Samo zamislim si kaj bi rada da piše v sodbi, to vpišem v iskalnik, in dobim kar sem iskala. Hvala!
Tara K., odvetnica
Račun, ki ga je policijska uprava izstavila dolžniku za plačilo stroškov uporabe alkotesta, lahko predstavlja fakturo.
Pritožbi se ugodi, izpodbijani sklep se razveljavi in zadeva vrne sodišču prve stopnje v nov postopek.
Odločitev o stroških pritožbenega postopka se pridrži za končno odločbo.
Z izpodbijanim sklepom je sodišče prve stopnje zavrnilo predlog za izvršbo ter to utemeljilo s tem, da račun, ki ga je upnica izstavila dolžniku za plačilo stroškov preizkusa alkoholiziranosti po izdihanem zraku z alkotestom, ne predstavlja verodostojne listine (drugi odst. 23. čl. Zakona o izvršbi in zavarovanju - v nadaljevanju ZIZ).
Zoper ta sklep se pritožuje upnica in navaja, da je sodišče prve stopnje zagrešilo bistveno kršitev določb postopka, saj je po uradni dolžnosti presojalo, ali je listina, ki je priložena predlogu za izvršbo, izvršilni naslov ali verodostojna listina. Po določbi drugega odst. 55. čl. ZIZ sodišče pri odločanju o ugovoru namreč pazi po uradni dolžnosti le na razloge iz 1. in 4. tč. 55. člena. Podana pa je tudi zmotna uporaba materialnega prava, saj priložena listina predstavlja fakturo. Stroške preizkusa z alkotestom mora plačati tisti, za katerega se je izkazalo, da ima v organizmu več alkohola, kot ga dovoljuje Zakon o varnosti cestnega prometa. Gre za materialne stroške, torej za blago. Upnica je tako svojemu predlogu za izvršbo priložila račun s podatki po 34. čl. Zakona o davku na dodano vrednost. Odrekati upnici in njenim organom pristojnost izdajati račune v okviru izvajanja svojih pooblastil je napačno, saj se po Zakonu o javnih financah za vodenje poslovnih knjig in izdelavo letnih poročil za državne in občinske proračune, za neposredne in posredne proračunske uporabnike uporabljajo določbe Zakona o računovodstvu, razen, če Zakon o javnih financah ne določa drugače. Ta zakon pa ima posebne določbe o računovodstvu in o zaključnem računu proračuna. Tako morajo tudi državni organi voditi poslovne knjige in izdelati letna poročila v skladu z določbami Zakona o računovodstvu in drugimi predpisi, kar pomeni, da morajo uporabljati tudi Slovenske računovodske standarde, ki fakturo določajo kot knjigovodsko listino. Knjigovodska listina pa je pisno pričevanje o nastanku poslovnega dogodka ter služi kot podlaga za vnašanje knjigovodskih podatkov v poslovne knjige. Državni organ mora tako stroške preizkusa z alkotestom ustrezno knjižiti, kar pa glede na to, da kot temelj upniško-dolžniškega razmerja ne obstaja pogodba, lahko to stori le z izdajo računa udeležencu v cestnem prometu, za katerega se je ugotovilo, da je vozil alkoholiziran.
Pritožba je utemeljena.
Zmotno je sicer pritožbeno stališče, da sodišče ne sme po uradni dolžnosti paziti na to, ali listina, na podlagi katere se predlaga izvršba, ni izvršilni naslov ali verodostojna listina. Izvršilni naslov ali verodostojna listina je namreč formalna predpostavka za dopustnost izvršbe (17. in 23. čl. ZIZ), na kar mora sodišče po uradni dolžnosti paziti ves čas postopka. Najprej seveda že ob izdaji sklepa o izvršbi. Če predlogu za izvršbo priložena listina ni izvršilni naslov ali verodostojna listina, mora sodišče tak predlog zavrniti.
Pač pa pritožba utemeljeno opozarja, da račun, ki ga je Policijska uprava Koper poslala dolžniku za plačilo stroškov uporabe alkotesta, ustreza standardom fakture. Zakon ne določa, kaj je faktura, pojem tudi ni pravni, pač pa ekonomski. Faktura je račun, ki ga upnik izstavi dolžniku za izročeno blago ali opravljeno storitev. Faktura tako predstavlja poziv na plačilo določenega denarnega zneska ter se ne izdaja v neki vnaprej predpisani obliki, kot velja na primer za menico ali ček, ki sta strogo formalna vrednostna papirja, medtem ko faktura ni vrednostni papir. V fakturi so navedeni plačilni pogoji. Najvažnejša sestavina fakture je navedba cene za blago ali storitev. Sicer pa faktura zajema ime ali firmo in naslov ali sedež upnika, naziv faktura ali račun, datum izdaje, ime ali firmo ter naslov ali sedež dolžnika, ceno za blago ali storitev, način in rok plačila ter podpis upnika. Za oceno, ali gre za fakturo so pomembne sestavine take listine, saj ji le-te dajejo verodostojnost. Vse te bistvene sestavine pa ima tudi račun, ki ga je Policijska uprava Koper izstavila dolžniku za plačilo stroškov preizkusa alkoholiziranosti po izdihanem zraku z alkotestom Drager. V njem so navedeni dolgovani znesek, plačilni pogoj in datum izdaje, označena sta upnik oziroma izdajatelj računa in dolžnik, pojasnjeno je, da se nanaša na stroške alkotesta, na listini pa so tudi pečat in podpisa odgovornih oseb. In ker tudi za državne organe veljajo Slovenski računovodski standardi, ki določajo fakturo kot knjigovodsko listino, je še toliko bolj zmotno stališče sodišča prve stopnje, da je faktura lahko le tista listina, ki je izdana v zvezi s prometom blaga ali storitev.
Ker je torej sodišče prve stopnje zmotno uporabilo materialno pravo (drugi odst. 23. čl. ZIZ), je pritožbeno sodišče pritožbi ugodilo, izpodbijani sklep razveljavilo in zadevo vrnilo sodišču prve stopnje, da vnovič odloči o predlogu za izvršbo (pritožbeno sodišče izpodbijanega sklepa ni moglo spremeniti, saj bi sicer dolžnika prikrajšalo za ugovor).