Samo zamislim si kaj bi rada da piše v sodbi, to vpišem v iskalnik, in dobim kar sem iskala. Hvala!
Tara K., odvetnica
Ustavno sodišče je na seji dne 16/6-1994 obravnavalo pobudo Janeza Staneka iz Ljubljane in
sklenilo:
Pobuda za oceno ustavnosti določb Statuta Mesta Ljubljane (Uradni list SRS, št. 13/86 in Uradni list RS, št. 21/91) se zavrne.
Pobudnik izpodbija ustavnost določb Statuta Mesta Ljubljane (Uradni list SRS, št. 13/86 in Uradni list RS, št. 21/91), po katerih temelji volilni sistem za zbor združenega dela mestne skupščine na načelu zaposlitve in ne prebivališča, kar naj bi bilo v nasprotju z ustavnim načelom enakosti volilne pravice.
Ustava iz leta 1974 je določala tridomno sestavo občinske skupščine (189. člen), kar je analogno veljalo tudi za mestno skupnost, ki se je ustanovila v mestu, na območju katerega je ustanovljenih več občin (Amandma XLI k Ustavi RS Slovenije).
Zakon o volitvah v skupščine (Uradni list SRS, št. 42/89 in 5/90 ter Uradni list RS, št. 10/90 in 45/90) je določal, da ima pravico voliti in biti voljen za delegata za zbor združenega dela delavec v podjetju in drugih organizacijah in skupnostih ter v drugih oblikah opravljanja dejavnosti ter delovni ljudje, ki delajo v kmetijstvu, obrti in samostojnih poklicih. Po istem zakonu je delavec, ki je delal v več organizacijah oziroma skupnostih, imel volilno pravico v tisti organizaciji oziroma skupnosti, ki si jo je sam izbral (7. člen).
V skladu s temi ustavnimi in zakonskimi določbami izpodbijane določbe Statuta urejajo tudi sestavo Skupščine Mesta Ljubljane, vključno z določbami, ki se nanašajo na njen zbor združenega dela in volitve v ta zbor.
Ustava določa v členih 138 do 144 drugačno ureditev lokalnih skupnosti, vključno z mesti. Ustavno sodišče tudi ugotavlja, da je že Zakon o volitvah v Državni zbor (Uradni list RS, št. 44/92) v 112. členu razveljavil Zakon o volitvah v skupščine, razen določb o nadomestnih volitvah delegatov zborov skupščin občin in posebnih družbenopolitičnih skupnosti. Z uveljavitvijo Zakona o lokalnih volitvah (Uradni list RS, št. 72/93) pa so prenehale veljati še preostale določbe Zakona o volitvah v skupščine, ki so se nanašale na nadomestne volitve delegatov zborov skupščin občin in posebnih družbenopolitičnih skupnosti.
Izpodbijani statut je sicer imel pravno podlago v Zakonu o volitvah v skupščine, ki je torej z uveljavitvijo Zakona o volitvah v Državni zbor in Zakona o lokalnih volitvah prenehal veljati. Vendar je bila z Ustavnim zakonom o dopolnitvi Ustavnega zakona z izvedbo ustave Reublike Slovenije (Uradni list RS, št. 21/94) skupščinam občin in posebnih
družbenopolitičnih skupnosti podaljšana mandatna doba do 31/12-1994 in je torej začasni nadaljnji obstoj trodomnih občinskih skupščin v skladu z izrecno voljo ustavodajalca. Glede na to je bilo treba pobudo zavrniti.
Ustavno sodišče je ta sklep sprejelo na podlagi drugega odstavka 26. člena Zakona o ustavnem sodišču (Uradni list RS, št. 15/94), v sestavi: predsednik dr. Tone Jerovšek in sodniki dr. Peter Jambrek, mag. Matevž Krivic, mag. Janez Snoj, dr. Janez Šinkovec, dr. Lovro Šturm, Franc Testen, dr. Lojze Ude in dr. Boštjan M. Zupančič. Sklep je sprejelo soglasno.
PREDSEDNIK
dr. Tone Jerovšek