Samo zamislim si kaj bi rada da piše v sodbi, to vpišem v iskalnik, in dobim kar sem iskala. Hvala!
Tara K., odvetnica
10.05.2024
07121-1/2024/544
Mediji, Moderne tehnologije, Občine, Snemanje sej in javnih dogodkov, Svetovni splet
Pri Informacijskem pooblaščencu (IP) smo prejeli vaše zaprosilo za mnenje glede snemanja in javnega prenašanja sej občinskega sveta. Zanima vas:
-ali imate pravico, da sejo občinskega sveta prenašate v živo na socialna omrežja?
-ali imate pravico, da vaše razprave na seji občinskega sveta prenašate v živo na socialna omrežja?
-ali imata občina in občinski svet pravico, da vam z glasovanjem prepove prenašati vaše razprave in razprave tistih svetnikov, ki so vam dali dovoljenje za prenašanje?
-ali ima občina pravico, da objavi posnetek prezentacije pred sejo, ki ni del seje in zato ni javna in za katero svetniki niste dali dovoljenja za objavo?
-ali imajo novinarji pravico, da slikajo, snemajo in prenašajo sejo in del pred sejo, čeprav jim noben od svetnikov ni dal soglasja za to?
Na podlagi informacij, ki ste nam jih posredovali, vam v nadaljevanju skladno s 5. točko prvega odstavka 55. člena Zakona o varstvu osebnih podatkov (Uradni list RS, št. 163/22; v nadaljevanju ZVOP-2), 58. členom Uredbe (EU) 2016/679 Evropskega parlamenta in Sveta z dne 27. aprila 2016 o varstvu posameznikov pri obdelavi osebnih podatkov in o prostem pretoku takih podatkov ter razveljavitvi Direktive 95/46/ES (v nadaljevanju Splošna uredba) ter 2. členom Zakona o informacijskem pooblaščencu (Uradni list RS, št. 113/05 in 51/07 – ZUstS-A; v nadaljevanju ZInfP) posredujemo naše neobvezujoče mnenje v zvezi z vašimi vprašanji.
Snemanje sej občinskega sveta mora biti primarno urejeno v internih aktih in je dopustno ob upoštevanju določenih pogojev ter zagotovitvi ustreznih varovalk za zmanjšanje posega v zasebnost posameznikov. Poleg zagotovitve ustrezne pravne podlage pa mora upravljavec spoštovati tudi vsa načela iz 5. člena Splošne uredbe, hkrati pa posameznikom zagotoviti vse informacije v zvezi z obdelavo njihovih osebnih podatkov iz 13. in 14. člena Splošne uredbe.
Za zakonito javno objavo osebnih podatkov v okviru svobode izražanja mora biti izpolnjen eden izmed pogojev po drugem odstavku 73. člena ZVOP-2. Skladno s tretjim odstavkom 93. člena ZVOP-2 pa sme oseba javnega ali zasebnega sektorja za namene obveščanja javnosti obdelovati, vključno z objavo, osebna imena, nazive, fotografije in videoposnetke posameznikov, pridobljene na dogodkih, ki jih v okviru svojih nalog, pristojnosti ali dejavnosti organizira ta oseba, če posameznik te obdelave ni prepovedal.
Poročanje medijev s sej organov, ki so odprte za javnost, je v skladu z ZMed načeloma dovoljeno, vendar ob upoštevanju veljavnih predpisov in aktov vsakega organa.
Prenos občinskih sej preko družbenih omrežij zahteva še posebno previdnost, saj so pogoji za objave drugačni od klasičnega poročanja. Številni ponudniki teh platform v svojem poslovnem modelu ponujajo storitve s ciljnim usmerjanjem, kombiniranje in analiza podatkov iz različnih virov pa predstavljata dodatno tveganje, zlasti glede preglednosti, nadzora nad obdelavo ter morebitne neželene uporabe osebnih podatkov. Vsak upravljavec mora zato pred objavo/prenosom prek družbenega omrežja skrbno presoditi, ali so tudi z vidika pravil o varstvu osebnih podatkov izpolnjeni vsi pogoji za zakonito obdelavo, upoštevaje naravo in pogoje uporabe storitve.
IP uvodoma pojasnjuje, da ne more sprejemati odločitev o dopustnosti snemanja sej občinskega sveta ter javnega objavljanja posnetkov oziroma prenosa prek družbenih omrežij, prav tako pa ni pristojen za presojo ustreznosti delovanja medijev z vidika ustavno zagotovljene pravice do svobode izražanja. Zato na vaša vprašanja ne more dokončno odgovoriti, temveč v nadaljevanju podaja splošna pojasnila.
Na temo snemanj sej občinskih svetov je IP izdal že številna mnenja, ki so javno objavljena na naši spletni strani: https://www.ip-rs.si/mnenja-zvop-2/. Pri iskanju si lahko pomagate z izbiro kategorije „Snemanje sej in javnih dogodkov“.
Iz teh mnenj izhaja načelno stališče, da mora biti snemanje sej občinskih svetov primarno urejeno v internih aktih ter da je dopustno ob upoštevanju določenih pogojev in zagotovitvi ustreznih varovalk za zmanjšanje posega v zasebnost posameznikov. Kot navajate, iz 3. člena poslovnika vašega občinskega sveta izhaja, da je delo sveta in delovnih teles javno ter da se javnost dela lahko omeji ali izključi, če to zahtevajo razlogi varovanja osebnih podatkov, dokumentov in gradiv, ki vsebujejo podatke, ki so v skladu z zakonom, drugim predpisom ali s splošnim aktom občine oziroma druge javne ali zasebno pravne osebe zaupne narave oziroma državna, vojaška ali uradna tajnost.
Vsak upravljavec mora pri obdelavi osebnih podatkov poleg zagotovitve ustrezne pravne podlage spoštovati tudi načela v zvezi z obdelavo osebnih podatkov iz 5. člena Splošne uredbe, hkrati pa posameznikom, katerih osebni podatki se zbirajo, zagotoviti vse informacije v zvezi z obdelavo njihovih osebnih podatkov, ki jih določata 13. in 14. člena Splošne uredbe. V primeru snemanja seje občinskega sveta morajo biti navzoči posamezniki predhodno seznanjeni med drugim, kdo bo upravljavec in kdo uporabnik teh posnetkov, na kakšen način oziroma za kakšne namene se bodo le-ti uporabljali (npr. za namen izdelave zapisnika, namen posredovanja posnetka medijem ali za namen objave na svetovnem spletu) in koliko časa se bodo hranili.
Glede javnega prenašanja oziroma objavljanja sej občinskega sveta pa IP na splošno pojasnjuje, da varstvo svobode izražanja v razmerju do pravice do varstva osebnih podatkov ureja 73. člen ZVOP-2. Skladno z drugim odstavkom tega člena se lahko v okviru svobode izražanja osebni podatki za namene obveščanja javnosti s strani medijev, književnega, umetniškega ali raziskovalnega ustvarjanja, resne kritike, obrambe kakšne pravice ali varstva upravičene koristi in izobraževanja ali izobraževanja prek javno dostopnih objav in publikacij, obdelajo, objavijo ali drugače razkrijejo, če:
1.je posameznik za obdelavo, objavo ali razkritje osebnih podatkov dal privolitev;
2.je posameznik osebne podatke že javno objavil ali dal na razpolago javnosti;
3.so osebni podatki na zakonit način že bili dostopni javnosti;
4.so bili osebni podatki pridobljeni na podlagi prisotnosti posameznika na javno dostopnih krajih ali dogodkih, kjer posameznik glede na vse okoliščine ne more razumno pričakovati varstva zasebnosti, ter na način, ki ne pomeni občutnega posega v razumno pričakovano zasebnost;
5.gre za zakonito objavo mnenja ali vrednostne ocene, kjer je objava osebnih podatkov nujna za utemeljitev tega mnenja ali vrednostne ocene;
6.so bili osebni podatki pridobljeni na drug zakonit način;
7.javni interes po obveščanju javnosti, pravica do obveščenosti ter svoboda izražanja prevladajo nad upravičenimi interesi varstva zasebnosti in drugih osebnostnih pravic posameznika ali
8.tako določa drug zakon.
Za zakonito javno objavo osebnih podatkov v okviru svobode izražanja mora biti torej izpolnjen eden izmed zgoraj navedenih pogojev, uveljavljanje pravic posameznika, na katerega se nanašajo osebni podatki, ki se obdelujejo po tem členu, pa zagotavljajo sodišča v skladu z določbami drugih zakonov, ki urejajo svobodo izražanja in sodno varstvo.
Ob tem IP dodaja, da tretji odstavek 93. člena ZVOP-2 določa, da sme oseba javnega ali zasebnega sektorja za namene obveščanja javnosti obdelovati, vključno z objavo, osebna imena, nazive, fotografije in videoposnetke posameznikov, pridobljene na dogodkih, ki jih v okviru svojih nalog, pristojnosti ali dejavnosti organizira ta oseba, če posameznik te obdelave ni prepovedal. Na podlagi te določbe bi načeloma lahko objavili posnetek, pod pogojem, da:
-so bili posamezniki pred tem ustrezno obveščeni o obdelavi osebnih podatkov;
-gre za namen obveščanja javnosti;
-posamezniki takšne uporabe ali objave niso prepovedali.
Glede poročanja medijev s sej organov, ki so odprte za javnost, pa je IP že zavzel stališče, da je le-to v skladu z Zakonom o medijih (ZMed; Uradni list RS, št. 110/06 – UPB, 36/08 – ZPOmK-1, 77/10 – ZSFCJA, 90/10 – odl. US, 87/11 – ZAvMS, 47/12, 47/15 – ZZSDT, 22/16, 39/16, 45/19 – odl. US, 67/19 – odl. US, 82/21) načeloma dovoljeno, vendar ob upoštevanju veljavnih predpisov in aktov vsakega organa. Odločitev o dopustnosti prisotnosti medijev na seji občinskega sveta in na delu pred sejo je tako povsem v pristojnosti občine, ki sama odloča, kako bo zagotavljala javnost svojega dela.
IP nadalje poudarja, da je treba biti še posebej pazljiv pri prenosu sej občinskih sej preko spletnih družbenih omrežij, saj so lahko pogoji za dopustnost takšnih objav drugačni od klasičnega medijskega poročanja oziroma prenosa na spletu. Družbena omrežja omogočajo registracijo in ustvarjanje računov ali profilov za medsebojno komuniciranje ter izmenjavo različnih vsebin. Številni ponudniki teh platform pa v svojem poslovnem modelu ponujajo storitve s ciljnim usmerjanjem, pri čemer merila pogosto temeljijo zgolj na opaženih ali pripisanih osebnih podatkih. Kombiniranje in analiza podatkov iz različnih virov, ki lahko vključujejo občutljive osebne podatke, predstavljata tveganje za temeljne pravice in svoboščine posameznikov, zlasti glede preglednosti in nadzora nad obdelavo ter neželene uporabe osebnih podatkov. Zato mora upravljavec za vsak konkreten prenos prek družbenega omrežja presoditi, ali so tudi z vidika pravil za obdelavo osebnih podatkov res izpolnjeni vsi pogoji za takšno dejanje (npr. glede prenosa osebnih podatkov v tretje države in posledic za osebne podatke posameznikov na posnetku), upoštevaje naravo in pogoje uporabe storitve. Več koristnih o informacij o tem je na voljo tudi v smernicah Evropskega odbora za varstvo podatkov št. 8/2020 o ciljnem usmerjanju v uporabnike družbenih medijev (https://www.edpb.europa.eu/our-work-tools/our-documents/guidelines/guidelines-82020-targeting-social-media-users_sl).
Snemanje in javno objavljanje posnetkov sej občinskih svetov je torej lahko zakonito, če je za to podana ustrezna pravna podlaga ter če je taka obdelava skladna z vsemi načeli v zvezi z obdelavo osebnih podatkov. Odgovori na vaša vprašanja so zato odvisni od vseh okoliščin konkretnega primera, ki jih IP podrobneje na pozna. Kot že izpostavljeno, pa je odgovornost za zakonito obdelavo osebnih podatkov, kar vključuje tudi snemanje in objavljanje oziroma prenašanje posnetkov sej, na upravljavcu, ki mora sam presoditi, ali je obdelava v določeni situaciji lahko dopustna.
Lepo vas pozdravljamo,
Tina Ivanc, univ. dipl. prav.,
svetovalka IP za varstvo osebnih podatkov
Mojca Prelesnik, univ. dipl. prav.
informacijska pooblaščenka