Samo zamislim si kaj bi rada da piše v sodbi, to vpišem v iskalnik, in dobim kar sem iskala. Hvala!
Tara K., odvetnica
05.06.2024
07121-1/2024/641
foo, Obdelava osebnih podatkov otrok in mladoletnih, Pravne podlage
Pri Informacijskem pooblaščencu (IP) smo 22. 5. 2024 prejeli vaše vprašanje glede veljavnosti mnenja IP iz leta 2016, ki se nanaša na fotografiranje otrok na javni prireditvi.
Na podlagi informacij, ki ste nam jih posredovali, vam v nadaljevanju skladno s 5. točko prvega odstavka 55. člena Zakona o varstvu osebnih podatkov (Uradni list RS, št. 163/22, ZVOP-2), 58. členom Uredbe (EU) 2016/679 Evropskega parlamenta in Sveta z dne 27. aprila 2016 o varstvu posameznikov pri obdelavi osebnih podatkov in o prostem pretoku takih podatkov ter razveljavitvi Direktive 95/46/ES (Splošna uredba) ter 2. členom Zakona o informacijskem pooblaščencu (Uradni list RS, št. 113/05 in 51/07 – ZUstS-A, ZInfP) posredujemo naše neobvezujoče mnenje v zvezi z vašim vprašanjem.
Obdelava osebnih podatkov, v tem primeru javna objava fotografij, je dopustna le na podlagi ustrezne pravne podlage, skladne z ZVOP-2 oziroma Splošno uredbo o varstvu podatkov.
Pri obdelavi osebnih podatkov v smislu objave fotografij ali posnetkov javnih dogodkov lahko v poštev pride točka (a) prvega odstavka 6. člena Splošne uredbe o varstvu podatkov, tj. osebna privolitev posameznika. Za otroke, ki niso sposobni dati privolitve morajo privolitev dati njihovi zakoniti zastopniki ali skrbniki. V kolikor zaradi posebnih ni mogoče zbrati privolitev, lahko pride v poštev tudi podlaga po točki (f) prvega odstavka 6. člena Splošne uredbe, tj. zakoniti interesi upravljavca, ki ne pretehtajo nad pravicami posameznika.
Nadalje 73. člen ZVOP-2 med drugim določa, da se lahko v okviru svobode izražanja za namene obveščanja javnosti s strani medijev, književnega, umetniškega ali raziskovalnega ustvarjanja, resne kritike, obrambe kakšne pravice ali varstva upravičene koristi in izobraževanja ali izobraževanja prek javno dostopnih objav in publikacij osebni podatki obdelajo, objavijo ali drugače razkrijejo, če so bili pridobljeni na podlagi prisotnosti posameznika na javno dostopnih krajih ali dogodkih, kjer posameznik glede na vse okoliščine ne more razumno pričakovati varstva zasebnosti, ter na način, ki ne pomeni občutnega posega v razumno pričakovano zasebnost. V poštev pridejo eventualno odvisno od konkretnih okoliščin primera tudi druge pravne podlage iz 73. člena ZVOP-2.
Uvodoma pojasnjujemo, da je mnenje, ki ga prilagate, napisano na podlagi določb ZVOP-1, ki pa ni več v veljavi, saj od 26. 1. 2023 velja ZVOP-2. Nadalje razlagamo, javna objava fotografij najverjetneje predstavlja obdelavo osebnih podatkov, ta pa je dopustna samo v primeru, če zanjo obstaja ustrezna pravna podlaga, skladna z ZVOP-2 oziroma Splošno uredbo o varstvu podatkov. Pravna podlaga je lahko:
· privolitev (točka a)),
· sklenitev ali izvajanje pogodbe (točka b)),
· zakonska obveznost (točka c)),
· zaščita življenjskih interesov posameznika (točka d)),
· izvajanje javne naloge (točka e) v zvezi s četrtim odstavkom 6. člena ZVOP-2),
· zakoniti interesi upravljavca, če ne prevladajo interesi in pravice oz. svoboščine posameznika (točka f)).
Pri obdelavi osebnih podatkov v smislu objave fotografij ali posnetkov javnih dogodkov lahko v poštev pride predvsem podlaga iz točke a) prvega odstavka 6. člena Splošne uredbe o varstvu podatkov, tj. osebna privolitev posameznika. Za otroke, ki niso sposobni dati privolitve (večinoma je meja postavljena pri 15. letih), morajo privolitev dati njihovi zakoniti zastopniki ali skrbniki. V kolikor pa zaradi posebnih okoliščin (kot je recimo snemanje dogodka na javnem kraju, ki se ga udeleži veliko ljudi) ni mogoče zbrati privolitev, lahko pride v poštev tudi podlaga po točki f) prvega odstavka 6. člena Splošne uredbe, tj. zakoniti interesi upravljavca, ki ne pretehtajo nad pravicami posameznika. Pri tehtanju je treba upoštevati, da se na fotografijah pojavljajo mladoletniki, ki so ranljivejša skupina, presoja pa se tudi sama narava posamezne fotografije. Izbor pravne podlage mora ustrezati vsem okoliščinam konkretnega primera, odgovornost za izbiro pa nosi upravljavec.
Nadalje ZVOP-2 v določbi 4. točke drugega odstavka 73. člena določa tudi, da se lahko osebni podatki v okviru svobode izražanja za namene obveščanja javnosti s strani medijev, književnega, umetniškega ali raziskovalnega ustvarjanja, resne kritike, obrambe kakšne pravice ali varstva upravičene koristi in izobraževanja ali izobraževanja prek javno dostopnih objav in publikacij, obdelajo, objavijo ali drugače razkrijejo, če so bili osebni podatki pridobljeni na podlagi prisotnosti posameznika na javno dostopnih krajih ali dogodkih, kjer posameznik glede na vse okoliščine ne more razumno pričakovati varstva zasebnosti, ter na način, ki ne pomeni občutnega posega v razumno pričakovano zasebnost. V poštev pridejo odvisno od konkretnih okoliščin posameznega primera eventualno tudi druge pravne podlage iz 73. člena ZVOP-2.
IP izpostavlja tudi določbo tretjega odstavka 93. člena ZVOP-2, skladno s katerim sme oseba javnega ali zasebnega sektorja za namene obveščanja javnosti obdelovati (to pomeni vključno z objavo) osebna imena, nazive, fotografije in videoposnetke posameznikov, pridobljene na dogodkih, ki jih v okviru svojih nalog, pristojnosti ali dejavnosti organizira ta oseba, če posameznik te obdelave ni prepovedal.
Kot dodatno pomoč vam pošiljamo še povezave do dveh že objavljenih mnenj, ki se navezujeta na vaše vprašanje:
· Objava fotografij otrok na Facebook strani časopisa, št. 07121-1/2024/553 z dne 13. 5. 2024: https://www.ip-rs.si/mnenja-zvop-2/objava-fotografij-otrok-na-facebook-strani-%C4%8Dasopisa-1715754833,
· Fotografiranje državnih prvenstev mladoletnikov in objava fotografij, št. 07121-1/2024/369 z dne 28. 3. 2024: https://www.ip-rs.si/mnenja-zvop-2/fotografiranje-dr%C5%BEavnih-prvenstev-mladoletnikov-in-objava-fotografij-1712135992.
V upanju, da smo vam pomagali, vas lepo pozdravljamo.
Mojca Prelesnik, univ. dipl. prav.
informacijska pooblaščenka