Samo zamislim si kaj bi rada da piše v sodbi, to vpišem v iskalnik, in dobim kar sem iskala. Hvala!
Tara K., odvetnica
Zakonita predkupna pravica gozdnih zemljišč je urejena v ZG, ki v 47. členu ureja predkupno pravico Republike Slovenije, lokalne skupnosti in lastnika zemljišča, ki meji na gozd, ki se prodaja, ter določa vlogo upravne enote pri postopku prodaje. Sicer pa se sklicuje na smiselno uporabo določb ZKZ. Tako v ZG kot v ZKZ je pri spoštovanju zakonitih predkupnih pravic poudarjena vloga upravne enote, ki o prodaji gozdnega zemljišča v določenih primerih obvesti zakonitega predkupnega upravičenca, oziroma objavi ponudbo o prodaji na oglasni deski.
I. Pritožbe se zavrnejo in se potrdijo sklepi sodišča prve stopnje.
II. Prva dolžnica in upnik v pristopljeni izvršilni zadevi krijeta sama svoje stroške pritožbenega postopka.
1. Z izpodbijanimi sklepi je sodišče prve stopnje nepremičnine z ID znakom: parcela ... 851/1, parcela ... 852, parcela ... 193 in parcela ... 190, vse last dolžnic, izročilo kupcem ter hkrati odredilo ustrezno brisanje zemljiškoknjižnih vpisov, v sklepu z dne 16. 12. 2022 pa pod točko III. izreka še vknjižbo hipoteke pri nepremičnini ID znak: parcela ... 190 v korist upnika banke B. 2. Zoper takšno odločitev se v treh ločenih pritožbah po pooblaščenki pravočasno pritožuje prva dolžnica in navaja, da je sodišče prve stopnje kršilo določbo sedmega odstavka 181. člena Zakona o izvršbi in zavarovanju (v nadaljevanju ZIZ), saj odredba o prodaji z dne 5. 10. 2021 ni bila vročena vsem zakonitim predkupnim upravičencem in tako ni bilo pogojev za opravo javne dražbe. Skladno z določili Zakona o gozdovih (v nadaljevanju ZG) imata predkupno pravico na gozdnem zemljišču Republika Slovenija in lokalna skupnost, skladno z določili Zakona o vodah (v nadaljevanju ZV-1) pa ima predkupno pravico pri prodaji vodnega zemljišča Republika Slovenija. Ker so nepremičnine, ki so bile predmet prodaje v celoti ali delno tudi gozdna zemljišča, nekatere med njimi pa tudi vodna zemljišča, bi o prodaji nepremičnin, skladno z določbo 47. člena ZG, morala biti obveščena Ministrstvo za okolje in prostor – Zavod za gozdove in Občina C., skladno z določilom 22. člena ZV-1 pa tudi Ministrstvo za okolje in prostor – Direkcija RS za vode. Sodišče odredbe o prodaji ni vročilo Ministrstvu za okolje in prostor – Zavodu za gozdove, s tem pa je zagrešilo absolutno bistveno kršitev določb pravdnega postopka iz 8. točke drugega odstavka 339. člena Zakona o pravdnem postopku (v nadaljevanju ZPP) v zvezi s 15. členom ZIZ. V tej zvezi citira odločitev in razloge v zadevah VSL opr. št. II Ip 514/2022 z dne 26. 4. 2022 in VSM opr. št. I Ip 828/2020 z dne 17. 3. 2021. Navaja, da je sodišče prve stopnje v točki 3 obrazložitve izpodbijanih sklepov zapisalo, da je bila odredba o prodaji vročena Občini C. in Ministrstvu za okolje in prostor – Direkciji Republike Slovenije za vode, ob čemer sodišče ni pojasnilo, ali je odredbo o prodaji tema dvema zakonitima predkupnima upravičencema vročilo pravočasno, torej pred izvedbo javne dražbe. Ker po prepričanju dolžnice sodišče prve stopnje tega ni storilo pravočasno, tudi iz tega razloga pogoji za izvedbo javne dražbe niso izpolnjeni in so posledično izpodbijani sklepi nezakoniti. Zavzema se za razveljavitev izpodbijanih sklepov in priglaša stroške.
3. Upnik v pristopljeni zadevi v enotnem odgovoru na pritožbe prereka navedbe prve dolžnice in ocenjuje, da ravnanje slednje predstavlja zlorabo procesnih pravic po 11. členu ZPP v zvezi s 15. členom ZIZ. Pritožbenemu sodišču predlaga zavrnitev pritožb in priglaša stroške vloge.
4. Pritožbe niso utemeljene.
5. Prva dolžnica med drugim v pritožbi navaja, da sodišče prve stopnje Ministrstva za okolje in prostor – Zavoda za gozdove ni pravilno obvestilo o javni dražbi, saj mu kot zakonitemu predkupnemu upravičencu gozdnih zemljišč, ki so bila predmet prodaje na prvi javni dražbi, ni vročilo odredbe o prodaji z dne 5. 10. 2021. Pritožbeno sodišče ugotavlja, da je sodišče prve stopnje pravilno opravilo vročitev s tem, ko je odredbo o prodaji pravočasno vročilo Upravni enoti D.1 Zakoni, ki urejajo predkupno pravico v korist določenih upravičencev, vsebujejo posebna določila, s katerimi je opredeljen način uresničevanja tovrstne pravice. Zakonita predkupna pravica gozdnih zemljišč je urejena v ZG, ki v 47. členu ureja predkupno pravico Republike Slovenije, lokalne skupnosti in lastnika zemljišča, ki meji na gozd, ki se prodaja, ter določa vlogo upravne enote pri postopku prodaje. Sicer pa se sklicuje na smiselno uporabo določb Zakona o kmetijskih zemljiščih (v nadaljevanju ZKZ).2 Tako v ZG kot v ZKZ3 je pri spoštovanju zakonitih predkupnih pravic poudarjena vloga upravne enote, ki o prodaji gozdnega zemljišča v določenih primerih obvesti zakonitega predkupnega upravičenca,4 oziroma objavi ponudbo o prodaji na oglasni deski.5 S tem ko je sodišče prve stopnje odredbo o prodaji pravilno vročilo upravni enoti na območju katere se nahajajo kmetijska in gozdna zemljišča, ki so bila predmet prodaje, pri čemer iz podatkov spisa ne izhaja, da gre za gozd iz četrtega odstavka 47. člena ZG, je zadostilo pogojem določenim v sedmem odstavku 181. člena ZIZ. V skladu s 25. členom ZKZ, ki je veljal v času oprave javne dražbe,6 je Upravna enota D. prav tako odobrila prodajo kmetijsko-gozdnih zemljišč.7
6. Prav tako ne drži pritožbena navedba, da sodišče prve stopnje odredbe o prodaji z dne 5. 10. 2021 zakonitima predkupnima upravičencema Občini C. in Ministrstvu za okolje in prostor – Direkciji za vode8 ni vročilo pravočasno, torej pred izvedbo javne dražbe. Ob vpogledu v spis in priložene vročilnice pritožbeno sodišče ugotavlja, da je bila odredba o prodaji Občini C. vročena dne 6. 10. 2021, Ministrstvu za okolje in prostor – Direkciji Republike Slovenije za vode pa dne 9. 11. 2021.9 Direkcija Republike Slovenije za vode, je z vlogo z dne 11. 11. 2021 sporočila, da ne uveljavlja predkupne pravice na nobenem vodnem zemljišču. 7. Prva dolžnica se v svojih pritožbah v zvezi z obveznostjo vročitve odredbe o prodaji zakonitim predkupnim upravičencem sklicuje na sodno prakso v dveh odločbah višjih sodišč. Pri tem je prvi dolžnici pojasniti, da iz sklepa VSL opr. št. II Ip 514/2022 z dne 26. 4. 2022 izhaja kršitev zaradi nevročitve odredbe o prodaji etažnemu lastniku kot zakonitemu predkupnemu upravičencu pod pogoji iz 124. člena Stvarnopravnega zakonika (SPZ), iz sklepa VSM opr. št. I Ip 828/2020 z dne 17. 3. 2021 pa izhaja kršitev zaradi nevročitve odredbe o prodaji Občini C. kot predkupnemu upravičencu nepremičnin na območju stavbnih zemljišč pod pogoji iz Zakona o urejanju prostora (ZUreP-1, sedaj ZUreP-3) v zvezi z Odlokom o zakoniti predkupni pravici Občine C. Ker gre v naštetih primerih za predkupni pravici, ki izvirata iz drugačne zakonske podlage kot predkupna pravica Republike Slovenije (Ministrstva za okolje in prostor - Zavoda za gozdove) v predmetnem postopku, je pritožbeno sklicevanje na odločbi višjih sodišč neutemeljeno. Kot je pritožbeno sodišče pojasnilo že zgoraj, matični zakoni, ki urejajo predkupno pravico, vsebujejo tudi posebna določila, s katerimi so opredeljeni načini uresničevanja tovrstnih pravic. V primeru prodaje kmetijskih in gozdnih zemljišč, kot so ta predmet v tem postopku, je obveznost obveščanja zakonitega predkupnega upravičenca izpolnjena z obvestilom upravni enoti na območju, kjer to zemljišče leži. 8. Po pojasnjenem, ko tudi uradni preizkus po drugem odstavku 350. člena ZPP v zvezi s 15. členom ZIZ ni pokazal kršitev, je sodišče druge stopnje pritožbe prve dolžnice kot neutemeljene zavrnilo in potrdilo sklepe sodišča prve stopnje (2. točka 365. člena ZPP v zvezi s 15. členom ZIZ).
9. Prva dolžnica sama krije svoje stroške tega pritožbenega postopka, ker s pritožbami ni uspela (prvi odstavek 165. člena ZPP v zvezi s prvim odstavkom 154. člena ZPP in 15. členom ZIZ). Upnik v pristopljeni zadevi z navedbami v odgovoru na pritožbe k presoji pritožbenega sodišča ni pripomogel, zato v posledici nepotrebnosti stroškov le te nosi sam (prvi odstavek 165. člena ZPP v zvezi s prvim odstavkom 155. člena istega zakona in 15. členom ZIZ).
1 Iz listin v spisu in vročilnice izhaja, da je bila odredba o prodaji z dne 5. 10. 2021 Upravni enoti D. vročena dne 6. 10. 2021. 2 ZKZ v 23. členu določa vrstni red predkupnih upravičencev, v 19. do 22. členu pa način uveljavljanja predkupne pravice ter vlogo upravne enote v tem postopku. 3 Prvi odstavek 20. člena ZKZ določa, da mora lastnik, ki namerava prodati kmetijsko zemljišče, gozd ali kmetijo, ponudbo predložiti upravni enoti na območju, kjer to kmetijsko zemljišče, gozd ali kmetija leži. 4 Četrti odstavek 47. člena ZG določa, da v primeru, če gre za varovalni gozd, gozd s posebnim namenom ali gozd v kompleksu večjem od 30 ha upravna enota o predkupni pravici obvesti pravno osebo, ki gospodari z gozdovi v lasti Republike Slovenije, oziroma lokalno skupnost. Če pravna oseba, ki gospodari z gozdovi, v lasti Republike Slovenije, oziroma lokalna skupnost uveljavlja predkupno pravico, objava ponudbe na oglasni deski upravne enote in enotnem državnem portalu e-uprave ni potrebna. 5 Tretji odstavek 20. člena ZKZ določa da mora upravna enota, na območju katere to kmetijsko zemljišče, gozd ali kmetija leži, ponudbo nemudoma objaviti na oglasni deski in na enotnem državnem portalu e-uprave. Upravna enota to ponudbo nemudoma pošlje lokalni skupnosti in krajevnemu uradu oziroma informacijski pisarni, da jo objavijo na oglasni deski. 6 Z Zakonom o spremembah in dopolnitvah ZKZ (ZKZ-G), ki se je začel uporabljati dne 13. 4. 2022, je bil 25. člen tega zakona črtan. 7 Z odločbo št. 330-3199/2021-6 z dne 29. 12. 2021, ki je postala pravnomočna dne 3. 6. 2022 (l. št. 1410), odločbo št. 330-3137/2021-7 z dne 21. 12. 2021, ki je postala dokončna dne 19. 4. 2022 (l. št. 1412) in odločbo št. 330-3164/2021-4 z dne 17. 12. 2021, ki je postala pravnomočna dne 7. 6. 2022 (l. št. 1413). 8 V drugem odstavku 22. člena ZV-1 je določeno, da mora biti o nameravani prodaji obveščeno ministrstvo. 9 Tri dni pred elektronsko javno dražbo, ki je potekala dne 12. 11. 2021.