Modern Legal
  • Napreden AI iskalnik za hitro iskanje primerov
  • Dostop do celotne evropske in slovenske sodne prakse
  • Samodejno označevanje ključnih relevantnih odstavkov
Začni iskati!

Podobni dokumenti

Ogledaj podobne dokumente za vaš primer.

Prijavi se in poglej več podobnih dokumentov

Prijavite se za brezplačno preizkusno obdobje in prihranite ure pri iskanju sodne prakse.

Zaračunavanje stroškov na področju seznanitve z lastno zdravstveno dokumentacijo in dokumentacijo umrlih pacientov

28. september 2023
Z Googlom najdeš veliko.
Z nami najdeš vse. Preizkusi zdaj!

Samo zamislim si kaj bi rada da piše v sodbi, to vpišem v iskalnik, in dobim kar sem iskala. Hvala!

Tara K., odvetnica

Zaračunavanje stroškov na področju seznanitve z lastno zdravstveno dokumentacijo in dokumentacijo umrlih pacientov

Datum

28.09.2023

Številka

07121-1/2023/1227

Kategorije

Pravica do seznanitve z lastnimi osebnimi podatki, Zdravstveni osebni podatki

Pri Informacijskem pooblaščencu (IP) smo prejeli vaše zaprosilo za mnenje. Navajate, da Zakon o varstvu osebnih podatkov predvideva, da višino stroškov na področju seznanitve z lastno zdravstveno dokumentacijo in dokumentacijo umrlih pacientov predpiše minister, pristojen za pravosodje, v soglasju z ministrom, pristojnim za zdravje, po predhodnem mnenju nadzornega organa. Tak pravilnik bi moral biti sprejet v treh mesecih od uveljavitve tega zakona, tj. do 26. 4. 2023, a še ni bil sprejet. Prosite za pojasnilo, kakšne stroške lahko izvajalci zdravstvene dejavnosti do sprejetja pravilnika zaračunajo na področju seznanitve z lastno zdravstveno dokumentacijo in dokumentacijo umrlih pacientov.

Na podlagi informacij, ki ste nam jih posredovali, vam v nadaljevanju skladno s 5. točko prvega odstavka 55. člena Zakona o varstvu osebnih podatkov (Uradni list RS, št. 163/22; v nadaljevanju ZVOP-2), 58. členom Uredbe (EU) 2016/679 Evropskega parlamenta in Sveta z dne 27. aprila 2016 o varstvu posameznikov pri obdelavi osebnih podatkov in o prostem pretoku takih podatkov ter razveljavitvi Direktive 95/46/ES (v nadaljevanju Splošna uredba) ter 2. členom Zakona o informacijskem pooblaščencu (Uradni list RS, št. 113/05 in 51/07 – ZUstS-A; v nadaljevanju ZInfP) posredujemo naše neobvezujoče mnenje v zvezi z vašim vprašanjem.

Na podlagi petega odstavka 12. člena Splošne uredbe, tretjega odstavka 3. člena ZVOP-2 in 17. člena ZVOP-2 v zvezi s četrtim odstavkom 41. člena ZPacP bi morali izvajalci zdravstvene dejavnosti informacije, sporočila, odgovore in ukrepanja glede uveljavljanja pravic in zahtevkov s področja seznanitve z lastno zdravstveno dokumentacijo zagotoviti brezplačno. Izjema velja v primeru očitno neutemeljenih in pretiranih zahtev ter zahtev za dodatne kopije, ko je utemeljeno zaračunati razumne stroške, ki pa vključujejo samo materialne stroške takšnega posredovanja.

Drugače bi lahko veljalo pri pravici do seznanitve z zdravstveno dokumentacijo umrlih po 42. členu ZPacP.

Višina stroškov na tem področju bo podrobneje predpisana s pravilnikom.

Obrazložitev

Stroške zagotavljanja informacij, tudi na področju seznanitve z lastno zdravstveno dokumentacijo in dokumentacijo umrlih pacientov, ureja ZVOP-2 v 17. členu. Iz petega odstavka tega člena izhaja, da višino stroškov na tem področju predpiše minister, pristojen za pravosodje, v soglasju z ministrom, pristojnim za zdravje, po predhodnem mnenju nadzornega organa. Kot izpostavljate, ta pravilnik v trenutku izdaje mnenja še ni sprejet. Ker pa je zoper odločitev o stroških kot del odločitve o pravici do seznanitve po ZPacP dopustna pritožba pri IP, vam kot drugostopenjski organ ne moremo dokončno odgovoriti, katere stroške ste upravičeni zaračunavati. V nadaljevanju pa vam podajamo splošna pojasnila in pravna izhodišča, ki so vam pri tej presoji lahko v pomoč.

Skladno s tretjim odstavkom 3. člena Splošne uredbe se za obdelave osebnih podatkov, ki jih Splošna uredba ne ureja, uporabljajo določbe drugih zakonov, ki urejajo te obdelave, subsidiarno določbe ZVOP-2 ter smiselno določbe 4. do 7. in 9. do 23. člena Splošne uredbe. Peti odstavek 12. člena Splošne uredbe, ki se torej smiselno uporablja tudi pri odločanju o pravici do seznanitve z zdravstveno dokumentacijo, določa, da se informacije, zagotovljene na podlagi členov 13 in 14, ter vsa sporočila in ukrepi, sprejeti na podlagi členov 15 do 22 in 34, zagotovijo brezplačno. Izjema velja, kadar so zahteve posameznika, na katerega se nanašajo osebni podatki, očitno neutemeljene ali pretirane zlasti ker se ponavljajo. Takrat lahko upravljavec a) zaračuna razumno pristojbino, pri čemer upošteva administrativne stroške posredovanja informacij ali sporočila ali izvajanja zahtevanega ukrepa, ali b) zavrne ukrepanje v zvezi z zahtevo. Skladno s tretjim odstavkom 15. člena Splošne uredbe lahko upravljavec zaračuna razumno pristojbino tudi za dodatne kopije, ki jih zahteva posameznik, ob upoštevanju administrativnih stroškov. Več o tem si lahko preberete v smernicah Evropskega odbora za varstvo podatkov 1/2022 o pravici po 15. členu Splošne uredbe, ki so dostopne na povezavi: https://edpb.europa.eu/our-work-tools/our-documents/guidelines/guidelines-012022-data-subject-rights-right-access_en.

Podobno določa prvi odstavek 17. člena ZVOP-2, in sicer da se poleg informacij, sporočil, odgovorov in ukrepanj upravljavca iz 15. do 22. člena Splošne uredbe, ki se zagotavljajo brezplačno, brezplačno zagotavljajo tudi informacije, sporočila, odgovori in ukrepanja upravljavca glede uveljavljanja pravic in zahtevkov s področja varstva osebnih podatkov, dostopa do osebnih podatkov, njihovega pridobivanja in obdelave po tem ali drugem zakonu. IP meni, da lahko sem uvrstimo tudi zahtevke v zvezi s pravico do seznanitve z zdravstveno dokumentacijo iz 41. člena ZPacP. Skladno z drugim odstavkom 17. člena ZVOP-2 lahko upravljavec posamezniku zaračuna razumne stroške (materialni stroški posredovanja informacij, sporočil, odgovorov oziroma izvajanja zahtevanega ukrepanja) le, če so zahtevki posameznika, na katerega se nanašajo osebni podatki, očitno neutemeljeni ali pretirani.

Glede na navedeno IP meni, da bi morali izvajalci zdravstvene dejavnosti seznanitev z zdravstveno dokumentacijo praviloma omogočiti brezplačno ter da zaračunavanje stroškov, razen v primeru očitno neutemeljenih in pretiranih zahtev ter zahtev po dodatnih kopijah, ni utemeljeno. Iz dikcije petega odstavka 17. člena ZVOP-2 bi bilo sicer možno sklepati, da se s pravilnikom uredi tudi redno zaračunavanje seznanitve z lastno zdravstveno dokumentacijo. Vendar ZPacP v četrtem odstavku 41. člena določa, da se materialni stroški lahko zaračunavajo v skladu s predpisi s področja varstva osebnih podatkov, kar pa pomeni uporabo določb 17. člena ZVOP-2. Ker se skladno s to določbo brezplačnost nanaša tudi na uveljavljanje pravic in zahtevkov s področja varstva osebnih podatkov, dostopa do osebnih podatkov oziroma njihovega pridobivanja po drugem zakonu (kamor sodi ZPacP), zaračunavanje stroškov seznanitve po 41. členu ZPacP po mnenju IP praviloma ni upravičeno. Drugače pa bi lahko veljalo pri pravici do seznanitve z zdravstveno dokumentacijo umrlih, ker 42. člen ZPacP ne določa zaračunavanja stroškov v skladu s predpisi s področja varstva osebnih podatkov in ker ne gre za klasično pravico do seznanitve z lastnimi osebnimi podatki. Kot določa peti odstavek 17. člena ZPacP, pa bo višina stroškov na tem področju podrobneje urejena s pravilnikom. IP nima informacij, kdaj bo le-ta v veljavi, do takrat pa glede zaračunavanja stroškov priporoča spoštovanje določb ZPacP, ZVOP-2 in Splošne uredbe.

Lepo vas pozdravljamo,

Pripravila

Tina Ivanc, univ. dipl. prav., svetovalka IP za varstvo osebnih podatkov

Mojca Prelesnik, univ. dipl. prav., informacijska pooblaščenka

IP

Do relevantne sodne prakse v nekaj sekundah

Dostop do celotne evropske in slovenske sodne prakse
Napreden AI iskalnik za hitro iskanje primerov
Samodejno označevanje ključnih relevantnih odstavkov

Začni iskati!

Prijavite se za brezplačno preizkusno obdobje in prihranite več ur tedensko pri iskanju sodne prakse.Začni iskati!

Pri Modern Legal skupaj s pravnimi strokovnjaki razvijamo vrhunski iskalnik sodne prakse. S pomočjo umetne inteligence hitro in preprosto poiščite relevantne evropske in slovenske sodne odločitve ter prihranite čas za pomembnejše naloge.

Kontaktiraj nas

Tivolska cesta 48, 1000 Ljubljana, Slovenia