Samo zamislim si kaj bi rada da piše v sodbi, to vpišem v iskalnik, in dobim kar sem iskala. Hvala!
Tara K., odvetnica
28.11.2023
07121-1/2023/1490
Občine, Uradni postopki
Pri Informacijskem pooblaščencu (IP) smo prejeli vaše zaprosilo za mnenje. Navajate, da ste v zvezi z dokumenti za odjavo družinskih članov gospodinjstva, ki vplivajo na izračun cene odvoza komunalnih odpadkov, že prejeli mnenje IP št. 07121-1/2022/1194. Komunalno podjetje vam je nato odgovorilo, da zahteve o dokazilih za odjavo družinskega člana nalaga občinski odlok. Menite, da gre za sporno sprejet odlok, po katerem prebivalci plačujejo 1,5 cene odvoza odpadkov na glavarino, polovico komunalnemu podjetju v občini začasnega prebivališča in polovico komunalnemu podjetju v občini stalnega prebivališča. Zanima vas, ali je ta odlok zakonit oziroma kje bi lahko prejeli ta odgovor.
Na podlagi informacij, ki ste nam jih posredovali, vam v nadaljevanju skladno s 5. točko prvega odstavka 55. člena Zakona o varstvu osebnih podatkov (Uradni list RS, št. 163/22; v nadaljevanju ZVOP-2), 58. členom Uredbe (EU) 2016/679 Evropskega parlamenta in Sveta z dne 27. aprila 2016 o varstvu posameznikov pri obdelavi osebnih podatkov in o prostem pretoku takih podatkov ter razveljavitvi Direktive 95/46/ES (v nadaljevanju Splošna uredba), 76. člena Zakona o varstvu osebnih podatkov na področju obravnavanja kaznivih dejanj (Uradni list RS, št. 177/20; v nadaljevanju ZVOPOKD) ter 2. členom Zakona o informacijskem pooblaščencu (Uradni list RS, št. 113/05 in 51/07 – ZUstS-A; v nadaljevanju ZInfP) posredujemo naše neobvezujoče mnenje v zvezi z vašim vprašanjem.
Komunalno podjetje je upravičeno do določenih dokazil, če so te podatki ustrezni, relevantni in omejeni na to, kar je potrebno za namene, za katere se obdelujejo, v konkretnem primeru torej za obračunavanje komunalnih storitev.
IP v mnenju ne more presojati, ali je sama ureditev obračunavanja storitev ravnanja z odpadki v spornem občinskem odloku ustrezna, saj to presega njegove pristojnosti.
IP uvodoma opozarja, da lahko izdaja mnenja le s področja varstva osebnih podatkov, zato vam na vaše vprašanje glede zakonitosti konkretnega občinskega odloka ne more celostno odgovoriti. Prav tako izpostavlja, da izven nadzornega postopka ne more presojati ustreznosti konkretnih obdelav osebnih podatkov niti določb aktov lokalne skupnosti v smislu njihove ustavnosti ali zakonitosti.
Z vidika varstva osebnih podatkov IP poudarja, da mora imeti upravljavec za vsako obdelavo osebnih podatkov zakonito in ustrezno pravno podlago. Po prvem odstavku 6. člena ZVOP-2 se osebni podatki lahko obdelujejo le takrat in v obsegu, kadar je to v skladu s pravnimi podlagami za obdelavo osebnih podatkov iz prvega odstavka 6. in 9. člena Splošne uredbe. V skladu z drugim odstavkom 6. člena ZVOP-2 je obdelava osebnih podatkov v javnem sektorju zaradi izvajanja zakonske obveznosti, javnega interesa ali izvajanja javne oblasti v primerih iz točk c) in e) prvega odstavka ter drugega in tretjega odstavka 6. člena Splošne uredbe zakonita le, če obdelavo osebnih podatkov, vrste osebnih podatkov, ki naj se obdelujejo, kategorije posameznikov, na katere se ti osebni podatki nanašajo, namen njihove obdelave in rok hrambe osebnih podatkov ali rok za redni pregled potrebe po hrambi določa zakon. Skladno s četrtim odstavkom 6. člena ZVOP-2 pa se lahko za izvrševanje točke e) prvega odstavka 6. člena Splošne uredbe v javnemu sektorju izjemoma obdelujejo tisti osebni podatki, ki so nujno potrebni za izvrševanje zakonitih pristojnosti, nalog ali obveznosti javnega sektorja, če se s to obdelavo ne poseže v upravičen interes posameznika, na katerega se osebni podatki nanašajo.
Kot izhaja iz pojasnila komunalnega podjetja, izvaja vodenje evidence uporabnikov sistema zbiranja komunalnih odpadkov v skladu z občinskim odlokom, obdelava in zbiranje tovrstnih podatkov in potrdil pa je potrebna za izpolnitev zakonske obveznosti in za opravljanje nalog v javnem interesu. Določbi 38. člena občinskega odloka se glasita:
»(2) Podlaga za obračun storitev v gospodinjstvih je število članov gospodinjstva, upoštevajoč za količino vseh povzročenih komunalnih odpadkov pavšalno količino oziroma zbranih biološko razgradljivih kuhinjskih odpadkov, ki jo določa predpis iz sedmega odstavka prejšnjega člena.«
in
»(4) V primeru, da se posamezni član gospodinjstva najmanj za eno šolsko leto začasno preseli v kraj izven občine … (šolanje, študij), se za njegov del storitev ravnanja z odpadki obračuna v 50% deležu na osebo. Kot dokazilo mora k prijavno-odjavnemu obrazcu priložiti veljavno potrdilo o šolanju in potrdilo o začasnem prebivališču.«
Kot je IP že pojasnil v mnenju št. 07121-1/2022/1194, je komunalno podjetje upravičeno do določenih dokazil, če so te podatki ustrezni, relevantni in omejeni na to, kar je potrebno za namene, za katere se obdelujejo, v obravnavanem primeru torej za obračunavanje komunalnih storitev. Vendar pa v mnenju ne more ocenjevati, ali konkretna ureditev z vidika varstva osebnih podatkov zadosti načelu sorazmernosti oziroma najmanjšega obsega podatkov glede na namen njihovega zbiranja in obdelave. Prav tako IP v mnenju ne more presojati, ali je sama ureditev obračunavanja storitev ravnanja z odpadki v konkretnem občinskem odloku ustrezna, saj to presega njegove pristojnosti. Zato predlaga, da se v tem delu obrnete na Ministrstvo za okolje, podnebje in energijo.
Lepo vas pozdravljamo,
Tina Ivanc, univ. dipl. prav., svetovalka IP za varstvo osebnih podatkov
Mojca Prelesnik, univ. dipl. prav., informacijska pooblaščenka