Samo zamislim si kaj bi rada da piše v sodbi, to vpišem v iskalnik, in dobim kar sem iskala. Hvala!
Tara K., odvetnica
Ustavno sodišče je v postopku za preizkus pobude Mirana Žilavca iz Murske Sobote na seji dne 12. februarja 2004
Pobuda za začetek postopka za oceno ustavnosti in zakonitosti 37. člena Zakona o potnih listinah državljanov Republike Slovenije (Uradni list RS, št. 65/2000) in Odredbe o določitvi cene potnih listin (Uradni list RS, št. 12/01) se zavrne.
1.Pobudnik izpodbija 37. člen Zakona o potnih listinah državljanov Republike Slovenije (v nadaljevanju ZPLD-1), ker določa prenehanje veljavnosti potnim listinam, izdanih po Zakonu o potnih listinah državljanov Republike Slovenije (Uradni list RS, št. 1/91 - ZPLD), najpozneje v roku dveh let po njegovi uveljavitvi. Odredba o določitvi cene potnih listin (v nadaljevanju Odredba), ki jo tudi izpodbija, določa ceno nove potne listine. Pobudnik meni, da bi morale izdane potne listine veljati do izteka njihove veljavnosti ali pa bi morala država za čas preostanka njihove veljavnosti izdati nove potne listine na lastne stroške. Zato naj bi izpodbijana določba Zakona pomenila nedovoljen poseg v pridobljene pravice (155. člen Ustave) in oškodovanje državljanov, saj si bodo morali priskrbeti nove potne listine, pa čeprav njihova veljavnost še ni potekla. Izpodbijane določbe naj bi pomenile tudi kršitev pravice do enakega varstva pravic iz 22. člena Ustave.
2.Potna listina je javna listina, ki je namenjena državljanu Republike Slovenije za prehod državne meje ter dokazovanje njegove istovetnosti in državljanstva (1. člen ZPLD-1). Posest potne listine ni ustavna pravica, seveda pa omogoča uresničevanje nekaterih ustavnih pravic, zlasti pravice svobode gibanja (32. člen Ustave). Zato ima državljan pravico do potne listine. V pristojnosti zakonodajalca je, da predpisuje pogoje za izdajo potne listine kot posamičnega akta ter tudi obliko in vsebino potne listine kot obrazca javne listine. Zato lahko, če ima za to utemeljene razloge, spremeni vsebino in obliko obrazca potne listine, če pri tem nedopustno ne poseže v pravico do same potne listine. Zakonodajalec je imel takšne razloge za spremembo obrazca potne listine (predvsem povečana varnost listine in drugi razlogi, ki so bili pogojeni z vključevanjem v mednarodne integracije). Ker je bila zamenjava potne listine tudi v korist posameznika, so očitki o neskladnosti z Ustavo, če nosi stroške zamenjave potne listine posameznik, neutemeljeni. Zato so neutemeljeni tudi očitki, da izpodbijane določbe ZPLD-1 posegajo v pridobljene pravice (prvi odstavek 155. člena Ustave). Očitek o neskladnosti z 22. členom Ustave je neutemeljen, saj izpodbijane zakonske določbe ne urejajo postopka pred sodišči in drugimi državnimi organi.
3.Odredba določa cene obrazcev potne listine in kot taka ne more biti v neskladju z navedenimi ustavnimi določbami. Pravna podlaga za njeno izdajo pa je 4. točka 35. člena ZPLD-1. Zato so tudi očitki o njeni neustavnosti neutemeljeni.
4.Glede na navedeno je Ustavno sodišče pobudo kot očitno neutemeljeno zavrnilo.
5.Ustavno sodišče je sprejelo ta sklep na podlagi drugega odstavka 26. člena Zakona o Ustavnem sodišču (Uradni list RS, št. 15/94 - ZUstS) v sestavi: predsednica dr. Dragica Wedam Lukić ter sodnici in sodniki dr. Janez Čebulj, Lojze Janko, mag. Marija Krisper Kramberger, Milojka Modrijan, dr. Ciril Ribičič in Jože Tratnik. Sklep je sprejelo soglasno.
Predsednica dr. Dragica Wedam Lukić