Samo zamislim si kaj bi rada da piše v sodbi, to vpišem v iskalnik, in dobim kar sem iskala. Hvala!
Tara K., odvetnica
13.02.2024
07120-1/2024/54
Davčni postopki, EMŠO in davčna, Posredovanje osebnih podatkov
Informacijski pooblaščenec (v nadaljevanju: IP) je po elektronski pošti prejel vaš dopis, v katerem pojasnjujete, da vas je kot javni sklad Finančna uprava RS (v nadaljevanju: FURS) pozvala k poročanju o vseh podeljenih štipendijah. Poročanje se izvede preko sistema, kjer je potrebno podati davčno številko štipendista, vendar pa vaš sklad glede na določbe Zakona o štipendiranju v svojih evidencah štipendistov ne vodi davčne številke, temveč od enoličnih identifikatorjev le EMŠO. Ker torej z davčnimi številkami ne razpolagate, nas sprašujete, ali lahko sklad v tem primeru na FURS posreduje podatke vseh štipendistov, vključno z njihovimi EMŠO številkami, saj evidence davčnih številk ne vodite.
Na podlagi informacij, ki ste nam jih posredovali, vam v nadaljevanju skladno s 5. točko prvega odstavka 55. člena Zakona o varstvu osebnih podatkov (Uradni list RS, št. 163/22, ZVOP-2), 58. členom Uredbe (EU) 2016/679 Evropskega parlamenta in Sveta z dne 27. aprila 2016 o varstvu posameznikov pri obdelavi osebnih podatkov in o prostem pretoku takih podatkov ter razveljavitvi Direktive 95/46/ES (Splošna uredba), ter 2. členom Zakona o informacijskem pooblaščencu (Uradni list RS, št. 113/05 in 51/07 – ZUstS-A, ZInfP) posredujemo naše neobvezujoče mnenje v zvezi z vašim vprašanjem.
IP meni, da morate v prvi vrsti razčistiti, ali bi vam FURS dovolil poročati na podlagi EMŠO (torej brez navedbe davčne številke). Če lahko poročate o podeljenih štipendijah brez davčne številke, bi morali imeti za obdelavo osebnih podatkov ustrezno podlago, ki vam jo mora pravzaprav izkazati FURS. Če pa za poročanje nujno potrebujete davčno številko, jo lahko skušate pridobiti po postopku iz 39. in 41. člena ZVOP-2 v povezavi z določbami 19. člena ZDavP-2. Menimo, da bi bili verjetno najbolj uspešni, če bi se glede postopka in pravne podlage obrnili (tudi) na FURS.
IP uvodoma poudarja, da konkretnega in dokončnega odgovora o zakonitosti obdelave osebnih podatkov v okviru mnenja v nobenem primeru ne more podati, saj lahko IP posamezne primere obdelave podatkov konkretno presoja zgolj v okviru inšpekcijskega ali drugega upravnega postopka.
IP ugotavlja, da v Zakonu o štipendiranju (Uradni list RS, št. 56/13, s sprem. in dop.; v nadaljevanju: ZŠtip-1) res nimate podlage za zbiranje in nadaljnjo obdelavo davčne številke štipendista. Po drugi strani pa iz priloge Pravilnika o dostavi podatkov za odmero dohodnine (Uradni list RS, št. 100/13, s sprem. in dop.; v nadaljevanju Pravilnik o dostavi podatkov) z naslovom "Vrsta, oblika in način dajanja podatkov za odmero dohodnine" izhaja, da je treba priporočanju FURS podatke "označiti z davčno številko zavezanca, zavezanca za dajanje podatkov in s prvimi 20 znaki zavezančevega imena in priimka v skladu s predpisano strukturo tabelaričnega prikaza individualnih in zbirnih podatkov za posamezno vrsto podatkov. Za enolično označevanje nerezidentov RS se uporabi davčna številka."
IP ne more natančno odgovoriti na vaše vprašanje, ali je ustrezno, da FURS-u poročate zahtevane podatke z uporabo EMŠO kot enoličnega identifikatorja, kljub temu, da FURS zahteva poročanje na podlagi davčne številke. V pretežnem delu gre pri tem za vprašanje ustreznosti poročanja, kar morate razčistiti s FURS. Če bi FURS sprejel tovrstno poročanje, bi morali za to seveda imeti ustrezno pravno podlago, kar bi najbolj gotovo moral vedeti prav FURS kot organ, ki zahteva poročanje.
Če pa FURS vztraja pri poročanju na podlagi davčne številke štipendista, mora vaš sklad na nek način (seveda zakonito) pridobiti davčne številke štipendistov in te podatke "kržati" oziroma "upariti" z vašimi evidencami, kjer so štipendisti enolično identificirani na podlagi EMŠO.
Postopek, po katerem bi teoretično lahko pridobili osebne podatke (tj. davčno številko), ter celoten okvir posredovanja osebnih podatkov sta urejena v 39. in 41. členu ZVOP-2. Prvi odstavek 39. člena ZVOP-2 tako določa, da osebe javnega sektorja posredujejo osebne podatke drugim osebam javnega sektorja ali drugim fizičnim ali pravnim osebam, če je za posredovanje dana pravna podlaga v skladu s 6. členom tega zakona, ter na podlagi zahteve iz prvega odstavka 41. člena tega zakona, razen če drug zakon določa drugače. Prvi odstavek 41. člena ZVOP-2 določa, da (če drug zakon ne določa drugače), zahteva za posredovanje osebnih podatkov vsebuje naslednje podatke:
1.podatke o vlagatelju zahteve (za fizično osebo: osebno ime, naslov stalnega ali začasnega prebivališča; za samostojnega podjetnika posameznika, posameznika, ki samostojno opravlja dejavnost, ter za pravno osebo: naziv oziroma firmo in naslov oziroma sedež in matično številko) ter podpis vlagatelja oziroma pooblaščene osebe;
2.pravno podlago za pridobitev zahtevanih osebnih podatkov;
3.namen obdelave osebnih podatkov oziroma razloge, ki izkazujejo potrebnost in primernost osebnih podatkov za dosego namena pridobitve;
4.predmet in številko ali drugo identifikacijo zadeve, v zvezi s katero so osebni podatki potrebni, ter navedbo organa ali drugega subjekta, ki obravnava zadevo;
5.vrste osebnih podatkov, ki naj se mu posredujejo;
6.obliko in način pridobitve zahtevanih osebnih podatkov.
V prvi vrsti je treba torej ugotoviti, ali obstaja ustrezna pravna podlaga za pridobivanje davčne številke štipendistov, da bi lahko nato FURS-u poročali o podeljenih štipendijah na podlagi davčne številke. IP ne more namesto vas ali FURS-a v mnenju z gotovostjo odgovoriti na vprašanje, ali takšna pravna podlaga obstaja, lahko pa vam damo določene napotke, ki vam lahko služijo kot osnova.
Priloga Pravilnika o dostavi podatkov ne predstavlja pravne podlage za to, da bi sklad obdeloval davčno številko posameznika (bodisi da bi jo prejel od FURS ali od kod drugod in bi jo FURS nato posredoval v smislu poročanja). Zato se je treba ozreti na določbe predvsem Zakona o davčnem postopku (Uradni list RS, št. 13/11 – UPB, s sprem. in dop.; v nadaljevanju ZDavP-2) ter potencialno Zakona o dohodnini (Uradni list RS, št. 13/11 – UPB, s sprem. in dop.; v nadaljevanju ZDoh-2) ali druge področne zakonodaje.
Prvi odstavek 19. člena ZDavP-2 določa, da sme davčni organ razkriti naslednje podatke o zavezancu za davek v primerih, pod pogoji in na način, določen z zakonom o obdavčenju:
-osebno ime, prebivališče in vrsto prebivališča (stalno ali začasno) ter davčno številko;
-ime oziroma naziv osebe, ki ni fizična oseba, njen sedež in naslov ter davčno številko;
-identifikacijsko številko za davek na dodano vrednost (v nadaljnjem besedilu: DDV), datum vpisa oziroma izbrisa zavezanosti za DDV;
-identifikacijsko številko zavezanca za trošarine, datum vpisa oziroma izbrisa iz evidence oziroma registra imetnikov trošarinskih dovoljenj in pooblaščenih prejemnikov.
Četrti odstavek 19. člena ZDavP-2 pa nadalje določa, da sme davčni organ upravičeni osebi, ki ta podatek potrebuje za izpolnitev davčne obveznosti oziroma za izpolnitev dolžnosti dajanja podatkov po tem zakonu ali zakonu o obdavčenju, na podlagi njenega obrazloženega pisnega zahtevka, v katerem morajo biti navedeni tudi podatki, ki davčnemu organu omogočajo enolično identifikacijo fizične osebe, in sicer:
-poleg osebnega imena še ali datum rojstva in naslov prebivališča ali enotna matična številka občana, razkriti podatek o davčni številki zavezanca za davek,
-davčna številka ali enotna matična številka občana, razkriti podatek o osebnem imenu zavezanca za davek,
-osebno ime in davčna številka ali enotna matična številka občana, razkriti podatek o rezidentskem statusu zavezanca za davek.
Vse kaže, da boste najbolj uspešni, če se boste najprej obrnili na FURS in z njimi razčistili morebitno pravno podlago za pridobivanje osebnih podatkov ter ustrezen postopek za takšno pridobivanje. Po mnenju IP je treba glede obveznih sestavin zahteve za posredovanje osebnih podatkov upoštevati tako 41. člen ZVOP-2 (kot osnovo, saj je širši) kot tudi četrti odstavek 19. člena ZDavP-2 (ki določa vsebino zahteve nekoliko podrobneje). FURS je nato tisti, ki odloči o vaši morebitni zahtevi za posredovanje davčnih številk, na podlagi katerih lahko nato poročate v njihovem sistemu, če se seveda odločite za to pot.
V upanju, da ste dobili odgovor na svoje vprašanje, vas lepo pozdravljamo.
Mojca Prelesnik, univ.dipl.prav., informacijska pooblaščenka
mag. Polona Merc, univ. dipl. prav., svetovalka IP za varstvo osebnih podatkov