Samo zamislim si kaj bi rada da piše v sodbi, to vpišem v iskalnik, in dobim kar sem iskala. Hvala!
Tara K., odvetnica
Sodišče sodi, da nepredložitev liste kandidatov za volitve v volilni enoti (pač pa zgolj predložitev soglasij kandidatov in podpor volivcev) ni administrativna, pač pa vsebinska napaka. Formalne pomanjkljivosti so le tiste, ki se nanašajo na izpolnjevanje postopkovnih zahtev za obravnavo liste kandidatov, medtem ko so tiste, ki terjajo vsebinsko ponovitev volilnih opravil, vsebinske pomanjkljivosti. Vložitev liste kandidatov je volilno opravilo, saj brez vložitve liste kandidatov ni mogoče kandidirati na volitvah, hkrati pa je pravilno in pravočasno vložena lista kandidatov prvi pogoj za presojo zakonitosti kandidature.
Pritožba se zavrne.
1. Občinska volilna komisija Občine ... (v nadaljevanju OVK ali tožena stranka) je z odločbo, št. 0410-05/2022-18 z dne 27. 10. 2022 (v nadaljevanju izpodbijana odločba), potrdila celotno listo kandidatov z imenom liste ... NEODVISNA LISTA z desetimi kandidati na listi za člane Občinskega sveta Občine ... v volilni enoti št. 1 na rednih volitvah, razpisanih za 20. 11. 2022 (prvi odstavek izreka). Ugotovila je, da lista kandidatov za še eno volilno enoto ni bila vložena ter je zato OVK odločila, da je to očitno vsebinska pomanjkljivosti v smislu prvega odstavka 56. člena Zakona o volitvah v državni zbor (v nadaljevanju ZDVZ), zaradi katere se kandidatura v tem delu zavrne (drugi odstavek izreka).
2. OVK v obrazložitvi svoje odločitve navaja, da je v postopku preizkusa liste kandidatov ... neodvisna lista za člane Občinskega sveta Občine ... v volilni enoti št. 1, na podlagi 72. in 74. člena Zakona o lokalnih volitvah (v nadaljevanju ZLV) v povezavi z 68. členom tega zakona ugotovila, da je lista kandidatov vložena pravočasno, da je sestavljena in določena v skladu z zakonom ter jo je zato v celoti potrdila. Kandidaturi je bilo obenem priloženo še 41 potrjenih obrazcev podpore volivcev kandidaturi za člana občinskega sveta oziroma listi kandidatov za volitve članov občinskega sveta v volilni enoti št. 2 ter obrazci soglasij s kandidaturo, vendar pa lista kandidatov za to volilno enoto ni bila vložena. OVK pojasnjuje, da zaradi te pomanjkljivosti ni mogoče preizkusiti ali kandidatura vsebuje obvezne sestavine oziroma liste kandidatov po 72. členu ZLV in zato ni mogoče ugotoviti, ali so izpolnjeni za kandidaturo zahtevani zakonski pogoji, saj prvi pogoj za presojo zakonitosti, to je vložena kandidatna lista, ni bil izpolnjen. OVK je odločila, da gre za očitno vsebinsko pomanjkljivost v smislu prvega odstavka 56. člena ZDVZ, zaradi katere je v tem delu predlog kandidature zavrnila.
3. A. A., predstavnik ... neodvisne liste, je zoper odločitev OVK vložil pravočasno pritožbo in sodišču predlagal, naj izpodbijano odločbo razveljavi, OVK pa naloži, da ga pozove k dopolnitvi z listo kandidatov za drugo volilno enoto. Kot predstavnik ... neodvisne liste je dne 19. 10. 2022 ob 8.17 uri pravočasno vložil kandidatne liste za volilni enoti št. 1 in 2, skupaj s soglasji kandidatov in podporo volivcev. Vso potrebno dokumentacijo je vložil na Občini ..., in sicer v pritličju stavbe pri referentki B. B. Prinesel jo je v mapi, saj je bil prepričan, da bo referentka, ki je pooblaščena za prevzem dokumentacije, to pregledala in popisala. V nasprotju s tem mu je rekla, da za to ni pristojna in da bo dokumentacijo pregledala OVK. Izdala mu je potrdilo, da je oddal kandidaturo za volitve članov občinskega sveta, dokumentacijo, ki ji jo je izročil, pa je dala v kuverto. Prepričan je bil, da ga bodo iz OVK do datuma, ki je bil določen za oddajo kandidatur, poklicali in mu povedali, če kaj manjka ali je napačno označeno. Ker ga ni poklical nihče, je bil prepričan, da je dokumentacija popolna.
4. V ponedeljek, dne 24. 10. 2022 zvečer, je OVK pregledovala prispele kandidatne liste in ga obvestila, da je oddal kandidaturo le za prvo volilno enoto in da kandidatne liste za drugo volilno enoto niso našli. Ker je dne 19. 10. 2022 referentki oddal kandidaturi za obe volilni enoti, je zaradi obvestila OVK ostal brez besed. Ve, da so bila preložena soglasja kandidatov in potrebne podpore volivcev za volilno enoto št. 2, kar je potrdila tudi OVK. Referentka mu je izdala potrdilo, da je bila vložena kandidatura, pri čemer iz potrdila ne izhaja, da bi bila vložena le za prvo volilno enoto. Vso dokumentacijo, ki jo je prinesel, je vložila v kuverto in sklepa, da jo je tudi zaprla, ni pa v to prepričan, saj je sam ni zaprl. Kam je izginila kandidatura za drugo volilno enoto, ne ve, ve pa, da jo je oddal, saj je obrazce pred oddajo fotokopiral. Pričakoval je, da bo OVK preverila, ali se je kandidatura kje založila ali ga pozvala k dopolnitvi kandidature, vendar pa je namesto tega le izdala odločbo z izrekom, da lista kandidatov za volilno enoto št. 2 ni bila vložena.
5. Tožena stranka, ki je sodišču predložila upravne spise, v odgovoru na pritožbo opisuje potek dogodkov v zvezi z oddajo, sprejemom in preverjanjem kandidature ... neodvisne liste, ki je kandidaturo pravočasno vložila dne 19. 10. 2022 ob 8.18 uri po svojem predstavniku, to je pritožniku. Ob oddaji se kandidature, to je obrazcev, ki jo sestavljajo, ni preverjalo, niti se ni podajalo mnenj glede vsebine, kar je enako veljajo za vse kandidature, ki so bile vložene in je bilo pritožniku to tudi pojasnjeno. Navedbe, da je namestnica tajnice, ki je pritožniku izdala potrdilo o oddaji kandidature in ga je ta tudi podpisal, kandidatno listo založila, tožena stranka izrecno zanika. Obrazci kandidature so bili prejeti in v navzočnosti pritožnika vloženi ter zapečateni v kuverto, ki se je odpečatila šele na seji OVK dne 24. 10. 2022 v pristnosti vseh članov OVK, tajnice in njene namestnice. OVK je sicer bila pred rokom za oddajo kandidatur vedno dostopna za nudenje pravne in administrativne pomoči pri sestavi kandidatur, dne 17. 10. 2022 tudi na razpolago za neformalen pregled kandidatur in svetovanje vsem zainteresiranim.
6. Na seji OVK dne 24. 10. 2022 je bila kuverta s kandidaturo, ki jo je vložil pritožnik, odpečatena in preverjena njena vsebina. Takoj je bilo jasno, da je ... neodvisna lista oddala dvakrat enak obrazec "Lista kandidatov za lokalne volitve za volilno enoto št. 1", ni pa bilo tega obrazca za volilno enoto št. 2. Priloženi so bili tudi obrazci podpore volivcev ter soglasja kandidatov za obe volilni enoti. To je razvidno tudi iz zapisnikov, ki jih je sestavila OVK ob preverbi kandidatur, enako pa lahko to potrdijo tudi vsi prisotni na tej seji. Pritožnika so poklicali, da bi se o dejstvih lahko izjavil še med sejo OVK, pokazali so mu tudi celotno vsebino kandidature. Pritožnik je bil šokiran in je povedal, da se je verjetno zgodila človeška napaka, izvora napake drugače ni obrazložil. Na sejo je pristopil tudi eden od podpisnikov soglasja h kandidaturi za člana občinskega sveta in so mu bila vsa navedena dejstva predstavljena, ta pa je potrdil, da se je zgodila napaka in da so pozabili oddati listo kandidatov za volilno enoto št. 2. Obenem so pritožnika tudi seznanili, da je bilo za to volilno enoto predloženih šest soglasij kandidatov, 4 moškega in 2 ženskega spola, kar pomeni, da tudi če bi bila lista za volilno enoto št. 2 oddana v skladu s temi soglasji, ne bi bilo upoštevano načelo enake zastopanosti spolov. Toženo stranko čudi, da je v listi kandidatov za volilno enoto št. 2, ki jo pritožbi kot dokaz prilaga pritožnik, za razliko od predloženih soglasij navedenih le pet kandidatov. V dilemi, ali gre za formalno ali vsebinsko pomanjkljivost so za pomoč zaprosili tudi Direktorat za lokalno samoupravo in DVK, odgovore institucij prilagajo. Gre za vsebinsko napako in ne bi bilo pošteno do ostalih, ki so kandidature oddali pravočasno in popolno, da bi napako ... neodvisne liste tolerirali in je ne bi šteli za vsebinsko napako.
7. Sodišče je z odgovorom tožene stranske seznanilo pritožnika, ki je nato v pripravljalni vlogi uvodoma poudaril, da ne trdi, da bi kdo namerno odstranil kakšen dokument in nobenega ne krivi za kakšno neustrezno dejanje. Po več neprespanih nočeh mu je jasno, da je očitno pri spravljanju papirjev namesto enega izvoda kandidatne liste za volilno enoto št. 1 in enega izvoda za volilno enoto št. 2, nenamerno in po pomoti priložil original in kopijo kandidatne liste za volilno enoto št. 1, liste za volilno enoto št. 2 pa očitno ne. Bile pa so predložene podpore volivcev in soglasja kandidatov, celo ena več. Glavni zaplet po njegovem mnenju izhaja iz dejstva, da je bil prepričan, da mu bodo ob oddaji dokumentov te pregledali, tako kot so to naredili pred leti, ko je že vlagal kandidature. Za predhodno svetovanje pri toženi strani ni vedel. Je predstavnik liste na lokalnem nivoju, ki je že 28 let prisotna na volitvah in v občinskem svetu. Nimajo posebnih administrativnih zmožnosti kot druge stranke, zato se jim je zgodila nenamerna in ne vsebinska napaka, saj je z velikim številom podpor nedvomno izražena volja občanov. V najboljši veri je upal in pričakoval, da zaradi njegove nerodnosti pri ravnanju s papirji to ne bo vplivalo na dejansko voljo in namen. Je 72 let star kmet, na listi pa je bil v različnih mandatih kandidat ali predlagatelj. Upa, da administrativni zaplet ne bo vplival na sodelovanje kandidatne liste v volilni enoti št. 2. 8. Pritožba ni utemeljena.
9. ZLV v drugem odstavku 74. člena določa, da se glede postopka potrjevanja kandidatur oziroma list kandidatov, določanja seznamov potrjenih kandidatur oziroma list kandidatov in njihove objave smiselno uporabljajo določbe ZVDZ. To pomeni, da je občinska volilna komisija tista, ki ima vsa pooblastila, ki jih ZVDZ daje pristojnim volilnim komisijam, medtem ko je postopek potrjevanja kandidatur enak kot pri volitvah v državni zbor. Če volilna komisija ugotovi, da lista kandidatov ni določena v skladu s tem zakonom, jo zavrne; če pa ugotovi formalne pomanjkljivosti liste kandidatov, takoj zahteva od predlagatelja, da jih v treh dneh odpravi. Če predlagatelj tega ne stori pravočasno, volilna komisija listo zavrne (56. člen ZVDZ, ki se smiselno uporablja na podlagi 4. člena ZLV), in sicer v celoti ali samo glede posameznih kandidatov.
10. Po Statutu Občine ... se volitve članov občinskega sveta opravijo po proporcionalnem volilnem sistemu (tretji odstavek 15. člena Statuta). Za volitve po tem sistemu se določajo liste kandidatov po volilnih enotah, predlagajo pa jih politične stranke ali volivci v volilni enoti. Lista kandidatov se v volilni enoti lahko določi s podpisovanjem skupine volivcev, ki imajo v volilni enoti stalno prebivališče, če so volivci državljani druge države članice EU, ki nimajo prijavljenega stalnega prebivališča v Republiki Sloveniji, pa začasno prebivališče (prvi odstavek 68. člena ZLV); vsaka skupina volivcev pa lahko določi le eno listo kandidatov (tretji odstavek 68. člena ZLV). Za vsako kandidaturo je potrebno tudi soglasje kandidata, ki je nepreklicno (70. člen ZLV). Po določbi 70.a člena ZLV mora skupina volivcev, ki v volilni enoti določi več kot enega kandidata za člana občinskega sveta, določiti kandidate oziroma kandidatne liste tako, da pripada vsakemu od obeh spolov najmanj 40 % kandidatur oziroma mest na kandidatni listi, ter svoje kandidate oziroma kandidatke na prvi polovici kandidatne liste razporediti izmenično po spolu; kolikor pa gre za kandidatne liste, na katerih so uvrščeni trije kandidati oziroma kandidatke, pa mora biti tudi na takšni kandidatni listi najmanj en predstavnik vsakega od spolov. Iz vsega povedanega torej izhaja, da postopek kandidiranja na lokalnih volitvah za člane občinskega sveta, ki se izvedejo po proporcionalnem volilnem sistemu, zahteva, da volivci v volilni enoti, ki predlagajo kandidate, določijo liste kandidatov tako, da za vsako volilno enoto vložijo po eno listo, priložiti pa ji morajo zadostno število podpor (torej podpisov volilcev) in soglasja kandidatov, na kandidatni listi pa morajo biti kandidati razvrščeni ob upoštevanju 70.a člena ZLV.
11. OVK je z izpodbijano odločbo potrdila listo kandidatov z imenom liste ... neodvisna lista z desetimi kandidati na listi v volilni enoti št. 1, medtem ko je ugotovila, da lista za volilno enoto št. 2 ni bila vložena, pač pa vložene le podpore volivcev in soglasja kandidatov iz te volilne enote, kar je štela za vsebinsko pomanjkljivost v smislu prvega odstavka 56. člena ZVDZ in kandidaturo v tem delu zavrnila. Pritožnik je v tožbi zatrjeval, da je oddal celotno dokumentacijo v prepričanju, da je s tem oddal listi kandidatov za obe volilni enoti, skupaj s podpisi volivcev in soglasji kandidatov ter da je bil mnenja, da ga bodo iz OVK poklicali, če bi bila vloga morebiti nepopolna. V pripravljalni vlogi pa še dodatno pojasnjuje, da je po vsej verjetnosti oddal originalno in kopirano listo kandidatov za volilno enoto št. 1, namesto liste za volilno enoto št. 2, kar pa je po njegovem mnenju administrativna napaka, ki jo bilo mogoče odpraviti.
12. Sodišče sodi, da nepredložitev liste kandidatov za volitve v volilni enoti (pač pa zgolj predložitev soglasij kandidatov in podpor volivcev) ni administrativna, pač pa vsebinska napaka. Po določbi 4. člena ZLV se glede vprašanj, ki s tem zakonom niso posebej urejena, smiselno uporabljajo določbe ZVDZ. Po določbi 56. člena tega zakona se lista kandidatov zavrne, če volilna komisija ugotovi, da ni določena v skladu s tem zakonom, daje pa možnost odprave formalnih pomanjkljivosti po predhodnem pozivu volilne komisije. Formalne pomanjkljivosti so le tiste, ki se nanašajo na izpolnjevanje postopkovnih zahtev za obravnavo liste kandidatov, medtem ko so tiste, ki terjajo vsebinsko ponovitev volilnih opravil vsebinske pomanjkljivosti. Vložitev liste kandidatov je volilno opravilo, saj brez vložitve liste kandidatov ni mogoče kandidirati na volitvah, hkrati je pravilno in pravočasno vložena lista kandidatov prvi pogoj za presojo zakonitosti kandidature. Dokumentacija, ki se predloži v postopku vlaganja kandidatur (lahko na instrukcijskih obrazcih, lahko pa tudi v drugi obliki, ki omogoča presojo ali kandidatura izpolnjuje zakonsko zahtevane pogoje), mora biti taka, da je mogoče ugotoviti, ali lista kandidatov izpolnjuje vse zahteve, ki jih za veljavno kandidaturo določata ZLV in ZVDZ (stalno prebivališče kandidatov, njihova soglasja, stalno prebivališče volivcev, ki dajejo podporo h kandidaturi in overitev njihovih podpisov, upoštevanje spolne kvote, ipd.). Po določbi 72. člena ZLV mora kandidatura oziroma lista kandidatov vsebovati oznako volilne enote, ime predlagatelja, ime liste kandidatov in osebne podatke kandidatov; priložena pa morajo biti pisna soglasja kandidatov in določeno najmanjše število podpisov volivcev na predpisanih obrazcih.
13. Pritožnik je OVK predložil listo kandidatov z imenom liste ... neodvisna lista z desetimi kandidati za člane Občinskega sveta Občine ... v volilni enoti št. 1, ki ji je priložil ustrezno število podpor volivcev in soglasja kandidatov ter je OVK zato to listo tudi potrdila. Obenem pa je predložil še podpore volivcev in soglasja šestih kandidatov za člane občinskega sveta v volilni enoti št. 2, ni pa predložil liste kandidatov za to volilno enoto in zato OVK ni mogla presojati h kakšni listi so bile te podpore in soglasja podani. Gre torej za vsebinsko in ne za formalno pomanjkljivost kandidature ... neodvisne liste v volilni enoti št. 2, saj bi jo bilo mogoče odpraviti ne le z vložitvijo liste kandidatov, pač pa tudi s tem, da bi pritožnik izkazal, da so bila soglasja in podpore namenjena prav listi, ki bi jo predložil naknadno, še zlasti zato, ker je bilo OVK predloženo šest soglasij kandidatov za občinske svetnike v volilni enoti št. 2, medtem ko je v listi, ki jo je kot dokaz v tem pritožbenem postopku predložil tožnik, navedenih le pet kandidatov. Ker gre za napako, ki je vsebinske narave, OVK ni bila dolžna pritožnika pozivati k odpravi nepravilnosti.
14. Sodišče še izpostavlja, da je Ustavno sodišče RS (prim. sklep Up-716/18, Up-745/18 z dne 17. 5. 2018 in tam citirano prakso) pojasnilo, da ima volilna pravica posebno naravo, ker jo lahko uresničujejo samo vsi njeni nosilci hkrati v organiziranem procesu, ki je časovno natančno opredeljen in omejen, da je določanje kandidatov volilno opravilo in da gre za formalno pomanjkljivost kandidatnih list, ki jo je dopustno odpraviti, takrat, ko ni treba izvesti novih opravil v kandidacijskem postopku. Omogočanje odprave vsebinskih pomanjkljivosti na kandidatnih listah po izteku zadevnega roka bi pomenilo novo izvajanje postopka določanja kandidatov na kandidatni listi. Zaradi spoštovanja načela enakosti bi to moralo veljati za vse predlagatelje list, kar bi povzročilo podaljševanje postopkov, prestavljanje volilnega dne in bi s tem tudi nedopustno poseglo v načelo periodičnosti volitev. Kot se je izreklo Ustavno sodišče, ni v neskladju z Ustavo, da se od političnih strank oziroma predlagateljev list pričakuje skrbnost pri uresničevanju volilne pravice. Če ti ne ravnajo skrbno, zavrnitev kandidatne liste sicer pomeni poseg v volilno pravico, vendar ne zaradi ravnanja volilnih organov, temveč zaradi neskrbnosti predlagatelja liste. Za to pa ne more odgovarjati volilna komisija, ki tudi ne sme sama brez izrecne zakonske podlage posegati v kandidatno listo (oziroma, v konkretnem primeru jo določati sama na podlagi vloženih soglasij kandidatov in podpor volivcev).
15. Na podlagi vsega navedenega sodišče zaključuje, da je odločitev OVK, ki je listo kandidatov z imenom liste ... neodvisna lista za volitve članov Občinskega sveta Občine ... v volilni enoti št. 2 zavrnila, pravilna in da s takšno odločitvijo ni bilo nedopustno poseženo v volilno pravico, kot jo zagotavlja 43. člen Ustave RS. Sodišče je zato pritožbo zoper izpodbijano odločbo na podlagi 97. člena ZLV v zvezi s 63. členom Zakona o upravnem sporu (v nadaljevanju ZUS-1) kot neutemeljeno zavrnilo. Odločitev o pritožbi je sodišče v skladu s četrtim odstavkom 59. člena ZUS-1 sprejelo na seji senata.