe, dopolnjene z odločitvijo in razlogi drugostopenjskega organa, po presoji sodišča izhajajo razlogi za izpodbijano odločitev, ki jim sodišče v kolikor iz te obrazložitve ne izhaja drugače, v celoti sledi in se nanje sklicuje (drugi odstavek 71. člena ZUS-1).

26. V obravnavani zadevi je torej sporen ukrep Inšpektorata RS za okolje in prostor, Inšpekcije za okolje in naravo, izdan na podlagi prvega odstavka 157.člena ZVO-1 (Uradni list RS št. 39/06). Sodišče ugotavlja, da je v zadevi odvajanja industrijske odpadne vode v vode brez okoljevarstvenega dovoljenja pristojnost navedenega inšpekcijskega organa določena v 156. členu ZVO-1, ki v prvem odstavku (inšpekcijski nadzor) določa, da nadzor nad izvajanjem določb tega zakona in na njegovi podlagi izdanih predpisov opravlja inšpekcija pristojna za varstvo okolja. Pooblastilo za izrek spornega ukrepa pa temelji na določbi prvega odstavka 157. člena ZVO-1, ki inšpektorja zavezuje, da po ugotovitvi, da je kršen zakon, drug predpis ali da naprava ali obrat ne delujeta v okviru okoljevarstvenega dovoljenja ali okoljevarstvenega soglasja ali potrdila, izdanega na podlagi tega zakona, ima pravico in dolžnost izreči ukrepe predpisane v prvem (in drugem) odstavku te določbe.

27. V nadaljevanju sodišče ugotavlja tudi, da med strankama ni sporno, da se objekti družbe A., d. o. o. ogrevajo z geotermalno vodo iz vrtine ... in da sistem ogrevanja deluje preko štirih kaskad tako, da prva kaskada ogreva rastlinjak, kjer vzgajajo orhideje, preko sevalnih cevi, ki so montirane na stropu in pod gojitvenimi mizami; druga kaskada oziroma toplotni izmenjevalec dovaja toploto za talno gretje; tretja kaskada oziroma toplotni izmenjevalec dobavlja toplotno energijo za ogrevanje žlebov; četrti toplotni izmenjevalec oziroma kaskada pa je toplotni sistem, ki ogreva deževnico, ki je zbrana v zbirnih lagunah (kapaciteta lagun je 8 mio litrov, na leto se zbere 34 mio litrov deževnice).2 Prav tako ni sporno, da se voda iz geotermalne vrtine ... uporablja izključno za ogrevanje, da voda ni kvantitativno ali kvalitativno spremenjena in se ji odvzame samo temperaturni gradient in temperatura odpadne vode je nižja od 30 st. C. Sporne niso niti nadaljnje ugotovitve, da je bila povprečna temperatura odpadne vode v letu 2017: 17,3 st. C.3 V zadevi nadalje ni sporno niti, da se odpadna voda po izrabi, odvzemu toplote v napravi za vzgojo orhidej, odvaja v odprti jarek na parc. št. 0011 k.o. ... in potem po jarku, 46 m dolvodno, v X. kanal (potok Z.) na parc. št. 0022 k.o. ....

28. V inšpekcijskem postopku je bilo ugotovljeno tudi, da ima družba A., d. o. o. za ogrevanje objektov pridobljeno vodno pravico za rabo termalne vode iz vrtine ... na parc. št. 0033 k.o. ..., določeno z Uredbo o koncesiji za rabo termalne vode za ogrevanje objektov družbe A., d. o. o. iz vrtine Do-3g/05 (Ur. list RS, št. 98/15) in da je imela družba za rabo vode in odvajanje industrijske odpadne vode (IOV) pridobljeno delno vodno dovoljenje Agencije RS za okolje št. 35532-11/2005 z dne 9. 8. 2005, veljavno do 31. 12. 2007, s katerim je bila družbi A., d. o. o. dovoljena neposredna raba vode za pridobivanje toplote iz vodnega vira, vrtine Do-3g, črpanje vode in vračanje vode v neimenovani vodotok na zemljišču s parc. št. 0011 k.o. ....

29. Izrečen inšpekcijski ukrep torej temelji na ugotovitvi, da ima družba A., d. o. o. pridobljeno koncesijo za rabo termalne vode iz vrtine ... po uredbi, nima pa okoljevarstvenega dovoljenja za odvajanje industrijske odpadne vode po 22. členu Uredbe o emisiji snovi in toplote pri odvajanju odpadnih voda v vode in javno kanalizacijo (Uradni list RS, št. 64/12, 64/14 in 98/15 - že prej uporabljena okrajšava Uredba).

30. V zvezi s presojo zakonitosti izrečenega inšpekcijskega ukrepa, ki temelji na 22. členu Uredbe, ki določa, da mora za obratovanje ali vsako večjo spremembo v obratovanju naprave, ki odvaja industrijsko odpadno vodo v javno kanalizacijo ali neposredno ali posredno v vode, upravljavec naprave pridobiti okoljevarstveno dovoljenje (prvi odstavek), mora sodišče odgovoriti na sporno vprašanje (sporno tudi v pritožbenem postopku), ali štejejo rastlinjaki za gojenje orhidej za napravo (tehnološko enoto), kot jo opredeljujeta ZVO-1 in Uredba in ali ostanek vode po zalivanju in gnojenju orhidej šteje za industrijsko odpadno vodo.

31. Sodišče enako, kot sta to storila že upravna organa, pojasnjuje, da definicija industrijske odpadne vode izhaja iz 4. člena Uredbe, ki določa, da je industrijska odpadna voda odpadna voda, ki nastaja v industriji, obrtni ali obrti podobni ali drugi gospodarski dejavnosti in po nastanku ni podobna komunalni odpadni vodi. Napravo opredeljuje določba 3. člena ZVO-1 kot nepremično ali premično tehnološko enoto, za katero je določeno, da lahko povzroča obremenitev okolja, ker v njej poteka eden ali več določenih tehnoloških procesov in na istem kraju drugi z njimi neposredno tehnološko povezani procesi, ki lahko povzročajo obremenitev okolja (8. točka), podrobneje pa napravo definira 4. člen Uredbe, po katerem je naprava nepremična ali premična tehnološka enota, v kateri poteka določen tehnološki postopek in na isti lokaciji z njim drugi neposredno tehnološko povezani postopki, ki povzročajo pri odvajanju industrijske odpadne vode onesnaževanje voda. Naprave so tudi ločevalniki mašćob, lovilniki olj, komunalne in skupne čistilne naprave ter čistilne naprave padavinske odpadne vode ter objekti iz predpisa, ki ureja klasifikacijo vrst objektov in objekte državnega pomena, v katerih poteka določen tehnološki postopek in na isti lokaciji z njim drugi neposredno tehnološko povezani postopki, ki povzročajo pri odvajanju odpadne vode onesnaževanje voda (29. točka).

32. V nadaljevanju sodišče ugotavlja tudi, kar izhaja tudi iz izjave zaslišane stranke A. A. na glavni obravnavi, da se v objektih-rastlinjakih za vzgojo orhidej, s pomočjo opreme vzpostavljajo klimatski pogoji za vzgojo orhidej, zato tudi po presoji sodišča rastlinjaki predstavljajo napravo, nepremično tehnološko enoto, v kateri poteka proizvodnja orhidej po določenem tehnološkem postopku, povezano tudi z drugimi neposredno tehnološko povezanimi procesi (zalivanje in gnojenje ter hlajenje in vlaženje orhidej), nastalo odpadno vodo pa je treba obravnavati kot industrijsko odpadno vodo (17 st. C), ki se odvaja v vode.

33. Ker bi tožeča stranka za zgoraj opisano obratovanje rastlinjaka oziroma kompleksa rastlinjakov na zemljiščih s parc. št. 1111, 2222, 3333, 4444, 5555, 6666, 7777, 8888, 9999 in 0000, vse k.o. ... oziroma odvajanje industrijske odpadne vode iz njih v vode morala v skladu z 22. členom Uredbe pridobiti okoljevarstveno dovoljenje, sodišče pritrjuje ugotovitvi tožene stranke, da je tožečo stranko šteti za povzročiteljico nenadzorovane obremenitve okolja (7. in 7.1 točka 3. člena ZVO-1), kar pomeni, da mora izvesti ukrepe potrebne za preprečevanje in zmanjšanje onesnaževanja, tako da njegove emisije v okolje ne presegajo predpisanih mejnih vrednosti (17. člen ZVO-1). Tako prej navedene ukrepe na podlagi ugotovitve vrste in stopnje onesnaževanja, določi okoljevarstveno dovoljenje (26. člen Uredbe), katerih izvajanje je prav tako podvrženo posebnemu nadzoru inšpekcijskih organov.

34. Sodišče na podlagi navedenega zavrača tožbene ugovore, da rastlinjakov ni mogoče obravnavati kot napravo, ki povzroča s sistemom zalivanja in ogrevanja onesnaženje potoka Z. Listine upravnega spisa namreč izkazujejo, da sistem zalivanja in ogrevanja rastlinjakov temelji na določeni tehnologiji (kaskadnem sistemu), ki ne glede na njegovo zapletenost ali zahtevnost predstavlja tehnološki postopek, to pa posledično pomeni tudi, da je v smislu 29. točke 4. člena Uredbe rastlinjake šteti za naprave, ki pri odvajanju odpadne vode povzročajo onesnaževanje voda.

35. V tej zvezi sodišče, enako kot je to storila tožena stranka, zavrača tudi tožbeni ugovor, da bi morala tožena stranka upoštevati izjemo iz 3. člena Uredbe, ki v 2. točki drugega odstavka določa, da se določbe te uredbe ne uporabljajo za emisijo toplote pri vračanju podzemne vode po uporabi za ogrevanje ali hlajenje objektov v isti vodonosnik. Tožeča stranka, ki ne prereka ugotovitve, da se odpadna voda po odvzemu toplote v napravi za vzgojo orhidej odvaja v odprti jarek na parc. št. 0011 k.o. ... in potem po jarku 46 m dolvodno, v X. kanal (potok Z.) na parc. št. 0022 k.o. ..., namreč ni izkazala, da gre za vračanje vode v isti vodonosnik, torej ni izkazala obstoja vrtine za vračanje vode v isti vodonosnik, niti to ne izhaja iz listin upravnega spisa, zatrjevanje, da gre za vračanje vode v isti vodonosnik z naravnim ponikanjem, pa po presoji sodišča zatrjevanega ne dokazuje.

36. Tožeča stranka uveljavlja tudi bistvene kršitve pravil upravnega postopka. Navaja, da ji ni bila dana možnost, da se izjavi o dejstvih in okoliščinah, pomembnih za izdajo izpodbijane odločbe, izpodbijane odločbe pa se ne da preiskusiti.

37. Sodišče ugotavlja, da je tožeča stranka v ponovljenem postopku odločanja pred izdajo odločbe imela možnost sodelovanja v postopku. Vročen ji je bil zapisnik o inšpekcijskem pregledu št. 06182-62572019-10 z dne 27. 8. 2019, s katerega vsebino in napovedjo ukrepa se je torej tožeča stranka seznanila in je v izjavi z dne 3. 8. 2019 ugovarjala dejanskim in pravnim zaključkom inšpekcijskega pregleda, med drugim tudi napovedi inšpekcijskega ukrepa (20. točka izjave). Iz tega razloga sodišče tožbeni ugovor, da tožeči stranki ni bila dana možnost, da se izjavi o dejstvih in okoliščinah, pomembnih za izdajo odločbe (3. točka drugega odstavka 237. člena ZUP) zavrača kot neutemeljen, saj se je skladno z 9. členom ZUP lahko seznanila in izjavila o vseh za izpodbijano odločitev pravno relevantnih ugotovljenih dejstvih in okoliščinah ter z ugotovitvijo organa, da njeno ravnanje predstavlja kršitev določb Uredbe.

38. Sodišče pa v nadaljevanju zavrača tudi tožbeni ugovor, da odločbe ni mogoče preiskusiti, torej obstoju razloga iz 7. točke drugega odstavka 237. člena ZUP. Pojasnjuje, da se v upravnem sporu presoja zakonitost in pravilnost dokončnega upravnega akta, to presojo pa je mogoče opraviti, če ima izpodbijani upravni akt in akt druge stopnje (zaradi pooblastil iz 8. poglavja ZUP) vse predpisane sestavine, torej tudi obrazložitev, v kateri morajo biti med drugim navedeni ugotovljeno dejansko stanje in dokazi, na katere je oprto (2. točka prvega odstavka 214. člena ZUP); razlogi, ki so bili odločilni za presojo posameznih dokazov (3. točka prvega odstavka 214. člena ZUP); razlogi, ki glede na ugotovljeno dejansko stanje narekujejo takšno odločbo (5. točka prvega odstavka 214. člena ZUP); razlogi zaradi katerih ni bilo ugodeno kakšnemu zahtevku strank (6. točka prvega odstavka 214. člena ZUP). Sodišće ugotavlja, da izpodbijana odločba tako obrazložitev ima, zato uveljavlani tožbeni očitek ni utemeljen. Tožeča stranka v tožbi zatrjuje tudi, da pomanjkljiva obrazložitev upravnega akta onemogoča oziroma omejuje učinkovito varstvo pravic, tudi v postopku pred upravnimi organi. Iz predhodno navedenih razlogov, torej ugotovitvi, da ima obrazložitev izpodbijanega akta vse v zakonu predpisane sestavine, sodišče zavrača kot neuemeljen tudi ugovor kršitve 22. člena Ustave RS.

39. Kot je sodišče že pojasnilo je bil izpodbijani akt izdan v postopku ponovnega odločanja, v katerem je prvostopenjski organ vezan tudi na navodila drugostopnega organa glede česa je treba dopolniti postopek, kar izhaja iz tretjega odstavka 251. člena ZUP, odločitev pa mora temeljiti na načelu zakonitosti iz 6. člena ZUP in načelu materialne resnice iz 8. člena ZUP. Ravno zaradi te vezanosti, tudi (in predvsem) na temeljna načela ZUP, zakon predvideva, da mora prvostopenjski organ, če ugotovi drugačno dejansko stanje, sprejeti tudi drugačno pravno odločitev, kar lahko posledično povzroči, da je končni rezultat za stranko, ki je vložila pritožbo, lahko manj ugoden, kot bi bil, če pritožbe ne bi vložila. Vendar v obravnavanem primeru ne gre za tako situacijo, zato sodišče tožbeni očitek prepovedi spremembe odločbe v škodo stranke zavrača kot neutemeljen. V nadaljevanju pa sodišče v tej zvezi (kršitev reformatio in peius) zavrača tudi ugovor, ki se nanaša na določitev roka za izvršitev izrečenega inšpekcijskega ukrepa. Drugostopenjski organ je odločitev iz 1. točke izreka sprejel na podlagi določbe prvega odstavka 251. člena ZUP in z njo določil rok za izvršitev prvostopenjske odločbe ter pri njegovi določitvi sledil pritožbenim navedbam in ga z upoštevanjem načina proizvodnje orhidej in cikla vzgoje tudi obrazložil (rok zajema jesenski in zimski čas).

40. Sodišče kot neutemeljenega zavrača tudi tožbeni ugovor nesorazmernosti izrečenega ukrepa (1. točka izreka odločbe drugostopenjskega organa). Sodišče pojasnjuje, da načelo sorazmernosti določa 7. člen ZIN,4 to načelo pa z izrekom ukrepa na podlagi določbe 5. točke prvega odstavka 157. člena ZVO-1,5 po presoji sodišča ni bilo kršeno. Ob ugotovitvi namreč, ki med strankama tega spora ni sporna, da tožeča stranka nima predpisanega okoljevarstvenega dovoljenja, je namreč inšpektor dolžan izreči predpisani ukrep, pri določitvi roka pa upoštevati tretji odstavek 7. člena ZIN6. Ker torej inšpektorja pri določitvi ukrepa veže zakon, po presoji sodišča tudi morebitno upoštevanje roka v katerem pristojen organ lahko izda okoljevarstveno dovoljenje, ne more biti utemeljen razlog za ugoditev temu tožbenemu ugovoru. Organ mora namreč takšno dovoljenje, ki je po vsebini upravna odločba, izdati v instrukcijskem roku 2 mesecev.

41. Tožeča stranka v tožbi, enako kot v pritožbi, zatrjuje tudi, da bi moral prvostopenjski organ uporabiti določbo 194. člena ZV-1, ki določa, da je za odvajanje odpadnih voda in oddajanje toplote v vode do uveljavitve ustreznih predpisov (kot določa četrti odstavek 125. člena ZV-1) treba pridobiti vodno dovoljenje. Slednjega je tožeča stranka imela (odločba Agencije RS za okolje št. 35532-11/2005 z dne 9. 8. 2005), z njim pa ji je bilo v zvezi z vodo iz vrtine ... dovoljeno tudi vračanje vode v vodotok na parc. št. 0011 k.o. .... Za podaljšanje vodnega dovoljenja, ki je poteklo 31. 12. 2007, je tožeča stranka zaprosila pravočasno in takrat veljavnim 127. členom ZV-1, vloga pa je bila dne 3. 4. 2008 odstopljena Ministrstvu za okolje in prostor kot pristojnemu za podeljevanje koncesij.

42. Sodišče tožeči stranki, enako kot je to storil že drugostopenjski organ, pojasnjuje, da je bila uporaba določbe 194. člena ZV-1 umeščena med prehodne določbe tega zakona, zato je po sprejemu Uredbe ni bilo mogoče uporabiti. Sodišče sicer pritrjuje tožeči stranki, da je reševanje pravočasno vložene vloge za podaljšanje delnega vodnega dovoljenje nedopustno, vendar tožeče stranke vložitev vloge za podaljšanje tega dovoljenja v letu 2008 ne varuje pred obveznostjo pridobitve okoljevarstvenega dovoljenja za odvajanje industrijske odpadne vode, ki ga predpisuje Uredba, predpis veljaven v času izdaje izpodbijanega akta.

43. Na podlagi vsega navedenega je sodišče zaključilo, da tožba ni utemeljena in jo je na podlagi prvega odstavka 63. člena ZUS-1 zavrnilo.

**K II. točki izreka**

44. Sodišče je sprejelo odločitev o stroških skladno s četrtim odstavkom 25. člena ZUS-1, po katerem trpi vsaka stranka svoje stroške postopka, če sodišče tožbo zavrne.

1 Ur. I. RS, št. 98/15. 2 Zapisnik o inšpekcijskem pregledu št. 06182-625/2019-10 z dne 27. 8. 2019 3 Poročilo o obratovalnem monitoringu odvzema termalne vode za leto 2017 Geološkega zavoda Slovenije, z marca 2018 4 Poročilo o obratovalnem monitoringu odvzema termalne vode za leto 2017 Geološkega zavoda Slovenije, z marca 2018 5 Ȍe inšpektor pri opravljanju nalog inšpekcijskega nadzora ugotovi, da je kršen zakon, drug predpis ali da naprava ali obrat ne delujeta v okviru okoljevarstvenega dovoljenja ali okoljevarstvenega soglasja ali potrdila, izdanega na podlagi tega zakona, ima pravico in dolžnost (prvi odstavek): 5. točka: prepovedati izvajanje dejavnosti ali obratovanje naprave ali obrata, če deluje brez okoljevarstvenega dovoljenja ali potrdila ali dovoljenja za izpuščanje toplogrednih plinov, kadar je to predpisano. 6 Pri določitvi roka za odpravo nepravilnosti mora inšpektor upoštevati težo kršitve, njene posledice za javni interes in okoliščine, od katerih je odvisno, v kolikšnem času lahko fizična ali pravna oseba, pri kateri inšpektor opravlja nadzor (v nadaljnjem besedilu zavezanec), ob dolžni skrbnosti odpravi nepravilnosti.

Javne informacije Slovenije, Vrhovno sodišče Republike Slovenije

Do relevantne sodne prakse v nekaj sekundah

Dostop do celotne evropske in slovenske sodne prakse
Napreden AI iskalnik za hitro iskanje primerov
Samodejno označevanje ključnih relevantnih odstavkov

Začni iskati!

Prijavite se za brezplačno preizkusno obdobje in prihranite več ur tedensko pri iskanju sodne prakse.Začni iskati!

Pri Modern Legal skupaj s pravnimi strokovnjaki razvijamo vrhunski iskalnik sodne prakse. S pomočjo umetne inteligence hitro in preprosto poiščite relevantne evropske in slovenske sodne odločitve ter prihranite čas za pomembnejše naloge.

Kontaktiraj nas

Tivolska cesta 48, 1000 Ljubljana, Slovenia