Samo zamislim si kaj bi rada da piše v sodbi, to vpišem v iskalnik, in dobim kar sem iskala. Hvala!
Tara K., odvetnica
Ustavno sodišče je v postopku za rešitev spora glede pristojnosti, začetem z zahtevo Inšpektorata Republike Slovenije za okolje in prostor, Območne enote Ljubljana, na seji 14. julija 2016
Za nadzor nad odstranitvijo odpadkov z brega in iz vodotoka Iške (parc. št. 2731/1, k. o. Tomišelj) je pristojen Inšpektorat Republike Slovenije za okolje in prostor, Območna enota Ljubljana.
1.Inšpektorat Republike Slovenije za okolje in prostor, Območna enota Ljubljana (v nadaljevanju IRSOP),[1] je vložil zahtevo za odločitev o sporu glede pristojnosti za nadzor nad odstranitvijo nezakonito odloženih odpadkov z brega oziroma iz vodotoka Iške (parc. št. 2731/1, k. o. Tomišelj) med njim in Medobčinskim inšpektoratom in redarstvom občin Grosuplje, Ig in Škofljica (v nadaljevanju Medobčinski inšpektorat), ki je organ skupne občinske uprave občin Grosuplje, Ig in Škofljica. Predlagatelj meni, da gre pri obravnavanih odpadkih za komunalne odpadke, ki jih je povzročila fizična oseba (posameznik). Ker je zbiranje, odlaganje oziroma odstranjevanje komunalnih odpadkov obvezna občinska gospodarska javna služba (149. člen Zakona o varstvu okolja, Uradni list RS, št. 39/06 – uradno prečiščeno besedilo, 70/08, 108/09, 48/12, 57/12, 92/13, 56/15, 102/15 in 30/16 – v nadaljevanju ZVO-1), morajo občani pri ravnanju z odpadki upoštevati ustrezne občinske predpise. Nadzor nad takimi predpisi naj bi bil v pristojnosti občinskih inšpektorjev, v obravnavanem primeru v pristojnosti inšpektorjev Medobčinskega inšpektorata. Po presoji Medobčinskega inšpektorata pa je nadzor nad odstranitvijo nezakonito odloženih odpadkov z brega in iz vodotoka Iške na podlagi Zakona o ohranjanju narave (Uradni list RS, št. 96/04 – uradno prečiščeno besedilo in 46/14 – ZON) v pristojnosti inšpektorjev za ohranjanje narave oziroma na podlagi Zakona o vodah (Uradni list RS, št. 67/02, 57/08, 57/12, 100/13, 40/14 in 56/15 – v nadaljevanju ZV-1) v pristojnosti inšpektorjev za vode.
2.Ustavno sodišče je na podlagi sedme alineje prvega odstavka 160. člena Ustave in sedme alineje prvega odstavka 21. člena Zakona o Ustavnem sodišču (Uradni list RS, št. 64/07 – uradno prečiščeno besedilo in 109/12 – v nadaljevanju ZUstS) pristojno, da odloča o sporih glede pristojnosti med državo in lokalnimi skupnostmi. Za te spore se v skladu z 62. členom ZUstS smiselno uporablja 61. člen ZUstS. Po drugem odstavku 61. člena ZUstS lahko, če pride do spora, ker več organov zavrača pristojnost v posamezni zadevi, zahteva rešitev spora glede pristojnosti organ, ki mu je bila zadeva odstopljena, pa meni, da zanjo ni pristojen.
3.Obravnavani spor glede pristojnosti je nastal, ker tako IRSOP kot Medobčinski inšpektorat zavračata pristojnost za nadzor nad odstranitvijo nezakonito odloženih odpadkov z brega in iz vodotoka Iške (parc. št. 2731/1, k. o. Tomišelj).
4.Ravnanje z odpadki, kamor sodijo zbiranje, prevoz, predelava in odstranjevanje odpadkov, vključno z nadzorom nad takimi postopki in dejavnostmi po prenehanju naprave za odstranjevanje odpadkov, ter delovanje osebe, ki z odpadki trguje ali jih posreduje, ureja ZVO-1 kot temeljni zakon, ki ureja varstvo okolja pred obremenjevanjem. Če se odpadki nahajajo na vodnih oziroma priobalnih zemljiščih,[2] je treba pri odločanju o njihovi odstranitvi in o nadzoru nad tem postopkom uporabiti ZV-1 kot specialni zakon, ki ureja upravljanje z vodnimi oziroma priobalnimi zemljišči. Obveznosti v zvezi z odstranjevanjem odpadkov z vodnih oziroma priobalnih zemljišč so urejene v 98., 99., 100. in 101. členu ZV-1. Obvezno gospodarsko javno službo vzdrževanja vodnih in priobalnih zemljišč, katere naloga je med drugim tudi odstranjevanje plavja, odpadkov in drugih opuščenih ali odvrženih predmetov in snovi iz površinskih voda ter z vodnih in priobalnih zemljišč v upravljanju pristojnega ministrstva, zagotavlja država (prvi odstavek in 4. točka drugega odstavka 98. člena ZV-1). Ne glede na navedeno določbo ZV-1, je odstranjevanje plavja, odpadkov in drugih opuščenih ali odvrženih predmetov in snovi z vodnih in priobalnih zemljišč ob vodah 2. reda dolžnost lastnika ali drugega posestnika vodnega ali priobalnega zemljišča (prvi odstavek 100. člena ZV-1), odstranjevanje navedenih predmetov oziroma stvari iz površinskih voda na območju izvajanja vodne pravice pa praviloma dolžnost imetnika vodne pravice (prvi odstavek 101. člena ZV-1). Na vodni infrastrukturi, ki je namenjena tudi splošni rabi za javne površine, kot so zelenice, poti, parki, rekreacijske površine ipd., zagotavlja izvajanje odstranjevanja odpadkov lokalna skupnost (tretji odstavek 99. člena ZV-1).[3]
5.V obravnavanem primeru se prijavi, ki sta ju prijela tako IRSOP kot Medobčinski inšpektorat, nanašata na nezakonito odložene odpadke v strugi in na bregu Iške. Vendar predmet obravnavane zahteve ni odločanje o tem, kdo je pristojen za njihovo odstranitev, ampak kdo je pristojen za nadzor nad izvrševanjem določb ZV-1, ki urejajo dolžnost odstranitve odpadkov z vodnih oziroma priobalnih zemljišč.
6.Inšpekcijski nadzor nad izvrševanjem določb ZV-1 in na njegovi podlagi izdanih predpisov izvajajo inšpektorji, pristojni za vode, na notranjem območju vodovarstvenega območja, neposredno ob zajetju pa zdravstveni inšpektorji (174. člen ZV-1). Določene pristojnosti v zvezi z nadzorom nad vodami (t. i. vodovarstveni nadzor) imajo po ZV-1 na podlagi podeljenega javnega pooblastila tudi rečni in morski nadzorniki, ki so organizirani pri izvajalcu javne službe urejanja voda (prvi in drugi odstavek 177. člena ZV-1). V primeru nadzora v zvezi s prekrški iz 13. točke prvega odstavka 181. člena ZV-1, ki se nanašajo na kršenje prepovedi iz drugega odstavka 68. člena ZV-1, med katere sodi tudi odlaganje odpadkov na vodnem in priobalnem zemljišču, gre na podlagi tretjega odstavka 177. člena ZV-1 sicer za vodovarstveni nadzor, vendar pri obravnavani upravni zadevi, ki je predmet spora glede pristojnosti, ne gre za odločanje o prekršku zoper povzročitelja obremenitve okolja, ampak za pristojnost izvajati nadzor nad izvrševanjem predpisa, ki ureja dolžnost odstranitve odpadkov z vodnih oziroma priobalnih zemljišč.
7.Za nadzor nad odstranitvijo odpadkov z brega in iz vodotoka Iške (parc. št. 2731/1, k. o. Tomišelj) je glede na navedeno pristojen IRSOP.
8.Ustavno sodišče je sprejelo to odločbo na podlagi četrtega odstavka 61. člena ZUstS in četrte alineje drugega odstavka 46. člena Poslovnika Ustavnega sodišča (Uradni list RS, št. 46/07, 54/10 in 56/11) v sestavi: predsednik mag. Miroslav Mozetič ter sodnice in sodnika dr. Mitja Deisinger, dr. Dunja Jadek Pensa, dr. Etelka Korpič – Horvat, Jasna Pogačar, dr. Jadranka Sovdat in Jan Zobec. Odločbo je sprejelo soglasno.
mag. Miroslav Mozetič Predsednik
[1]V času, ko je državni inšpektorat prejel oziroma odstopil prijavo v zvezi z nezakonito odloženimi odpadki na parc. št. 2731/1, k. o. Tomišelj, je naloge inšpekcijskega nadzora nad izvrševanjem predpisov s področij varstva okolja in upravljanja z vodami opravljal organ v sestavi Ministrstva za kmetijstvo in okolje, tj. Inšpektorat Republike Slovenije za kmetijstvo in okolje (šesti odstavek 8. člena takrat veljavne Uredbe o organih v sestavi ministrstev, Uradni list RS, št. 58/03 in nasl.). Po Uredbi o organih v sestavi ministrstev (Uradni list RS, št. 35/15 in 62/15) te naloge sedaj opravlja organ v sestavi Ministrstva za okolje in prostor, tj. Inšpektorat Republike Slovenije za okolje in prostor.
[2]Zemljišče, na katerem je celinska voda trajno ali občasno prisotna in se zato tam oblikujejo posebne hidrološke, geomorfološke in biološke razmere, ki določajo vodni in obvodni ekosistem, je vodno zemljišče celinskih voda (prvi odstavek 11. člena ZV-1). Zemljišče, ki neposredno meji na vodno zemljišče, je priobalno zemljišče celinskih voda (prvi odstavek 14. člena ZV-1).
[3]Citirane določbe ZV-1 urejajo dolžnost odstranitve odpadkov iz površinskih voda oziroma z vodnih in priobalnih zemljišč. Za prevzem in odlaganje tako odstranjenih odpadkov pa je skladno s prvim odstavkom 99. člena ZV-1 pristojen izvajalec javne službe ravnanja s komunalnimi odpadki z območja lokalne skupnosti, kjer so plavje, odpadki in drugi opuščeni ali odvrženi predmeti in snovi zbrani.