Samo zamislim si kaj bi rada da piše v sodbi, to vpišem v iskalnik, in dobim kar sem iskala. Hvala!
Tara K., odvetnica
12. 3. 2009
Ustavno sodišče je v postopku za preizkus pobude Radmile Rakić Zabret, Ljubljana, na seji 12. marca 2009
Pobuda za začetek postopka za oceno ustavnosti šeste alineje tretje točke drugega odstavka 3. člena Zakona o usklajevanju transferjev posameznikom in gospodinjstvom v Republiki Sloveniji (Uradni list RS, št. 114/06 in 71/08) se zavrže.
1.Pobudnica izpodbija šesto alinejo tretje točke drugega odstavka 3. člena Zakona o usklajevanju transferjev posameznikom in gospodinjstvom v Republiki Sloveniji (v nadaljevanju ZUTPG), po kateri so transfer, ki se usklajuje na način, ki ga določa ZUTPG, tudi dodatki k pokojninam, priznani v skladu s 1. členom Zakona o zagotavljanju socialne varnosti slovenskim državljanom, ki so upravičeni do pokojnin iz republik nekdanje SFRJ (Uradni list RS, št. 45/92 in nasl. – v nadaljevanju ZZSV). Pobudnica meni, da je dodatek k pokojnini, ki naj bi bil nadomestilo dejanske pokojnine, s tem degradiran v socialno pomoč. ZUTPG naj bi posegel v pridobljene pravice in vzpostavil neenakopraven položaj prejemnikov dodatka v primerjavi z upokojenci, ki prejemajo pokojnine pri slovenskem nosilcu zavarovanja. Kršena naj bi bila 14. člen in prvi odstavek 50. člena Ustave.
2.Pobudnica vztraja pri vloženi pobudi tudi po uveljavitvi Zakona o varstvenem dodatku (Uradni list RS, št. 10/08 – ZvarDod). Navaja, da so se pokojnine leta 2007 uskladile dvakrat, dodatek pa prvič šele 1. 1. 2008 in to z nižjim odstotkom. Zato, ker leta 2007 ni bil usklajen tako kot pokojnine, naj bi bil trajno nižji.
3.Izpodbijana določba ZUTPG je prenehala veljati 1. 2. 2008 z uveljavitvijo ZvarDod, po katerem se dodatek iz 1. člena ZZSV usklajuje na enak način, kot se usklajuje višina najnižje pokojninske osnove po predpisih o obveznem pokojninskem in invalidskem zavarovanju. Ustavno sodišče praviloma presoja le veljavne predpise. Na podlagi 47. člena Zakona o Ustavnem sodišču (Uradni list RS, št. 64/07 – ur. p. b. – v nadaljevanju ZUstS) lahko presoja neveljavne predpise, če niso bile odpravljene posledice neustavnosti in nezakonitosti.
4.Ustavno sodišče je v sklepu št. U-I-174/05 z dne 13. 12. 2007 (Uradni list RS, št. 122/07 in OdlUS XVI, 87) sprejelo stališče, da se lahko tudi v primerih, ko se s pobudo zahteva presoja ustavnosti oziroma zakonitosti predpisa, ki je bodisi prenehal veljati že pred vložitvijo pobude bodisi po vložitvi pobude, pobuda vloži šele po izčrpanju pravnih sredstev zoper posamični akt, izdan na podlagi izpodbijanega predpisa, hkrati z ustavno pritožbo, pod pogoji iz 50. do 60. člena ZUstS. Iz razlogov, navedenih v citiranem sklepu, pobudnica ne izkazuje pravovarstvene potrebe iz 47. člena ZUstS za oceno ustavnosti predpisa. Te namreč ne more utemeljiti le z zatrjevanjem prikrajšanja.
5.Ustavno sodišče je sprejelo ta sklep na podlagi tretjega odstavka 25. člena ZUstS v sestavi: predsednik Jože Tratnik ter sodnice in sodniki dr. Mitja Deisinger, mag. Marta Klampfer, mag. Marija Krisper Kramberger, mag. Miroslav Mozetič, Jasna Pogačar, dr. Ciril Ribičič in Jan Zobec. Sklep je sprejelo soglasno.
Jože Tratnik
Predsednik