Samo zamislim si kaj bi rada da piše v sodbi, to vpišem v iskalnik, in dobim kar sem iskala. Hvala!
Tara K., odvetnica
8. 5. 2003
Ustavno sodišče je v postopku za preizkus pobude Sindikata državnih in družbenih organov Slovenije, Republiškega odbora sindikata, Ljubljana, ki ga zastopa sekretar Drago Ščernjavič, na seji dne 8. maja 2003
sklenilo:
1.Pobuda za začetek postopka za oceno ustavnosti drugega odstavka 25. člena Zakona o tajnih podatkih (Uradni list RS, št. 87/01) in II. dela vprašalnika za dostop do tajnih podatkov kot sestavnega dela Uredbe o načinu in postopku varnostnega preverjanja ter postopku izdaje in preklica dovoljenja za dostop do tajnih podatkov (Uradni list RS, št. 70/02) se sprejme.
2.Izvrševanje v prejšnji točki izreka navedenih določb predpisov se do končne odločitve Ustavnega sodišča zadrži.
1.Pobudnik navaja, da izpodbija 25. člen Zakona o tajnih podatkih (v nadaljevanju ZTP) in 5. člen Uredbe o načinu in postopku varnostnega preverjanja ter postopku izdaje in preklica dovoljenja za dostop do tajnih podatkov (v nadaljevanju Uredba). Iz vsebine pobude izhaja, da dejansko izpodbija omenjena predpisa le v delu, v katerem se z njima določa vsebina vprašalnika, ki ga morajo v postopku varnostnega preverjanja izpolniti zaposleni, ki morajo zaradi opravljanja funkcij ali delovnih dolžnosti v organu pridobiti dovoljenje za dostop do tajnih podatkov. Navaja namreč, da so v 25. členu ZPT med podatki, ki jih morajo posredovati zaposleni za pridobitev dovoljenja, navedeni tudi takšni, ki nimajo nikakršne povezave s tajnimi podatki in njihovim varovanjem, ter da se obseg podatkov, ki se preverjajo, z Uredbo še bistveno razširja. Glede na navedeno gre šteti, da izpodbija drugi odstavek 25. člena ZPT in II. del vprašalnika za dostop do tajnih podatkov, ki je skladno s tretjim odstavkom 5. člena Uredbe priloga Uredbi in njen sestavni del in s katerim se določajo podatki, ki se preverjajo ob izdaji dovoljenja.
Zatrjuje kršitev 14., 38. in 49. člena, smiselno pa tudi kršitev drugega odstavka 120. člena Ustave. Podaja tudi predlog za začasno zadržanje predpisov.
2.Ustavno sodišče je pobudo sprejelo. V nadaljnjem postopku bo ocenilo, ali so izpodbijane določbe v neskladju z Ustavo.
3.Na podlagi 39. člena Zakona o Ustavnem sodišču (Uradni list RS, št. 15/94 - v nadaljevanju ZUstS) lahko Ustavno sodišče do končne odločitve zadrži izvrševanje izpodbijanega predpisa, če bi zaradi njegovega izvrševanja lahko nastale težko popravljive škodljive posledice. Kadar Ustavno sodišče odloča o začasnem zadržanju izvrševanja izpodbijanega predpisa, vselej tehta med škodljivimi posledicami, ki bi jih povzročilo izvrševanje morebiti protiustavnega ali nezakonitega predpisa, in med škodljivimi posledicami, ki bi nastale, če se izpodbijana določba sploh ne bi izvrševala. Z izpodbijanimi določbami ZTP oziroma Uredbe je predpisana vsebina varnostnega preverjanja posameznikov, ki kandidirajo za pridobitev dovoljenja za dostop do tajnih podatkov. Zbiranje osebnih podatkov pomeni poseg v človekovo pravico, katerega posledic ob morebitni ugotovitvi protiustavnosti ne bi bilo več mogoče odpraviti. Na drugi strani pa si ni mogoče zamisliti škodljivih posledic, ki bi nastale z zadržanjem izpodbijanih določb ZTP in Uredbe. Iz drugega odstavka 47. člena ZTP, ki določa, da morajo organi najkasneje v dveh letih po uveljavitvi tega zakona zagotoviti, da bodo vsem zaposlenim, ki morajo imeti zaradi delovnih dolžnosti ali funkcij dostop do tajnih podatkov, izdana dovoljenja za dostop do tajnih podatkov, saj bo delavcem in funkcionarjem, ki tega dovoljenja ne bodo dobili, dostop do tajnih podatkov onemogočen, izhaja, da je še dve leti po uveljavitvi ZTP dostop do tajnih podatkov omogočen brez pridobitve tega dovoljenja. Glede na to, da je bil ZTP objavljen v Uradnem listu z dne 8. 11. 2001, z 49. členom ZTP pa je določeno, da začne ta zakon veljati petnajsti dan po objavi v Uradnem listu Republike Slovenije, je očitno, da ta rok še ni potekel. To pa pomeni, da trenutno z zadržanjem izvajanja izpodbijanih določb še ne morejo nastati nobene škodljive posledice, saj dostop do tajnih podatkov tudi po oceni zakonodajalca zaenkrat še ni pogojevan s pridobitvijo dovoljenja in s tem povezanim varnostnim preverjanjem posameznikov. Zato je Ustavno sodišče odločilo, da do končne odločitve zadrži izvrševanje izpodbijanih določb predpisov. Hkrati je odločilo, da bo o pobudi odločalo prednostno. Zadržanje izpodbijanih določb pomeni, da bodo do končne odločitve Ustavnega sodišča prekinjene vse aktivnosti pristojnih organov v zvezi s postopki za pridobitev dovoljenj za dostop do tajnih podatkov.
4.Ustavno sodišče je sprejelo ta sklep na podlagi tretjega odstavka 26. člena in 39. člena ZUstS in šeste alineje 52. člena Poslovnika Ustavnega sodišča Republike Slovenije (Uradni list RS, št. 49/98 in 30/02) v sestavi: predsednica dr. Dragica Wedam Lukić ter sodnice in sodniki dr. Janez Čebulj, dr. Zvonko Fišer, Lojze Janko, mag. Marija Krisper Kramberger, Milojka Modrijan, dr. Ciril Ribičič, dr. Mirjam Škrk in Jože Tratnik. Sklep je sprejelo soglasno.
Predsednica dr. Dragica Wedam Lukić
4. 12.2003
Ustavno sodišče je v postopku za oceno ustavnosti in zakonitosti, začetem na pobudo Sindikata državnih in družbenih organov Slovenije, Republiškega odbora sindikata, Ljubljana, ki ga zastopa sekretar Drago Ščernjavič, na seji dne 4. decembra 2003
sklenilo:
Postopek za oceno ustavnosti in zakonitosti drugega odstavka 25. člena Zakona o tajnih podatkih (Uradni list RS, št. 87/01) in II. dela vprašalnika za dostop do tajnih podatkov kot sestavnega dela Uredbe o načinu in postopku varnostnega preverjanja ter postopku izdaje in preklica dovoljenja za dostop do tajnih podatkov (Uradni list RS, št. 70/02) se ustavi.
1.Pobudnik je izpodbijal 25. člen Zakona o tajnih podatkih (v nadaljevanju ZTP) in 5. člen Uredbe o načinu in postopku varnostnega preverjanja ter postopku izdaje in preklica dovoljenja za dostop do tajnih podatkov (v nadaljevanju Uredba). Zatrjuje kršitve 14., 38. in 49. člena Ustave. Meni, da so v 25. členu ZTP med podatki, ki jih mora posredovati posameznik ob varnostnem preverjanju, tudi takšni, ki nimajo nikakršne povezave s tajnimi podatki in njihovim varovanjem, in ki preveč posegajo v osebnostno integriteto posameznika. Poleg tega se vsebina varnostnega preverjanja z Uredbo še bistveno razširja. Kot ustavno sporno izpostavlja zlasti zbiranje podatkov, ki se nanašajo na zdravstveno in finančno stanje posameznika, pri čemer opozarja, da bi morala biti z zakonom natančno predpisana postopek zbiranja teh podatkov in seznanitev posameznika s podatki.
2.Upoštevaje vsebino pobude, iz katere izhaja, da pobudnik nasprotuje izpodbijanima določbama 25. člena ZTP in 5. člena Uredbe le v delu, v katerem se z njima določa vsebina varnostnega preverjanja posameznikov, ki morajo zaradi opravljanja funkcij ali delovnih dolžnosti pridobiti dovoljenje za dostop do tajnih podatkov, je Ustavno sodišče štelo, da izpodbija pobudnik samo drugi odstavek 25. člena ZPT in II. del vprašalnika za dostop do tajnih podatkov, ki je skladno s tretjim odstavkom 5. člena Uredbe njena priloga in njen sestavni del (v nadaljevanju vprašalnik). S sklepom št. U-I-79/03 z dne 8. 5. 2003 je Ustavno sodišče pobudo v tem obsegu sprejelo in izvajanje teh določb ZTP in Uredbe do končne odločitve Ustavnega sodišča zadržalo.
3.V času, ko je pred Ustavnim sodiščem tekel postopek za oceno ustavnosti in zakonitosti izpodbijane ureditve, je začel veljati Zakon o spremembah in dopolnitvah Zakona o tajnih podatkih (Uradni list RS, št. 101/03 - v nadaljevanju ZTP-A). Glede na to je Ustavno sodišče pobudnika pozvalo, naj pojasni, ali pri pobudi vztraja in v primeru, da vztraja, izkaže svoj pravni interes. Pri tem ga je opozorilo, da lahko postopek za preizkus pobude ustavi, če v določenem roku ne bo dal podatkov, potrebnih za nadaljevanje postopka.
4.Pobudnik Ustavnemu sodišču ni odgovoril, zato je Ustavno sodišče postopek ustavilo.
5.Ustavno sodišče je sprejelo ta sklep na podlagi tretjega odstavka 28. člena Zakona o Ustavnem sodišču (Uradni list RS, št. 15/94 - ZUstS) in na podlagi tretje alineje tretjega odstavka 46. člena Poslovnika Ustavnega sodišča (Uradni list RS, št. 93/03 in 98/03 popr.) v sestavi: predsednica dr. Dragica Wedam Lukić ter sodnice in sodniki dr. Janez Čebulj, Lojze Janko, mag. Marija Krisper Kramberger, Milojka Modrijan, dr. Ciril Ribičič, dr. Mirjam Škrk in Jože Tratnik. Sklep je sprejelo soglasno.
Predsednica dr. Dragica Wedam Lukić