Modern Legal
  • Napreden AI iskalnik za hitro iskanje primerov
  • Dostop do celotne evropske in slovenske sodne prakse
  • Samodejno označevanje ključnih relevantnih odstavkov
Začni iskati!

Podobni dokumenti

Ogledaj podobne dokumente za vaš primer.

Prijavi se in poglej več podobnih dokumentov

Prijavite se za brezplačno preizkusno obdobje in prihranite ure pri iskanju sodne prakse.

sodba I U 40/2012

ECLI:SI:UPRS:2012:I.U.40.2012 Upravni oddelek

nadomestilo za uporabo stavbnega zemljišča merila za odmero namembnost zemljišča zapuščeni objekt nezakonitost določb občinskega odloka o odmeri nadomestila nastanek obveznosti načelo zaslišanja stranke
Upravno sodišče
7. junij 2012
Z Googlom najdeš veliko.
Z nami najdeš vse. Preizkusi zdaj!

Samo zamislim si kaj bi rada da piše v sodbi, to vpišem v iskalnik, in dobim kar sem iskala. Hvala!

Tara K., odvetnica

Jedro

Določbi občinskega odloka, ki kot kriterij za odmero NUSZ glede namembnosti zemljišča določata zapuščenost objekta, sta v nasprotju z merili ZSZ/84 za predpisovanje NUSZ. Z navedenim kriterijem se namreč določa predmet dajatve, ki nima zveze z lastnostmi stavbnega zemljišča in njegovo namembnostjo in zato pomenijo spreminjanje nadomestila v druge vrste dajatev – v neke vrste kazen za neuporabo in nevzdrževanje objektov in zemljišč.

Če se pooblaščenec vabilu ni odzval in ni predložil svojih dokazov, to še ne pomeni, da upravni organ zavezanca ni dolžan seznaniti z dejstvi, ki so pomembna za odločitev.

Izrek

Tožbi se ugodi, odločba Davčne uprave RS, Davčnega urada Celje, Izpostave Šmarje pri Jelšah, št. 4224-427-1/10-12-04045-05 z dne 28. 9. 2011 se odpravi in se zadeva vrne istemu organu v ponovni postopek.

Tožena stranka je dolžna tožeči stranki povrniti stroške tega postopka v znesku 420 EUR v roku 15 dni od vročitve te sodbe, od poteka tega roka dalje do plačila z zakonskimi zamudnimi obrestmi.

Obrazložitev

Toženka je z izpodbijano odločbo tožniku odmerila nadomestilo za uporabo stavbnega zemljišča (v nadaljevanju NUSZ) za leto 2006 v znesku 3.250,47 EUR, in sicer za zapuščeni objekt na naslovu A. v površini 1.385,23 m2. Pri odmeri so bile uporabljene določbe Odloka o nadomestilu za uporabo stavbnega zemljišča v Občini Šmarje pri Jelšah (v nadaljevanju Odlok). V obrazložitvi navaja, da gre za zapuščen objekt, kot ga opredeljuje drugi odstavek 12. člena Odloka, in da se NUSZ po 4. členu Odloka plačuje tudi od takih objektov. Glede njihove površine naj bi se smiselno uporabljala opredelitev, ki je določena za stanovanjske površine. Pojasnjuje, da je bila upoštevana površina 1.385,23 m2 glede na to, da je tožnik po katastrskih podatkih lastnik 9/10 objekta, ki meri skupaj 1.539,14 m2. V obrazložitvi navaja še, da je Občina Šmarje pri Jelšah tožnika po pooblaščencu pozvala, naj se pisno izjavi o navedeni površini, vendar tožnik na poziv ni odgovoril. Upravni organ druge stopnje je tožnikovo pritožbo zavrnil. Tožnik se s tako odločitvijo ne strinja in v tožbi navaja, da izpodbijane odločbe ni mogoče preizkusiti, saj naj iz nje ne bi bilo razvidno, na kakšen način se odmerja nadomestilo za zapuščene objekte ter kakšna površina je podlaga za to. Meni, da se organ sklicuje na nedopustno analogijo in da je podzakonski predpis, ki je podlaga za odmero NUSZ, nedorečen ter v nasprotju z Zakonom o stavbnih zemljiščih (v nadaljevanju ZSZ/84), saj ta zakon nadomestila za namen „zapuščeni objekt“ ne predvideva. Enako nedorečen naj bi bil Odlok tudi glede meril za oceno, da je objekt zapuščen. Poleg tega pa naj bi bila dejstva drugačna, saj je okolica objekta urejena in pokošena, objekt pa ni niti nevzdrževan niti zapuščen. Meni, da pri odmeri za leto 2006 ni mogoče uporabiti podatkov izpred dveh let, podatkov za leto 2006 pa organ ni pridobival. Tožnik upravnemu organu očita tudi bistveno kršitev pravil postopka, saj ga ni seznanil z naknadno vloženimi dokazili, prilogami, ugotovitvami, fotografijami in drugo dokumentacijo, na katero se sklicuje izpodbijana odločba. Tako naj mu ne bi bila dana možnost, da se izjavi o dejstvih in okoliščinah, ki so pomembne za odločbo. Ugovarja tudi višini točke, saj leži objekt v II. območju (Zadrže), površina 1.385,23 m2 pa naj bi bila napačna, ker je iz kupoprodajne pogodbe razvidno, da znaša površina stavbnega zemljišča za objekt 539 m2 ter 270 m2, za gospodarsko poslopje pa še 180 m2, preostale površine naj bi bile parkovna oziroma celo kmetijska zemljišča. Tudi glede deleža lastništva nepremičnine naj bi bila odločitev neustrezno obrazložena. Sodišču predlaga, naj izpodbijano odločbo odpravi, toženki pa naloži povrnitev stroškov tega postopka z zakonskimi zamudnimi obrestmi.

Toženka predlaga zavrnitev tožbe, na katero vsebinsko ni odgovorila.

Tožba je utemeljena.

Predmet izpodbijane odločbe je odmera (NUSZ) od zapuščenega objekta, ki se nahaja v A. Obveznost plačila NUSZ je določena v VI. poglavju ZSZ/84, ki se v tem delu uporablja v skladu s 5. točko prvega odstavka 179. člena Zakona o urejanju prostora (v nadaljevanju ZUreP-1) in prvo alinejo prvega odstavka 56. člena Zakona o stavbnih zemljiščih (Uradni list RS, št. 44/97). Navedena ureditev ostaja nespremenjena tudi po sprejetju Zakona o prostorskem načrtovanju (ZPNačrt), saj ta v svojem 103. členu ni določil prenehanja veljavnosti določb ZUreP-1 glede plačevanja nadomestila.

Po presoji sodišča pa upravni organ ni upošteval pravilne pravne podlage za odmero nadomestila in tožniku kot zavezancu v postopku ni dal možnosti izjaviti se o dejstvih in okoliščinah, ki vplivajo na odločitev.

Po prvem odstavku 9. člena ZUP je treba, preden se izda odločba, dati stranki možnost, da se izjavi o vseh dejstvih in okoliščinah, ki so pomembne za odločbo. Po tretjem odstavku navedene določbe organ svoje odločbe ne sme opreti na dejstva, glede katerih vsem strankam ni bila dana možnost, da se o njih izjavijo, razen v primerih, določenih z zakonom. Po presoji sodišča je upravni organ storil prav to, saj je odločbo o odmeri NUSZ oprl na dejstva, glede katerih tožniku ni bila dana možnost izjave. Upravni organ namreč odločbe ni izdal na podlagi podatkov iz uradnih evidenc oziroma podatkov, pridobljenih v skladu z 218.c členom ZGO-1, temveč na podlagi podatkov, ki jih je pridobil od Občine Šmarje pri Jelšah, oziroma na podlagi ugotovitev komisije, ki jo je s sklepom z dne 18. 11. 2002 ustanovil župan občine Šmarje pri Jelšah. Upravni organ se sklicuje tudi na potrdilo Upravne enote Šmarje pri Jelšah z dne 9. 10. 2009, tolmačenje drugega odstavka 12. člena občinskega odloka z dne 17. 10. 2003 in na priložene fotografije objekta.

S temi podatki oziroma z listinami, ki naj bi te podatke vsebovali, pa tožnika oziroma njegovega pooblaščenca ni seznanil. Sklicevanje pritožbenega organa na obveznost zavezanca iz prvega odstavka 76. člena Zakona o davčnem postopku (ZDavP-2) je po presoji sodišča utemeljeno le glede podatkov o površinah objektov, ki jih je upošteval pri odmeri. Tožnik namreč v tožbi le posplošeno zatrjuje nepravilen izračun površine objekta, da bi davčnemu organu pred izdajo odločbe posredoval podatke o površini objekta, pa ne navaja. Sicer pa mora po drugem odstavku istega člena davčni organ dokazati dejstva, na podlagi katerih obveznost nastane ali ne nastane oziroma se poveča ali zmanjša. Če se torej pooblaščenec vabilu ni odzval in ni predložil svojih dokazov, to še ne pomeni, da upravni organ zavezanca ni dolžan seznaniti z dejstvi, ki so pomembna za odločitev. Upravni organ tega ni storil, navedena kršitev pa pomeni bistveno kršitev pravil upravnega postopka po 3. točki drugega odstavka 237. člena ZUP.

Poleg tega je v zadevi sporno tudi, ali je upravni organ ravnal prav, ko je pri izračunu nadomestila zavezančevo nepremičnino po 13. členu Odloka točkoval kot zapuščeni objekt. Kot je bilo že povedano, je obveznost plačila NUSZ določena v ZSZ/84. Namembnost stavbnega zemljišča je ena izmed okoliščin, ki se v skladu z 61. členom ZSZ/84 upošteva pri določanju NUSZ. Člen 60 ZSZ/84 pa opredeljuje plačilo za nezazidano in za zazidano stavbno zemljišče. Opredelitev zazidanih in nezazidanih stavbnih zemljišč, od katerih se odmerja NUSZ, je bila dodana v členih od 218 do 218.d Zakona o graditvi objektov (Uradni list RS, št. 110/02 in naslednji – ZGO-1) in usklajena še s 127. členom Zakona o spremembah in dopolnitvah Zakona o graditvi objektov (Uradni list RS, št. 126/07 – ZGO-1B).

Na podlagi 60. člena ZSZ se NUSZ za nezazidano stavbno zemljišče plačuje od površine tega zemljišča (prvi odstavek), za zazidano stavbno zemljišče pa se NUSZ plačuje od tlorisne površine prostorov, ki jih drugi odstavek tega člena navaja za stanovanjske površine, tretji odstavek pa za poslovne površine. Pri tem se upoštevajo merila iz 61. člena ZSZ/84, med drugim lega in namembnost. V obravnavanem primeru gre torej za odmero NUSZ za zazidano stavbno zemljišče, ker je bil NUSZ odmerjen glede na površino stavbe, kot namen pa upoštevano, da gre za zapuščen objekt. Člen 12 Odloka opredeljuje stavbna zemljišča po namenu. Poleg stanovanjskega in poslovnega namena, kot namen uporabe stavbnega zemljišča opredeljuje tudi stavbna zemljišča za spremljevalne objekte in površine, za družbeno dejavnost in za zapuščene objekte. Po tej določbi se za zapuščene objekte štejejo objekti, ki so nenaseljeni, brez stanovalcev ali poslovne dejavnosti in imajo nevzdrževan zunanji videz objekta ali pripadajočega stavbnega zemljišča. Namen uporabe je kot eno izmed meril točkovno ovrednoten v 13. členu Odloka. Ta razlikuje pet skupin objektov: stanovanjske površine, poslovne in proizvodne dejavnosti, spremljevalne objekte in površine, družbene dejavnosti ter zapuščene objekte. Po merilu namembnosti so zapuščeni objekti v I. območju ovrednoteni z 200 točkami, stanovanjske površine od 10 do 30 točkami (glede na število stanovanj v objektu), poslovne in proizvodne dejavnosti s 160 točkami, spremljevalni objekti in površine s 50 točkami, družbene dejavnosti pa s 100 točkami.

Kot je razvidno iz opisa v 12. členu Odloka, se kriterij zapuščenosti objekta nanaša na stanje objekta in ne odraža merila namembnosti stavbnega zemljišča kot enega od meril iz določbe 61. člena ZSZ/84, na podlagi katerih občina v svojem predpisu konkretneje opredeli lastnosti zemljišč, ki jih nato upošteva pri izračunu NUSZ. Drugače povedano: stanje objekta ne odraža merila namembnosti stavbnega zemljišča, ki ima, kot je bilo že povedano, po opredelitvi v 60. členu ZSZ/84 skupni imenovalec ali v stanovanjskem ali v poslovnem namenu. Tudi 4. člen Odloka loči površino le na stanovanjsko in poslovno, z oblikovanjem skupine „zapuščeni objekt“ pa je normodajalec uvedel merilo, ki ni namembnost iz 61. člena ZSZ/84, zato je kot tako nezakonito. Kljub nenaseljenosti in zunanjemu videzu nevzdrževanosti objekta gre namreč bodisi za stanovanja bodisi za površine, namenjene poslovni rabi.

Določbi 12. in 13. člena občinskega Odloka, ki kot kriterij za odmero NUSZ glede namembnosti zemljišča določata zapuščenost objekta, sta torej v nasprotju z merili ZSZ/84 za predpisovanje NUSZ. Z navedenim kriterijem se namreč določa predmet dajatve, ki nima zveze z lastnostmi stavbnega zemljišča in njegovo namembnostjo (glej odločbo Ustavnega sodišča U-I-217/97 z dne 5. 3. 1998), in zato pomenijo spreminjanje nadomestila v druge vrste dajatev – v neke vrste kazen za neuporabo in nevzdrževanje objektov in zemljišč.

Ker je sodišče presodilo, da je tožba utemeljena, je izpodbijano odločbo odpravilo (3. in 4. točka prvega odstavka 64. člena Zakona o upravnem sporu (ZUS-1) in v tem delu zadevo vrnilo prvostopenjskemu organu v ponoven postopek (tretji odstavek 64. člena ZUS-1). V ponovljenem postopku bo moral upravni organ pri odmeri nadomestila uporabiti merilo, ki upošteva namen uporabe stavbnega zemljišča bodisi za stanovanjski bodisi za poslovni namen, kar pomeni, da bo moral v zvezi s tem ugotavljati dejstva, tožniku pa dati možnost, da se o dejstvih in okoliščinah, ki so pomembna za tako odmero, izjavi.

Ker je sodišče ugodilo tožbi in odpravilo izpodbijani upravni akt, je tožnik v skladu s tretjim odstavkom 25. člena ZUS-1 glede na opravljena procesna dejanja in način obravnavanja zadeve upravičen do povračila stroškov postopka v pavšalnem znesku v skladu s Pravilnikom o povrnitvi stroškov tožniku v upravnem sporu (v nadaljevanju Pravilnik). Ker je bila zadeva rešena na seji, tožnika pa je v postopku zastopal pooblaščenec, ki je odvetnik, se mu priznajo stroški v višini 350,00 EUR (drugi odstavek 3. člena Pravilnika). V skladu z ustaljeno upravnosodno prakso Vrhovnega sodišča se navedeni znesek poviša še za 20% DDV, torej za 70 EUR. Zakonske zamudne obresti od stroškov sodnega postopka tečejo od poteka roka za njihovo prostovoljno plačilo (prvi odstavek 299. člena Obligacijskega zakonika; OZ).

Javne informacije Slovenije, Vrhovno sodišče Republike Slovenije

Do relevantne sodne prakse v nekaj sekundah

Dostop do celotne evropske in slovenske sodne prakse
Napreden AI iskalnik za hitro iskanje primerov
Samodejno označevanje ključnih relevantnih odstavkov

Začni iskati!

Prijavite se za brezplačno preizkusno obdobje in prihranite več ur tedensko pri iskanju sodne prakse.Začni iskati!

Pri Modern Legal skupaj s pravnimi strokovnjaki razvijamo vrhunski iskalnik sodne prakse. S pomočjo umetne inteligence hitro in preprosto poiščite relevantne evropske in slovenske sodne odločitve ter prihranite čas za pomembnejše naloge.

Kontaktiraj nas

Tivolska cesta 48, 1000 Ljubljana, Slovenia