Samo zamislim si kaj bi rada da piše v sodbi, to vpišem v iskalnik, in dobim kar sem iskala. Hvala!
Tara K., odvetnica
25.07.2023
07120-1/2023/361
Video in avdio nadzor
Informacijski pooblaščenec (v nadaljevanju: IP) je po e-pošti prejel vaše zaprosilo za mnenje. Navajate, da v zadnjem obdobju predvsem v okviru patronažne službe opažate veliko primerov videonadzora ostarelih po njihovem stanovanju in okolici. Za nadzor ostarelih si posamezniki uredijo dostop preko mobilnih telefonov in podobne rešitve. Vaši zaposleni sprašujejo, ali je mogoče preprečiti, da se jih nepooblaščeno snema, saj se bojijo nepooblaščene oz. zlonamerne rabe posnetkov po družbenih omrežjih oz. drugih platformah.
Sprašujete, kako je videonadzor urejen v domovih pacientov.
* * *
Na podlagi informacij, ki ste nam jih posredovali, vam v nadaljevanju skladno s 5. točko prvega odstavka 55. člena Zakona o varstvu osebnih podatkov (Uradni list RS, št. 163/22, ZVOP-2), 58. členom Uredbe (EU) 2016/679 Evropskega parlamenta in Sveta z dne 27. aprila 2016 o varstvu posameznikov pri obdelavi osebnih podatkov in o prostem pretoku takih podatkov ter razveljavitvi Direktive 95/46/ES (Splošna uredba) ter 2. členom Zakona o informacijskem pooblaščencu (Uradni list RS, št. 113/05 in 51/07 – ZUstS-A, ZInfP) posredujemo naše neobvezujoče mnenje v zvezi z vašim vprašanjem.
Splošna uredba se ne uporablja za obdelavo osebnih podatkov s strani fizične osebe med potekom popolnoma osebne ali domače dejavnosti. Kljub temu pa opozarjamo, da lahko neupravičeno slikovno snemanje brez soglasja in če se s tem občutno poseže v zasebnost posameznika pomeni tudi kaznivo dejanje po 138. členu Kazenskega zakonika. Zaradi navedenega bi po mnenju IP morali upravljavci pridobiti soglasje tako ostarelega, kakor tudi oseb, ki izvajajo patronažno službo na domu. Tudi če v konkretnem primeru ne bi šlo za občutni poseg v zasebnost posameznika, bi morali biti posamezniki o videonadzoru vsaj obveščeni.
Uvodoma poudarjamo, da IP izven postopka inšpekcijskega nadzora oziroma drugega upravnega postopka konkretnih obdelav osebnih podatkov ne more presojati. V okviru nezavezujočega mnenja vam lahko podamo zgolj splošna pojasnila in priporočila.
Na podobno vprašanje kot je vaše, je IP v preteklosti že odgovarjal, npr. v mnenju Videonadzor in spremljanje žive slike za domače potrebe, št. 07121-1/2020/255 z dne 27.2.2020, zato vam predlagamo, da se z njim seznanite.
V drugem odstavku 2. člena Splošne uredbe je določeno, da se ta uredba ne uporablja za obdelavo osebnih podatkov s strani fizične osebe med potekom popolnoma osebne ali domače dejavnosti. Kot smo navedli v citiranem mnenju, se šteje takšna oblika videonadzora zaradi podpore pri oskrbi ostarelega za osebno oz. domačo dejavnost in se zanjo Splošna uredba in ZVOP-2 posledično ne uporabljata. Ne glede na navedeno, pa lahko neupravičeno slikovno snemanje brez soglasja in če se s tem občutno poseže v zasebnost posameznika pomeni tudi kaznivo dejanje po 138. členu Kazenskega zakonika (Uradni list RS, št. 50/12 – uradno prečiščeno besedilo, 6/16 – popr., 54/15, 38/16, 27/17, 23/20 in 91/20). Glede na to, da videonadzor verjetno predstavlja občuten poseg v zasebnost ostarelih kot tudi osebja, ki izvaja patronažno službo, bi po mnenju IP moral izvajalec videonadzora pridobiti soglasje vseh oseb, ki bi jih videonadzorni sistem zajel, tako ostarele osebe (ali njenega morebitnega skrbnika) kot tudi osebja, ki izvaja patronažno službo na domu. Da bi se zmanjšal poseg v zasebnost ostarelih in osebja, pa bi glede na konkretne okoliščine, upravljavci lahko premislili o sprejemu alternativnih ukrepov, npr. na način, da je kamera vklopljena zgolj ponoči. Kljub sprejemu manj invazivnih ukrepov v zasebnost posameznikov pa morajo biti, kot smo poudarili v zgoraj citiranem mnenju, o videonadzoru osebe najmanj obveščene tudi tedaj, ko ne gre za občutni poseg v zasebnost posameznika.
Nekaj informacij o vzpostavitvi videonadzora je dosegljivih tudi na spletni strani IP: https://www.ip-rs.si/varstvo-osebnih-podatkov/obveznosti-upravljavcev/vzpostavitev-videonadzora/, odgovore na morebitna druga vprašanja pa lahko poiščete tudi v že izdanih nezavezujočih mnenjih, ki so dosegljiva na povezavi www.ip-rs.si/vop.
Glede eventualne objave posnetkov na družbenih omrežjih vas napotujemo na mnenje št. 0712-1/2019/2062 z dne 10. 9. 2019, iz katerega izhaja, da lahko javna objava posnetkov posameznika, na katerih je ta določen ali določljiv, predstavlja poseg v pravico tega posameznika do zasebnosti v širšem smislu, katere meje so začrtane v 35. členu Ustave RS (varstvo pravic zasebnosti in osebnostnih pravic), za kar pa je predvideno sodno varstvo.
V upanju, da vam bodo naša napotila v pomoč, vas lepo pozdravljamo.
Mojca Prelesnik, univ. dipl. prav., informacijska pooblaščenka
Barbara Žurej, univ. dipl. prav., svetovalka pooblaščenca za preventivo