Modern Legal
  • Napreden AI iskalnik za hitro iskanje primerov
  • Dostop do celotne evropske in slovenske sodne prakse
  • Samodejno označevanje ključnih relevantnih odstavkov
Začni iskati!

Podobni dokumenti

Ogledaj podobne dokumente za vaš primer.

Prijavi se in poglej več podobnih dokumentov

Prijavite se za brezplačno preizkusno obdobje in prihranite ure pri iskanju sodne prakse.

UPRS sodba II U 339/2014

ECLI:SI:UPRS:2014:II.U.339.2014 Varstvo ustavnih pravic

lokalne volitve lista kandidatov za člane občinskega sveta in člane sveta krajevne skupnosti določitev liste kandidatov presoja zakonitosti liste kandidatov tajnost glasovanja
Upravno sodišče
13. september 2014
Z Googlom najdeš veliko.
Z nami najdeš vse. Preizkusi zdaj!

Samo zamislim si kaj bi rada da piše v sodbi, to vpišem v iskalnik, in dobim kar sem iskala. Hvala!

Tara K., odvetnica

Jedro

Politična stranka, ki sodeluje na volitvah, mora poskrbeti za to, da lahko izkaže obstoj zakonskih pogojev ob vložitvi kandidatne liste. Pri neizpolnjevanju pogoja glede tajnosti glasovanja tako ne gre za formalno pomanjkljivost kandidature, zaradi česar občinska volilna komisija ni bila dolžna ravnati v skladu z drugim odstavkom 56. člena ZVDZ ter predlagatelja pozvati na odpravo pomanjkljivosti, kot to zmotno meni pritožnik.

Izrek

Pritožba se zavrne.

Obrazložitev

Občinska volilna komisija (OVK) Občine Hoče-Slivnica je z odločbo št. 041-19/2014-3 z dne 10. 9. 2014 zavrnila listo kandidatov za člane občinskega sveta v 1. in 2. volilni enoti Občine Hoče-Slivnica, ki jo je vložil predlagatelj LDS. Pri tem se sklicuje na določbo 51. člena Zakona o lokalnih volitvah (ZLV), ki določa postopek za določanje kandidatov v primeru, ko je predlagatelj politična stranka. V obravnavanem primeru pa predlagatelj LDS ni določil kandidatov s tajnim glasovanjem, kot to določa 51. člen ZLV, zato je OVK listo kandidatov na podlagi prvega odstavka 56. člena Zakona o volitvah v državni zbor (ZVDZ) zavrnila.

Z odločbo št. 041-19/2014-4 z dne 10. 9. 2014 pa je OVK zavrnila predlagateljevo listo kandidatov za člane sveta krajevnih skupnosti Hoče, Reka-Pohorje in Slivnica. Za navedeno listo je bilo prav tako ugotovljeno, da politična stranka ni določila kandidatov s tajnim glasovanjem, kot to določa 51. člen ZLV, prav tako kandidatura za Krajevno skupnost Slivnica ni sestavljena v skladu z določbo 70.a člena ZLV. Na listi kandidatov za navedeno krajevno skupnost sta navedeni dve kandidatki ženskega spola, tako da ni zagotovljena zastopanost obeh spolov v deležu najmanj 40 %.

Pritožnik se v pritožbi sklicuje, da iz potrdil, izdanih ob vložitvi kandidatur, ni razvidno, da bi OVK ugotovila kakšne nepravilnosti oziroma pomanjkljivosti. V kolikor bi prevzemnik kandidatur svojo nalogo dosledno opravil, bi moral ravnati v skladu z določbo 56. člena ZVDZ ter jim naložiti, da v treh dneh odpravijo pomanjkljivosti. Liste kandidatov so bile sprejete v skladu s Statutom LDS ter 51. in 109. členom ZLV. Liste je ob upoštevanju 32. člena Statuta LDS s tajnim glasovanjem potrdil IO OO LDS na 5. redni seji dne 4. 9. 2014. Navedeni zapisnik IO sicer ni bil predložen OVK, temveč ga vlagajo šele sedaj v pritožbi. Dne 5. 9. 2014 pa je bil sklican zbor članstva OO LDS Hoče-Slivnica, ki se je na osnovi 33. in 37. člena Statuta stranke demokratično odločil, da z javnim glasovanjem potrdi predhodno s tajnim glasovanjem določene kandidatne liste za OS in KS. Vse liste so bile nato soglasno potrjene brez nasprotovanj. Pri določanju kandidatur, tajnih volitvah in potrjevanjih kandidatur so sodelovali le člani OO LDS Hoče-Slivnica. V zvezi s kandidaturo za KS Slivnica ne oporekajo, da ni bila upoštevana kvota glede spolov, vendar drugih kandidatov niso mogli pridobiti. Predlagajo, da sodišče upošteva pripombe in izda pozitivni sklep, s katerim se bodo lahko udeležili lokalnih volitev.

Tožena stranka v odgovoru na pritožbo ponavlja, da je bila lista zavrnjena, ker politična stranka ni določila kandidatov s tajnim glasovanjem, kot to določa 51. člen ZLV. Iz predloženega zapisnika zbora članov OO LDS, ki je pristojen za določanje kandidatov, pa nedvomno izhaja, da so bile volitve izvedene javno. V zvezi z očitkom, da predlagatelj ob vložitvi kandidatur ni bil opozorjen na nepravilnosti oziroma pomanjkljivosti vloge, pa OVK pojasnjuje, da se ob prejemu kandidatur preverja le, ali so predloženi vsi obrazci, podatki in priloge, vsebino kandidature pa obravnava in odloča o njeni zakonitosti OVK.

Pritožba ni utemeljena.

V obravnavanem primeru je OVK zavrnila listi kandidatov pritožnika za člane občinskega sveta in svete krajevnih skupnosti zaradi kršitve določb 51. in 70.a člena ZLV.

Po določbi 51. člena politična stranka določi kandidate po postopku, določenem z njenimi pravili. Pri določanju kandidatov smejo sodelovati samo člani stranke, ki imajo volilno pravico in stalno prebivališče v občini. Kandidate določijo s tajnim glasovanjem. Zakon torej zavezuje politične stranke, da uredijo postopek za določanje kandidatov s svojimi pravili, pri tem pa izrecno predpisuje, da se morajo določiti s tajnim glasovanjem, ter da imajo pri tem pravico sodelovati samo člani stranke, ki imajo volilno pravico in stalno prebivališče v občini. Izpolnjevanje navedenih pogojev mora vlagatelj kandidature izkazati že ob vložitvi liste kandidatov, sicer se šteje, da kandidatura ni zakonita.

Po določbi prvega odstavka 70.a člena ZLV mora politična stranka ali volivci, ki v volilni enoti določijo več kot enega kandidata za člana občinskega sveta, določati kandidate oziroma kandidatne liste tako, da pripada vsakemu od obeh spolov najmanj 40 % kandidatur oziroma mest na kandidatni listi, ter svoje kandidate oziroma kandidate na prvi polovici kandidatne liste razporediti izmenično po spolu. Navedena določba določa dve pravili in sicer, da vsakemu spolu pripada najmanj 40 % kandidatur oziroma mest na listi kandidatov ter da morajo biti kandidatke in kandidati na prvi polovici liste razporejeni izmenično po spolu.

Sodišče na podlagi predloženega spisa OVK ugotavlja, da je predlagatelj LDS ob vložitvi kandidatur predložil tudi Statut LDS ter zapisnik zbora članov OO LDS Hoče-Slivnica z dne 5. 9. 2014. Po določbi 37. člena Statuta kandidate oziroma liste kandidatov za volitve v občinske svete ter kandidate za župane določa zbor članov lokalnega odbora. Pri tem glasovanje poteka tako, da se smiselno upoštevajo določbe tega Statuta, ki opredeljuje volitve in imenovanja. Navedene postopke ureja člen 32 Statuta, ki določa, da so volitve praviloma tajne, imenovanja pa opravijo pristojni organi praviloma z javnim glasovanjem. Iz zapisnika zbora članov OO LDS Hoče-Slivnica z dne 5. 9. 2014 pa je razvidno, da so bile izvedene javne volitve, za kar se je odločil zbor članstva na osnovi 33. in 37. člena Statuta LDS. Na javnem glasovanju sta nato bili potrjeni obe listi kandidatov.

ZLV v 51. členu res prepušča političnim strankam, da v svojih pravilih določijo postopek določanja kandidatur, vendar pri tem izrecno predpisuje, da se kandidati določijo s tajnim glasovanjem. To pomeni, da tudi v primeru, če bi pravila politične stranke omogočala, da se kandidati določijo z javnim glasovanjem, takšna kandidatura ne bi bila skladna z ZLV. Pritožnik v pritožbi sicer zatrjuje, da je kandidature določil s tajnim glasovanjem IO OO LDS Hoče-Slivnica dne 4. 9. 2014, kar dokazuje z zapisnikom 5. seje IO z navedenega dne, ki ga je priložil pritožbi, ni pa bil navedeni zapisnik predložen ob vložitvi kandidatur OVK. Sodišče tako v tem postopku ne more upoštevati v pritožbi predloženega zapisnika, ker ni del volilne dokumentacije. Ne glede na to pa pojasnjuje, da po določbi 37. člena Statuta LDS IO niti ni pristojen za določanje kandidatur, saj o tem v skladu s pravili stranke odloča zbor članov lokalnega odbora. Tako tudi, če bi pritožnik pravočasno predložil sporni zapisnik, to ne bi moglo vplivati na drugačno odločitev glede zakonitosti kandidatur.

Politična stranka, ki sodeluje na volitvah, mora poskrbeti za to, da lahko izkaže obstoj zakonskih pogojev ob vložitvi kandidatne liste. Pri neizpolnjevanju pogoja glede tajnosti glasovanja tako ne gre za formalno pomanjkljivost kandidature, zato OVK ni bila dolžna ravnati v skladu z drugim odstavkom 56. člena ZVDZ ter predlagatelja pozvati na odpravo pomanjkljivosti, kot to zmotno meni pritožnik. O zakonitosti kandidatur pa odloča OVK in ne oseba, ki sprejme kandidaturo, zato je nepomemben pritožnikov ugovor, da ob sprejemu vloge ni bilo ugotovljenih napak ali nepravilnosti.

Glede na to, da listi kandidatov nista bili določeni v skladu z 51. členom ZLV, tudi ni relevantno, da pri kandidaturi za KS Slivnica ni bila upoštevana določba 70.a člena ZLV, ki določa kvote glede na zastopanost obeh spolov.

Ker je torej OVK določbe 51. člena ZLV v zvezi s 56. členom ZDVZ pravilno uporabila, je sodišče pritožbo pritožnika na podlagi 97. člena ZLV v zvezi s prvim odstavkom 63. člena Zakona o upravnem sporu (ZUS-1) kot neutemeljeno zavrnilo.

Javne informacije Slovenije, Vrhovno sodišče Republike Slovenije

Do relevantne sodne prakse v nekaj sekundah

Dostop do celotne evropske in slovenske sodne prakse
Napreden AI iskalnik za hitro iskanje primerov
Samodejno označevanje ključnih relevantnih odstavkov

Začni iskati!

Prijavite se za brezplačno preizkusno obdobje in prihranite več ur tedensko pri iskanju sodne prakse.Začni iskati!

Pri Modern Legal skupaj s pravnimi strokovnjaki razvijamo vrhunski iskalnik sodne prakse. S pomočjo umetne inteligence hitro in preprosto poiščite relevantne evropske in slovenske sodne odločitve ter prihranite čas za pomembnejše naloge.

Kontaktiraj nas

Tivolska cesta 48, 1000 Ljubljana, Slovenia