Samo zamislim si kaj bi rada da piše v sodbi, to vpišem v iskalnik, in dobim kar sem iskala. Hvala!
Tara K., odvetnica
28.02.2025
07121-1/2025/262
Pravne podlage, Mediji
Pri Informacijskem pooblaščencu (IP) smo 19.2.2025 prejeli vaše zaprosilo za mnenje glede posredovanja osebnih podatkov za namen plačevanja RTV prispevka. Zanima vas pravna podlaga RTV Slovenija za pridobivanje osebnih podatkov kot je sorodstveno razmerje, ob dejstvu, da ste za namen plačevanja RTV prispevka upravljalcu že posredovali nekatere osebne podatke.
Na podlagi informacij, ki ste nam jih posredovali, vam v nadaljevanju skladno s 5. točko prvega odstavka 55. člena Zakona o varstvu osebnih podatkov (Uradni list RS, št. 163/22, ZVOP-2), 58. členom Uredbe (EU) 2016/679 Evropskega parlamenta in Sveta z dne 27. aprila 2016 o varstvu posameznikov pri obdelavi osebnih podatkov in o prostem pretoku takih podatkov ter razveljavitvi Direktive 95/46/ES (Splošna uredba), ter 2. členom Zakona o informacijskem pooblaščencu (Uradni list RS, št. 113/05 in 51/07 – ZUstS-A, ZInfP) posredujemo naše neobvezujoče mnenje v zvezi z vašim vprašanjem.
1. Za vsako obdelovanje osebnih podatkov mora obstajati ustrezna pravna podlaga. V obravnavanem primeru pravno podlago predstavlja Zakon o Radioteleviziji Slovenija (ZRTVS-1).
2. Skladno z drugim odstavkom 36. člena ZRTVS-1 lahko RTV Slovenija uporablja osebne podatke, kadar opravlja aktivnosti obračuna in izterjave prispevka, prvi odstavek 37. člena ZRTVS-1 pa določa, da lahko za namene izvrševanja nalog obračuna prispevka RTV Slovenija zbira določene osebne podatke neposredno od zavezancev, ki so jim te podatke oziroma njihove spremembe dolžni pisno posredovati v roku 15 dni od prejema poziva.
3. Glede na to, da je zavezanec v skladu s 37. členom ZRTVS-1 RTV Slovenija dolžan sporočiti podatke, potrebne za izvrševanje nalog obračuna, lahko torej RTV Slovenija (v primeru, da bi se plačeval le en pavšalni znesek prispevka za vse sprejemnike, ki jih zavezanec uporablja osebno ali skupaj s člani svoje družine v isti stanovanjski enoti ali vikendu) pridobiva tudi podatek o družinskih članih.
Obrazložitev
IP uvodoma pojasnjuje, da izven postopka inšpekcijskega nadzora oziroma drugega upravnega postopka nima zakonskih pooblastil za presojo zakonitosti konkretnih obdelav osebnih podatkov in morebitnih kršitev pravic posameznikov, na katere se podatki nanašajo. V nadaljevanju vam zato podajamo zgolj splošna pojasnila in pravna izhodišča v zvezi z vašimi vprašanji.
Za vsako obdelavo osebnih podatkov mora obstajati ustrezna pravna podlaga. Splošna uredba pravne podlage ureja v prvem odstavku 6. člena, kjer določa, da je obdelava zakonita le in kolikor je izpolnjen vsaj eden od naslednjih pogojev:
(a) posameznik, na katerega se nanašajo osebni podatki, je privolil v obdelavo njegovih osebnih podatkov v enega ali več določenih namenov;
(b) obdelava je potrebna za izvajanje pogodbe, katere pogodbena stranka je posameznik, na katerega se nanašajo osebni podatki, ali za izvajanje ukrepov na zahtevo takega posameznika pred sklenitvijo pogodbe;
(c) obdelava je potrebna za izpolnitev zakonske obveznosti, ki velja za upravljavca;
(d) obdelava je potrebna za zaščito življenjskih interesov posameznika, na katerega se nanašajo osebni podatki, ali druge fizične osebe;
(e) obdelava je potrebna za opravljanje naloge v javnem interesu ali pri izvajanju javne oblasti, dodeljene upravljavcu;
(f) obdelava je potrebna zaradi zakonitih interesov, za katere si prizadeva upravljavec ali tretja oseba, razen kadar nad takimi interesi prevladajo interesi ali temeljne pravice in svoboščine posameznika, na katerega se nanašajo osebni podatki, ki zahtevajo varstvo osebnih podatkov, zlasti kadar je posameznik, na katerega se nanašajo osebni podatki, otrok.«.
Ob tem je treba upoštevati, da se zadnja točka (f) ne more uporabljati za obdelavo s strani javnih organov pri opravljanju njihovih nalog.
Področno pravno podlago za obdelavo osebnih podatkov v smislu (c) točke prvega odstavka 6. člena Splošne uredbe predstavlja Zakon o Radioteleviziji Slovenija (Uradni list RS, št. 96/05, 109/05 – ZDavP-1B, 105/06 – odl. US, 26/09 – ZIPRS0809-B, 9/14 in 163/22; v nadaljevanju: ZRTVS-1), ki v prvem odstavku 31. člena določa, da mora vsakdo, ki ima radijski ali televizijski sprejemnik oziroma drugo napravo, ki omogoča sprejem radijskih oziroma televizijskih programov na območju Republike Slovenije, kjer so zagotovljeni tehnični pogoji za sprejem vsaj enega programa RTV Slovenija, RTV Sloveniji plačevati prispevek za opravljanje radijske in televizijske dejavnosti. Četrti odstavek nadalje določa, da se šteje, da ima sprejemnik vsaka pravna ali fizična oseba, ki je registrirana kot odjemalec oziroma plačnik električne energije v javnem električnem omrežju, razen če poda pisno izjavo, da nima svojega in da v svojih prostorih tudi ne uporablja tujega radijskega ali televizijskega sprejemnika ter da je bila seznanjena z zakonskimi posledicami neresnične izjave.
Skladno z drugim odstavkom 36. člena ZRTVS-1 lahko RTV Slovenija uporablja osebne podatke, kadar opravlja aktivnosti obračuna in izterjave prispevka. 39. člen navedenega zakona nadalje določa, kateri podatki se lahko vodijo v teh evidencah. V zvezi s tem prvi odstavek 37. člena ZRTVS-1 določa, da lahko za namene izvrševanja nalog obračuna prispevka RTV Slovenija zbira določene osebne podatke (med drugimi: osebno ime, naslov prebivališča, davčno številko, številko transakcijskega računa, zaposlitev, označbo sprejemnika) neposredno od zavezancev, ki so jim te podatke oziroma njihove spremembe dolžni pisno posredovati v roku 15 dni od prejema poziva. Podatke o imenu in priimku fizične osebe oziroma nazivu pravne osebe oziroma samostojnega podjetnika posameznika ter o njihovem naslovu RTV Slovenija zbira od distributerjev električne energije. Vse podatke, navedene v prvem odstavku 37. člena, razen označbe sprejemnika, lahko RTV Slovenija zbira tudi iz evidenc Davčne uprave Republike Slovenije, na podlagi pisne ali s pisno obliko izenačene zahteve, kjer je navedena ustrezna pravna podlaga ter ustrezna številka ali druga oznaka zahteve.
Način prijavljanja in odjavljanja sprejemnikov ter način plačevanja prispevka za izvajanje dejavnosti Radiotelevizije Slovenija nadalje ureja Pravilnik o načinu prijavljanja in odjavljanja sprejemnikov ter o načinu plačevanja prispevka za izvajanje dejavnosti Radiotelevizije Slovenija (Uradni list RS, št. 60/24, v nadaljevanju pravilnik). Ta določa, da zavezanec za plačevanje prispevka-fizična oseba plačuje en pavšalni RTV prispevek za vse svoje sprejemnike, pod pogojem, da sprejemnike uporablja osebno ali skupaj s člani svoje družine v isti stanovanjski enoti. Za družinske člane po tem pravilniku štejejo zakonec oziroma partner in njuni otroci, dokler so še samski oziroma nimajo svoje družine in bivajo v skupnem gospodinjstvu v isti stanovanjski enoti. Če v isti stanovanji enoti z enim električnim priključkom biva še kakšna oseba, ki ne sodi med družinske člane zavezanca, se en pavšalni RTV prispevek lahko uveljavlja le v primeru, da ta oseba živi v skupnem gospodinjstvu z zavezanec in nima svojega sprejemnika.
Glede na to, da je zavezanec v skladu s 37. členom ZRTVS-1 RTV Slovenija dolžan sporočiti podatke, potrebne za izvrševanje nalog obračuna, lahko torej RTV Slovenija (v primeru, da bi se plačeval le en pavšalni znesek prispevka za vse sprejemnike, ki jih zavezanec uporablja osebno ali skupaj s člani svoje družine v isti stanovanjski enoti ali vikendu) pridobiva tudi podatek o družinskih članih.
Skladno s predstavljeno zakonodajo ima torej RTV Slovenija pravno podlago za pridobivanje osebnih podatkov v obsegu in za namene, kot to določa ZRTVS-1. Ob tem je treba upoštevati tudi načelo najmanjšega obsega podatkov iz točke c) prvega odstavka 5. člena Splošne uredbe o varstvu podatkov, ki med drugim določa, da morajo biti pod pogojem, da obstaja pravna podlaga, osebni podatki, ki se obdelujejo, ustrezni, relevantni in omejeni na to, kar je potrebno za namene, za katere se obdelujejo. Navedeno načelo pomeni, da je treba obdelovati samo toliko osebnih podatkov, kolikor je nujno potrebno za izpolnitev zakonitega namena obdelave (v konkretnem primeru torej za namen izvrševanja nalog obračuna prispevka).
Lepo vas pozdravljamo.
dr. Jelena Virant Burnik,
informacijska pooblaščenka