Samo zamislim si kaj bi rada da piše v sodbi, to vpišem v iskalnik, in dobim kar sem iskala. Hvala!
Tara K., odvetnica
18.11.2024
07121-1/2024/1420
Pravica do izbrisa - pozabe, Svetovni splet
Informacijski pooblaščenec (v nadaljevanju: IP) je prejel vaše zaprosilo za mnenje glede izbrisa vašega računa na Facebooku.
Na podlagi informacij, ki ste nam jih posredovali, vam v nadaljevanju skladno s 5. točko prvega odstavka 55. člena Zakona o varstvu osebnih podatkov (Uradni list RS, št. 163/22; v nadaljevanju: ZVOP-2), 58. členom Uredbe (EU) 2016/679 Evropskega parlamenta in Sveta z dne 27. aprila 2016 o varstvu posameznikov pri obdelavi osebnih podatkov in o prostem pretoku takih podatkov ter razveljavitvi Direktive 95/46/ES (v nadaljevanju: Splošna uredba) ter 2. členom Zakona o informacijskem pooblaščencu (Uradni list RS, št. 113/05, 51/07 – ZUstS-A; ZInfP) posredujemo naše neobvezujoče mnenje v zvezi z vašim vprašanjem.
Splošna uredba pravico do izbrisa podrobneje ureja v 17. členu.
IP vam svetuje, da najprej poskusite uveljavljati svojo pravico do izbrisa neposredno na platformi Facebook na način, opisan v nadaljevanju tega mnenja.
IP uvodoma poudarja, da lahko podaja neobvezujoča mnenja in pojasnila, ne sme pa izven konkretnih nadzornih ali drugih upravnih postopkov preverjati primernosti izbrane pravne podlage ali namenov oziroma obsega obdelave osebnih podatkov v konkretnem primeru.
IP pojasnjuje, da Splošna uredba pravico do izbrisa (»pravico do pozabe«) ureja v 17. členu, ki v prvem odstavku določa, da ima posameznik, na katerega se nanašajo osebni podatki, pravico doseči, da upravljavec brez nepotrebnega odlašanja izbriše osebne podatke v zvezi z njim, upravljavec pa ima obveznost osebne podatke brez nepotrebnega odlašanja izbrisati, kadar velja eden od naslednjih razlogov:
a)osebni podatki niso več potrebni v namene, za katere so bili zbrani ali kako drugače obdelani;
b)posameznik, na katerega se nanašajo osebni podatki, prekliče privolitev, na podlagi katere poteka obdelava in kadar za obdelavo ne obstaja nobena druga pravna podlaga;
c)posameznik, na katerega se nanašajo osebni podatki, obdelavi ugovarja v skladu s členom 21(1) uredbe, za njihovo obdelavo pa ne obstajajo nobeni prevladujoči zakoniti razlogi, ali pa posameznik, na katerega se nanašajo osebni podatki, obdelavi ugovarja v skladu s členom 21(2) uredbe;
d)osebni podatki so bili obdelani nezakonito;
e)osebne podatke je treba izbrisati za izpolnitev pravne obveznosti v skladu s pravom EU ali pravom države članice, ki velja za upravljavca;
f)osebni podatki so bili zbrani v zvezi s ponudbo storitev informacijske družbe iz člena 8(1) uredbe.
Izjemo predstavlja tretji odstavek 17. člena, ki določa, da se prvi odstavek ne uporablja, če je obdelava potrebna:
a)za uresničevanje pravice do svobode izražanja in obveščanja;
b)za izpolnjevanje pravne obveznosti obdelave na podlagi prava Unije ali prava države članice, ki velja za upravljavca, ali za izvajanje naloge v javnem interesu ali pri izvajanju javne oblasti, ki je bila dodeljena upravljavcu;
c)iz razlogov javnega interesa na področju javnega zdravja v skladu s točkama (h) in (i) člena 9(2) ter členom 9(3);
d)za namene arhiviranja v javnem interesu, za znanstveno- ali zgodovinsko raziskovalne namene ali statistične namene v skladu s členom 89(1), kolikor bi pravica iz odstavka 1 lahko onemogočila ali resno ovirala uresničevanje namenov te obdelave, ali
e)za uveljavljanje, izvajanje ali obrambo pravnih zahtevkov.
Splošna uredba torej posameznikom omogoča uveljavljanje pravice do izbrisa pri vseh upravljavcih ne glede na njihovo področje delovanja, vendar ta ni absolutna, ampak njeno uresničevanje poteka v skladu z zgoraj navedenimi pogoji. Ob prejemu vsake zahteve za izbris osebnih podatkov mora upravljavec najprej temeljito preveriti, ali mora dejansko ugoditi zahtevi posameznika in osebne podatke izbrisati ali pa obstajajo drugi razlogi za nadaljnjo hrambo osebnih podatkov, na podlagi katerih se zahtevi za izbris ne more ugoditi.
Iz vašega zaprosila za mnenje izhaja, da ste že poizkušali uveljavljati vašo pravico do izbrisa neposredno na platformi Facebook. IP pojasnjuje, da so vam pri tem v pomoč lahko tudi naslednja pojasnila Facebooka, ki opisujejo postopek izbrisa računa in osebnih podatkov na platformi (https://www.facebook.com/help/www/224562897555674). IP ob tem dodaja, da se lahko obrnete tudi na njihovo pooblaščeno osebo za varstvo osebnih podatkov:
https://www.facebook.com/help/contact/540977946302970
IP ob tem dodaja, da ste se z družbo Facebook oziroma sedanjo krovno družbo Meta Platforms Inc ob odprtju svoje strani strinjali z njenimi splošnimi pogoji poslovanja. IP nadalje ne more komentirati konkretnih pogojev uporabe platform družbenih omrežij, saj to presega njegove pristojnosti.
IP sklepno pojasnjuje, da lahko, če vam upravljavec (Meta Platforms Ireland Ltd kot lastnica platforme Facebook) na vašo zahtevo ne odgovori v enem mesecu ali vašo zahtevo zavrne, vložite pritožbo pri pritožbenem organu. Ker ima Meta Platforms Ireland Ltd glavni sedež v EU na Irskem, za pritožbene zadeve nastopa irski nadzorni organ za varstvo osebnih podatkov kot vodilni nadzorni organ (kontaktni podatki organa so dostopni na: https://www.dataprotection.ie/en/contact/how-contact-us). Pritožbo lahko tudi vložite pri IP, ki pa mora takšno pritožbo odstopiti irskemu nadzornemu organu.
IP sklepno dodaja še, da se je 17. 2. 2024 začel uporabljati Akt o digitalnih storitvah (Uredba (EU) 2022/2065 Evropskega parlamenta in Sveta z dne 19. oktobra 2022 o enotnem trgu digitalnih storitev in spremembi Direktive 2000/31/ES). Njegov namen je prispevati k pravilnem delovanju notranjega trga posredniških storitev s tem, ko določa harmonizirana pravila za varno, predvidljivo in zaupanja vredno spletno okolje, ki spodbuja inovacije in v katerem so učinkovito zaščitene pravice iz Listine EU o temeljnih pravicah, vključno z načelom varstva potrošnikov. Omenjeni akt v prvem odstavku 17. člena določa, da ponudniki storitev gostovanja vsem prizadetim prejemnikom storitve predložijo jasno in specifično obrazložitev za katero koli od določenih omejitev, uvedenih zato, ker so informacije, ki jih je zagotovil prejemnik storitve, nezakonita vsebina ali so nezdružljive z njihovimi pogoji poslovanja. Med temi omejitvami je tudi začasna onemogočitev ali ukinitev računa prejemnika storitve. Za nadzor nad določbami Akta o digitalnih storitvah je v RS pretežno (tudi za nadzor nad določbo omenjenega 17. člena) pristojna Agencija za komunikacijska omrežja in storitve RS (AKOS), ki je hkrati tudi koordinator digitalnih storitev.
Lepo vas pozdravljamo.
Matej Sironič, Svetovalec pooblaščenca za varstvo osebnih podatkov
dr. Jelena Virant Burnik, Informacijska pooblaščenka