Modern Legal
  • Napreden AI iskalnik za hitro iskanje primerov
  • Dostop do celotne evropske in slovenske sodne prakse
  • Samodejno označevanje ključnih relevantnih odstavkov
Začni iskati!

Podobni dokumenti

Ogledaj podobne dokumente za vaš primer.

Prijavi se in poglej več podobnih dokumentov

Prijavite se za brezplačno preizkusno obdobje in prihranite ure pri iskanju sodne prakse.

VSM sklep I Ip 1/2014

ECLI:SI:VSMB:2014:I.IP.1.2014 Civilni oddelek

oprostitev plačila sodne takse zaostreni pogoji po noveli ZST1B
Višje sodišče v Mariboru
14. april 2014

Povzetek

Sodišče druge stopnje je prekinilo pritožbeni postopek zaradi ocene ustavnosti določbe o taksni oprostitvi, saj meni, da nova ureditev krši ustavne pravice do učinkovitega sodnega varstva in enakosti. Dolžnik, ki je zaprosil za oprostitev, je imel v zadnjih 12 mesecih nizke prihodke in je lastnik nepremičnine, vendar ni prejemnik denarne socialne pomoči. Sodišče je ugotovilo, da je zakonodajalec nedopustno znižal mejo upravičenosti do polne taksne oprostitve pod prag revščine, kar vpliva na dostop do pravnega sredstva.
  • Ustavna pravica do učinkovitega sodnega varstva in enakosti pred zakonom.Sodišče obravnava vprašanje, ali nova ureditev pogojev za taksno oprostitev krši ustavno pravico do učinkovitega sodnega varstva in načelo enakosti ter prepovedi diskriminacije.
  • Dostop do sodišča in pravica do pravnega sredstva.Sodišče presoja, ali je zakonodajalec nedopustno posegel v pravico do dostopa do sodišča in pravico do pravnega sredstva s spremembo zakonske ureditve.
  • Upravičenost do taksne oprostitve.Sodišče se ukvarja z vprašanjem, ali dolžnik izpolnjuje pogoje za oprostitev plačila sodnih taks glede na svoje dohodke in premoženje.
Z Googlom najdeš veliko.
Z nami najdeš vse. Preizkusi zdaj!

Samo zamislim si kaj bi rada da piše v sodbi, to vpišem v iskalnik, in dobim kar sem iskala. Hvala!

Tara K., odvetnica

Jedro

Sodišče druge stopnje meni, da zakonodajalec z novo ureditvijo pogojev za taksno oprostitev, ne da bi za to obstajal razumno utemeljen razlog, ki izhaja iz narave stvari, v bistveno enakem socialnem (zlasti premoženjskem) položaju različno obravnava posameznike pri uresničevanju ustavne pravice do učinkovitega sodnega varstva (23. člen Ustave) po načelu enakosti in prepovedi diskriminacije (14. člen Ustave), upoštevajoč socialni položaj oseb, ki brez škode za svoje preživljanje in preživljanje svoje družine te pravice ne bi mogle uresničevati (načelo socialne države - 2. člen Ustave). Pojasnjena neenaka obravnava je podana tudi v zvezi s pravico do pravnega sredstva (25. člen Ustave), ko je sodna taksa predpisana za pravno sredstvo.

Zakonodajalec pa je po oceni sodišča druge stopnje nedopustno posegel v pravico do dostopa do sodišča in pravico do pravnega sredstva v povezavi z načelom socialne države že s tem, ko je s pojasnjeno spremembo zakonske ureditve znižal mejo upravičenosti do polne taksne oprostitve pod prag revščine.

Izrek

Pritožbeni postopek se prekine do odločitve Ustavnega sodišča Republike Slovenije o zahtevi za oceno ustavnosti določbe 3. člen Zakona o spremembah in dopolnitvah Zakona o sodnih taksah, Uradni list RS, št. 63-2516/2013, v delu, ki se nanaša na spremembe besedila prvega, drugega in tretjega odstavka 11. člena Zakona o sodnih taksah, Uradni list RS, št. 37/2008 in 97/2010.

Obrazložitev

1. Sodišče prve stopnje je zavrnilo strankin predlog za oprostitev plačila sodnih taks.

2.Dolžnik v laični pritožbi sprejeto odločitev izpodbija v celoti in v bistvenem podaja nestrinjanje z zaključkom sodišča prve stopnje, da plačilo naložene sodne takse ne bi pomenilo zanj občutnega zmanjšanja sredstev za preživljanje, saj meni, da so izpolnjeni pogoji za taksno oprostitev. Opozarja, da je imel v zadnjih 12 mesecih skupaj le prihodke v višini 896,31 EUR, kar znese na mesec 74,69 EUR, in dodaja, da se nepremičnina, v kateri živi, ne bi smela upoštevati.

3.Postopek o pritožbi se prekine.

4.Povzetek odločilnih dejstev: - dolžnik, fizična oseba, je zaprosil za oprostitev plačila sodnih taks ob vložitvi ugovora v izvršilnem postopku, - njegovi prihodki zadnjih 12 mesecev znesejo 896,31 EUR, kar na mesec znese 74,69 EUR, - je lastnik nepremičnine, v kateri živi sam, drugega premoženja nima, - v zadnjih 18 mesecih ni bil prejemnik denarne socialne pomoči. 5. V obravnavani zadevi dolžnik sicer ni prejemnik denarne socialne pomoči, izpolnjuje pa pogoje za njeno pridobitev glede na njene dohodke (tretji odstavek 6. člena in drugi odstavek 30. člena Zakona o socialno varstvenih prejemkih - v nadaljevanju ZSVarPre). Do nje je upravičen ne glede na lastništvo nepremičnine, v kateri živi, saj v zadnjih 18 mesecih ni bil prejemnik pomoči (1. točka drugega odstavka 27. člena ZSVarPre, v besedilu, kot je veljalo v času odločanja sodišča prve stopnje).

6. Sodišče druge stopnje bi pri odločanju o pritožbi moralo uporabiti določila prvega, drugega in tretjega odstavka 11. člena Zakona o sodnih taksah (v nadaljevanju ZST-1), v besedilu, ki ga je uveljavila novela ZST-1B, po katerih sodišče stranke, ki ni prejemnica denarne socialne pomoči po odločbi pristojnega organa, ne sme oprostiti plačila sodnih taks v celoti, ampak jo lahko oprosti le delno oziroma ji odobri obročno plačilo ali odlog plačila.

7. Tako mora sodišče ravnati glede na jasno zakonsko dikcijo tudi v primeru, če je stranka v takem socialnem (predvsem premoženjskem položaju), da bi bila občutno zmanjšana njena sredstva za preživljanje tudi, če bi morala plačati sodno takso le v delu ali obročno.

8. Sodišče druge stopnje meni, da zakonodajalec z novo ureditvijo pogojev za taksno oprostitev, ne da bi za to obstajal razumno utemeljen razlog, ki izhaja iz narave stvari, v bistveno enakem socialnem (zlasti premoženjskem) položaju različno obravnava posameznike pri uresničevanju ustavne pravice do učinkovitega sodnega varstva (23. člen Ustave) po načelu enakosti in prepovedi diskriminacije (14. člen Ustave), upoštevajoč socialni položaj oseb, ki brez škode za svoje preživljanje in preživljanje svoje družine te pravice ne bi mogle uresničevati (načelo socialne države - 2. člen Ustave). Pojasnjena neenaka obravnava je podana tudi v zvezi s pravico do pravnega sredstva (25. člen Ustave), ko je sodna taksa predpisana za pravno sredstvo.

9. Zakonodajalec pa je po oceni sodišča druge stopnje nedopustno posegel v pravico do dostopa do sodišča in pravico do pravnega sredstva v povezavi z načelom socialne države že s tem, ko je s pojasnjeno spremembo zakonske ureditve znižal mejo upravičenosti do polne taksne oprostitve pod prag revščine.

10. Sodišče druge stopnje je zato v skladu s 156. členom Ustave RS in prvim odstavkom 23. člena Zakona o ustavnem sodišču (ZUstS) prekinilo pritožbeni postopek zaradi začetka postopka za oceno ustavnosti določbe 3. člen Zakona o spremembah in dopolnitvah ZST-1B, Uradni list RS, št. 63-2516/2013, v delu, ki se nanaša na spremembe besedila prvega, drugega in tretjega odstavka 11. člena ZST-1, Uradni list RS, št. 37/2008 in 97/2010. Postopek se bo nadaljeval po odločitvi Ustavnega sodišča Republike Slovenije.

Javne informacije Slovenije, Vrhovno sodišče Republike Slovenije

Do relevantne sodne prakse v nekaj sekundah

Dostop do celotne evropske in slovenske sodne prakse
Napreden AI iskalnik za hitro iskanje primerov
Samodejno označevanje ključnih relevantnih odstavkov

Začni iskati!

Prijavite se za brezplačno preizkusno obdobje in prihranite več ur tedensko pri iskanju sodne prakse.Začni iskati!

Pri Modern Legal skupaj s pravnimi strokovnjaki razvijamo vrhunski iskalnik sodne prakse. S pomočjo umetne inteligence hitro in preprosto poiščite relevantne evropske in slovenske sodne odločitve ter prihranite čas za pomembnejše naloge.

Kontaktiraj nas

Tivolska cesta 48, 1000 Ljubljana, Slovenia