Samo zamislim si kaj bi rada da piše v sodbi, to vpišem v iskalnik, in dobim kar sem iskala. Hvala!
Tara K., odvetnica
8.5.1997
Ustavno sodišče je v postopku za preizkus pobude Jožeta Pahulja iz Otavic in drugih na seji dne 8. maja 1997
s k l e n i l o :
Pobuda za oceno ustavnosti in zakonitosti Odloka o obveznem odstranjevanju odpadkov na območju Občine Ribnica (Uradni list RS, št. 70/95) se zavrne.
Pobudniki izpodbijajo v izreku navedeni odlok, ker naj bi njih in druge prebivalce manjših krajev v Občini Ribnica neenakopravno obravnaval v primerjavi s prebivalci treh večjih krajev v občini (Ribnica, Sodražica in Grič). Odlok namreč za slednje predvideva reden odvoz odpadkov dvakrat oziroma enkrat tedensko, medtem ko naj bi pogostnost odvoza za prebivalce manjših krajev v odloku ne bila določena. Kljub manjšemu obsegu storitev pa naj bi morali tudi prebivalci manjših naselij plačevati odvoz odpadkov, najprej po 70 odstotkov cene, nato pa polno ceno. Po prejšnjem Odloku o obveznem odstranjevanju odpadkov na območju Občine Ribnica (Uradni list RS, št. 3/92) se je takšno občasno odvažanje odpadkov financiralo iz občinskega proračuna. Po mnenju pobudnikov gre pri novem odloku za neenakopravno obravnavanje v nasprotju s 14. členom Ustave.
Ob tem izpodbijani odlok v 22. členu navaja, da izvajalec komunalne odpadke odvaža na odlagališče komunalnih odpadkov.
Pobudniki navajajo, da Odlok s to določbo ne ureja problema odlagališča komunalnih odpadkov v Mali Gori, saj naj bi bilo to odlagališče, ki je v bližini vasi pobudnikov, brez lokacijskega in gradbenega dovoljenja. Odlok naj bi bil zato v tem delu v nasprotju s 50. členom Zakona o urejanju naselij in drugih posegov v prostor (Uradni list SRS, št. 18/84, 37/85 in 29/86 ter Uradni list RS, št. 26/90, 18/93, 47/93 in 71/93 - v nadaljevanju: ZUN) ter v nasprotju s pravico do zdravega življenjskega okolja iz 72. člena Ustave. Sedanje odlagališče naj bi ležalo na izrazito kraškem terenu, zato naj bi zastrupljalo podtalnico in neposredno okolico.
Izpodbijani odlok ureja obvezno odstranjevanje in odvažanje komunalnih dopadkov na območju Občine Ribnica. Po 21. členu tega odloka mora izvajalec zagotoviti odvoz komunalnih odpadkov iz naselij Ribnica, Sodražica in Grič najmanj dvakrat tedensko oziroma iz kontejnerjev v teh naseljih enkrat tedensko (prvi odstavek). Zatem v drugem odstavku določa, da se odvoz hišnih komunalnih odpadkov iz kontejnerskih posod iz ostalih naselij v občini opravlja po vnaprej določenem programu, ki ga pripravi izvajalec v soglasju s krajevnimi skupnostmi. Razpored odvoza komunalnih odpadkov se mora javno objaviti (četrti odstavek 21. člena). Za pobiranje in odvažanje komunalnih odpadkov morajo uporabniki plačevati mesečni prispevek. Ta prispevek se plačuje povsod na območju Občine Ribnica, kjer je zagotovljen organiziran odvoz komunalnih odpadkov (prvi odstavek 29. člena Odloka). Zatem 29. člen določa: "V vseh naseljih Občine Ribnica, razen mestnega naselja Ribnica, Sodražica in Grič, kjer je organiziran občasen kontejnerski odvoz komunalnih odpadkov, se prispevek po osebi v stanovanjski enoti iz prvega stavka tega člena zmanjša za 30%." To pomeni, da prebivalci drugih naselij - tj. naselij, kjer se komunalni odpadki ne pobirajo dvakrat oziroma enkrat tedensko, pač pa po vnaprej določenem programu (21. člen) - plačujejo za 30 odstotkov nižjo ceno odvoza komunalnih odpadkov od uporabnikov v treh naštetih naseljih. Pri tem ne gre za neenako obravnavanje prebivalcev manjših naselij v primerjavi s prebivalci v naštetih treh večjih krajih. Res je, da so bili po prej veljavnem občinskem odloku o odstranjevanju odpadkov stroški odvoza odpadkov iz manjših naselij breme občinskega proračuna, vendar pa tudi sedanja ureditev ni v nasprotju s 14. členom Ustave. Izpodbijani odlok je glede na manjši obseg storitev za uporabnike odstranjevanja odpadkov v manjših naseljih predpisal nižjo ceno odvoza.
Pobudnike je pri zatrjevanju neenakosti verjetno zmotila prehodna določba 39. člena Odloka. Ta določa, da morajo preiti na skupinsko zbiranje odpadkov v dveh letih tudi vasi, kjer dotlej takšnega načina zbiranja odpadkov ni bilo. V četrtem odstavku zatem določa, da se začne za odvoz odpadkov v teh primerih zaračunavati "polna cena odvoza" po prehodu na skupinsko zbiranje odpadkov. To ne pomeni, da bodo morali prebivalci vasi, kjer bo omogočeno kontejnersko odstranjevanje odpadkov po vnaprej določenem programu, plačevati isto ceno odvoza kot prebivalci treh naselij z dvakratnim oziroma enkratnim tedenskim odvozom odpadkov, pač pa le to, da bodo po prehodu na skupinsko zbiranje odpadkov začeli plačevati polno ceno te vrste pobiranja odpadkov - torej 70 odstotkov cene, ki jo plačujejo uporabniki v treh največjih naseljih v občini.
Odlok v zvezi z odlagališčem komunalnih odpadkov določa, da komunalne odpadke izvajalec odvaža na odlagališče komunalnih odpadkov (javno odlagališče, gl. 22. člen). Ob tem določa še pogoje za vzdrževanje javnega odlagališča in način ravnanja z zbranimi odpadki (23. do 27. člen). Pri tem pa se nobena določba izpodbijanega odloka neposredno ne nanaša na konkretno odlagališče, ki ga navajajo pobudniki, in ne ureja njegovega pravnega statusa. Izpodbijani odlok ureja le način opravljanja gospodarske javne službe odstranjevanja odpadkov na območju občine, medtem ko se prostorska umeščenost oziroma zakonitost obratovanja konkretnih odlagališč in čistilnih naprav ureja z občinskimi prostorskimi akti (občinski plani in prostorski izvedbeni akti) in na njihovi podlagi izdanimi dovoljenji.
Morebitne nepravilnosti oziroma nezakonitosti pri ureditvi pravnega statusa odlagališča v Mali gori, ki ga navajajo pobudniki, zato niso predmet presoje ustavnosti in zakonitosti izpodbijanega Odloka.
Ustavno sodišče je ta sklep sprejelo na podlagi drugega odstavka 26. člena Zakona o Ustavnem sodišču (Uradni list RS, št. 15/94) v sestavi: predsednik dr. Lovro Šturm in sodniki dr. Peter Jambrek, dr. Tone Jerovšek, mag. Matevž Krivic, mag. Janez Snoj, dr. Janez Šinkovec, Franc Testen in dr. Lojze Ude. Sklep je sprejelo soglasno.
P r e d s e d n i k: dr. Lovro Šturm